بررسی دوازده ساله فراوانی علل و عوارض تراکئوستومی اطفال در

چکیده:
زمینه و هدف
تراکئوستومی(Tracheostomy)، یکی از راه های عمده اداره مشکلات راه های هوایی فوقانی می باشد. به علت فیزیولوژی و ساختار تکامل نیافته راه های هوایی در کودکان و نیز متفاوت بودن دلایل و عوارض تراکئوستومی در آنان، انسدادها و مشکلات مربوط به این مسیرها از اهمیت ویژه ای برخوردار است که شاید تاکنون در کشور ما چنان که باید به آن پرداخته نشده است و اطلاعات پزشکان و پرسنل درمانی از نکات خاص مربوط به این رده سنی کافی نباشد. با توجه به نبود اطلاعات زمینه ای در مورد علت ها و مشکلات ناشی از این جراحی در ایران، در این مطالعه به ارزیابی این موارد پرداخته شد تا با بررسی تفاوت های موجود با دیگر نقاط، نقایص درمانی آشکارتر شوند.
روش بررسی
مطالعه به صورت گذشته نگر(Retrospective) و با بررسی پرونده های بستری(Case series) و درمانگاهی بیمارانی که از سال 1372 تا 1383 در بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص) به هر شکل تحت تراکئوستومی قرار گرفته بودند، انجام شد. اطلاعات مربوط به مشخصات دموگرافیک، یافته های بالینی و درمانی مورد نظر، از پرونده ها استخراج شده، با کمک نرم افزار SPSS تحت تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
از 365 بیماری که در این سال ها تحت تراکئوستومی قرار گرفته بودند، اطلاعات 344 نفر قابل استناد و کامل بود که 51 نفرشان زیر 12 سال و 293 نفر باقی مانده، بالای 12 سال بودند. 12 نفر(5/23%) زیر 12 ساله ها، دختر و 39 نفرشان(5/76%) پسر بودند. شایعترین مشکل منجر به تراکئوستومی در آنان ناهنجاری های عصبی(6/19%) و تنگی ساب گلوت(Subglottic stenosis)(7/15%) بود. 9 نفر(6/17%) گرفتار عوارض زودرس و 13 نفر(5/25%) درگیر عوارض دیررس آن شده؛ 11 نفرشان(6/21%) فوت کردند که مرگ هیچ کدام به دنبال عوارض تراکئوستومی نبوده است.
نتیجه گیری
در این پژوهش، آشکار گشت که علل انجام تراکئوستومی، نوع عوارض و بروز آنها و میزان مرگ و میر در این مرکز، تقریبا مشابه سایر نقاط جهان می باشد. براین اساس می توان ادعا کرد سطح آگاهی و نحوه برخورد با این بیماران، در حد مطلوبی است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
55
لینک کوتاه:
magiran.com/p516314 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!