جایگاه فضاهای فرهنگی در طرح های توسعه شهری معاصر (ارزیابی مساحت و سرانه خدمات فرهنگی در طرح جامع و طرح های تفصیلی کلان شهر اصفهان)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقاله ی حاضر، با هدف ارزیابی جایگاه فضاهای فرهنگی در طرح های توسعه شهری معاصر بر آن است در ابتدا به محاسبه ی میزان کمبود هر یک از نیازهای فرهنگی با میزان سرانه ی استاندارد بپردازد؛ سپس، با استفاده از تکنیک تاپسیس، براساس سرانه های وضع موجود خدمات آموزشی، مذهبی، اجتماعی، گردشگری، تفریحی و ورزشی در طرح های تفصیلی، حوزه های شهری کلان شهر اصفهان را از نظر میزان دسترسی به خدمات فرهنگی رتبه بندی نماید. در مرحله بعد، به منظور تحلیل و ارزیابی سرانه های پیشنهادی در طرح جامع شهر، رابطه ی جمعیت شهر با سرانه و مساحت هر یک از کاربری های فرهنگی و رابطه ی مساحت و سرانه ی هر یک از آن ها با استفاده از نرم افزار اس.پی.اس.اس را مورد تحلیل قرار دهد. در نهایت، در هر یک از روابط معنی دار شناسایی شده، توابع 10 گانه ی پیش بینی آماری به دست آمده و با عبور از فیلترهای 5گانه ی انتخاب توابع بهینه برازش منحنی، توابع مورد تایید انتخاب گردد. نتایج حاصل از روابط رگرسیونی نشان می دهد که در طرح جامع شهر اصفهان، روابط و شیوه ی نظام مندی برای سرانه ی کاربری های اجتماعی، فرهنگی و ورزشی وجود نداشته است. یافته های این مقاله می تواند برای تحلیل و ارزیابی سرانه های پیشنهادی در طرح جامع و کاهش نابرابری در توزیع خدمات فرهنگی، مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 66
لینک کوتاه:
magiran.com/p1966303 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!