اثر ایدئولوژی بر ارگونومی قانونی در سیاست تقنینی: مروری بر ارگونومی قانونی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
ایجاد نظم بستگی به تمهیدات متعدد در حوزه های مختلف زندگی دارد و محقق شدن نظم در هر قلمروی می بایست با سیاست گذاری مناسب، تدوین اصول راهبردی در سطح خرد و قانون گذاری صحیح در سطح ارگان های حکومتی همراه باشد. یکی از حوزه هایی که به این هدف کمک می کند ارگونومی قانونی است که امروزه با توجه به ایجاد مسائل و مشکلات قانونی درزمینه حوادث و سوانح کاربرد بیشتری یافته است؛ بنابراین در این پژوهش به بررسی مروری ارگونومی قانونی و اثر ایدئولوژی بر آن پرداخته شده است.
روش کار
این مطالعه، یک مطالعه مروری می باشد. مقالات منتشر شده انگلیسی در پایگاه های علمی Scopus, PubMed, Google scholar با کلیدواژه"forensic ergonomics" و"forensic human factors" بدون محدودیت زمانی جستجو شد و تعداد 3 مقاله واجد شرایط موردبررسی قرار گرفت.
یافته ها
در قسمت مروری نتایج نشان داد که در تعریف ارگونومی قانونی توافق نظر وجود دارد ولی مطالعات صورت گرفته بسیار اندک است. همچنین نتایج نشان داد که کاربرد ارگونومی قانونی رو به افزایش است و دورنمای این حوزه از ارگونومی مثبت است. در قسمت تحلیلی نیز نتایج نشان می دهد که بررسی و پیشنهادات مربوط به ایجاد قوانین درزمینه حوادث و سوانح باید به سیستم قضایی واگذار شود نه سیستم اجرایی یا مقننه.
نتیجه گیری
جهت پیشرفت در حوزه ارگونومی قانونی و جلوگیری از تاثیر ایدئولوژی و سیاست زدگی بر قانون گذاری در این زمینه، نیاز به معرفی بیشتر و تربیت متخصصان در این حوزه و توجه به اصول عقلانی و علمی در قانون گذاری احساس می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 6
لینک کوتاه:
magiran.com/p1897345 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!