بررسی اثر لیزر Fractional Ablative CO2 در کاهش استریای بارداری در بیماران مبتلا به استریای بارداری

چکیده:
مقدمه
استریاها ضایعات خطی، آتروفیک و فرو​رفته پوست هستند و در مناطقی که پوست تحت کشش قرار می گیرد ایجاد می​شوند و زمانی​که به​دنبال بارداری ایجاد شوند، استریای بارداری نام می​گیرند. گفته می​شود که ایجاد استریا شایع​ترین تغییر بافت همبند در طول بارداری می​باشد. استریا​ها ضایعات پوستی بد​شکل​کننده هستند که از نظر زیبایی​شناسی باعث نگرانی های زیادی در فرد می​شوند و استرس روانی زیادی را برای وی ایجاد می​کنند و به​شدت کیفیت زندگی وی را تحت​تاثیر قرار می​ دهند و متاسفانه قابل پیشگیری نمی باشند و ندرتا احتمال بهبود خود​به​خود استریا بدون مداخله پزشکی وجود دارد. با​وجود استفاده از روش​های گوناگون موضعی و به​کارگیری لیزر​ها جهت درمان تا​کنون روشی برای جلوگیری از ایجاد استریای ناشی​از بارداری و راهکاری اساسی برای درمان آن وجود ندارد. با​توجه به سابقه نتایج مثبت استفاده از لیزر fractional برای جوان​سازی پوست نسبت به دیگر تکنیک های درمانی و موثر بودن آن در ترمیم تغییرات پوستی ناشی از آفتاب و افزایش الاستیسیتی و ضخامت پوست و بهبود جای آکنه و اسکار​های دیگر و همچنین به​علت داشتن عوارض کمتر و زود​گذر و داشتن تاثیر بیشتر، در این مطالعه سعی شده است که اثر لیزر Fractional Ablative CO2 در کاهش استریای بارداری در بیماران مراجعه​کننده به مرکز تخصصی لیزر جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران را مورد مطالعه قرار دهیم..
روش بررسی
این مطالعه، یک بررسی Case series می​باشد که در مرکز تخصصی لیزر جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران بین سال​های 1394-1390 انجام شد. در این مطالعه پرونده 24 خانم از سن42-20 سال با تیپ پوستی II-V با استریای ناشی​از بارداری بررسی شد. معیار های ورود آن​ها به مطالعه وجود استریای بارداری بر​روی پوست و معیار های خروج شامل: وجود شرایط و یا بروز عوارضی است که بر​روی ترمیم زخم تاثیرگذار بود. شدت استریا​ها توسط پزشک درمانگر بر​اساس Daveys scoring طبقه​بندی شد. و چهار جلسه درمانی با لیزر Fractional Ablative CO2 با فواصل 1 ماه برای هر بیمار انجام شد. قبل از درمان و 1 ماه بعد از اتمام درمان از استریاها عکس تهیه شد و میزان بهبود ضایعات با مقایسه عکس ها توسط پزشک درمانگر ارزیابی و بر​اساس Global improvement scale نمره​دهی شد. میزان رضایت بیماران از بهبود ظاهری استریا ها به​وسیله پرسش سنجیده و نتایج به 4 گروه تقسیم شد.
یافته ها
میزان اثر​بخشی این لیزر براساس مقایسه عکس​های قبل و بعد از درمان توسط پزشک درمانگر و نمره​دهی براساس Global improvement scale بررسی شد که اثر​بخشی این لیزر در بهبود استریا را تایید کرد. از نتایج دیگر به​دست​آمده از این مطالعه، ارتباط بین استریا با عواملی از​قبیل میزان بهبود، سن، تیپ پوستی و تعداد بارداری می​باشد به​طوری​که شدت استریا با میزان بهبود استریا ارتباط دارد (Pvalue:0.033). سن با میزان بهبود استریا ارتباط ندارد (Pvalue: 0.45). تیپ پوستی با میزان بهبود استریا ارتباط ندارد (Pvalue: 0.24). تعداد بارداری با میزان بهبود استریا ارتباط ندارد (Pvalue:0.71).
نتیجه​گیری: با توجه به نتایج حاصل از این مطالعه درزمینه تاثیر این لیزر در بهبود استریا از​جمله کاهش عمق و کاهش عرض استریا و نزدیک کردن رنگ استریا به رنگ پوست بیمار، استفاده از این لیزر در بهبود استریا می​تواند سودمند باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
2 تا 9
لینک کوتاه:
magiran.com/p1708396 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!