توسعه یک مدل آماری چند متغیره به منظور رتبه بندی شرکتهای کشت و صنعت تحت پوشش وزارت جهاد کشاورزی بر اساس عملکرد مالی سالهای 1384 و 1385

پیام:
چکیده:
به کارگیری وتوسعه مفاهیم تجربی موجود درحوزه سنجش عملکرد مالی براساس شاخصهای حسابداری به منظور محاسبه مدل رتبه بندی و ارائه نتایج درترسیم وضعیت برای ساماندهی تعدادی از شرکتهای کشت و صنعت وزارت جهاد کشاورزی ازاهداف اصلی این تحقیق محسوب می گردد.
در پیمایش اولیه به منظور شناخت کارا از متغیرهای پراهمیت، 28 شاخص مالی درچهارگروه پس ازحذف داده های مفقوده در ده شرکت انتخاب شده وبرای ورود به مدل آماری عاملی - خوشه ایو سپس مدل تشخیصی استفاده می شود.
براساس نتایج حاصل از حل آزمونهای فوق در سال 1384، دو مولفه مشترک پس از انجام دوران واریماکس، از میزان 95 درصد واریانس تجمعی برخوردار بوده، ضمن آنکه تمامی شرکتها درچهارخوشه به وسیله مدل خوشه ایتوزیع شده اند و نتایج حاصل در تایید اثرگذاری مولفه ها نیز درمیزان اختلاف خوشه ها توسط تحلیل تشخیصی به طورکامل تایید گردید. تمامی فرایندفوق به منظوردستیابی نتایج قویتر برای سال1385 نیزتکرار وسپس مقایسه شد.
در نهایت، می توان گفت که پیش ازاقدام به انتقال شرکتها و برای افزایش ضریب موفقیت، می بایست دودیدگاه مدنظر قرار گیرد: 1. تشریح وسنجش دقیق حوزه فعالیتهای شرکتها و 2. محاسبه میزان درجه رقابت پذیری شرکتها.
زبان:
فارسی
در صفحه:
103
لینک کوتاه:
magiran.com/p745291 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!