درمان های صرع از دیدگاه طب سنتی ایران و طب نوین

چکیده:
مقدمه
بیماری صرع یکی از جدی ترین اختلالات عصبی است که اغلب اوقات به دلیل مزمن بودن نیاز به درمان طولانی مدت دارد. در حال حاضر علی رغم فراوانی انواع داروهای ضد صرع، عوارض ناشی از این داروها و محدودیت مصرف آن ها باعث عدم دستیابی به اثر درمانی مطلوب می شود. با توجه به افزایش تمایل بیماران به طب سنتی و مکمل، استفاده از درمان های رایج صرع در متون طب سنتی ایران که سابقه چند هزار ساله دارد، می تواند راه کار مناسبی در پیش روی این بیماران قرار دهد. در این مقاله به بررسی درمان های متنوع طب سنتی و طب نوین پرداخته می شود تا با تلفیقی از این دو روش، راه کار مناسبی در پیش روی بیماران قرار داده شود.
روش
این تحقیق یک بررسی متون (کتابخانه ای) است و حاصل کار بر روی متون معتبر طب سنتی ایران می‏باشد که مطالب مربوط به صرع و درمان های آن به تفکیک بیان شده است. از طرفی مقالات و تحقیقات جدید نیز مورد بررسی خواهند گرفت.
یافته ها
حکمای طب سنتی ایران برای درمان صرع رعایت اصول حفظ الصحه را ضروری می دانند. ابتدا اصلاح سبک زندگی و استفاده از تدابیر غذایی مناسب را توصیه می‏کنند، سپس استفاده از داروهای مفرد و مرکب به اشکال خوراکی و موضعی را تجویز نموده و در نهایت از اعمال یداوی مانند فصد، حجامت، ماساژ و انواع روغن مالی ها استفاده می کنند، در حالی که در طب نوین اغلب از درمان های خوراکی و گاهی نیز از درمان های الکتریکی و جراحی استفاده می‏شود.
نتیجه گیری
استفاده از انواع روش های خوراکی و موضعی داروهایی با منشا طبیعی در کنار داروهای رایج در درمان صرع می تواند به عنوان یک درمان مکمل مد نظر قرار گیرد و این امر نیاز به مطالعات بالینی بیشتری دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 53
لینک کوتاه:
magiran.com/p1704730 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!