شیوع آسم و بیماری های آلرژیک و عوامل خطرزای آن در کودکان سنین مدرسه شهرستان عسلویه استان بوشهر بر اساس برنامه ISAAC سال 1393

پیام:
چکیده:
زمینه
آسم و بیماری های حساسیتی به عنوان یک مشکل بزرگ بهداشتی در دنیا مطرح می باشند. شیوع این بیماری ها در جهان و ایران رو به افزایش است. بر همین اساس مطالعه حاضر به بررسی شیوع این بیماری ها در شهرستان عسلویه از توابع استان بوشهر پرداخت.
مواد و روش ها
این مطالعه بر اساس پرسشنامه استاندارد بیماری های حساسیتی و آسم، ISAAC فاز 1 و 3 به بررسی فراوانی و عوامل خطر این بیماری ها پرداخت. مطالعه بر روی 190 دانش آموز 7-6 سال و 223 دانش آموز دختر 14-13 سال مدارس این شهرستان در سال 1393 انجام شد.
یافته ها
شیوع اگزمای حساسیتی، حساسیت بینی و آسم در دانش آموزان 7-6 سال به ترتیب 6/11، 7/13 و 8/5 درصد بود، در حالی که فراوانی این بیماری ها در دانش آموزان 14-13 سال به ترتیب 3/14، 5/21 و 2/15 درصد بود. همچنین بین وجود عوامل خطر نظیر مواجهه با دود سیگار، نگهداری حیوانات خانگی، مصرف غذاهای دریایی و فست فود و فراوانی این بیماری ها ارتباط معنی داری یافت شد (05/0P<).
نتیجه گیری
بیماری های حساسیتی و آسم در کودکان سنین مدرسه شهرستان عسلویه از توابع استان بوشهر دارای فراوانی بالایی می باشد و به نظر می رسد این افزایش شیوع با عوامل خطری نظیر مواجهه با دود سیگار، نگهداری حیوانات خانگی، مصرف غذاهای دریایی و فست فود مرتبط است.
زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 69
لینک کوتاه:
magiran.com/p1664334 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!