تعیین نیم رخ تیپ های شخصیت مایرز/بریگز دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز و بررسی رابطه آن با پیشرفت تحصیلی

نویسنده:
پیام:
چکیده:
مقدمه
مرور مطالعات نشان داد تاکنون پژوهش های متعددی درحیطه ی تعیین شخصیت و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی انجام گردیده است، اما در هیچ مطالعه ای ارتباط تیپ های شخصیت مایرز/بریگز با پیشرفت تحصیلی مورد بررسی قرار نگرفته است. لذا این پژوهش با هدف تعیین نیم رخ شخصیتی مایرز/بریگز و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام گردید.
روش ها
در این پژوهش توصیفی -همبستگی جامعه آماری شامل کلیه ی دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال تحصیلی 93-1394 بود. حجم نمونه 150نفر تعیین گردید. روش نمونه گیری از نوع غیراحتمالی (در دسترس) بود. ابزار پژوهش سیاهه تیپ شناسی مایرز/بریگز (فرمM) و معدل تحصیلی بود. داده ها با روش های آماری ماتریس همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج
رایج ترین تیپ شخصیتی در میان دانشجویان شرکت کننده در این پژوهش، تیپ شخصیتی برون گرای شمی عقلانی قضاوت گرا (ENTJ)، با فراوانی7/22درصد و نادرترین تیپ شخصیتی، درون گرای شمی احساسی ملاحظه گرا (INFP)، با فراوانی7/0درصد بود. برون گرایی با پیشرفت تحصیلی ارتباط معنادار معکوس نشان داد (011/0، p= 207/0r=). تحلیل رگرسیون نشان داد درون گرایی، 4درصد پراکندگی پیشرفت تحصیلی را تبیین می نماید.
نتیجه گیری
بر طبق یافته های پژوهش، شخصیت یکی از ابعاد اساسی در رشد انسان است و نقش محوری در موفقیت فرد دارد. لذا باید نوع تیپ شخصیت یادگیرنده را در برنامه ریزی های تحصیلی گنجاند.
زبان:
فارسی
صفحات:
494 تا 503
لینک کوتاه:
magiran.com/p1660141 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!