فهرست مطالب

بهره برداری و پرورش آبزیان - سال سوم شماره 4 (زمستان 1393)

نشریه بهره برداری و پرورش آبزیان
سال سوم شماره 4 (زمستان 1393)

  • 140 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1394/03/20
  • تعداد عناوین: 9
|
  • الهه حسن نتاج نیازی، محمدرضا ایمانپور، سیدعلی اکبر هدایتی صفحه 1
    کلرپیریفوس یکی از سموم ارگانوفسفره ای است که برای کنترل آفات در فعالیت های خانگی و بسیاری از مزارع کشاورزی که در مجاورت منابع آبی واقع شده اند به طور رایج مورد استفاده قرار می گیرد. از اینرو در مطالعه حاضر به بررسی سمیت کشنده ی این آفت کش به عنوان یکی از آلاینده های بوم سازگان های آبی، پرداخته شده است. در تحقیق حاضر ماهیان قرمز در گروه های 21عددی تحت غلظت های مختلف سم کلرپیریفوس با نام تجاری آریا با ماده موثره ی 2/40 درصد ای سی به مدت 96 ساعت قرار گرفتند و مرگ و میر آن ها ثبت شد. تست های سمیت با استفاده از آنالیزهای آماری پرو بیت در نرم افزارSPSS، نسخه ی 16 تعیین شدند. در پایان 24 ساعت، غلظت 200 میلی گرم در لیتر کلرپیریفوس سبب تلفات 100 درصدی ماهیان شد. LC50 96 ساعته ی این سم 2/83 میلی گرم در لیتر محاسبه شد. حال آنکه برای دو سم ارگانوفسفره ی دیازینون و دلتامترین، در پایان 96 ساعت، تلفات 100٪ مشاهده شده است. LC50 96 ساعته دیازینون و دلتامترین در ماهی کاراس طلایی نسبت به سم کلرپیریفوس کمتر بود که نشان می دهد دیازینون و دلتامترین در مقایسه با کلرپیریفوس از سمیت بیشتری برخوردارند. در نهایت با توجه به اینکه ماهی کاراس طلایی مدل زیستی مناسبی از کپورماهیان می باشد که دسته ی عظیمی از ماهیان پرورشی را تشکیل می دهد و با توجه به سمیت کمتر سم کلرپیریفوس، استفاده از این آفت کش به جای سایر سموم کم خطرتر به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: آبزیان، آلودگی، سموم کشاورزی، مرگ و میر
  • رسول قربانی، سعید یلقی، سیدمحمود عقیلی، عظیم فاضل صفحه 13
    هدف از این تحقیق، ارزیابی اقتصادی آببندان های دو منظوره کشاورزی- آبزی پروری در استان گلستان بود. در این بررسی، اطلاعات مربوط به 42 آب بندان بر اساس پرسش نامه تنظیم و تجزیه و تحلیل گردید. نتایج نشان داد که بیشترین و کمترین میزان هزینه ها به ازای هر هکتار بترتیب مربوط به آببندان های شهرستان های کردکوی و گرگان است. بیشترین میزان هزینه به ازای کیلوگرم ماهی تولیدی مربوط به هزینه تهیه بچه ماهی، اجاره و دستمزد ها می باشد. متوسط سود خالص در سطح استان برابر با 28034000 ریال به ازای هر هکتار بوده و شهرستان گنبد با میزان 32368200ریال به-ازای هکتار بیشترین میزان سود خالص را به خود اختصاص داده است. آبزی پروری در اکثر نقاط سودآور و دارای توجیه اقتصادی بوده و به لحاظ اشتغال زایی و بهبود درآمد به خصوص در مناطق روستایی و ساحلی، بسیار حائز اهمیت می باشد.
    کلیدواژگان: ارزیابی اقتصادی، استان گلستان، آببندان دو منظوره کشاورزی، آبزی پروری
  • عباس زمانی، رسول مدنی، مسعود رضایی صفحه 25
    در مطالعه حاضر پارامترهای کینتیک آنزیم تریپسین تخلیص شده از ضمائم پیلوریک ماهی کیلکای معمولی (C.cultriventris caspia) با استفاده از سوبسترای آمیدی (BAPNA) و استری (TAME) مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از مقایسه کینتیک آنزیم تریپسین بین سوبسترای BAPNA و TAME نشان داد که پارامترهای کینتیکی فعالیت بیشینه (Vmax)، ثابت کاتالیزوری(kcat) و کارایی کاتالیزوری(kcat/Km) در سوبسترای TAME نسبت به سوبسترای BAPNA بالاتر بودند ولی مقدار ثابت میخائلیس- منتن (Km) در سوبسترای TAME کمتر از سوبسترای BAPNA بود. مقدار Vmax آنزیم در سوبسترای TAME بطور معنی داری بالاتر از نوع BAPNA بود (05/0 >p). مقدار ثابت Km در سوبسترای TAME کمتر از نوع BAPNA بود ولی اختلاف معنی داری را نشان نداد (05/0 p). بنابراین میتوان نتیجه گرفت که میل ترکیبی آنزیم تریپسین تخلیص شده از ضمائم پیلوریک ماهی کیلکای معمولی نسبت به سوبسترای TAME بالاتر از BAPNA است و میتوان از سوبسترای TAME برای سنجش فعالیت آنزیمی در این گونه استفاده نمود.
    کلیدواژگان: تریپسین، سوبسترا، کیلکای معمولی، کینتیک
  • الهام گرمسیری، علی کاظمی، بهاره شعبانپور، محمد خضری، صادق شیروانی فیل آبادی صفحه 37
    با توجه به فساد پذیری بالای میگو و سرانه مصرف پایین آن در کشور توجه به سایر روش های عرضه این فراورده ها از جمله کنسرو کردن میگوهای درجه 2 و3 ضروری می نماید. لذا در تحقیق حاضر، از روش های مختلف پخت اولیه شامل پخت در آب نمک (غلظت 0، 3 و 6 درصد)، پخت با بخار، سرخ کردن، کباب کردن و پخت در سس قلیه میگو جهت تهیه کنسرو قلیه میگوی ببری سبز (Penaeus semisulcatus) استفاده شد. پارامترهای اندازه گیری شده (مجموع بازهای نیتروژنی فرار TVB، تیوباربیتوریک اسید TBA و ارزیابی حسی) برای تیمارهای مختلف پخت اولیه همواره برای همه تیمارها در محدوده قابل قبول قرار داشت اگر چه در بین تیمارهای مختلف بعد از اتوکلاو کمترین میزان TBA برای روش های سرخ کردن و کباب کردن بدست آمد (05/0>p)، و کمترین میزان TVB-N هم مربوط به تیمارهای آب نمک 6% و بخار پز بود (05/0>p). چنین مطالعاتی با افزایش تنوع و تولید فراورده هایی با قیمت تمام شده پایین تر، میتواند باعث افزایش سرانه مصرف میگو و آبزیان گردد.
    کلیدواژگان: کنسرو قلیه میگو، Penaeus semisulcatus، پخت اولیه، اکسیداسیون چربی
  • شمشاد شهبازی، نسرین سخایی، احمد سواری، بابک دوست شناس، فرشته سراجی صفحه 51
    مطالعه مراحل لاروی آبزیان پیشبنه ای از بوم شناسی و ارزیابی ذخایر آنها به ما ارائه می دهد. این پژوهش بر روی خصوصیات ریخت شناسی و فراوانی مراحل لاروی خانواده Xanthidae در آب های ساحلی جزیره هنگام (خلیج فارس) انجام پذیرفت. نمونه برداری توسط تور پلانکتون 300 میکرون به روش کشش مورب از کف به سطح به مدت یک سال از زمستان 1390 الی پاییز 1391 به صورت فصلی در 6 ایستگاه انجام پذیرفت. بر اساس خصوصیات ریخت شناسی همانند شکل کلی لارو و ضمائم آن در آزمایشگاه مراحل لاروی زوآ اول گونه Xantho sp و زوآ دوم گونه Leptodius exaratus (H. Milne Edwards، 1834) شناسایی و مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که بیشترین و کمترین فراوانی لاروها به ترتیب مربوط به فصول تابستان و زمستان می باشد. آنالیز واریانس یک طرفه بین تراکم گونه های مختلف در ایستگاه ها و فصول نمونه برداری شده نشان داد که اختلاف معنی داری بین برخی از ایستگاه ها و فصول وجود دارد (P
    کلیدواژگان: خلیج فارس، لارو خرچنگ های گرد، زوآ، جزیره هنگام، زئوپلانکتون
  • نصرالله احمدی فرد، احمد احمدی، ابراهیم حسین نجد گرامی صفحه 65
    در مطالعه حاضر اثر 2 غلظت مختلف (cell/ml 106 ×5/2 و 106 × 5) جلبک خشک کلرلا و نانوکلروپسیس بر اندازه بدن و تخم روتیفر آب شور Brachionus plicatilis مورد بررسی قرار گرفت. کشت روتیفرها در شرایط استاندارد و در ظروف پلاستیکی 500 میلی لیتری صورت گرفت. تراکم اولیه روتیفرها در تیمارهای مختلف 30 عدد در میلی لیتر بود. نمونه برداری از روتیفرها در مرحله رشد لگاریتمی انجام گرفت. براساس نتایج تفاوت معنی داری در اندازه روتیفرها در غلظت پایین (cell/ml106×5/2) جلبک کلرلا و نانوکلروپسیس مشاهده نشد (P>0/05). ولی اندازه بدن روتیفرها در غلظت پایین (cell/ml106×5/2) جلبک کلرلا بیشتر از غلظت بالای (cell/ml106×5) همان جلبک بود. اندازه تخم در روتیفرهای تغذیه شده با کلرلا بیشتر از نانوکلروپسیس بود. تفاوت معنی داری در اندازه تخم بین دو غلظت بالا و پایین (cell/ml 106 ×5 و 106 × 5/2) از هر دو جلبک مشاهده شد (P
    کلیدواژگان: روتیفر Brachionus plicatilis، جلبک خشک کلرلا، نانوکلروپسیس، اندازه بدن و تخم
  • مهرداد کمالی سنزیقی، افشین قلیچی، رضوان موسوی ندوشن صفحه 77
    هدف از انجام این تحقیق بررسی فراوانی و تنوع زیستی جوامع زئوپلانکتونی دراستخرهای پرورش توام ماهی پرواری و بچه ماهی واقع در شهر گنبدکاووس بود. نمونه برداری در 6استخر پرورش ماهی به صورت ماهیانه از خرداد تا آبان سال 1390 به مدت یک دوره پرورش صورت گرفت. در طول شش ماه مطالعه تعداد 27 جنس زئوپلانکتونی در 4 گروه پروتوزوآ (12 جنس)، روتیفرآ (8 جنس)، کوپه پودآ (4 جنس) و کلادوسرآ (3 جنس) مورد شناسایی قرار گرفتند. تراکم ماهیانه جوامع زئوپلانکتونی دارای اختلاف معنی دار بود (05/0>P). بطوری که ماه های خرداد و شهریور دارای بیشترین و کمترین میانگین تراکم نهایی بودند ولی ماه های مهر و آبان دارای تراکم های مشابهی بودند. همچنین گروه روتیفرها، کلادوسراها، کوپه پودها و پروتوزوآها با فراوانی 46، 28، 23 و 3 درصد به ترتیب بیشترین و کمترین درصد فراوانی را به خود اختصاص داده بودند. تراکم نهایی جوامع زئوپلانکتونی با فاکتورهای آب همچون نیترات، فسفات و فسفرفسفات دارای همبستگی بالا و معنی دار بود و گروه کوپه پودها و کلادوسراها با فاکتورهای نیترات، فسفات و فسفر-فسفات همبستگی بالا و معنی داری داشتند. این رابطه بین تراکم سایر گروه های زئوپلانکتونی و فاکتورهای آب مشاهده نگردید. بر اساس نتایج بدست آمده تنوع و تراکم جوامع زئوپلانکتونیاستخرهای پرورش توام ماهی پرواری و بچه ماهی تحت تاثیر فاکتورهای فیزیکوشیمیایی و دمای آب می باشد. همچنین پرورش ترکیبی بچه ماهیان و ماهیان پرواری گرم آبی از جنبه اقتصادی و کارایی تولید در سیستم پرورش متراکم و نیمه متراکم در ایران پیشنهاد می گردد.
    کلیدواژگان: فراوانی، تنوع زیستی، زئوپلانکتون، استخر پرورش توام ماهی، استان گلستان
  • عباس محمودی فرد، جاوید ایمانپورنمین، حمید علاف نویریان، مسلم شریفی نیا، کامیاب غلامی دشتکی صفحه 91
    ارزیابی زیستی منابع آب با استفاده از بی مهرگان کفزی یکی از مناسب ترین و مرقوم به صرفه ترین روش های مطالعات اثرات انسانی بر پیکره ی اکوسیستم آبی است. در مطالعه حاضر، به منظور ارزیابی زیستی رودخانه شاهرود (استان قزوین) ترکیب جمعیت بزرگ بی مهرگان کفزی این رودخانه بررسی شد. جهت نمونه برداری از کفزیان، 8 ایستگاه تعیین شد و نمونه گیری، به صورت فصلی و با استفاده از نمونه بردار سوربر با سه تکرار در هر ایستگاه و به مدت یک سال به انجام رسید. نمونه های استحصالی در محلول فرمالین 4% فیکس و جهت شناسایی و شمارش به آزمایشگاه منتقل شدند. در مجموع تعداد 11636 نمونه از موجودات کفزی شناسایی شدند که شامل 32 جنس از 31 خانواده، 9 راسته، 5 رده و 4 شاخه بودند. از مهمترین این کفزیان به ترتیب فراوانی میتوان به Trichoptera (27/42%)، Diptera (77/23%)، Ephemeroptera (64/16%) و Pelecoptera (74/11%) اشاره کرد. از ایستگاه های بالادست به طرف پایین دست؛ مقادیر شاخص های زیستی _ جمعیتی و فراوانی ارگانیزم های حساس کاهش و فراوانی ارگانیزم های مقاوم افزایش یافت. شاخص زیستی BMWP/ASPT در ایستگاه 4 (06/7) بیشترین و در ایستگاه 8 (51/3) کمترین مقدار را داشت به گونه ای که در ایستگاه های 2 و 8 که به ترتیب فاضلاب های مزارع کشاورزی و شهری - صنعتی را دریافت میکردند کیفیت آب تنزل یافت. بر اساس میانگین سالانه شاخص زیستی BMWP/ASPT (51/5) کیفیت کلی آب در رودخانه شاهرود در طبقه آب های با آلودگی اندک قرار گرفت.
    کلیدواژگان: بی مهرگان کفزی، ترکیب جمعیت، رودخانه شاهرود، شاخص های زیستی، جمعیتی، کیفیت آب
  • اسماعیل تازیکه میاندره صفحه 109
    به منظور بهره برداری بهینه از مزارع مجتمع پرورش میگوی گمیشان و توسعه آن، پروژه پایش مدیریت مزارع پرورش میگوی وانامی در سایت گمیشان استان گلستان با هدف بررسی میزان شاخص های رشد، ضریب تبدیل غذایی، تولید نهایی میگوی وانامی و محاسبه هزینه و درآمد یا سود ناخالص نقدی هر مزرعه، درسال 1391 انجام گرفت. جمع آوری اطلاعات از طریق میدانی و به صورت حضوری از مدیران مزارع طی دوره پرورش و با هماهنگی اداره میگو- اداره کل شیلات گلستان مورد بررسی قرار گرفت. نتایج بدست آمده نشان داد متوسط تولید مزرعه خزر آبزی که به روش نیمه متراکم پرورش داده شد به مقدار 3/1389 کیلوگرم در هکتار با میانگین وزنی 3/15گرم و ضریب تبدیل غذایی 87/0 و میزان بقا 5/92 درصد بدست آمد که هزینه پرورش و سود حاصل از فروش هر کیلوگرم میگوی پرورشی بدون هزینه استهلاک سازه ها و تجهیزات سرمایه گذاری شده بترتیب 34525 ریال و 55475 ریال محاسبه شد. متوسط تولید مزرعه 13 پرشین کیان پاد نیز که به روش متراکم پرورش داده شد به مقدار 3903 کیلوگرم در هکتار با میانگین وزنی 6/14 گرم و ضریب تبدیل غذایی 25/1 و میزان بقا 3/74 درصد بدست آمد که هزینه پرورش و سود حاصل از فروش هر کیلوگرم میگو بترتیب 50402 ریال و 39598 ریال محاسبه شد. بطور کلی از نتایج حاصله می توان چنین استنباد کرد که در مزارع مورد پایش عدم مدیریت کارآمد و پویا وجود داشته است.
    کلیدواژگان: میگوی وانامی، تولید، گمیشان، گلستان
|
  • Page 1
    Chlorpyrifos is one of the organophosphate pesticides that are commonly used to control insects in domestic activities and many agricultural farms that are located in close to water sources. Hence, the present study, investigate the lethal toxicity of this pesticide. In this study, fish were treated in groups of 21 with different concentrations of chlorpyrifos (Aria brand with active ingredient 40/8% EC) for 96 hours and mortality was recorded. Toxicity tests were determined by Probit statistical analysis in software SPSS, version 16. At the end of 24 hours, mortality was 100% in fish with a concentration of 200 mg/l chlorpyrifos. LC50-96h this pesticide was calculated 83.2 mg/l. However, mortality was observed 100% for diazinon and deltametrin at the end of 96 hours. LC50-96h diazinon and deltametrin were less than chlorpyrifos that shows diazinon and deltametrin have more toxicity in comparing with chlorpyrifos. Finally, Carassius auratus is a suitable model of Cyprinidae that constitute a big group of rearing fish and because of chlorpyrifos lower toxicity, seems to using of this pesticide stead other common pesticide had been low danger in agricultural fields.
    Keywords: aquatic, pollution, agricultural pesticides, mortality
  • Page 13
    The basic purpose of the fulfillment this research has been the appointment of economical evaluation indexes of aqua-agriculture reservoirs in Golestan Province. The method of information gathering in this research has been in way survey and in method census from 42 of aqua-agriculture reservoirs that information necessary to complete questionnaire has prepared. Result showed the highest and lowest cost per hectare was Kordkuy and Gorgan reservoirs, respectively. The highest cost gradients per kg fish were juvenile preparation, rent, and labor salary. The mean net benefit was in Golestan Province 28034000 R. and Gonbad had the highest benefit/ha with 32368200 R. Aquaculture is benefit employ economically, and important for employ creating especially in rural and coastal regions.
    Keywords: Economical evaluation, aqua, agriculture reservoir, Golestan Province
  • Abbas Zamani Page 25
    In present study, the kinetic parameters of purified trypsin from pyloric caeca of common kilka (C.cultriventris caspia) were measured using the amidolytic (BAPNA) and esterolytic (TAME) substrates. The results of the kinetic comparison between BAPNA and TAME substrates showed that kinetic parameters including maximum velocity (Vmax), catalytic constant (kcat) and catalytic efficiency (kcat/Km) were in TAME higher than those from BAPNA while Michaelis-Menten constant (Km) showed the lower value in TAME than that from BAPNA. The Vmax value of TAME was significantly higher than that from BAPNA (p0.05). The kcat and kcat /Km values of TAME were also significantly higher than those from BAPNA (P < 0.05). The findings reveals that purified trypsin from common Kilka pyloric caeca has a higher affinity for TAME than dose that from BAPNA and so TAME can be used as substrate for trypsin activity assessment.
    Keywords: trypsin, substrate, common kilka, kinetic
  • Page 37
    Because of being much perishable product as well as having low per capita consumption, much study on shrimp and its different supplying methods such as canned shrimp is needed to improve per capita consumption of seafood especially in case of shrimp. In this study, the effect of different pre-cooking methods on quality of canned Penaeus semisulcatus was studied. Although frying and baking methods had lower level (p
    Keywords: canned shrimp, Penaeus semisulcatus, pre, cooking method, lipid oxidation
  • Page 65
    In recent years the use of rotifers as live food for rearing fish larvae and crustacean is very important. In this study, the effect of two concentrations (2.5×106, and 5×106 cell/ml-1) of two algae (powdered chlorella and nannochloropsis), on body and egg size of marine rotifer, Brachionus plicatilis were investigated. Rotifers were cultured in standard conditions in 500 ml plastic containers. The initial density of rotifers in different treatments was 30 ind/ml. The sampling of rotifers were conducted in the exponential phase of population growth. Based on the results, no significant difference was observed in the in the size of rotifers fed at low concentration (2.5×106 cell/ml-1) of two algae (p>0.05). But rotifer body size was high at those fed low concentrations of powdered Chlorella in compare to the high concentration. Egg size in group fed powdered chlorella was more than another group. Significant differences was observed in egg size of two groups that fed on high and low density of both algae (p
    Keywords: rotifer Brachionus plicatilis, powdered chlorella, nanochloropsis, body size, egg
  • Mehrdad Kamali Sanzighi Page 77
    The aim of this study was determination of abundance and biodiversity of zooplankton community at integrated fish culture of grower and fingerling fishes at East of Golestan Province, Gonbade Kavous city. Sampling was done monthly at 6 ponds during one season culture from June to November 2011. During six month study period, 4 groups and 27 genuses were identified. Between recorded groups, 12 genuses belong to Protozoa, 8 genuses belong to Rotatoria, 4 genuses belong to Copepoda and 3 genuses belong to Cladocera. There is significant differences between average total density of zooplanktons at different months (P
    Keywords: Abundance, Biodiversity, Zooplankton, Integrated Fish Ponds, Golestan Province
  • Abbas Mahmoudifard Page 91
    Biological monitoring using benthic organisms is one of the best and the most inexpensive methods for anthropogenic activities evaluation in aquatic ecosystems. The purpose of Present investigation was biological monitoring of Shahrud river that was performed in the Qazvin province using by macro benthic invertebrates population. In the present investigation macro benthic invertebrate samples were collected by Surber sampler at 8 sampling stations with 3 replicates in each station for a period of one year. The collected samples were preserved in 4% formalin solution and transported to the laboratory for identification and counting. About 11636 individuals of benthic organisms were identified consist of 32 genera from 31 families, 9 orders, 5 classes and 4 phylum. The most important of Benthic organisms were included Trichoptera (42.27%), Diptera (23.77%), Ephemeroptera (16.64%) and Pelecoptera (11.74%) according to abundance. From upstream to downstream population- biological indices values and abundances of sensitive organisms decreased in the other hand abundances of resistant organisms increased. The lowest and highest values of BMWP/ASPT were 7.06 and 3.51 for station 4 and 8 respectively. Evaluation of indicators revealed less water quality at stations 2 and 8 that received agricultural, industrial and residential sewages respectively. Based on BMWP/ASPT annual average value (5.51) shahrud water quality classified on low polluted level.
    Keywords: Benthic invertebrates, Population, biological indices, Population structure, Shahrud river, Water quality
  • Page 109
    The monitoring of the Management of vannamei shrimp Farms in the Gomishan shrimp Site in the best way and to its development. The objectives of the project were the calculation of growth indices, Food Conversion Ratio.The Final production of vannamei, benefit-cost or gross benefit of each Farm.This study carried out in in 1391(2012).Data collection done through questionaries personally from Farm executive managers during culture period with the arrangment of shrimp department of the Golestan fisheries organization. Results indicated that, the average production of Khazar-Abzi Farm Semi-intensive system was 1389.3 kg/ha; The average weight(gr), FCR and Survival Rate(%) were 15.3, 0.87 and 92.5 respectively. The cost of Farming and the benefit of each kilograms of shrimp produced without the calculation of the depreciation of capital assets and construactions were 34525 and 55475 Rials respectively. The average production of Farm number 13(Persian kian pad) with intensive system was 3903 kg/ha. The average weight(gr), F.C.R and Survival Ratio(%) were 14.6, 1.25 and 74.3 respectively. The Farming cost and the benefit of each kg cultured shrimp were 50402and 39598 Rials respectively.
    Keywords: littopenaeus Vannamei, Cost, benefit, culture, the Gomishan Site