نقش اعتبار اخبار سیاسی خبرگزاری های داخلی در به اشتراک گذاری این اخبار از سوی جوانان در فضای مجازی(مطالعه موردی: جوانان شمال و جنوب شهر تهران)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف از این پژوهش کمی که به روش پیمایشی انجام گرفته است، بررسی نقش اعتبار اخبار سیاسی خبرگزاری های داخلی نزد جوانان در به اشتراک گذاری این اخبار از سوی آنها در فضای مجازی است. جامعه آماری پژوهش جوانان شمال و جنوب شهر تهران هستند که با روش نمونه-گیری خوشه ایدو مرحله ای و تصادفی ساده، 400 نفر انتخاب و از طریق پرسشنامه با مقیاس پنج سطحی لیکرت اطلاعات از آنها گردآوری شد. متغیر مستقل پژوهش مفهوم اعتبار است که براساس شاخص های اعتبار اخبار «فیلیپ می یر» ، شامل شاخص های قابلیت اعتماد، صحت، بی طرفی، کامل بودن و بی غرضی است که این شاخص ها با توجه به اعتبار بخشی به اخبار نزد مخاطب، بر میزان به اشتراک گذاری اخبار سیاسی خبرگزاری های داخلی از سوی جوانان می توانستند تاثیرگذار باشند. براساس نتایج پژوهش، بین میزان اعتبار اخبار سیاسی خبرگزاری های داخلی نزد جوانان و میزان به اشتراک گذاری این اخبار در فضای مجازی از سوی آنها رابطه معنادار و همبستگی مثبتی وجود دارد و هر چه میزان اعتبار اخبار نزد مخاطبان افزایش یابد، مخاطبان بیشتر نسبت به انتشار اخبار مذکور در فضای مجازی اقدام می نمایند. نتایج پژوهش نشان می دهند بر مبنای پنج شاخص مفهوم اعتبار اخبار، بیش از نیمی از اعضای نمونه معتقدند اخبار سیاسی خبرگزاری های داخلی از قابلیت اعتماد، صحت، بی طرفی، کامل بودن و بی غرضی کمی برخودارد هستند که سبب می گردد نسبت به اشتراک گذاری این اخبار در فضای مجازی اقدام نکنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
156 تا 183
لینک کوتاه:
magiran.com/p1917485 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!