اثر مصرف گلوکز بر سطوح چربی، انسولین، فیبرینوژن خون و ویسکوزیته پلاسما به دنبال یک جلسه فعالیت هوازی در مردان جوان دانشگاهی

پیام:
چکیده:
مقدمه
تاثیر فعالیت بدنی بر عوامل خونی و دستگاه هماتولوژیک به خوبی ثابت شده است. هدف این مطالعه، بررسی اثر مصرف گلوکز بر سطوح چربی، انسولین، فیبرینوژن خون و ویسکوزیته پلاسما به دنبال یک جلسه فعالیت هوازی در مردان جوان دانشگاهی بود.
روش بررسی
16 مرد جوان دانشگاهی با میانگین سنی 3/2±8/21 سال انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه گلوکز و دارونما تقسیم شدند. آزمودنی ها فعالیت دویدن یک مایل با شدت 75% حداکثر ضربان قلب را در سه نوبت متوالی با وهله های استراحت سه دقیقه ای بین هر وهله انجام دادند. آزمودنی های گروه گلوکز، مقدار 5/1 گرم گلوکز و آزمودنی های گروه آب نیز حجم برابری از محلول (مقدار 5/3 میلی لیتر آب به ازای هر کیلوگرم وزن بدن) دریافت کردند. نمونه خون برای اندازه گیری شاخص های هماتولوژیک، مقاومت به انسولین و نیمرخ لیپیدی در زمان های قبل از فعالیت، 30، 60 و90 دقیقه بعد از فعالیت از آزمودنی ها جمع آوری شد.
یافته ها
نتایج نشان داد مقادیر گلوکز پلاسما بعد از فعالیت در دو گروه نسبت به سطح پایه تغییر معنی داری نداشت (671/0=p). همچنین تفاوتی بین دو گروه در سطح گلوکز مشاهده نشد (05/0p≤). مقادیر انسولین و مقاومت به انسولین در گروه گلوکز بعد از فعالیت نسبت به سطح پایه و همچنین نسبت به گروه دارونما افزایش معناداری داشت (001/0=p). همچنین مقادیر فیبرینوژن و ویسکوزیته پلاسما بعد از فعالیت در هر دو گروه کاهش یافت (001/0>p). نیمرخ لیپیدی بعد از فعالیت و مصرف گلوکز نسبت به سطح پایه تغییر نکرد همچنین تفاوتی بین دو گروه در نیمرخ لیپیدی مشاهده نشد (05/0p≤).
بحث و نتیجه گیری
به نظر می رسد انجام فعالیت ورزشی با مداخله مصرف گلوکز سبب تغییرات مطلوبی در برخی عوامل رئولوژیک می شود. این تغییرات مطلوب می تواند در پیشگیری از عوامل خطرزای قلبی عروقی مفید واقع شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 37
لینک کوتاه:
magiran.com/p1668559 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!