تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر بهبود رفتارهای پیشگیرانه از مصرف سیگار در دانش آموزان

چکیده:
زمینه و هدف
سیگار از معضلات اساسی سلامتی است که سبب گرفتارشدن بخش زیادی از نوجوانان جامعه شده است. هدف مطالعه حاضر تعیین تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر بهبود رفتارهای پیشگیرانه از مصرف سیگار در دانش آموزان پسر سال سوم دبیرستان در شهرستان نوشهر بود.
مواد و روش ها
این پژوهش به روش مداخله ای (نیمه تجربی) بر روی 280 نفر از دانش آموزان پایه سوم دبیرستان های شهرستان نوشهر انجام گرفته است؛ که به صورت تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر 40 سوال بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی (حساسیت، شدت، منافع، موانع درک شده و راهنما برای عمل) به همراه سوالات در خصوص رفتارهای پیشگیرانه از مصرف سیگار بود. داده ها طی دو مرحله از طریق آزمون اولیه و 4 ماه بعد از مداخله برنامه آموزشی توسط آزمون ثانویه توسط آزمون های آماری توصیفی و استنباطی (آزمون کای اسکوئر، آزمون تی مستقل و زوجی) از طریقSPSS 18 تجزیه وتحلیل شدند.
یافته ها
میانگین نمرات در تمام سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی در گروه مداخله بعد از مداخله آموزشی نسبت به قبل از اجرای برنامه آموزشی تفاوت معناداری داشت (05/0p<). همچنین بین میانگین نمرات به دست آمده از تمامی اجزای الگوی اعتقاد بهداشتی بعد از اجرای برنامه آموزشی در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل تفاوت معناداری مشاهده شد (05/0>p).
نتیجه گیری
اجرای برنامه آموزشی مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر بهبود رفتارهای پیشگیرانه از مصرف سیگار در دانش آموزان موثر است. بنابراین، برنامه های پیشگیرانه از مصرف سیگار باید از دوره دبیرستان و قبل از آن شروع شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
300 تا 308
لینک کوتاه:
magiran.com/p1672158 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!