تعیین ترکیبات شیمیایی و تجزیه پذیری گیاه مرتعی کهورک (Prosopis stephaniana) با استفاده از روش کیسه های نایلونی (In situ)

چکیده:
این آزمایش به منظور تعیین ترکیب شیمیایی و تجزیه پذیری ماده خشک، الیاف نامحلول در شوینده خنثی و پروتئین خام گیاه مرتعی کهورک با استفاده از روش کیسه های نایلونی از منطقه سرچاه عماری واقع در شهر خوسف از توابع شهرستان بیرجند انجام شد. نمونه ها در سه مرحله رشد از سر شاخه ها (رویشی، میوه دهی و بذردهی) و در دو مرحله رشد از میوه (میوه دهی و بذردهی) انجام شد. برای تعیین میزان و نرخ تجزیه پذیری ماده خشک، پروتئین خام و الیاف نامحلول در شوینده خنثی از 4 راس تلیسه فیستوله دار استفاده گردید و میزان تجزیه پذیری نمونه ها در ساعات صفر، 2، 4، 8، 16، 24، 48 و 72 پس از انکوباسیون اندازه گیری شد. حداکثر پروتئین خام در سرشاخه (24/13 درصد) و میوه گیاه (88/10 درصد) مربوط به مرحله رویشی بوده است. با پیشرفت مرحله رشد از مقدار پروتئین خام و تانن گیاه کاسته ولی محتوای الیاف نامحلول در شوینده خنثی و اسیدی گیاه افزایش یافت. ضرایب تجزیه پذیری بخش های a و b پروتئین خام میوه گیاه کهورک در مرحله میوه دهی بیشتر از مرحله بذردهی بود (05/0P<). نتایج این آزمایش نشان داد که سر شاخه های کهورک در مرحله رشد رویشی دارای ارزش تغذیه ای مطلوبی در مقایسه با مراحل میوه دهی و بذردهی است، هر چند با رشد گیاه سرعت تخمیر در شکمبه و ارزش تغذیه ای سر شاخه ها و میوه این گیاه کاهش می یابد.
زبان:
فارسی
صفحات:
143 تا 148
لینک کوتاه:
magiran.com/p1637323 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!