مقایسه سرعت جریان خون شریان مغزی میانی در زنان حامله پره اکلامپتیک و زنان حامله نرمال با استفاده از داپلرترانس کرانیال

چکیده:
زمینه و هدف
پره اکلامپسی، با مرگ و میر(Morbidity و Mortality) قابل توجه مادر و جنین همراه است. داپلرترانس کرانیال(TCD)، به عنوان یک روش غیر تهاجمی در پره اکلامپسی برای ارزیابی همودینامیک شریان مغزی میانی(MCA) به کار رفته است. دانستن تاثیر حاملگی نرمال و پره اکلامپسی بر همودینامیک مغز برای درمان مناسب این افراد در بیهوشی، زایمان و بویژه مصرف داروهای وازو اکتیو ضروری است. هدف از انجام این پژوهش اندازه گیری سرعت جریان خون شریان مغزی میانی در زنان حامله پره اکلامپتیک و مقایسه با زنان حامله نرمال با استفاده از داپلر ترانس کرانیال میباشد.
روش بررسی
در این مطالعه مورد-شاهدی با استفاده از TCD سرعت جریان خون در شریان مغزی میانی و اندکس های مربوط به آن شامل حداکثر سرعت سیستولی (PSV)Peak Systolic Velocity، سرعت انتهای دیاستولی(EDV)End Diastolic Velocity، سرعت میانگین (MV)Mean Velocity و (PI)Index Pulsatility در 30 زن حامله نرمال و 30 زن حامله پره اکلامپتیک که از نظر سن، سن حاملگی و رتبه حاملگی با هم همسان بودند، بررسی شدند. داده ها از طریق برنامه نرم افزاری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و از روش Independent t-test و Fisher Exact test مورد بررسی آماری قرار گرفت.
یافته ها
در این مطالعه دیده شد که در افراد حامله پره اکلامپتیک PSV(cm/s 3/113 در مقایسه با cm/s31/76، 001/0P<)، EDV(cm/s1/59 در مقایسه با cm/s4/38، 001/0P<) و MV(cm/s8/73 در مقایسه با cm/s1/46، 001/0P<) به طور معنی داری از گروه حامله نرمال بیشتر است.
نتیجه گیری
این یافته ها، مطرح کننده حالت انقباض عروقی(Vasoconstriction) در زنان پره اکلامپتیک می باشد که این مسئله می تواند در اثر مواد وازواکتیو در گردش خون(Circulatory Vasoactive Substances) یا تحریک سمپاتیک باشد. این تغییرات، ممکن است مدت ها قبل از شروع پره اکلامپسی اتفاق افتاده باشد، لذا TCD ممکن است در پیشگویی پره اکلامپسی مفید باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
117
لینک کوتاه:
magiran.com/p516334 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!