بررسی اثرات اسیدهای آمینه بر رشد ترایکوفیتون روبروم و ترایکوفیتون ورکوزوم

چکیده:
زمینه و هدف
اسیدهای آمینه اثرات متفاوتی بر روی درماتوفیت ها دارند. بعضی از آن ها اثرات مهار کننده داشته و برخی سبب افزایش رشد آن ها می گردند که این اثرات علاوه بر نوع اسید آمینه، به غلظت اسید آمینه و نوع درماتوفیت نیز بستگی دارد. هدف از این مطالعه مشخص نمودن اثرات اسیدهای آمینه بر روی درماتوفیت های شایع در ایران می باشد.
روش کار
این مطالعه از نوع تجربی بوده و دو سوش درماتوفیت شایع در ایران(ترایکوفیتون ورکوزوم و ترایکوفیتون روبروم) انتخاب شده ودر محیط کشت سابرو گلوکز آگار که 23 اسید آمینه در غلظت های مختلف به آن اضافه شده بود، کشت داده شد؛ بعد دو تا سه هفته قطر کلنی ها اندازه گیری شده و میانگین آن با میانگین گروه کنترل که از رشد درماتوفیت در محیط کشت بدون افزودن اسید آمینه تشکیل شده بود، مقایسه گردید(هر نمونه سه بار تکرار شد) و با آزمون t-student آنالیز گردید. رسم جدول آنالیز آماری و نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS V.9 انجام شد.
یافته ها
L:سیستئین هیدروکلراید، Lسیستین، اسپارتیک اسید و گلوتامیک اسید بیشترین اثار مهارکنندگی را برای هر دو درماتوفیت نشان دادند. ترایکوفیتون ورکوزوم بر خلاف ترایکوفیتون روبروم در مقابل DLتریپتوفان مقاوم بود. متیونین،آرژینین ولایزین منوکلرایدآثار ملایم تری درمهار رشد دو درماتوفیت داشتند. سرین نیز اثر ملایمی در مهار رشد ترایکوفیتون ورکوزوم داشت. هفت اسید آمینه سیستئین هیدروکلراید، Lسیستین، ترئونین، والین، گلوتامین، لوسین وایزولوسین در رقت 1/0 گرم در هر دسی لیتر(gr/dl) اثر افزاینده در رشد ترایکوفیتون ورکوزوم داشتند، درحالی که بر ترایکوفیتون روبروم بی اثر بودند.
نتیجه گیری
ترایکوفیتون ورکوزوم و ترایکوفیتون روبروم در برابر اسیدهای آمینه حساسیت های متفاوتی نشان می دهند که این اختلاف در مورد DLتریپتوفان از اهمیت خاصی بر خوردار است و می توان از این اختلاف در شناسائی ترایکوفیتون ورکوزوم بهره گرفت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
32
لینک کوتاه:
magiran.com/p822025 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!