فهرست مطالب

پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز - سال سی و سوم شماره 5 (پیاپی 95، آذر و دی 1390)

مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز
سال سی و سوم شماره 5 (پیاپی 95، آذر و دی 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/11/17
  • تعداد عناوین: 20
|
  • نارگل احمدی محمودآبادی صفحه 7
    زمینه و اهداف
    شوید با نام علمی Anethum graveolens گیاهی از خانواده umbelliferae است. در این تحقیق اثر حفاظتی عصاره هیدروالکلی شوید بر بافت آسیب دیده پانکراس در رت های دیابتی شده مورد بررسی قرار گرفت.
    مواد و روش ها
    در این تحقیق از 15 رت نر بالغ به وزن متوسط 250 - 200 گرم در چهار گروه پنج تایی استفاده شد. گروه اول (شاهد)، هم حجم مواد تزریقی سرم فیزیولوژی دریافت نمودند. گروه دوم (دیابتی شده)، با تجویز آلوکسان منوهیدرات به میزان mg/kgbw 120 دیابتی شدند. گروه سوم(دیابتی+شوید)، بعد از دیابتی شدن، عصاره هیدروالکلی شوید با دوز mg/kgbw 300 دریافت نمودند.
    یافته ها
    میانگین اندازه جزایر پانکراسی و تعداد سلول های جزایر در گروه دیابتی نسبت به گروه شاهد کاهش معنی دار داشت(05/0 > P). در برش های پانکراس گروه تیمار شده با عصاره شوید نیز، قطر اکثر جزایر افزایش معنی داری یافته و نسبت به گروه دیابتی و شاهد تعداد سلول بیشتری را دارا می باشند (05/0 > P).
    نتیجه گیری
    استفاده از عصاره شوید می تواند بر بازسازی و ترمیم جزایر پانکراسی آسیب دیده در رت های دیابتی شده موثر باشد، که احتمالا به ترکیبات آنتی اکسیدان موجود در عصاره مربوط است. عصاره میزان تکثیر سلولی را افزایش می دهد. به نظر می رسد افزایش اندازه جزایر و تعداد سلول ها در نتیجه تکثیر سلول های باقی مانده در جزایر صورت می گیرد.
    کلیدواژگان: دیابت قندی نوع اول، عصاره هیدروالکلی شوید (Anethum graveolens)
  • محمدرضا اردلان، ابوالحسن شاکری باویل، صدف یوسفی صفحه 13
    زمینه واهداف
    میزان مورتالیته ناشی از بیماری های قلبی عروقی در بیماران مبتلا به بیماری های مزمن کلیوی بالاتر از جمعیت عادی می باشد. علی رغم اهمیت و شیوع بالای آترواسکلروزیس در شرایین ایلیوفمورال، این تغییرات در بیماران نارسایی مزمن کلیه مورد غفلت واقع شده است. هدف از این مطالعه ارزیابی این تغییرات در گروهی از بیماران تحت درمان با دیالیز صفاقی می باشد.
    مواد و روش ها
    این پژوهش یک مطالعه آینده نگر است که در آن بیمارانی که حداقل 6 ماه تحت دیالیز صفاقی قرار داشتند انتخاب شدند. داپلر اولتراسونوگرافی برای تعیین پلاک آترواسکلروتیک، تنگی و سرعت جریان خون در شرایین آئورت و ایلیاک مشترک راست و چپ و فمورال راست و چپ انجام گرفت.
    یافته ها
    تنگی خفیف در شریان ایلیاک راست و چپ در 34 بیمار (1/97%) و تنگی متوسط در یک بیمار (9/2%) یافت شد. تنگی بالای 5 درصد در این شرایین یافت نشد. 29 بیمار (9/89%) تنگی خفیف و 5 بیمار (2/17%) تنگی متوسط در شریان فمورال راست داشتند. در31 بیمار (6/88%) تنگی خفیف و در 4 بیمار تنگی متوسط (4/11%) در شریان فمورال چپ رویت شد. تنگی خفیف در 32 بیمار (4/91%) و تنگی متوسط در 3 بیمار (4/11) در ائورت شکمی یافت شد.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان دهنده تغییرات آترواسکلروتیک در شرایین ایلیوفمورال در بیماران تحت دیالیز صفاقی بود.
    کلیدواژگان: آترواسکلروز، شریان ایلیوفمورال، دیالیز صفاقی
  • اصغر ارفعی، رباب بشارت قراملکی، حسین قلی زاده، عیسی حکمتی صفحه 17
    زمینه و اهداف
    عدم تحمل بلاتکلیفی نوعی سوگیری شناختی است که بر چگونگی دریافت، تفسیر و واکنش فرد به یک موقعیت نامطمئن در سطوح هیجانی، شناختی و رفتاری تاثیر می گذارد. هدف مطالعه حاضر مقایسه عدم تحمل بلاتکلیفی در بین بیماران افسرده، وسواسی- اجباری و گروه سالم بود.
    مواد و روش ها
    48 بیمار افسرده (MDD) و 46 بیمار وسواسی (OCD) به شیوه نمونه گیری در دسترس از بین بیماران مراجعه کننده به کلینیک روانپزشکی بزرگمهر و مراکز مشاوره شهر تبریز انتخاب شدند. گروه کنترل نیز به تعداد 50 نفر بعد از همتا سازی با گروه های بیمار از میان دانشجویان و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی تبریز به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. آزمودنی ها به پرسشنامه افسردگی بک (BDI-II)، سیاهه وسواسی- اجباری مادسلی (MOCI) و پرسشنامه عدم تحمل بلاتکلیفی پاسخ دادند.
    یافته ها
    بین گروه سالم و بیماران وسواسی در نمره کل عدم تحمل بلاتکلیفی و تمامی خرده مقیاس ها تفاوت وجود داشت (001/0>P). همچنین بین بیماران افسرده با گروه سالم نیز در نمره کل و خرده مقیاس های ناتوانی برای انجام عمل و بلاتکلیفی در مورد آینده تفاوت معنادار وجود داشت(001/0>P). بیماران افسرده به غیر از خرده مقیاس بلاتکلیفی در مورد آینده، در بقیه خرده مقیاس ها و نیز نمره کل با گروه وسواس تفاوت داشتند (001/0>P).
    نتیجه گیری
    به طور کلی نتایج به دست آمده از این تحقیق نشان می دهد که عدم تحمل بلاتکلیفی یکی از ویژگی های بیماران وسواسی می باشد و نیز برخی از ابعاد آن با افسردگی مرتبط است.
    کلیدواژگان: بلاتکلیفی، افسردگی اساسی، اختلال وسواسی، اجباری
  • علیرضا بربند صفحه 23
    زمینه و اهداف
    انجام کوله سیستکتومی لاپاراسکوپی با یک پورت از طریق ناف به سرعت جایگاه خود را در بین لاپاراسکوپی سنتی و انجام جراحی لاپاراسکوپی از طریق مسیرهای طبیعی بدن باز نموده است. این روش در راستای بهبود وضعیت ظاهری و در نظر گرفتن زیبائی و در جهت کاهش درد و عوارض بعد از عمل در جراحی های با حداقل تهاجم می باشد.
    مواد و روش ها
    از زمان انجام اولین مورد جراحی با یک پورت از طریق ناف، تروکارهای متعددی ابداع شده است تا بتواند تمام وسائل جراحی از طریق آن عبور کند. در گزارش پیش رو، اولین تجربه روش یک پورتی بالینی در ایران با استفاده از تروکار ابداعی پورت دستکشی بررسی می گردد.
    یافته ها
    در این مطالعه ده بیمار زن با سن متوسط 9/ 12±7/41 (بین 64-21) سال قرار دارند. تمام اعمال جراحی کوله سیستکتومی بطریق یک پورتی با موفقیت انجام شد و عارضه ای بعد از عمل پیش نیامد. متوسط زمان عمل جراحی 5/11±68 دقیقه بود. مدت بستری بیماران بعد از عمل بین 2-1 روز متغیر بود.
    نتیجه گیری
    در این روش نشان داده شد که انجام روش یک پورتی کوله سیستکتومی امکان پذیر است و در آینده با افزایش تجربه در بیماران انتخاب شده می تواند جایگزینی برای روش لاپاراسکوپی سنتی محسوب شود.
    کلیدواژگان: لاپاراسکوپی کیسه صفرا، جراحی با یک پورت و از طریق ناف
  • اصغر توفیقی، بهرام جمالی قراخانلو، اکرم آمقانی، محمدرضا ذوالفقاری صفحه 28
    زمینه و اهداف
    استرس ناشی از فعالیت ورزشی سنگین ممکن است موجب اختلالات دستگاه دفاعی بدن و بروز التهاب حاد و مزمن شود. مصرف کافئین قبل از فعالیت ورزشی روی پاسخ ایمنی بدن اثرگذار است. هدف از پژوهش حاضر بررسی مصرف کوتاه مدت مکمل کافئین بر پاسخ ایمنی و استرسی مردان غیرفعال به دنبال یک جلسه فعالیت هوازی وامانده ساز است.
    مواد و روش ها
    20 دانشجوی غیر فعال پسر به شکل تصادفی به دوگروه شاهد و مکمل تقسیم شدند. آزمون ورزشی شامل دویدن فزاینده روی نوارگردان تاحد واماندگی بود (تست بروس). یک ساعت قبل از اجرای آزمون اصلی در یک طرح دو سویه کورآزمودنی های گروه مکمل 6 میلی گرم به ازای هرکیلوگرم وزن بدن مکمل کافئین و گروه شاهد نیز همزمان به همان میزان محلول پلاسبو دریافت کردند. عمل خون گیری در قبل و بلافاصله پس از اجرای آزمون از ورید آنتی کوبیتال گرفته شد. پس از سانتریفوژ و تهیه سرم مقادیر پروتئین استرس72، کورتیزول و لکوسیت سرمی به روش الآیزا مورد سنجش قرار گرفت. جهت تعیین اختلافات درون گروهی و بین گروهی به ترتیب از آزمون تی همبسته و تی مستقل استفاده شد. سطح معناداری در سطح آلفای 5 درصد در نظر گرفته شد و از نرم افزار آماری SPSS نسخه ی 16 جهت تحلیل داده ها استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج تحلیل آماری نشان داد که به دنبال اجرای فعالیت هوازی وامانده ساز افزایش معنی دار لکوسیت، کورتیزول و پروتئین استرسی 72 در گروه شاهد بیشتر از گروه مکمل بود (05/0 < P). همچنین میانگین تغییرات این شاخص ها در گروه شاهد به شکل معناداری بیشتر از گروه مکمل بود (05/0 < P).
    نتیجه گیری
    بر طبق نتایج حاصل از پژوهش حاضر احتمالا مصرف مکمل کافئین قبل از فعالیت هوازی وامانده ساز بر دستگاه دفاعی و ایمنی ذاتی بدن تاثیر مثبت دارد.
    کلیدواژگان: کافئین، پروتئین استرس72، کورتیزول، لکوسیت، فعالیت هوازی وامانده ساز
  • سیروس جداری سیفی، رضا قوطاسلو، محمد آقازاده صفحه 33
    زمینه و اهداف
    ویروسهای انفلونزا از مهمترین عوامل عفونتهای تنفسی بوده و باعث ایجاد آسیب هائی در راه های تنفسی تحتانی می شوند. این ویروسها در کودکان و سالمندان باعث عفونتهای جدی و خطرناک می شوند. ویروس انفلونزای نوع A (H1N1) باعث عفونتهای اپیدمیک شده و در نقاط مختلف دنیا باعث هزاران مرگ و میر می شوند. در این مطالعه روش های جداسازی و Real-time PCR برای تشخیص ویروس انفلونزای نوع A در نمونه های بالینی بکار گرفته شده است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی از اسفند 1387 تا اسفند 1388 تعداد 100 نمونه سواب گلو از بیماران مشکوک به عفونت انفلونزا از مراکز بهداشتی و درمانی آذربایجان شرقی در محیط کشت VTM جمع آوری شده و در آزمایشگاه ویروس شناسی دانشکده پزشکی با روش کشت در محیط کشت سلولی MDCK و روش Real-time PCR مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    کلیه نمونه های سواب گلو با روش کشت ویروس و Real-time PCR مورد بررسی قرار گرفتند. با روش Real-time PCR تعداد 19 نمونه مربوط به ویروس انفلونزا A (H1N1) و با روش کشت 5 مورد ویروس جداسازی شد. به عبارت دیگر 14 نمونه که با روش Real-time PCR نتیجه مثبت بدست آمده بود با روش کشت نتیجه منفی داد.
    نتیجه گیری
    روش Real-time PCR مقادیر جزئی از ژنوم ویروس را در این مطالعه مشخص می نماید. این روش نسبت به جداسازی (Isolation) بمراتب حساستر و اختصاصی تر می باشد.
    کلیدواژگان: ویروس آنفلونزا (H1N1 A)، جداسازی، روش Real، time PCR
  • مهسا جلیلی، سوسن کلاهی، سیامک صبور، سید رفیع عارف حسینی، مهرانگیز ابراهیمی ممقانی صفحه 38
    زمینه و اهداف
    آرتریت روماتوئید (RA) یکی از شایعترین بیماری های خودایمنی با علت ناشناخته است که شیوع آن در زنان 3 برابر مردان می باشد. نشان داده شده است که در اثر استرس اکسیداتیو آنتی اکسیدانهای سرمی کاهش و میزان پراکسیداسیون لیپیدی افزایش می یابد. بر اساس پژوهشهای اخیر مکمل آنتی اکسیدانی می تواند نقش مهمی در کنترل استرس اکسیداتیو داشته باشد. هدف از انجام این مطالعه، تعیین اثر مکمل یاری ترکیبی آنتی اکسیدانی بر سطح آریل استراز (ARE) و مالون دی آلدهید سرمی (MDA) در بیماران مبتلا به RA می باشد.
    مواد و روش ها
    یک مطالعه قبل- بعد در مدت 3 ماه بر روی 40 بیمار زن مبتلا به RA انجام شد که روزانه یک کپسول سلن پلاس (سلنیم 50 میکروگرم، روی 8 میلیگرم، ویتامین A 400 میکروگرم، ویتامین C 125 میلیگرم و ویتامین E 40 میلیگرم) دریافت می کردند. پنج میلی لیتر خون وریدی از همه شرکت کنندگان اخذ و سطح سرمی ARE و MDA با روش اسپکتروفتومتری آنزیمی اندازه گیری شد. برای آنالیز آماری از نرم افزارSPSS 5/13برای توزیع نرمال از تست Kolmogrov-Smirnov و Q-Q plot و برای مقایسه اختلاف قبل-بعد از paired t test استفاده شد.
    یافته ها
    از 40 نفر، 39 نفر باقی ماندند. در مقایسه با ابتدای مطالعه، تفاوت معنی داری بین مقادیر قبل-بعد ARE و MDA سرمی وجود داشت. در 3 ماه مکمل یاری فعالیت ARE سرمی افزایش و MDA سرمی کاهش یافته بود (به ترتیب 001/0 P<و 001/0 P<).
    نتیجه گیری
    مکمل ترکیبی آنتی اکسیدانی به مدت 3 ماه موجب افزایش فعالیت ARE سرمی و کاهش شاخص پراکسیداسیون لیپیدی شد و احتمالا در درمان RA کمک کننده باشد.
    کلیدواژگان: آرتریت روماتوئید، آنتی اکسیدانها، استرس اکسیداتیو، آریل استراز، مالون دی آلدهید
  • حمیرا حاتمی، ابوالحسن احمدیانی*، نگار سید صفحه 44
    زمینه و اهداف

    تعدادی از مطالعات اثرات فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغز (Brain derived neurotrophic factor، BDNF) را در طی التهاب و آسیب بافتی تشریح نموده اند. اکثر تحقیقات انجام شده روی التهاب نشان می دهند که در زمان التهاب میزان پروتئین BDNF افزایش می یابد. منشا BDNF سرم به سلولهای ایمنی خون نسبت داده می شود. مشخص شده است گیرنده های اپیوئیدی مرفین نیز در عملکرد سلولهای ایمنی درگیر می شوند. لذا هدف مطالعه حاضر بررسی تغییرات میزان پروتئین BDNF در طی التهاب ایجاد شده توسط کاراژینان و نیز در زمان رفع التهاب توسط مرفین است.

    مواد و روش ها

    جهت ایجاد التهاب و ارزیابی آن، کاراژینان لامبدا به میزان 05/0 میلی لیتر به کف پای رت تزریق شده و ورم ناشی از کاراژینان توسط پلتیسمومتر جیوه ای مورد سنجش قرار گرفت. همچنین جهت بررسی اثر ضد التهابی مرفین، مرفین هیدروکلراید با دوز mg/kg7، 30 دقیقه قبل از کاراژینان تزریق شد. نالوکسان هیدروکلراید با تایید اثر اپیوئیدهای درون زا در کاهش ادم، 150 دقیقه بعد از تزریق کاراژینان تزریق شد. سطوح سرمی BDNF با روش الایزا مورد سنجش قرار گرفت.

    یافته ها

    4 ساعت بعد از تزریق کاراژینان التهاب به حداکثر میزان خود رسید. پیش تیمار مرفین موجب کاهش التهاب ناشی از کاراژینان شد. همچنین تزریق نالوکسان موجب افزایش التهاب ناشی از کاراژینان در 2 ساعت ابتدای آزمایش گردید. میزان پروتئین BDNF سرم فقط در گروه دریافت کننده کاراژینان افزایش معنی دار نشان داد.

    نتیجه گیری

    التهاب ایجاد شده توسط کاراژینان با تغییر سطوح BDNF سرم ارتباط دارد. اما اثرات ضد التهابی مرفین از طریق BDNF میانجی گری نمی شود.

    کلیدواژگان: مرفین، کاراژینان، BDNF
  • ناهیده حسنی خیابانی، جلیل باباپور خیرالدین، احمد علی پور صفحه 50
    زمینه و اهداف
    اغلب پژوهش های قبلی نشان داده اند که، بیش از نیمی از بیماران سرطانی از یک اختلال روانپزشکی رنج می برند و افسردگی به عنوان دومین اختلال روانپزشکی شایع در آنها شناخته شده است. هدف از این پژوهش بررسی میزان اثر بخشی شناخت رفتار درمانی در کاهش افسردگی این بیماران می باشد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه آینده نگر 60 نفر از زنان مبتلا به سرطان سینه به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل جای داده شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه افسردگی بک استفاده شد. نمرات بدست آمده از ارزیابی ها در دو مرحله (پیش آزمون، پس آزمون) به کمک آزمونهای آماری تحلیل کو واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که در کاهش علائم افسردگی گروه آزمایش با گروه کنترل دارای تفاوت معنی داری وجود دارد (01/0P<).
    نتیجه گیری
    بر اساس نتایج به دست آمده از این پژوهش می توان گفت: در کاهش علائم افسردگی زنان مبتلا به سرطان سینه، شناخت رفتار درمانی روشی موثر می باشد، و این روش می تواند در بین بسیاری از بیماران مورد استفاده قرار گیرد.
    کلیدواژگان: سرطان سینه، افسردگی، شناخت، رفتار درمانی
  • رعنا سرخابی، محمدرضا نهایی، فریده موسوی، لیلا قوجازاده، فریبا کریم پور تبریزی صفحه 56
    زمینه و اهداف
    اغلب موارد اندوفتالمیت پس از جراحی کاتاراکت ناشی از فلور باکتریائی ملتحمه و پلک خود بیمار می باشد بنابراین بسیاری از اقدامات پیشگیرانه در جهت کاهش تعداد باکتری های فلور نرمال چشمی صورت می گیرند. این مطالعه به منظور بررسی اثر استفاده از تک دوز قطره سیپروفلوکساسین 3/0 درصد و بتادین 5 درصد قبل از جراحی کاتاراکت بر روی کاهش کلونیزاسیون فلورباکتریال ملتحمه انجام شده است.
    مواد و روش ها
    دریک کارآزمایی بالینی تصادفی شاهد دار، 130 چشم از 130 بیمار کاندید جراحی کاتاراکت وارد مطالعه شده و پس از تهیه نمونه از ملتحمه جهت کشت بطور تصادفی به سه گروه تقسیم شدند. در 38 بیمار از بتادین 5 درصد، 45 بیمار از سیپروفلوکساسین 3/0 درصد و در 47 بیمار به عنوان گروه کنترل از نرمال سالین استفاده گردید. در تمامی بیماران یک قطره از داروی مورد نظر در فورنیکس تحتانی چکانده شد. از بیماران هر 3 گروه 1 ساعت بعد از مداخله مجددا«نمونه از ملتحمه جهت انجام کشت تهیه گردید. نتایج کشت قبل و بعد از مداخله در هر 3 گروه مقایسه گردید.
    یافته ها
    در نتایح کشت از اولین نمونه تهیه شده از ملتحمه بیماران، شایعترین میکروارگانیسم استافیلوکوک کواگولاز منفی بود که در 51 مورد (39 درصد) ایزوله گردید. متوسط کاهش در تعداد واحدهای ایجادکننده کلنی یا CFUs ((Colony Forming Units در گروه بتادین، سیپروفلوکساسین و نرمال سالین به ترتیب 94/15 16/4، 78/1766/6 و 25/1634/5 بود که این مقدار در سه گروه تحت مطالعه تفاوت معنی داری نداشت (13/0=P).
    نتیجه گیری
    بکار بردن تک دوز سیپروفلوکساسین 3/0 درصد، بتادین 5 درصد و نرمال سالین به عنوان دارونما اثر مشابهی در کاهش کلونیزاسیون باکتری های فلور نرمال ملتحمه داشته و بنابراین به عنوان یک پروفیلاکسی سریع و موثر قبل از جراحی کاتاراکت توصیه نمی شوند.
    کلیدواژگان: بتادین، سیپروفلوکساسین، فلور ملتحمه، شمارش کلنی
  • معصومه عابدینی، عبدالرحیم افخم زاده، سعید ستاری، عباس احمدی، اسماعیل ایزدپناه، رضا جانمردی صفحه 61
    زمینه و اهداف
    سندرم پاسخ التهابی سیستمیک (Systemic inflammatory response syndrome، SIRS) یکی از علل عمده بیماری و مرگ ومیر در بخش کودکان است و مهم ترین و شایع ترین علت SIRS عفونت ها هستند. این مطالعه به بررسی همبستگی بین CBC،ESR،CRP و پروکلسیتونین در SIRSدر کودکان زیر 3 سال می پردازد.
    مواد روش ها
    جامعه مورد مطالعه 50 کودک 36 -1 ماهه بستری در بخش کودکان بیمارستان بعثت بود. روش نمونه گیری سرشماری بود. آزمایش CBC با دستگاه سل کانتر انجام شد، ESR به روش وسترن گرین، CRP به روش نیمه کمی و کشت خون در محیط مونوفازیک صورت گرفت. پروکلسیتونین با روش ایمونوکروماتوگرافی نیمه کمی بوسیله کیت های BRAHMS،PCT-Q اندازه گیری شد. داده ها پس از جمع آوری وارد رایانه شده و با استفاده از نرم افزار SPSS ضریب همبستگی پیرسون ارتباط بین متغیرها بررسی گردید. سطح معنی داری کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    پروکلسیتونین روز اول (قبل از درمان) با CRP همبستگی خوب و با ESR همبستگی متوسط داشت، در حالی که با WBC همبستگی نداشت. ولی در روز سوم درمان، پروکلسیتونین با هیچ کدام از مارکرهایWBC، ESR و CRP همبستگی نداشت.
    نتیجه گیری
    در شروع درمان و جهت تایید تشخیص وجود SIRS، پروکلسیتونین و CRP دارای بیشترین ارزش هستند. جهت پیگیری درمان و ارزیابی چگونگی پاسخ به درمان، پروکلسیتونین مارکر بهتری است.
    کلیدواژگان: سندرم پاسخ التهابی سیستمیک (SIRS)، همبستگی، WBC، ESR، CRP، پروکلسیتونین
  • مصطفی فرح بخش، اکرم ذاکری، مجید کارآموز، خدیجه ولی زاده صفحه 66
    زمینه و اهداف
    سازمان بهداشت جهانی در گزارش سال 2000 شاخصهای سطح سلامت جامعه را امید زندگی (LE) و امید زندگی تعدیل شده با ناتوانی (DALE) تعیین کرد. امید زندگی از زمانهایی که با سطوح مختلفی از سلامت سپری شده، تشکیل یافته است. امید زندگی تعدیل شده با ناتوانی یک شاخص خلاصه سلامت جمعیت است که پیامدهای کشنده و غیرکشنده بیماری ها و صدمات را در قالب یک عدد بیان می نماید. این مطالعه برای تعیین امید زندگی و DALE جمعیت استان آذربایجان شرقی اجرا شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به صورت مقطعی و بر اساس داده های جمعیتی سرشماری سال 1385 و مرگ های ثبت شده در سال 1386 اجرا شد. داده های مرگ از نظام ثبت علتی مرگ و میر مرکز بهداشت استان آذربایجان شرقی استخراج شد. برای برآورد امید زندگی از جدول عمر دوره ای خلاصه و برای محاسبه DALE از روش Sullivan و بر اساس جدول عمر تطبیق داده شده با سطح سلامتی استفاده شد.
    یافته ها
    امید زندگی بدو تولد در جمعیت استان آذربایجان شرقی در کل جمعیت 57/72 سال و در مردان 43/70 و در زنان 13/74 سال بود. امید زندگی تعدیل شده با ناتوانی در کل جمعیت در بدو تولد 59/62 سال و در مردان 85 / 60 و در زنان 83 / 63 سال بود.
    نتیجه گیری
    برای سنجش تاثیر برنامه های سلامت در جامعه، محاسبه امید زندگی و امید زندگی تعدیل شده با ناتوانی ضروری است. باید با ایجاد نظام ثبت دقیق و کامل مرگ و میر و بیماری ها زمینه لازم را برای محاسبه درست این شاخص ها در سطح استان آماده ساخت.
    کلیدواژگان: امید زندگی، DALE، آذربایجان شرقی
  • اسماعیل قرهپاپاق، آرمان سالاری فر صفحه 71
    زمینه و اهداف
    آمبولی ریوی یک بیماری شایع کشنده است، در نتیجه تشخیص دقیق و سریع آن بسیار ضروری میباشد. هدف از انجام این مطالعه، بررسی اسکن های پروفیوژن - ونتیلاسیون ریه ها با استفاده از رادیو داروهای مربوطه شاملmTc-MAA99 و رادیو آیروسلها، بعنوان روشی غیرتهاجمی و در دسترس با حساسیت و ویژگی قابل قبول در تشخیص آمبولی ریوی می باشد.
    مواد و روش ها در این بررسی تعداد 149 بیمار با مشکل تنفسی که از مهرماه 1384 تا آبان ماه 1385 به بخش پزشکی هستهای بیمارستان امام تبریز مراجعه کرده بودند، مورد مطالعه قرار گرفتند. تصویربرداری اسکنهای پرفیوژن متعاقب تزریق وریدی m Tc-MAA99 و اسکنهای ونتیلاسیون متعاقب استنشاق آیروسل mTc-DTPA99 در نماهای روتین انجام گرفته و اسکن ها توسط متخصص پزشکی هسته ای از نظر احتمال وقوع آمبولی ریوی مورد بررسی قرار گرفتند. رابطه جنسیت، سن، تظاهرات بالینی، داشتن ریسک فاکتور، سابقه بیماری قلبی- ریوی و رادیوگرافی سینه بیماران مورد مطالعه، با احتمال بالا و احتمال پایین آمبولی ریوی ارزیابی گردیدند. این مطالعه مشتمل بر 78 مرد و 71 زن بود که همه آنها پس از گرفتن شرح حال، مطالعه پرونده و ارزیابی مدارک همراه مورد بررسی قرار گرفته بودند.
    یافته ها
    در بررسی حاضر، مشخص شد که نسبت آماری مردان مبتلا به آمبولی ریوی در مقایسه با زنان بالا میباشد (005/0>P)، بیشترین شیوع بیماری در سنین بالای 50 سال دیده شد (005/0=P) و همچنین داشتن تظاهرات بالینی رابطه مستقیمی با احتمال ابتلاء به آمبولی ریوی نشان میدهد (005/0=P). وجود سابقه بیماری قلبی- ریوی، داشتن رادیوگرافی غیر طبیعی و نداشتن ریسک فاکتور، همگی با احتمال پایین آمبولی ریوی توام بودند؛ ولی وجود یا عدم وجود ریسک فاکتورها تفاوت معنی داری از نظر احتمال بالای آمبولی ریوی نشان ندادند (232/0=P).
    نتیجه گیری
    اسکن پرفیوژن- تهویه ریه ها بعنوان یک روش قابل قبول در تشخیص اولیه آمبولی ریوی و ارزیابی شیوع و عوامل موثر بر وقوع آن پیشنهاد می گردد.
    کلیدواژگان: اسکن پروفیوژن، ونتیلاسیون ریه ها، آمبولی ریوی، m Tc، MAA99، آیروسلm Tc، DTPA 99
  • رضا محمدیان *، بابک نصیری، رضا منصوریزاده، سجاد حریریان، عبدالرسول نایبی، کاوه مهرور صفحه 78
    زمینه و اهداف

    سکته مغزی (استروک) یکی از بیماری های شایع و ترسناک درگیرکننده سیستم عصبی مرکزی است. اکثر موارد استروک از نوع ایسکمیک می باشد. تا زمان تایید (r-tpa (recombinant tissue plasminogen activator وریدی درمان موثر و کارایی برای این بیماری ناتوان کننده نداشتیم. اما این درمان هم دربرگیرنده درصد کمی از بیماران بود و بنا به علل مختلف در اکثر موارد، قابل استفاده نیست. به همین علت باید دنبال شیوه های جدید و موثرتر که دربرگیرنده بیماران بیشتری باشد، گردید. یکی از این اقدامات تزریق داخل شریانی tpa است.

    مواد و روش ها

    با در نظر گرفتن کل شرایط، ده بیمار مبتلا به استروک ایسکمیک حاد جهت درمان ترومبولیز داخل عروقی در مطالعه وارد شدند. کرایتریاهای احتمالی آن عبارتند از: شروع علائم بین 6-3ساعت، انسداد عروق مغزی بزرگ، نقص شدید عصبی، پنجره زمانی حداکثر برای سیستم قدامی 6 ساعت و برای خلفی 18 ساعت بود. آزمایشات خونی، الکترولیت، قند خون و CT اسکن ساده مغزی برای همه بیماران انجام شد. جهت ارزیابی وضعیت نرولوژیک و جواب به درمان از مقیاس استروک NIH استفاده شد. مقیاس فوق الذکر در شروع درمان، دو ساعت بعد از درمان، 24 ساعت بعد از شروع نخستین علامت، 7 روز و 3 ماه بعد از درمان، توسط نورولوزیست سنجیده و ثبت شد. در ابتدا آنژیوگرافی چهار رگ از طریق شریان فمورال انجام پذیرفت. بعد از مشخص شدن رگ هدف و محل ضایعه،20-10 میلی گرم r-tpA داخل شریانی به آهستگی و در عرض 45 دقیقه تا یکساعت تزریق شد.

    یافته ها

    در کل 10 بیمار (6 مرد و4 زن)، 23 تا 74 ساله مورد بررسی قرار گرفتند. شرایین درگیر عبارت بودند از: دو مورد سیستم خلفی، دو مریض با انسداد شاخه فوقانی شریان مغزی میانی چپ، دو مورد انسداد شریان مغزی میانی راست و چهار مورد انسداد قسمت دیستال کاروتید داخلی چپ. در کل در 7 مورد رکانالیزاسیون کامل(70%)، یک مورد ناقص (10%) و در دو بیمار با انسداد دیستال کاروتید (T-type) رکانالیزاسیون ناموفق (20%) داشتیم. بیماران با رکانالیزاسیون کامل، بهبودی قابل توجه داشتند. در پیگیری سه ماه، بیماران با انسداد کاروتید(T-type حتی با رکانالیزاسیون ناقص) نقص عصبی شدید باقیمانده داشتند. برای دو بیمار stenting شرایین مغزی میانی راست و کاروتید داخلی چپ همزمان با ترومبولیز بطور موفقیت آمیز انجام گرفت.

    نتیجه گیری

    گرچه استروک ایسکمیک بیماری ناتوان کننده و بالقوه کشنده می باشد. اما درمان باr-tpa داخل شریانی در پاره ای از موارد انتخاب شده بسیار موثر است. البته این نوع درمان در موارد شدیدی مثل انسداد T-Type اثر قابل توجهی ندارد.

    کلیدواژگان: استروک ایسکمیک حاد، ترومبولیز داخل شریانی، recombinant tissue plasminogen activator (r-tpa
  • سعید عباسی ملکی، محمد نوری، هادی اسکندری، نوید عباسی ملکی، سیامک چراغیان صفحه 85
    زمینه و اهداف
    مطالعات نشان می دهند که سیستم گابا ارژیک موجود در ناحیه تگمنتوم شکمی (VTA) و هسته آکومبنس (NAc) نقشی اساسی در اثرات تقویت کننده اوپیوئید ها ایفاء می کند. از طرف دیگر، ویتامین B6 در تشکیل ناقل های عصبی مختلفی چون گابا نقش دارد. هدف از مطالعه حاضر، بررسی اثر محیطی و داخل بطن مغزی ویتامینB6 بر اثر تقویت کننده مثبت مورفین در موش صحرائی نر می باشد.
    مواد و روش ها
    90 سر رت نر به گروه های تحت درمان و کنترل 6 تایی تقسیم شدند (15×6). در این آزمایش تجربی از روش 6 روزه متوالی؛ شامل سه مرحله جداگانه پیش شرطی، شرطی شدن و بعد شرطی شدن استفاده گردید. جهت بررسی داخل بطن مغزی، کانول راهنمای استریلی با مختصات استریوتاکسی در بطن چپ مغز قرار داده شد. بعد شرطی سازی با مورفین (mg/kg، ip 5)، در روز ششم دوزهای مختلف ویتامین B6 به شکل داخل صفاقی (mg/kg 5، 15 و 40) و داخل بطن مغزی (μg/rat5 و 10) تزریق گردید. گروه های کنترل بجای داروهای مذکور نرمال سالین را دریافت نمودند.
    یافته ها
    تزریق داخل صفاقی دوزهای مختلف مورفین سبب القاء CPP گردید (001/0˂ P). تزریق داخل صفاقی دوزهای مختلف ویتامین B6 به تنهایی CPP یا CPA معنی داری ایجاد ننمود. ولی این ویتامین در مصرف توام با مورفین سبب القاء CPA شده (05/0 ˂P) و این اثر در تزریق درون بطن مغزی به صورت وابسته به دوز تقویت گردید (به ترتیب 05/0˂ P و 01/0˂ P).
    نتیجه گیری
    بر اساس یافته های مطالعه حاضر احتمالا ویتامین B6 با اثر بر روی نورونهای گاباارژیک موجود در VTA باعث کاهش آزاد سازی دوپامین در NAc و بدنبال آن کاهش اثر تقویت کننده مورفین شده و بنابراین می توان از آن به عنوان کاندیدایی جهت کنترل یا درمان اشتیاق و عود علایم ناشی از مورفین در افراد وابسته به آن استفاده نمود.
    کلیدواژگان: ویتامین B6، مورفین، گابا، رجحان مکان شرطی، تنفر مکان شرطی
  • سید مجتبی موسویان، حسین معتمدی، سوسن ملکی، ناهید شهبازیان صفحه 91
    زمینه و اهداف
    باتوجه به نقش مایکوپلاسماها در ایجاد عفونت های اوروژنیتال در این بررسی تلاش بر این است که میزان وفور این ارگانیسم ها به تفکیک گونه های هومینیس و اوره آلیتیکوم در ایجاد عفونت ژنیتال و ادراری زنان مبتلا به به عفونت، با روش مولکولی و کشت تعیین و مقایسه گردند.
    مواد و روش ها
    در این بررسی که به منظور مقایسه فراوانی مایکوپلاسما هومینیس و اوره آپلاسما اوره آلیتیکوم در زنان مبتلا به عفونت های اوروژنیتال با استفاده از تکنیک Multiplex PCR و روش کشت باکتریایی انجام شد، در کل 155 نمونه تناسلی و 110 نمونه ادراری جمع آوری گردیده و با هر دو روش ذکر شده، مورد بررسی قرار گرفتند.
    یافته ها
    نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که میزان جداسازی مایکوپلاسماها از 265 نمونه (واژینال و ادراری) مورد آزمایش، 46 مورد (3/17 درصد) با روش Multiplex PCR و 10 مورد (7/3 درصد) با روش کشت بودند. این نتایج همچنین حاکی از آن بود که در زنان مبتلا به عفونت ژنیتال (155مورد) با روش Multiplex PCR، مایکوپلاسما هومینیس در 1/7 درصد و اوره آپلاسما اوره آلیتیکوم در 4/8 درصد از آن ها تشخیص داده شدند. این در حالی است که با روش کشت، میزان وفور مایکوپلاسما هومینیس در این زنان 2/3 درصد بوده ولی اوره آپلاسما اوره آلیتیکوم در هیچکدام از آنها مشاهده نگردید. علاوه بر این، بین حضور مایکوپلاسما هومینیس و اوره آپلاسما اوره آلیتیکوم در افراد بیمار دارای سابقه سقط جنین و افراد بیمار فاقد سابقه سقط، اختلاف معنی داری مشاهده گردید (001/0 P <) بر اساس تست مک نمار در مقایسه دو روش، نتایج نشان داد که روش Multiplex PCR دقیق تر بود.
    نتیجه گیری
    نتایج حاصل از این تحقیق اهمیت شیوع مایکوپلاسما های تناسلی در بروز عفونت های دستگاه تناسلی زنان و عوارض حاصل از آنها را نشان داد.
    کلیدواژگان: مایکوپلاسما هومینیس، اوره آپلاسما اوره آلیتیکوم، Multiplex PCR، عفونت اوروژنیتال
  • ابوتراب نصیری عنبران، سیده نگار اسعدی، حبیب الله اسماعیلی، احسان رفیعی منش صفحه 98
    زمینه واهداف
    ازحدود چند سال اخیر به یک دسته نشانه ها و بیماری های مربوط به ساختمان توجه شده است. باتوجه به این نکته که بیش از نیمی از وقت مفید کارمندان در ساختمان های اداری می گذرد و استفاده از دستگاه هایی مانند کامپیوتر، دستگاه چاپگر باعث آلودگی هوای داخل ساختمان ها درمحیط کار می شود، بررسی وضعیت سلامتی آن ها با اهمیت می باشد. هدف این مطالعه بررسی فراوانی نشانه های سندرم ساختمان بیمار و عوامل مرتبط با آن در کارمندان ساختمان های یکی از سازمان های دولتی در استان خراسان رضوی بوده است.
    مواد و روش ها
    این تحقیق به روش مقطعی بر روی کارکنان اداری در سال 1388 در شهر مشهد مقدس انجام گرفت. شکایت های افراد با استفاده از پرسش نامه جمع آوری شد. فراوانی سندرم در بین کارمندان تعیین و ارتباط عوامل محیطی و ساختمانی با بروز این نشانه ها و سندرم بررسی گردید. 107 نفر به طور غیراحتمالی در دسترس انتخاب شدند و پس ازجلسه توجیهی اولیه، پرسش نامه ها بین ایشان توزیع و پس ازتکمیل جمع آوری شد. سپس داده ها در نرم افزار SPSS 5/11 با استفاده از فراوانی و کای –دو، آزمون دقیق فیشر و تست من ویتنی یو با سطح معنی داری 05/0 P <مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    از 107 پرسش نامه که شامل 4 نفر (7/3 درصد) زن و103 نفر (3/96 درصد) مرد، با میانگین مدت اشتغال80/9±58/16 سال در ساختمان بودند. نتایج زیر استخراج شد: 26 نفر (3/24 درصد) سندرم ساختمان بیمار را اعلام نمودند، فراوانی سندرم در زنان با 1 نفر 25 درصد و در مردان با 25 نفر 3/24 درصد بود. فراوانی این نشانه ها بین زنان و مردان تفاوت معنی داری ندارد (329/0=P)، فراوانی سندرم در ساختمان شماره دو 3 نفر (30درصد) و ساختمان شماره یک 23 نفر (7/23درصد) و از لحاظ آماری معنی دار نبود (702/0=P). بیشترین افرادشاکی از نشانه های این سندرم با 6 نفر (1/26 درصد) در گروه سنی60 - 51 سال قراردارند و کمترین ایشان با صفر درصد افراد30 - 21 ساله هستند. شایع ترین گروه نشانه ها مربوط به سیستم عصبی با40 نفر (4/37 درصد) و سپس نشانه های تحریک مخاطی با 26 نفر (3/24%)، نشانه های تنفسی با 9 نفر (4/8%)، نشانه های پوستی با 9 نفر(4/8 %) و نشانه های حسی با 4 نفر (7/3%) بود.
    نتیجه گیری
    فراوانی نشانه های سندرم ساختمان بیمار در این مطالعه در حدود نشانه های کارکنان در سایر ساختمان ها در مطالعات مشابه و در حد انتظار می باشد و می توان آن را مطلوب ارزیابی نمود.
    کلیدواژگان: سندرم ساختمان بیمار، نشانه ها، کارمندان اداری
  • علی طهرانچی، مهدی فلاحتی، هادی فلاحتی صفحه 104
    تورشن بیضه یک اورژانس واقعی ارولوژی است که نیازمند اکسپلوراسیون سریع جراحی می باشد. ما تجارب خود را در مورد دو بیمار با تورشن بیضه بیان می کنیم تا نشان دهیم، بیضه هایی که ایسکمی طول کشیده دارند پس از نزدیک کردن مجدد تونیکا آلبوژینه دوباره به حالت ایسکمی ظاهر می شوند و استفاده از فلپ تونیکا واژینالیس با کاهش فشار داخل بیضه ای موجب برقراری مجدد جریان خون داخل بیضه ای و حفظ آن می شود.
    کلیدواژگان: تورشن، فلپ، تونیکا واژینالیس، عوارض
  • اسماعیل فلاح، علیرضاجوادزاده، لیلامحامی، محمود محامی صفحه 107
    توکسوکاریازیس چشمی یک عفونت ناشایع بوده که بوسیله لارو توکسوکاریازیس ایجاد می شود. انسان (بخصوص کودکان) بدنبال مصرف تخمهای جنین دار شده از راه خاک، دستهای آلوده، سبزیجات خام و یا... آلوده می شود. در این مقاله یک مورد توکسوکاریازیس چشمی دو طرفه در یک دختر 11 ساله گزارش می شود. دختر 11 ساله ای بعلت اختلال دید چشم راست به بیمارستان نیکوکاری تبریز مراجعه نمود. شکایت بیمار حاکی از کاهش دید چشم راست که اخیرا به آن دچار شده بود و طبق اظهارات بیمارسابقه کاهش دید چشم چپ را از دو سال قبل نیز داشت. دید چشم راست سه دهم و دید چشم چپ فاقد درک نور بود در معاینه بیمار با اسلیت لامپ درچشم راست کاتاراکت 2 مثبت، التهاب ویتره ای 2 مثبت و در فوندوسکوپی یک ضایعه گرانولوماتوز همراه با اسکار در قسمت محیطی شبکه سوپرونازال مشاهده می گردید. آزمایش های سرولوژیک به عمل آمده برای توکسوکاریازیس، مثبت بودند.توکسوکاریازیس چشمی باید در بیمارانی که با استرابیسم و اختلال دید (کاهش دید دو طرفه بخصوص در افراد جوان) مراجعه می نمایند بعنوان تشخیص افتراقی باید مطرح گردد. گاهی ممکن است عفونت چشمی تحت بالینی بوده و با گرانولوم توکسوکارا به اشتباه رتینوبلاستوما تشخیص داده شود که در این صورت می تواند به تخلیه غیر ضروری چشم منجر شود. بنابراین نتایج آزمون های سرولوژیک اغلب می توانند در مواردی که تشخیص مشکل است مفید باشند.
    کلیدواژگان: توکسوکاریازیس چشمی، اختلال دید، افراد جوان، آزمایش های سرولوژیک
  • فهیمه کاظمی راشد، سعید اصلان آبادی، حمید دلداده مقدم صفحه 111
    ادغام طحال و بیضه یک پدیده نادر و غیر بدخیم است که معمولا با موارد بدخیم در تشخیص افتراقی بوده و اکثرا تحت رزکسیون کامل به عنوان تومور قرار می گیرد. علیرغم اینکه گزارشات متعدد و مختلفی در مقالات از این ادغام صورت گرفته است، هنوز این پدیده به صورت مبسوط وارد کتب مرجع نشده و برای بسیاری از متخصصین ناشناخته است. در این گزارش ما یکی از این موارد را توضیح می دهیم.
    کلیدواژگان: بیضه، تومور، طحال
|
  • Nargol Ahmadi Mahmoodabadi Page 7
    Background And Objectives
    Dill (Anethum graveolens) is a plant from umbellifera. In this research، the protective effect of dill extract on injured pancreatic tissue in diabetic rats was investigated.
    Materials And Methods
    Fifteen adult male rats، weighing 200-250 gr، were used in three groups of five each. Rats in the control group، received physiological serum equal to the injecting material volume. Rats in the second group (diabetic) were induced diabetes with 120 mg/kgbw dose of alloxan monohydrate. Third group (diabetic+dill) received 300 mg/kgbw dose of dill hydroalchoholic extract.
    Results
    The average size and number of pancreatic islets in the diabetic group was significantly less than the control group (P<0. 05). Also in the pancreatic sections of the treated group with dill extract، most of the islets significantly increased in diameter and they had cell number more than the diabetic and control groups (P<0. 05).
    Conclusion
    The dill extract could be effective on regeneration of the injured pancreatic islets in the diabetic rats، probably due to antioxidant compounds in the extract. The extract of dill increases the rate of cell proliferation. It seems that increase in islet size and cell number is a result of remainder cells proliferation in the islets.
  • Mohammad Reza Ardalan, Abol Hassan Shakeri Bavil, Sadaf Yousefi Page 13
    Background And Objectives
    Cardiovascular mortality and morbidity is prevalent among the chronic kidney disease patients. Despite the importance of atherosclerosis in illiofemoral area it is a neglected subject. In this study we evaluated the atherosclerotic changes of this area in a group of patient treated with peritoneal dialysis (PD).
    Materials And Methods
    In this prospective study patients who received (PD) were studied by Doppler ultrasound for evaluation of Atherosclerotic plagues، stenosis and blood flow velocity in aorta، common iliac and femoral arteries in both sides.
    Results
    Mild stenosis was detected in right and left iliac arteries in 34 patients (%97. 1)، and moderate stenosis was detected only in 1 patient (%2. 9). 29 patients (89. 9%) had mild stenosis and 5 patients (17. 2%) had moderate stenosis in right femoral arteries. 31 patients (88. 6%) had mild stenosis and 4 patients (%11. 4) had moderate stenosis in left femoral arteries. Mild stenosis and moderate stenosis of abdominal aorta were detected in 32 (%91. 4) and 3 patients (11. 4%) succeedingly.
    Conclusion
    The result of this study showed the frequency of atherosclerotic changes in illiofemoral arteries in a group of patients treated with (PD).
  • Asghar Arfaei, Robab Besharat Garamaleki, Hossein Gholizadeh, Iesa Hekmati Page 17
    Background And Objectives
    Intolerance of uncertainty (IU) can be defined as a cognitive bias that affects how a person perceives، interprets، and responds to uncertain situations on a cognitive، emotional، and behavioral level. The aim of this study was to compare IU among major depression disorder (MDD)، obsessive-compulsive disorder (OCD) and healthy groups.
    Materials And Methods
    Forty eight patients with MDD and forty six patients with OCD were non-randomly selected from those attended to psychiatric and psychological clinics of Tabriz University of Medical Sciences. The control group of 50 people was selected from students and staff of Tabriz University of Medical Sciences. All patients were asked to complete the Beck Depression Inventory (BDI-II)، Maudsley obsessive-compulsive Inventory (MOCI) and Intolerance of uncertainty Questionnaire.
    Results
    There was a significant difference between OCD with healthy groups in IU total score and in all subscales (P<0. 001). Also there was a significant difference between the MDD and healthy groups in IU total score، inability to act، and uncertainty about the future (P<0. 001). There was a significant difference between the OCD and MDD groups in IU total score and all subscales (P<0/001)، except for the uncertainty about the future.
    Conclusion
    Overall، the results of this study indicate that IU is one of the characteristic of OCD. Also some of its dimensions are associated with depression.
  • Alireza Barband Page 23
    Background And Objectives
    Single-port transumblical cholecystectomy is a rapidly evolving field as a bridge between traditional laparoscopic surgery and natural orifice transluminal endoscopic surgery. Single-port surgery has emerged to further enhance cosmetic benefits and to reduce pain and morbidity of minimally invasive surgery. Since the first umbilical single access procedure، there has been an evolution in single trocars development accommodating all instruments in a single incision.
    Materials And Methods
    We report the first clinical experience of single-port laparoscopic technique via innovative port، the glove-port.
    Results
    In our survey there were 10 women with the mean age of 41. 7±12. 9 years (21-64). All procedures were completed successfully by single-port surgery، without any postoperative complications. The mean operation time was 68±11. 5 minutes.
    Conclusion
    The single-port cholecystectomy is feasible and it could be as an alternative method to the traditional laparoscopic cholecystectomy in selected patients.
  • Asghar Tofighi, Bahram Jamali Qrakhanloo, Akram Amogani, Mohammad Reza Zolfaghari Page 28
    Background And Objectives
    Stress of vigorous exercise may cause disorders in body immune system and appearance of acute and chronic inflammation. Caffeine supplementation prior to exercise can be effective on body immune response. The purpose of this study was to evaluate the short-term caffeine supplementation on some immune and stress index responses in non-active men after an exhaustive aerobic exercise.
    Materials And Methods
    Twenty non-active male students were randomly divided into supplementation and placebo groups. Exercise test was an exhaustive treadmill test (Bruce test). In a double-blind study one hour prior to the main test، the supplementation group received caffeine (6 mg/BW) and the control group received placebo at the same time. The serum cortisol، leukocyte and eHsp72 levels were measured before and immediately after the exercise test.
    Results
    Data analysis showed that significant increments in lymphocyte، cortisol and Hsp72 concentrations in placebo group was higher than the supplementation group (P<0. 05). Moreover، the mean alterations in these variables in the placebo group was significantly greater than the supplementation group (P<0. 05).
    Conclusions
    The caffeine supplementation prior to the short-term exhaustive aerobic exercise may have positive effect on the immune system.
  • Sirus Jedary Seifi, Reza Gotaslo, Mohammad Agazadeh Page 33
    Background And Objectives
    Influenza type A (H1N1) causes epidemic disease resulting in thousands of deaths throughout the world. In this study، we aimed at comparing the virus isolation method and Real-time PCR to detect the Influenza A virus in clinical specimens.
    Materials And Methods
    In this prospective study between March 2008 and March 2009، 100 throat swabs from patients with suspected influenza virus infection were collected in viral transport medium and were tested by using MDCK cells and Real-time PCR in virology lab of faculty of medicine، Tabriz University of Medical Sciences.
    Results
    The Real-time PCR method detected 19 cases of influenza A (H1N1) compared to 5 cases by virus isolation methods.
    Conclusion
    The Real time PCR can detect very small amount of virus genome. This technique is a more sensitive and more specific method compared to the virus isolation.
  • Mahsa Jalili, Sousan Kolahi, Siamak Sabour, Seyed Rafi Aref Hosseini, Mehrangiz Ebrahimi Mamegani Page 38
    Background And Objectives
    Rheumatoid arthritis is one of the common autoimmune diseases with unknown etiology. It has been suggested that serum antioxidant levels is reduced and lipid peroxidation is increased due to oxidative stress. According to recent studies، antioxidant supplements may play an important role in controlling the oxidative stress. The aim of this study was to investigate the effect of combined antioxidant supplement on serum arylesterase enzyme (ARE) and serum malondialdehyde (MDA) in rheumatoid arthritis patients.
    Materials And Methods
    A 3-month pre-post study was conducted on 40 female rheumatoid arthritis patients receiving one Selenplus capsule daily (selenium 50mcg، zinc 8mg، vitamin A 400mcg، vitamin C 125mg and vitamin E 40mg). Serum levels of ARE and MDA were measured spectrophotometrically in all participants.
    Results
    In comparison with the baseline، we found significant differences between serum ARE and MDA values before and after intervention. The 3-month supplementation resulted in increasing the ARE activity (P<0. 001) and reduction of the MDA levels (P<0. 001).
    Conclusion
    The combined antioxidant supplements for 3 months resulted in significant improvement in ARE activity and reduction of lipid peroxidation marker and may be helpful in rheumatoid arthritis treatment.
  • Homeira Hatami, Abolhassan Ahmadiani, Negar Seyed Page 44
    Background And Objectives

    Several studies have described the effects of brain-derived neurotrophic factor (BDNF) during tissue injury or inflammation. BDNF expression levels in the nervous system are altered in a number of pain models including peripheral inflammation، injury and neuropathic pain paradigms. Immune cell are considered as the source of circulating BDNF. Opioid receptors participate in the function of immune cells. The aim of this study was to investigate the alteration of BDNF during carrageenan-induced inflammation and morphine anti-inflammatory effects.

    Materials And Methods

    Inflammation was induced by 0. 05 ml of 3% W/V solution of lambda carrageenan in saline injected into the plantar surface of the right hind paw. Edema of the injected paw was measured during the 6 h period after the carrageenan injection. Moreover، to assess the anti-inflammatory effect of morphine، morphine hydrochloride (7mg/kg) was injected 30 minutes prior to the carrageenan. BDNF levels in serum were determined by ELISA.

    Results

    Four hours after the injection of carrageenan، the volume of the paw was significantly higher than the non-inflamed paw. Pretreatment with morphine، produced a significant decrease in the carrageenan-induced swelling. Naloxone evoked development of the carrageenan inflammation at 2 hours. Administration of carrageenan elicited a significant increase in BDNF serum levels.

    Conclusion

    It seems that the inflammatory effects of the carrageenan are mediated in part by BDNF. Such association is not attributable to the anti-inflammatory effects of morphine.

  • Nahideh Hassani Khiabani, Jalil Babapour Kheirodin, Ahmad Alipour Page 50
    Background And Objectives
    Most of the previous studies indicated that more than half of cancer patients suffer from one psychiatric disorder and depression is the second common psychiatric disorder among them. The objective of this study was to investigate the effect of cognitive-behavior therapy on reducing the depression among women with breast cancer.
    Materials And Methods
    In this prospective study a group of 60 women with breast cancer were randomly allocated into two experimental and control groups. In this study we used Beck Depression Inventory (BDI) questionnaires.
    Results
    Results indicated that experimental group showed significant reduction in depression symptoms compared to the control group (P<0.01).
    Conclusion
    Cognitive-behavior therapy is an effective method in reducing the depression symptoms in women with breast cancer.
  • Masumeh Abedini, Abdorrahim Afkhamzadeh, Saied Sattari, Abbas Ahmadi, Esmail Izadpanah, Reza Janmardi Page 61
    Background And Objectives
    Systemic inflammatory response syndrome (SIRS) is one of the important causes of morbidity and mortality in pediatrics. Infection is the main cause of SIRS. The aim of the present study was to evaluate the correlation between procalcitonin (PCT), CBC, ESR and C-reactive protein.
    Materials And Methods
    Fifty children, aged 1-36 months, hospitalized in pediatric ward in Besat hospital, Sanansaj were studied. In all patients, PCT, CBC, ESR and CRP were measured. We used Pearson correlation coefficient to evaluate the correlation between CBC, ESR, CRP and PCT before and after treatment of SIRS.
    Results
    In the first day (before treatment), the correlation between PCT and CRP was strong and between PCT and ESR was weak. But there was no correlation between PCT and WBC. In the third day of treatment, there was no correlation between PCT, WBC count, ESR, and CRP.
    Conclusion
    To confirm the diagnosis of SIRS prior to the treatment, procalcitonin and CRP are of high importance. However, procalcitonin is a better marker in fallow up.
  • Mostafa Farahbakhsh, Akram Zakery, Majid Karamouz, Khadije Valizade Page 66
    Background And Objectives
    World Health Organization (WHO) determined life expectancy (LE) and disability adjusted life expectancy (DALE) as two main indicators of health status in 2000. LE consists of life years with various health states. DALE is a summary measure of the population health indicating mortality and disability outcomes of diseases in a number. This study was conducted to calculate the LE and DALE in East Azerbaijan.
    Materials And Methods
    This cross-sectional study was performed based on the population data of 2006 census and mortality data of 2007. The mortality data were derived from causal death registration system of East Azerbaijan. To estimate the LE, abridged period life table was used. DALE was calculated using Sullivan method and adjusted life tables.
    Results
    LE at birth was 72.57 years in both genders; 70.43 years in male and 74.13 years in females. DALE at birth was 62.59 in both genders; 60.85 and 63.83 in males and females, respectively.
    Conclusion
    LE and DALE are two main indicators of health status designed by WHO for health systems performance evaluation. Appropriate framework should be prepared to determine regional burden of diseases by establishment of mortality and morbidity registry system.
  • Esmaeil Gharepapagh, Arman Salarifar Page 71
    Background And Objectives
    Pulmonary embolism (PE) is a common fatal disease; therefore, the accurate and prompt diagnosis is very important. The aim of this study was to evaluate lung perfusion-ventilation scan with radiodrugs including 99mTc-MAA and radio aerosols in diagnosis of the PE.
    Materials And Methods
    In this study, 149 patients with respiratory problems referred to the nuclear medicine department of Tabriz Imam Hospital, from October 2005 to November 2006, were studied. The perfusion scans were performed after intravenous injection of 99mTc-MAA, and the ventilation scans after inhalation of 99mTc-DTPA aerosol on the routine views of lungs. The resulting images were evaluated regarding the probability of the PE. Association between gender, age, clinical presentations, risk factors, previous cardio-pulmonary disorders, chest X-rays, and probability of the PE were evaluated.
    Results
    In the present study, the number of involved men with PE was higher than women (P<0.005). The highest incidence of PE was noted in patients >50 years old (P=0.005). There was a direct association between the probability of PE and the related clinical presentations (P=0.005). It was also apparent that the existence of cardio-pulmonary disorders, having an abnormal CXR and the lack of a risk factor, were all accompanied with low probability of PE, but the presence or absence of risk factors showed no meaningful difference for the high probability of PE (P=0.232).
    Conclusion
    The lung perfusion-ventilation scan is recommended as an acceptable method in the early diagnosis of PE and also evaluation of prevalence and affecting factors of the disease.
  • Reza Mohammadian, Babak Nasiri, Reza Mansourizadeh, Sajad Harirrian, Abdolrasol Naebi, Kaveh Mehrvar Page 78
    Background And Objectives

    Globally, stroke is one of the leading causes of death and disability. The most common type is ischemic stroke. Despite all socioeconomic impacts, there is no efficacious treatment for this devastating disease. Due to limited time window and other obstacles only small numbers of patients are eligible for new treatment like intravenous thrombolytic treatment. Other type of interventions like intra-arterial thrombolysis, retrieval devices are useful in selected cases. In this study we presented ten different cases of acute ischemic stroke treated by intra-arterial thrombolysis and/or stenting.

    Materials And Methods

    Ten consecutive patients presented with symptoms and signs of intracranial artery occlusion within 6 and 18 hours respectively for anterior and posterior circulation were treated with intra-arterial thrombolytic (10-20 mg tissue plasminogen activator or Tpa) and stenting. A neurologist obtained the national institutes of health stroke scale (NIHSS) at baseline, and 2 hours, 24 hours, 7 days and 3 months after treatment.

    Results

    Ten patients (6 men and 4 women) aged 23 to 74 years were recruited. Eight patients presented with stroke in the anterior circulation territory and two with posterior one. We achieved complete recanalization in 7 patients (70%) and partial in one case (10%) and in two patients with T-type left internal carotid occlusion recanalization was unsuccessful (20%). Clinical improvement and neurological recovery in the patients with complete recanalization was excellent

    Conclusion

    These results support the efficacy of intrarterial thrombolysis and stenting in the treatment of selected cases of acute stroke ischemic. In patients with T-type carotid occlusion, this type of treatment did not show significant clinical benefits.

  • Saeid Abbasi Maleki, Mohammad Nouri, Hadi Eskandary, Navid Abbasi Maleki, Syamak Cheraghyan Page 85
    Background And Objectives
    GABAergic system in ventral tegmental area (VTA) and nucleus accumbens (NAc) plays critical role in opiate reinforcement. On the other hand, vitamin B6 has a role in formation of different neurotransmitters such as GABA. The aim of this study was to investigate the effect of intraperitoneal (ip) and intracerebroventricular (icv) injection of vitamin B6 on positive reinforcing effect of morphine in male rat.
    Materials And Methods
    Ninety male rats were divided into treatment and control groups (15×6). This experimental study took place on six consecutive days, which consisted of three distinct phases: preconditioning, conditioning and postconditioning. For intracerebroventricular study, a sterile guide cannula was stereotaxically placed in left ventricle. After conditioning by morphine (5mg/kg, ip), on day 6 different doses of vitamin B6 were injected intrapertioneally (5, 15 and 40 mg/kg) and intracerebroventriculary (5 and 10µg/rat). Control groups received saline instead these drugs.
    Results
    Intraperitoneal injection (ip) of different doses of morphine induced CPP (P<0.001). Intraperitoneal injection of different doses of vitamin B6 alone did not induce any significant CPP or CPA. But, co-administration of vitamin B6 and morphine, significantly induced CPA (P<0.05) and this effect potentiated in icv injection in dose dependent maneuver manner (P<0.05 and P<0.01, respectively).
    Conclusion
    It seems that vitamin B6 reduce morphine reinforcement through affecting GABAergic VTA neurons and subsequent decrease in NAc dopamine release. Therefore, it can be candidate for control or treatment of morphine craving and relapse in their dependent subjects.
  • Seyyed Mojtaba Moosavian, Hosein Motamedi, Susan Maleki, Nahid Shahbazian Page 91
    Background And Objectives
    The role of Mycoplasma is important as a causative agent of urogenital infection. Therefore, in this study we aimed at determining and comparing the prevalence of urogenital infections due to Mycoplasma hominis and Ureaplasma urealyticum with multiplex PCR and culture methods.
    Materials And Methods
    In this study, the frequency of M. hominis and U. urealyticum in women with urogenital infections was determined by multiplex PCR and cultivation methods in 155 genital samples and 110 urine samples.
    Results
    The isolation rate of Mycoplasma from 265 examined specimens (genital and urine samples) was 46 strains (17.3%) by multiplex PCR and 10 strains (3.7%) by culture method. Also, in multiplex PCR method, M. hominis and U. urealyticum were detected in 7.1 and 8.4 percent of women with genital infections (155 cases), respectively. In the culture method, M. hominis was detected in 3.2 percent of them and U. urealyticum in none of them. There was significant difference between patients with and without abortion history regarding the existence of M. hominis and U. urealyticum (P<0.001). Based on the Macnemar test, multiplex PCR showed more accuracy than the culture method.
    Conclusion
    Since isolation of Mycoplasma by culture medium is difficult, time consuming and mostly unsuccessful, multiplex PCR could be substituted as a rapid, sensitive and trusty method.
  • Abootorab Nasiri Anbaran, Seyedeh Negar Assadi, Habibollah Esmaily, Ehsan Rafeemanesh Page 98
    Background And Objectives
    Many employees spend half of their useful time in the office buildings. Moreover, large amount of pollution in working environment is due to the usage of machines such as computer, printer and etc. Accordingly, investigation of their health status is important. The objective of this study was to assess the frequency of sick building syndrome (SBS) symptoms and related factors among administrative employees in an organizational building in Mashhad.
    Materials And Methods
    In a cross-sectional study on 107 administrative personnel of the organizational building in Mashhad in 2009, their complaints were collected through questionnaires. The frequency of SBS and related environmental and constructional factors were evaluated.
    Results
    In total, 4 (3.7%) women and 103 men (96.3%), with the mean employment duration of 16.58±9.80 years in the buildings, were studied. Twenty six cases (24.3%) had the SBS symptoms; there was no significant difference between the woman and men in the frequency of these symptoms (P=0.329). Most people complaining of SBS symptoms were in the age group 51-60 years (6 persons, 26.1%). The most common group of symptoms was the nervous system symptoms 40 (37.4%), followed by mucosal irritant 26 (24.3%), respiratory symptoms 9 (8.4%), symptoms of skins 9 (8.4%) and sensory symptoms 4 (3.7%).
    Conclusion
    The frequency of SBS symptoms was similar to that of the previous studies indicating the favorable results.
  • Ali Tehranchi, Mehdi Falahati, Hadi Falahti Page 104
    Torsion of the spermatic cord is a true surgical emergency of the highest order. We present our experience of two boys with testicular torsion to demonstrate that after re-approximation of the tunica albuginea in testes exposed to prolonged ischemia, the ischemic appearance returns. We can reduce intra-testicular pressure and save testicular pressure with using tunica vaginalis flap.
  • Esmail Fallah, Ali Reza Javadzadeh, Leila Mhami, Mahmood Mahami Page 107
    Ocular toxocariasis is an uncommon worldwide infection caused by the nematode larvae of T. canis. This infection usually seen in children following consumption of eggs of parasites from stool of infected animals. In this study, we present a case of ocular toxocariasis in an 11 year old girl. The girl admitted to our hospital with impairment of visual acuity; visual acuity of 3/10 in involved right eye and no light perception in the left eye. Slit lamp examination revealed 2 positive cataracts in the right eye and 2 positive vitreal inflammatory. On fundoscopy, a granulomatous lesion along with scar in supranasal peripheral retina area was observed. Serologic tests were positive for toxocariasis. Toxocariasis should be considered in the differential diagnosis of patients with cornea, strabismus and blurred vision both in children and adults. Serologic tests may often be useful in this regard.
  • Fahimeh Kazemi Rashed, Saeed Aslanabadi, Hamid Deldadeh Moghadam Page 111
    Splenogonadal fusion is a rare and nonmalignant anomaly that has differential diagnosis with malignancies and often undergoes resection as malignant tumor. Although there are numerous reports of splenogonadal fusion in papers, no indication of this anomaly is seen in the reference books. Herein, we report a case of splenogonadal fusion.