بررسی و مقایسه اثر اضافه وزن و چاقی، وزن طبیعی و کم وزنی بر برخی از فاکتورهای آمادگی جسمانی در دانشجویان دختر و پسر شهرستان بوشهر

چکیده:
زمینه و هدف
در مورد عوامل آمادگی جسمانی و تاثیر تغییرات شاخص توده بدنی بر آن در دانشجویان اطلاعات کمی در دست است. ازاین رو هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر جنبه های مختلف وزن بر آمادگی جسمانی و مقایسه عوامل آمادگی جسمانی در مردان و زنان دانشگاهی شهرستان بوشهر بود.
مواد و روش ها
تحقیق از نوع نیمه تجربی بود. از بین جامعه آماری، 149 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور شهر بوشهر انتخاب و با توجه به شاخص توده بدنی به سه گروه چاق و دارای اضافه وزن، وزن نرمال و زیر وزن نرمال تقسیم شدند. عوامل مختلف آمادگی جسمانی به وسیله آزمون های استاندارد اندازه گیری شد. میزان معناداری نیز در سطح 05/0 α< و با استفاده از نرم افزار SPSS16 محاسبه شد. برای تجزیه وتحلیل داده های دو گروه از آزمون تی مستقل استفاده شد.
یافته ها
آزمون های آمادگی جسمانی در آزمودنی های با وزن زیر حد نرمال بهتر بود. همچنین، تفاوت معناداری در همه آزمون ها، 540 متر دویدن (001/0p<)، آزمون 9 × 4 متر دویدن (001/0p<)، دراز و نشست (001/0p<)، شنای روی زمین (001/0p<) و پرش عمودی (001/0p<) بین مردان و زنان دانشجو وجود داشت.
نتیجه گیری
دانشجویان چاق یا دارای اضافه وزن عملکرد ضعیف تری در عوامل آمادگی قلبی و عروقی، چابکی و توان اندام تحتانی در مقایسه با آزمودنی های غیرچاق داشتند. همچنین دختران در زمینه همه عوامل عملکرد ضیف تری نسبت به پسران داشتند.
زبان:
فارسی
صفحات:
226 تا 235
لینک کوتاه:
magiran.com/p1637852 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!