نقش و جایگاه نیروهای مسلح در تحقق دولت اسلامی مبتنی بر منظومه فکری امام خامنه ای (مدظله العالی)

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
زمینه و هدف
هر حکومت و دولتی برای تامین امنیت، حفظ استقلال و تمامیت ارضی و تامین اهداف و آرمان های خود نیاز به نیروی های مسلح قوی ، مقتدر و سازمان یافته دارد. جمهوری اسلامی ایران نیز پس از استقرار، برای برقراری نظم ، حفظ امنیت و دفع تهدیدات داخلی و خارجی و دستیابی به اهداف و آرمان های خود نیروهای مسلحی را فراهم نموده است که از جمله آنها می توان به ارتش، سپاه ، بسیج و نیروی انتظامی اشاره کرد که هریک وظایف و ماموریت های مشخصی را در نظام اسلامی به عهده دارند. هدف این تحقیق، تبیین نقش و جایگاه نیروهای مسلح در تحقق دولت اسلامی از منظر امام خامنه ای (مدظله العالی) است.
روش تحقیق: در این تحقیق، نویسنده سعی نموده است با مراجعه به افکار و اندیشه های رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه ای( مدظله العالی)، جایگاه و نقش هر یک از نیروهای مسلح را در تحقق دولت اسلامی و رسیدن به آرمان های آن به بحث بگذارد و این تحقیق به روش تبیینی تحلیلی و با بهره گیری از منابع کتابخانه ای و فضای مجازی (اینترنت) انجامشده است.
یافته ها و
نتیجه گیری
در اندیشه امام خامنه ای( مد ظله العالی)، امنیت مهمترین نیاز کشور و همه جوامع بشری بوده و نیروهای مسلح مهمترین تولیدکنندگان اقتدار و امنیت ملی هستند. از سوی دیگر، هریک از نیروهای مسلح، وظایف جداگانه ای در نظام اسلامی دارند که به قوام و دوام دولت اسلامی و تحقق آرمان های آن کمک می کند که از جمله آنها می توان به دفاع از مرزها و کیان نظام اسلامی، مقابله با تهدیدات داخلی و خارجی، استقرار نظم و قانون، امر به معروف و نهی از منکر، تحقق جامعه اسلامی الگو،کشور الگو و نیروهای مسلح الگو اشاره کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p1766831 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!