مطالعه تطبیقی تاریخ شفاهی حفظ الصحه زنان باردار در منطقه اشنویه و مریوان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
شهرستان اشنویه که در استان آذربایجان غربی واقع شده است، مردمانش با زبان کردی سورانی صحبت می کنند. به دلیل سنتی بودن بافت شهر باور های سنتی و کهن در میان مردم به قوت زیادی پا بر جا است، یکی از این سنت های کهن، طب عامیانه و شفاهی است. با توجه به این که در این شهرستان تاریخ شفاهی حفظ الصحه زنان باردار برجسته و قابل تامل است، در این پژوهش با انتخاب زنانی آگاه، به بررسی و کاوش راه های پیشگیری و درمان در زنان حامله و نوزدان تازه متولدشده در این شهرستان پرداخته شده است.
مواد و روش ها
برای فهم بهتر مسائل و تفکیک آن ها از همدیگر، سواللات تحقیق در سه بخش دوران قبل از تولد، تولد و بعد از تولد دسته بندی شدند. در این بین به موارد زیر اشاره شده است: شیوه تشخیص بارداری، راه های تشخیص جنسیت، تشخیص قرارگیری غیر طبیعی کودک در شکم و درمان آن، مراقبت و تغذیه دوران حاملگی و همچنین بیماری های نوزاد مانند گوش درد، شکم درد، ملاج، سوریژه، له مه یی، فرچک که وتن و زردی به طور اجمالی اشاره شده است.
یافته ها
در این تحقیق مشخص شد که شیوه تشخیص بارداری و راه های تشخیص جنسیت در طب عامیانه شهرستان اشنویه در حین کاربردی بودن آمیخته با خرافات و همچنین عقاید اشتباه است، ولی در سایر موراد خصوصا تغذیه دوران حاملگی و بیماری های دوران نوزادی مواردی را اشاره کردند که در زمان حاضر نیز بسیار کاربردی و عملی هستند.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج به دست آمده، مشخص شد که حفظ الصحه زنان باردار شهرستان اشنویه در مراحل مختلف قبل از تولد، حین تولد، و بعد از تولد در پیشگیری و درمان مثمر ثمر بوده است. طب سنتی اشنویه ضمن این که شباهت هایی که به طب سنتی سایر مناطق ایران و هچنین سایر مناطق کردنشین دارد، تفاوت هایی هم دارد. این تفاوت ها موجب تمایز طب سنتی این منطقه شده است. این تفاوت بیشتر به علت یکسان نبودن محل زندگی و همچنین نوع دیدگاه آن ها به بعضی از بیماری ها و شاید مهم تر از آن ها دسترسی به موادی برای رفع و درمان بیماری های بازمی گردد. آنچه در مورد علمی بودن و تاثیرگذاربودن این روش ها باید تحقیقات بیشتری انجام گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p1928347 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!