عوارض، رضایت مندی و میزان شکست وازکتومی های انجام شده به روش بدون تیغ جراحی

پیام:
چکیده:
مقدمه
رشد سریع جمعیت در جهان امروز به عنوان اساسی ترین مانع توسعه ی اقتصادی اجتماعی کشور مطرح می باشد. این مهم خود گویای اهمیت توجه به امر کنترل باروری و تنظیم خانواده است. وازکتومی به عنوان یک روش ساده و موثر پیش گیری از باروری محسوب می گردد. با توجه به انجام وازکتومی به روش بدون تیغ جراحی (NO-Scalpel Vasectomy) از سال 1380 در استان و عدم وجود مطالعه ای در خصوص عوارض، رضایت مندی و میزان شکست این روش پیش گیری از بارداری، این مطالعه طراحی شد.
روش ها
این مطالعه، یک مطالعه ی مقطعی– توصیفی بود. افراد مورد مطالعه 188 نفر از مردان وازکتومی شده در مراکز NSV مراکز بهداشتی درمانی ابن سینا، ملاهادی سبزواری، نواب صفوی و خانه اصفهان در سال 1385 بودند که وازکتومی آنان توسط افراد دوره دیده و طبق پروتکل استاندارد انجام شده بود. در هر مرکز به روش نمونه گیری تصادفی سیستماتیک حجم نمونه ی مورد نظر (نفر 47) انتخاب گردید. ویژگی های دموگرافیک و عوارض ایجاد شده در اثر وازکتومی توسط پزشک آموزش دیده در فرم تهیه شده از طریق تماس تلفنی با افراد وازکتومی شده یا مصاحبه ی حضوری (و استفاده از فرم تکمیل شده در زمان انجام NSV) ثبت گردید. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسش نامه ای بود که سوالات آن بر اساس عوارض گزارش شده در منابع علمی و مرور متون انجام شده تنظیم شده بود. داده ها با استفاده ی از نرم افزار SPSS نسخه ی 15 و آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
میانگین سنی افراد 54/5 ± 82/37 سال بود. شایع ترین عارضه ی گزارش شده، درد (9/6 درصد) بود. دیگر عوارض گزارش شده توسط افراد وازکتومی شده به ترتیب شیوع شامل اختلال عملکرد جنسی (1/2 درصد)، مشکلات ادراری (1/2 درصد)، واکنش آلرژیک به بی حسی موضعی (6/1 درصد)، عفونت بیضه (5/0 درصد) و سنگ کلیه (5/0 درصد) بود. اختلال خواب و پشیمانی از انجام وازکتومی به ترتیب در1/2 درصد و 5/0 درصد افراد گزارش گردید. میزان شکست وازکتومی صفر و میزان رضایت مندی از انجام وازکتومی 7/94 درصد بود.
نتیجه گیری
با توجه به این که میزان عوارض گزارش شده کم و میزان شکست وازکتومی صفر بوده است به نظر می رسد تکنیک انجام وازکتومی از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد. از سوی دیگر جهت کاهش میزان نارضایتی افراد از انجام وازکتومی که علل آن وقوع بارداری ناخواسته و پشیمانی از انجام وازکتومی به دلیل تمایل مجدد به داشتن فرزند بعد از وازکتومی ذکر شده است، لزوم انجام مشاوره ی خوب قبل از انجام وازکتومی الزامی است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
409
لینک کوتاه:
magiran.com/p916899 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!