اثر عصاره های کارده (Biarum bovei) و جفت گیاه بلوط Quercus Infectoria Gall بر درصد تخمه گشایی و بقاء لارو قزل آلای رنگین کمان (Oncorhynchus mykiss) در مراحل اولیه رشد

چکیده:
زمینه مطالعه
عصاره های گیاهی جایگزین های مناسب طبیعی برای کاهش اثرات سوء زیست محیطی ناشی از استفاده مکرر مواد شیمیایی در آبزی پروری می باشند.
هدف
هدف از این تحقیق، بررسی نحوه عملکرد عصاره های کارده (Biarum bovei) و جفت گیاه بلوط Quercus Infectoria Gall بر درصد تخمه گشایی و بقاء لارو قزل آلای رنگین کمان در مراحل اولیه رشد و نمو در مقایسه با مالاشیت گرین است.
روش کار
تیمار کارده (B. bovei) وجفت گیاه بلوط (Q. Infectoria Gall) با سه تکرار و هر تراف حاوی سه سینی و هر سینی حاوی 7000 تخم به ترتیب با غلظت mg/l 400 و 40 به مدت min/day 30 به صورت حمام جاری 48 ساعت بعد از شروع انکوباسیون تخم ها تا مرحله چشم زدگی، استفاده شدند. میزان تخمه گشایی و نیز میزان بقاء لارو ها بعد از جذب کیسه زرده مورد سنجش قرار گرفت. گروه کنترل مثبت در معرض mg/l 2 مالاشیت گرین به مدت min 20 شستشوی روزانه قرار گرفت و گروه کنترل منفی (شاهد) بدون هرگونه مداخله دارویی به کار گرفته شد.
نتایج
نتایج حاصله نشان داد که در میزان تلفات تخم در مرحله تخمه گشایی در گروه شاهد به طور معنی داری بیشتر از تیمار های مورد آزمایش بود (05/0>p). به علاوه میزان تلفات در تیمار کارده به طور معنی دار کمتر از مالاشیت گرین و جفت گیاه بلوط بود (05/0>p). همچنین میزان تلفات تخم در تیمار جفت به طور معنی دار بیشتر از مالاشیت گرین بود (05/0>p). نتایج تلفات لارو ها بعد از جذب کیسه زرده نشان داد که میزان تلفات لارو ها در شاهد به طور معنی داری بیشتر از گروه های تیمار جفت گیاه بلوط و مالاشیت گرین بوده است (05/0>p).
نتیجه گیری نهایی: نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد که استفاده از عصاره کارده به میزان mg/l 400، موجب افزایش درصد تفریخ و بازماندگی لارو ها بعد از جذب کیسه زرده گردید و قابلیت استفاده به عنوان جایگزین مالاشیت گرین را دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
403 تا 407
لینک کوتاه:
magiran.com/p1629182 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!