پایش کیفی و تعیین سهم رودخانه های واریزی بر افزایش شوری رودخانه قزل اوزن در محدوده ی استان زنجان با استفاده از نرم افزار عددی QUAL2K

چکیده:
غلظت مواد موجود در آب، نقش بسزایی را در موارد گوناگون مصارف از جمله: شرب، کشاورزی و صنعت و... دارد. قزل اوزن دارای توان عظیمی در زمینه های مختلف اقتصادی چون انتقال آب، کشت و صنعت، توسعه باغهای کشتازی، جاذبه های گردشگری و... می باشد. این رودخانه از 8 استان کشور گذشته و در نهایت به پشت سد سفیدرود وارد می شود. با توجه به روند افزاینده ی شوری قزل اوزن، تصمیم به بررسی بیشتر در مورد کیفیت آب ورودی از هرکدام از سرشاخه های فرعی گرفته شد. برای این منظور، در کنار جمع آوری داده های میدانی، از نرم افزار ریاضی QUAL2K به منظور تعیین سهم رودخانه های واریزی و همچنین بازه هایی از قزل اوزن که شوری در آنها دارای افزایش چشگمیری گردیده، بهره گرفته شده است. نتایج شبیه سازی حاکی از این است که چهار بازه از مسیر رودخانه قزل اوزن در محدوده ی طرح در استان زنجان سبب افزایش چشمگیر شوری گردیده اند. همچنین، براساس نتایج نمونه برداری در سه دوره، گورانی با 6/28 درصد بار آلودگی بیشترین سهم را در میان رودخانه های فرعی دارا می باشد؛ چسب با 3/0 درصد بار آلودگی کمترین سهم را داراست.
زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 44
لینک کوتاه:
magiran.com/p1711004 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!