تاثیر آموزش مهارت های مراقبت معنوی بر انگیزه ی تحصیلی و سبک های ارتباط با بیمار در دانشجویان پرستاری

پیام:
چکیده:
مقدمه
شکیبایی و ارتباط مناسب هنگام رویارویی پرستاران با بیمار بستگی زیادی به جهان بینی پرستار و چگونگی ارتباطش با جهان هستی (معنویت) دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیرآموزش مهارت های معنوی بر انگیزه تحصیلی و سبک های ارتباط با بیمار دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد گرگان بود.
روش ها
مطالعه ی حاضر یک پژوهش شبه تجربی با روش پیش آزمون - پس آزمون با گروه شاهد بود. بدین منظور30 نفر بعنوان نمونه به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده شامل پرسشنامه انگیزه تحصیلی هرمنس و پرسشنامه ارتباط محمد وکیلی بود. برنامه آموزش مهارت های معنوی طی12 جلسه ی 90 دقیقه ای و در مدت پنج هفته متوالی به دانشجویان ارائه گردید. گروه شاهد درمعرض هیچ مداخله ای قرار نگرفت. داده های به دست آمده با استفاده از آزمون کوواریانس تجزیه و تحلیل شد.
نتایج
در مقایسه با گروه شاهد تفاوت معناداری بین میانگین نمرات انگیزه تحصیلی دانشجویان قبل از مداخله از مجموع 116 نمره (84/6±87/67) و بعد از مداخله در گروه تجربی (45/16±13/96) مشاهده شد(946/7=F، 009/0=P). آموزش مهارت های مراقبت معنوی در گروه تجربی تاثیر مثبتی بر ارتباط غیرکلامی با بیمار قبل از مداخله (62/4±13/55) و بعد از مداخله (44/5±07/63) داشت (81/4= F، 037/0=P). این تاثیر برا ی سبک ارتباط کلامی با بیمار معنادار نبود (070/0=F، 794/0=P).
نتیجه گیری
با توجه به نتایج این مطالعه، آموزش مهارت های مراقبت معنوی انگیزه تحصیلی دانشجویان پرستاری را افزایش داد. همچنین این مداخله آموزشی باعث ارتقا سبک غیرکلامی ارتباط با بیمار در دانشجویان پرستاری شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
516 تا 524
لینک کوتاه:
magiran.com/p1660139 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!