بررسی باکتریولوژیک اسهال حاد کودکان زیر ده سال و سروتایپینگ سویه های جدا شده

چکیده:
مقدمه
اطلاع از آسیب شناسی و اپیدمیولوژی اسهال حاد کودکان کمک بزرگی به پیشگیری و درمان بیماری می‎نماید. بر اساس مطالعات گذشته، ویروسها، باکتری ها و انگلها عوامل اصلی اسهال کودکان هستند لذا این مطالعه با هدف جداسازی عوامل شایع باکتریایی اسهال حاد کودکان زیر ده سال و بررسی عوامل زمینه‎ای آن و همچنین تعیین سروتایپ سویه های جدا شده انجام شد.
مواد و روش ها
این پژوهش بصورت توصیفی انجام گردیده و جامعه آماری آنرا تعداد 544 کودک 3 ماهه تا 10 سال شهر همدان و حومه تشکیل می دادند که با بیماری اسهال حاد به مراکز درمانی شهر جهت کشت مدفوع ارجاع داده می شدند. برای جداسازی اولیه پاتوژنهای معمول مانند شیگلا و سالمونلا از محیطهای اختصاصی و افتراقی سلنیت F و سالمونلا شیگلاآگار (S.S آگار) و برای اشریشیاکلی پاتوژن از محیط کشت ائوزین متیلن بلو EMB)) و برای یرسینیا آنتروکولیتیکا از محیط مایع فسفات بافر (PBS) و محیط اختصاصی سفسولیدین ایرگازان نووبیوسین آگار (CIN agar) استفاده شد و برای شناسایی نهایی از تستهای افتراقی بیوشیمیایی و آنتی سرمهای اختصاصی پلی والان و منووالان استفاده شد. نتایج از پرسشنامه ها استخراج و با استفاده از نرم‎افزار آماری EPI6 مورد آنالیز قرار گرفت.
نتایج
از مجموع 544 نمونه آزمایش شده تعداد 134 نفر (6/24%) به یکی از باکتری های پاتوژن آلوده بودند که بترتیب عبارت بودند از اشریشیاکلی انتروپاتوژن (EPEC) 88 مورد (8/65%)، شیگلاها 26 مورد (5/19%)، سالمونلاها 13 مورد (5/9%) و یرسینیا انتروکولیتیکا 7 مورد (2/5%). بر اساس نتایج سروتایپینگ، فراوانترین سروتایپ شناسایی شده عبارت بود از اشریشیا کلی 055 با 34 مورد (6/38%) کمترین سروتایپ عبارت بودند از اشریشیاکلی 0119 با 9 مورد (3/10%) و همچنین فراوانترین سروتیپ سالمونلاها نیز عبارت بود از سالمونلا پاراتیفیB و تیفی هر کدام 4 مورد (8/30%) و کمترین سروتیپ پاراتیفی C،A هر کدام یک مورد (7/7%).
نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده در این مطالعه، شناخت و بررسی عوامل ایجادکننده اسهال کودکان در مناطق جغرافیایی مختلف به طور منظم و ادواری ضرورت داشته و بایستی علاوه بر جداسازی عوامل شناخته شده کلاسیک، عوامل نوظهور نیز با راه‎اندازی روش های جدیدتر و تجهیز آزمایشگاه تشخیص طبی صورت گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
9
لینک کوتاه:
magiran.com/p784112 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!