بررسی کلینیکال آمبولی ریوی توسط رادیوداروهای اسکنپرفیوژن و تهویه ریه

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
آمبولی ریوی یک بیماری شایع کشنده است، در نتیجه تشخیص دقیق و سریع آن بسیار ضروری میباشد. هدف از انجام این مطالعه، بررسی اسکن های پروفیوژن - ونتیلاسیون ریه ها با استفاده از رادیو داروهای مربوطه شاملmTc-MAA99 و رادیو آیروسلها، بعنوان روشی غیرتهاجمی و در دسترس با حساسیت و ویژگی قابل قبول در تشخیص آمبولی ریوی می باشد.
مواد و روش ها در این بررسی تعداد 149 بیمار با مشکل تنفسی که از مهرماه 1384 تا آبان ماه 1385 به بخش پزشکی هستهای بیمارستان امام تبریز مراجعه کرده بودند، مورد مطالعه قرار گرفتند. تصویربرداری اسکنهای پرفیوژن متعاقب تزریق وریدی m Tc-MAA99 و اسکنهای ونتیلاسیون متعاقب استنشاق آیروسل mTc-DTPA99 در نماهای روتین انجام گرفته و اسکن ها توسط متخصص پزشکی هسته ای از نظر احتمال وقوع آمبولی ریوی مورد بررسی قرار گرفتند. رابطه جنسیت، سن، تظاهرات بالینی، داشتن ریسک فاکتور، سابقه بیماری قلبی- ریوی و رادیوگرافی سینه بیماران مورد مطالعه، با احتمال بالا و احتمال پایین آمبولی ریوی ارزیابی گردیدند. این مطالعه مشتمل بر 78 مرد و 71 زن بود که همه آنها پس از گرفتن شرح حال، مطالعه پرونده و ارزیابی مدارک همراه مورد بررسی قرار گرفته بودند.
یافته ها
در بررسی حاضر، مشخص شد که نسبت آماری مردان مبتلا به آمبولی ریوی در مقایسه با زنان بالا میباشد (005/0>P)، بیشترین شیوع بیماری در سنین بالای 50 سال دیده شد (005/0=P) و همچنین داشتن تظاهرات بالینی رابطه مستقیمی با احتمال ابتلاء به آمبولی ریوی نشان میدهد (005/0=P). وجود سابقه بیماری قلبی- ریوی، داشتن رادیوگرافی غیر طبیعی و نداشتن ریسک فاکتور، همگی با احتمال پایین آمبولی ریوی توام بودند؛ ولی وجود یا عدم وجود ریسک فاکتورها تفاوت معنی داری از نظر احتمال بالای آمبولی ریوی نشان ندادند (232/0=P).
نتیجه گیری
اسکن پرفیوژن- تهویه ریه ها بعنوان یک روش قابل قبول در تشخیص اولیه آمبولی ریوی و ارزیابی شیوع و عوامل موثر بر وقوع آن پیشنهاد می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
71
لینک کوتاه:
magiran.com/p950276 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!