تحلیل و بررسی موجودیت ادیان ابراهیمی در عصر ظهور با تفسیر إلی یوم القیامه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
به باور شیعه با ظهور امام زمان و با تشکیل حکومت جهانی دین اسلام، دین جهانی خواهد شد و بر سرتاسر جهان حاکمیت پیدا خواهد نمود. دلیل بر این مطلب روایاتی است که درباره عصر ظهور و جهانی شدن دین اسلام وارد شده اند. آن چه که در این زمینه مهم است این که آیا پیروان ادیان ابراهیمی همه مسلمان خواهند شد؟ و یا ادیانی چون یهودیت و مسیحیت دیگر وجود نخواهند داشت؟ و چهره غالب جهان را؛ اسلام فراخواهد گرفت و ادیان دیگر با پیروان اقلیت تا قیامت وجود خواهند داشت؟
برای تبیین این مطلب با مراجعه به قرآن کریم به آیاتی برمی خوریم که از ظاهر آنها استفاده می شود ادیان مانند یهودیت و مسیحیت تا قیامت باقی خواهند بود، زیرا از تعابیر قرآنی چون وجود عداوت، بغض و کینه بین یهودیت و مسیحیت تا روز قیامت را می توان، برداشت کرد. گرچه در ذیل این دسته از آیات، روایاتی که دقیقا بیانگر مفهومإلی‏ یوم القیامه باشد، وجود ندارد! اما نکته مهم این است اگر منظور از قیامت کبری باشد لازمه اش این است که ادیان در عصر ظهور وجود دارند. در این صورت با مهدویت مرتبط می شود. در عین حال از سوی مفسران در این زمینه اقوالی نقل شده است. برخی براین باورند مراد ازإلی‏ یوم القیامه، قیامت کبری است؛ در نتیجه عداوت و بغض بین پیروان دین یهود و نصاری تا قیامت وجود دارد و این حاکی از وجود این ادیان در حکومت جهانی است و برخی دیگر معتقدند واژه إلی‏ یوم القیامه در معنای مجازی به کار رفته و در حقیقت به معنای وجود عداوت و بغضا در مدت زمان طولانی است عده دیگر هم در معنای عداوت و بغضا قائل به بغض درونی شدند و قیامت را قیامت کبری معنا نموده اند.
تبیین واژهإلی‏ یوم القیامه و ارتباط آن با عصر ظهور و حکومت جهانی امام مهدی از مهم ترین نوآوری های تحقیق پیش رو است.
زبان:
فارسی
صفحات:
67 تا 86
لینک کوتاه:
magiran.com/p1944413 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!