رتبه بندی اهداف دامداران جنگل نشین شهرستان تنکابن با استفاده از روش های منطق فازی و رتبه بندی ساده

پیام:
چکیده:
دامداری های سنتی و برداشت مضاعف و بیش از حد ازمنابع جنگلی در کنار رویش نامطلوب درختان از عوامل اصلی تخریب جنگلها در شمال کشورند. با اینکه طرح خروج دام از مناطق جنگلی و ساماندهی جنگل نشینان از سوی اداره کل منابع طبیعی استان مازنداران در حال اجراست، دامداران در این زمینه همکاری لازم را ندارند؛ لذا جهت بررسی علت عدم همکاری دامداران، این تحقیق در سال 1384 به بررسی اهداف دامداران و تعیین جایگاه هدف ملی حفاظت از جنگل پرداخته است. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه بوده که در آن در قالب دو روش فازی و رتبه بندی ساده از دامداران خواسته شد ده هدف حفاظت از جنگل، حداکثر کردن سود، افزایش تعداد دام، اجتناب از سالهای با سود کم یا سود صفر (مقابله با ریسک)، داشتن وقت برای سایر فعالیتها (داشتن اوقات فراغت)، امکان ادامه تحصیل فرزندان، مکانیزه کردن فعالیت دامداری، افزایش سطح رفاه خانواده، درگیر کردن اعضای خانواده در فعالیتهای دامداری و حفظ دامداری سنتی را اولویت بندی کنند. جامعه آماری تحقیق شامل دامداران جنگل نشین جنوب شهرستان تنکابن می باشد که از میان آنها 63 دامدار در پنج روستای زردکن، سرواش پشته، تساکوتی، اغوزدارکوتی و یان دشت به صورت تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار تحلیل داده ها ضریب همبستگی اسپیرمن آماره فریدمن و ضریب هماهنگی کندال بوده است.
یافته های تحقیق نشان داد که رتبه بندی به وسیله دو روش مذکور در گروه های مختلف، به استثنای یک گروه از دامداران، نتایج تقریبا یکسانی داشته است. در مجموع می توان گفت مهمترین هدف دامداران مقابله با ریسک یا اجتناب از سالهای با سود کم و کم اهمیت ترین هدف، حفاظت از جنگل بوده و این نشان داده است میان اهداف فردی و هدف ملی حفاظت از جنگل تضاد وجود دارد
زبان:
فارسی
در صفحه:
139
لینک کوتاه:
magiran.com/p753101 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!