فهرست مطالب

چغندر قند - سال سی و دوم شماره 1 (بهار و تابستان 1395)

مجله چغندر قند
سال سی و دوم شماره 1 (بهار و تابستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/06/25
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محمدرضا اوراضی زاده*، اباذر رجبی، مسعود احمدی صفحه 1
    یکی از موثر ترین روش های کاهش خسارت تولید در شرایط تنش خشکی اصلاح ارقامی است که از تحمل بالایی به خشکی برخوردار بوده و به ازاء یک واحد کاهش مصرف آب، کاهش عملکرد کمتری داشته باشند. بدین منظور اصلاح گرده افشان های دیپلوئید متحمل به خشکی به عنوان یکی از پایه های رقم هیبرید مد نظر قرار گرفت. از چهار توده گرده افشان دیپلوئید، تعداد 45 فامیل نیمه خواهری تهیه و در شرایط تنش خشکی ارزیابی و فامیل های برتر با بیشترین عملکرد ریشه انتخاب شدند. سپس فامیل های جدید تهیه و پس از ارزیابی نهایی، 23 فامیل برتر انتخاب و با یک سینگل کراس نرعقیم منو‍ژرم به عنوان والد مادری تلاقی داده شدند و 23 هیبرید تست کراس بدست آمد. این هیبریدها به همراه رقم گدوک و یک هیبرید متحمل به تنش خشکی (IR7) به عنوان شاهد (در مجموع 25 تیمار) در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی در چهار تکرار در دو آزمایش با آبیاری نرمال و تنش خشکی در ایستگاه طرق مشهد به مدت دو سال زراعی (86 و 87) مورد مقایسه قرار گرفتند. در آزمایش بدون تنش، آبیاری در طول فصل رشد بطور معمول بر اساس 90 میلیمتر تبخیر از طشتک کلاس A انجام شد، ولی در آزمایش تنش خشکی آبیاری بر اساس اندازه گیری رطوبت خاک در عمق های مختلف (پس از تخلیه رطوبتی خاک تا نقطه پژمردگی) صورت گرفت. نتایج نشان داد که بین فامیل ها از نظر عملکرد شکر در دو آزمایش آبیاری نرمال و تنش خشکی اختلاف معنی دار وجود داشت. به طور متوسط عملکرد شکرخام از 20/15 تن در هکتار در روش آبیاری نرمال به 10/7 تن در هکتار در تنش خشکی کاهش یافت. بیشترین عملکرد ریشه در شرایط تنش خشکی به هیبرید تست کراس شماره 12 با شجره (436*231)*SBSI-DR I-HSF-14-P.35 به مقدار 78/55 تن در هکتار تعلق داشته است که با هیبریدهای شماره 7 ،6 ، 14، 2، 5، 10 و 3 بدون اختلاف معنی دار در گروه برتر و رقم شاهد IR7 با عملکرد ریشه کمتردر گروه بعدی قرار گرفتند. همچنین، در تنش خشکی بیشترین شکر تولیدی به مقدار 93/7 تن در هکتار به هیبرید شماره 7 با شجره(436*231)*SBSI-DR I-HSF-14-P.7 تعلق داشت. به منظور انتخاب هیبریدهای متحمل به خشکی از شاخص های تحمل به تنش(STI)1، حساسیت به تنش (SSI)2 و تحمل(TOL)3 بر مبنای عملکرد شکر استفاده شد. براساس نتایج حاصله، هیبرید های تست کراس شماره 7، 9، 12، 18 و 22 به عنوان هیبرید های متحمل شناخته شدند ولی با توجه به بیشترین عملکرد شکر در شرایط تنش رطوبتی از بین پنج هیبرید فوق، هیبرید های شماره 7 {(436*231)*SBSI-DR I-HSF-14-P.7} و 12 {(436*231)* SBSI-DR I-HSF-14-P.35} به ترتیب با عملکرد شکر 93/7 و 51/7 تن در هکتار به عنوان هیبرید های برتر متحمل انتخاب شدند.
    کلیدواژگان: تحمل، تنش خشکی، تست کراس، چغندرقند، فامیل های نیمه خواهری
  • سعید صادق زاده حمایتی، پرویز فصاحت* صفحه 13
    در بهار سال 1391، به منظور تعیین بهترین شاخص های کمی تحمل به خشکی در ژنوتیپ های چغندرقند، آزمایشی به صورت طرحکرت های خرد شده در قالب بلوک های کامل تصادفی در سه تکرار در ایستگاه تحقیقاتی مرحوم مطهری موسسه تحقیقات چغندرقند درکمال شهر کرجانجام گرفت. دو تیمار آبیاری شامل آبیاری نرمال پس از 90-80 میلی متر و آبیاری با اعمال تنش پس از 270 میلی متر تبخیر از تشتکتبخیر کلاس A در کرت های اصلی و 36 ژنوتیپ چغندرقند در کرت های فرعی قرار داده شدند. شاخص های حساسیت به تنش (SSI)، میانگین هارمونیک (Harm)، تحمل (TOL)، بهره وری متوسط (MP)، پایداری عملکرد (YSI)، واکنش نسبت به خشکی (DRI)، تحمل تنش (STI)، میانگین هندسی بهره وری (GMP)، عملکرد (YI)، مقاومت به خشکی (DI)، تحمل به تنش تغییر یافته (MSTI)، میزان محصول محیط غیرتنش و تنش(SNPI)، تحمل به تنش های غیر-زیستی (ATI)، درصد حساسیت به تنش (SSPI)، و کاهش نسبی عملکرد (RDY) تعیین گردیدند. بر پایه دستورالعمل فرناندز، هشت ژنوتیپ 3، 35، 32، 5، 34، 13، 26 و 36 جزو گروه A (عملکرد بالا در شرایط نرمال و تنش) قرار گرفتند. مقایسه 16 شاخص مختلف تحمل نیز نشان داد که هفت شاخص GMP، Harm و MSTI (بر مبنای K2STI)،SNPI، STI،YI و YS توانستند هشت ژنوتیپ متعلق به گروه A را به درستی تشخیص دهند. اگرچه، مطالعه ضرایب همبستگی بین شاخص های تحمل و عملکرد شکرخام در شرایط نرمال و تنش حاکی از برتری شاخص هایSSPI،ATI، MP، TOL، GMP، STI، RDY، Harm،YI،SNPI و DI بود.
    کلیدواژگان: بهره وری، چغندر قند، ژنوتیپ، شاخص های تحمل به خشکی
  • سعید واحدی *، مجید محرم زاده، شهرام خدادادی، علیرضا حیدری، بابک بابایی صفحه 29
    چغندرقند ریشه ای مخروطی شکل دارد که در زمان برداشت انتهای آن شکسته و در زمین باقی می ماند لذا میزان قابل توجهی از محصول ریشه و به تبع آن محصول قند از بین می رود. ضمنا خاک مزرعه نیز در شیارهای جانبی ریشه باقی مانده و همراه آن به کارخانه قند حمل می گردد. در مناطق آلوده به نماتد و ریزومانیا خاکی که با ریشه چغندرقند جابجا می شود موجب گسترش این بیماری ها می شود. گسترش بیماری از یکسو و نیز اتلاف عملکرد ریشه از سوی دیگر محققین را بر آن داشت که بدنبال تهیه هیبرید هایی با فرم ریشه صاف و گرد باشند تا میزان خسارت و انتقال آلودگی به حداقل برسد. در این تحقیق از فامیل های فول سیب دو جمعیت F2 با کد های 27102 و 27131 با فرم ریشه صاف و گرد جهت تهیه هیبرید استفاده شد. پایه مادری مورد استفاده (سینگل کراس 231*261) از صفات کمی و کیفی مطلوبی برخوردار بود. ارقام هلیکس و رسول بدلیل دارا بودن عیار قند بالا، راندمان استحصال مناسب و فرم ریشه مطلوب به عنوان شاهد در این آزمایش مورد استفاده قرار گرفتند. هیبریدهای بدست آمده در یک آزمایش شامل 16 رقم و درقالب طرح بلوک های کامل تصادفی با چهار تکرار در دو منطقه کرج و مغان مورد مقایسه قرار گرفتند. با توجه به نتایج بدست آمده، تجزیه بای پلات و تجزیه خوشه ایبرمبنای میانگین صفات کمی و کیفی، هیبریدها به پنج گروه تقسیم شدند. برمبنای صفات ظاهری ریشه ( صافی ، فرم و یکنواختی ریشه) و نیز صفات کمی و کیفی (عملکرد ریشه ، عملکرد شکر ، عیار قند و راندمان استحصال) هیبریدهای (261*231) * 27102-S1.25 ، (261*231) * 27102-S1.44 و (261*231) * 27131-S1.3 که به ترتیب 84/83 ، 68/80 و 28/71 تن در هکتار عملکرد ریشه داشتند به عنوان بهترین هیبریدها شناخته شدند.
    کلیدواژگان: چغندرقند، صفات کمی و کیفی، صاف و گرد، فرم ریشه
  • حمید نوشاد*، رحیم محمدیان، سمر خیامیم صفحه 37
    برآورد نیاز غذایی چغندرقند به دو عنصر پرمصرف نیتروژن و پتاسیم در شرایط تنش خشکی بسیار حائز اهمیت است. برای این منظور ژنوتیپ متحمل به خشکی BP کرج به صورت آزمایش اسپلیت فاکتوریل در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با چهار تکرار طی سه سال در ایستگاه مهندس مطهری کرج مورد ارزیابی قرار گرفت. تیمارهای آبیاری شامل: آبیاری بدون اعمال تنش (شاهد)، آبیاری با تنش اول فصل و آبیاری با تنش در طول فصل رشد، در کرت اصلی بود. 12 تیمار ترکیبی با چهار سطح نیتروژن خالص از منبع اوره (0، 50، 100، و 150) و سه سطح پتاسیم از منبع سولفات پتاسیم (0، 100 و 200 کیلوگرم در هکتار) در کرت های فرعی قرار گرفتند. بیشترین عملکرد ریشه و عملکرد قند خالص از تیمار آبیاری شاهد به ترتیب به میزان 43/49 و 94/5 تن در هکتار بدست آمد. عملکرد ریشه در تیمارهای تنش اول فصل و تنش در طول فصل به ترتیب 84/39 و 85/34 تن در هکتار بوده که به ترتیب 19 و 30 درصد کاهش عملکرد نسبت به تیمار آبیاری شاهد نشان دادند. اثر متقابل نیتروژن و پتاسیم بر عملکرد ریشه، قند ناخالص و قندخالص در سطح اطمینان پنج درصد ( P<0.05) معنی دار بود. مناسب ترین ترکیب کود نیتروژن و پتاسیم تحت شرایط این آزمایش جهت دستیابی به بیشترین عملکرد قند خالص و بالاترین راندمان مصرف آب، 150 کیلوگرم نیتروژن خالص و 100 کیلوگرم پتاسیم خالص در هکتار بدست آمد.
    کلیدواژگان: تنش خشکی، عملکرد ریشه، عملکرد قند ناخالص، عناصر پرمصرف
  • جواد بهمنش*، امیر نورجو صفحه 52
    این پژوهش در منطقه نقده در دو سال زراعی 88 و 89 بصورت اسپلیت پلات در قالب طرح بلوکهای کامل تصادفی اجرا شد. دو تیمار آرایش شامل: 1- کاشت یک ردیف روی پشته با فاصله ردیف 50 سانتی متر، 2- کاشت دو ردیف روی پشته به فاصله 40 سانتی متر و فاصله دو پشته 50 سانتی متر (50*40)، در کرتهای اصلی و چهار تیمار چگونگی فشردگی بستر شیار شامل: 1- بدون فشردگی، 2- ایجاد فشردگی در بستر شیار با یک نوبت غلطک زنی، 3- دو نوبت غلطک زنی و 4- سه نوبت غلطک زنی در کرتهای فرعی قرار داده شد. فشردگی خاک بستر شیار روی عملکرد ریشه و شکر تاثیر معنی دار نداشت. اثر آرایش کاشت روی عملکرد ریشه و شکر چغندرقند در سطح احتمال یک درصد معنی دار شد. تغییر آرایش کاشت معمول منطقه (یک ردیفه 50 سانتی متر) به آرایش کاشت دو ردیفه 50*40 موجب افزایش 6/15 درصدی عملکرد ریشه، افزایش 7/20 درصدی عملکرد شکر ناخالص و کاهش 2/24 درصدی در مصرف آب گردید. غلطک زنی و ایجاد فشردگی خاک بستر شیار موجب صرفه جویی در مصرف آب شد بطوری که مقدار مصرف آب آبیاری در تیمار بدون غلطک 14080 مترمکعب در هکتار بود که با یک، دو و سه نوبت غلطک زنی به ترتیب 6/10%، 9/14% و 8/18% در مصرف آب صرفه جویی شد. تیمار آرایش کاشت دو ردیفه 50*40 و انجام دو نوبت غلطک زنی در زراعت چغندرقند به عنوان تیمار برتر در منطقه نقده، قابل توصیه بوده و اعمال این تیمار در روش آبیاری سطحی مصرف آب را 7/34 درصد کاهش خواهد داد.
    کلیدواژگان: چغندرقند، آبیاری جویچه ای، آرایش کاشت، بهره وری مصرف آب
  • حسن مهدوی، سعیده ملکی فراهانی*، محمد علی چگینی، حسین بشارتی صفحه 63
    در این تحقیقتاثیر دو روش پوشش دار و پلتکردن یک رقم بذر چغندرقند در12 سطح باکتری (شاهد، کاربرد انفرادی باکتری های ازتوباکتر، باسیلوس، سودوموناس، آزوسپیریلوم، تلفیق دوتایی و تلفیق مجموع باکتری ها با هم با غلظت 1-CFU ml 107 (تعداد کلونی تشکیل شده باکتری در میلی لیتر) بر درصد و سرعت ظهور گیاهچه، طول و وزن ریشه چه و ساقه چه، تعداد گیاهچه های عادیوغیر عادی، شاخص طولی و وزنی بنیه بذر و ماندگاری جمعیت باکتری ها در پوشش بذر پس از شش ماه پس از تیمار کردن و نگهداری بررسی شد. آزمایش به صورت فاکتوریل دو عاملی در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با چهار تکرار درسال 1393 انجام شد. کاربرد باکتری بر صفات وزن تر گیاهچه، درصد گیاهچه عادی، شاخص وزنی و طولی بنیه بذر اثر معنی دار گذاشت ولی دو روش پوشش و پلت کردن بذر بر هیچ یک از صفات معنی دار نبود. نتایج نشان داد که پوشش بذر با باکتری سودوموناس موجب افزایش 160، 50، 128 و 90 درصدی نسبت به تیمار شاهد به ترتیب در وزن ترگیاهچه، درصدگیاهچه عادی شاخص طولی بنیه بذر و شاخص وزنی بنیه بذر نسبت به تیمار شاهد شد. همچنین تلفیق باکتری سودوموناس و ازتوباکتر نیز مناسب بود. نتایج قدرت ماندگاری باکتری پس از شش ماه در بذرهای پلت شده در مقایسه با بذرهای پوشش دار شده بیشتر بود. جمعیت باکتری های باسیلوس، سودوموناس، آزوسپیریلوم و ازتوباکتر در روی بذرهای پوشش دار شده به ترتیب 25000، 15950، صفر و 14100 CFU بود.
    کلیدواژگان: بذر چغندرقند، پوشش دار و پلت کردن بذر، جوانه زنی، باکتری محرک رشد
  • عبدالرضا احمدی*، سیده فریبا خاموشی، مژگان ویسی صفحه 75
    به منظور شناسایی و تعیین پوشش علف هرز مزارع چغندرقند استان کرمانشاه، 92 مزرعه چغندرقند درپنج شهرستان این استان در سال زراعی 1393 انتخاب و در دو مرحله نمونه برداری( نیمه دوم اردیبهشت و اواخر شهریور ماه) و مورد ارزیابی قرار گرفت. با شمارش علف های هرز به تفکیک جنس و گونه، شاخص های جمعیتی آنها محاسبه شد. برای تمامی مزارع طول و عرض جغرافیایی و ارتفاع از سطح دریا توسط دستگاه GPS ثبت گردید. در اقلیم های مختلف این استان 85 گونه علف هرز متعلق به 31 خانواده گیاهی در مزارع چغندرقند شناسایی شد. علف های هرز پهن برگ غالب مزارع چغندرقند طی مرحله نمونه برداری ابتدای فصل ( نیمه دوم اردیبهشت) به ترتیب اهمیت عبارت بودند از سلمه تره(L Chenopodium album) و پیچک صحرایی( Convolvulus arvensis L)، به ترتیب با شاخص غالبیت 22/189 و 09/124 و در نمونه برداری انتهای فصل رشد( اواخر شهریور) علف های هرز پهن برگ غالب سلمه تره( C. album)، تاج خروس (Amaranthus viridisL )، پیچک صحرایی( C. arvensis) و توق( (Xanthium strumarium L بودند که به ترتیب شاخص غالبیت 92/207، 194، 22/111 و 93/107 را داشتند. علاوه بر این، علف هرز چسبک (Setaria viridis ( L) P. Beauv ) به عنوان باریک برگ غالب مزرعه چغندرقند بود که به ترتیب در نمونه برداری ابتدا و انتهای فصل رشد شاخص غالبیت 73/79 و 35/176 را دارا بود.
    کلیدواژگان: شاخص غالبیت، فراوانی، میانگین تراکم، یکنواختی
  • محسن رفعتی*، بهاالدین نجفی، ادوارد غازاریان صفحه 87
    هدف کلی مطالعه حاضر، بررسی اقتصادی بودن سرمایه گذاری در تحقیقات اصلاح بذر چغندرقند در ایران است. آمار و اطلاعات مورد نیاز شامل ارزش و هزینه تولید چغندرقند در سال 1389 و هزینه تحقیقات اصلاح بذر چغندرقند در سال مذکور به ترتیب از اداره کل آمار و اطلاعات وزارت جهادکشاورزی و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی جمع آوری شد. پس از برآورد تابعی که در آن متغیر وابسته ارزش محصول و متغیرهای مستقل آن هزینه نهاده های متعارف(آب، کارگر، بذر و...) و هزینه تحقیقات اصلاح بذر چغندرقند بود، نرخ بازده سرمایه گذاری در تحقیقات مذکور با استفاده از مفاهیمی نظیر تولید متوسط، تولید نهایی و نرخ بهره سرمایه گذاری محاسبه شد. براساس نتایج میزان تولید نهایی متغیر هزینه تحقیقات اصلاح بذر چغندرقند معادل 10/93 ریال است. نتایج همچنین موید آن بود که دامنه تغییرات نرخ بازده سرمایه گذاری در تحقیقات مذکور بین 48/97 و 37/56 درصد به ترتیب برای تاخیرهای زمانی شش و 7/5 سال و میزان نرخ بازده سرمایه گذاری در تحقیقات مورد نظر در میانه دامنه زمانی مذکور 52/42 درصد بود که این موضوع مبین اقتصادی بودن سرمایه گذاری در تحقیقات اصلاح بذر چغندرقند در ایران می باشد.
    کلیدواژگان: نرخ بازده، چغندرقند، اصلاح بذر، تحقیقات کشاورزی، ایران
|
  • M.R. Orazizadeh*, A. Rajabi, M. Ahmadi Page 1
    One of the most effective ways to deal with drought stress and increase water use efficiency is the development of drought-tolerant varieties which display less reduction in yield per unit water reduction. Therefore, the breeding of diploid pollinators was considered as an essential measure for producing drought-tolerant hybrids. In this study, from 4 diploid pollinator populations, 45 half-sib families were developed and evaluated under drought stress condition and subsequently superior families with high root yield were selected. New families were produced and after final evaluation, 23 families with high performance were selected and crossed with a male sterile monogerm single cross as female parent and eventually 23 test-cross hybrids were produced. These hybrids together with Gadook cultivar and a drought-tolerant hybrid (IR7), as controls, were evaluated in a randomized complete block design with four replications in two experiments including normal irrigation and drought-stress condition at Torogh Research Station in Mashhad, Iran for two years, 2007-08. Normal irrigation was performed after 90 mm evaporation from class A evaporation pan but under stress condition, irrigation was performed based on soil moisture measurement at different soil depths (after soil moisture depletion reached to wilting point). Results showed significant difference among the families in terms of sugar yield in both experiments. Sugar yield was decreased from 15.20 t ha-1 in normal irrigation to 7.10 t ha-1 under drought stress condition. Under drought stress, the highest root yield (55.78 t ha-1) was obtained in test-cross hybrid 12 [(436*231)*SBSI-DR I-HSF-14-P.35)] which was placed in superior group with hybrids 7, 6, 14, 2, 5, 10 and 3. Furthermore, the highest sugar yield (7.93 t ha-1) was obtained in hybrid 7 [(436*231)*SBSI-DR I-HSF-14-P.7]. In order to select drought-tolerant hybrids, Stress Tolerance Index (STI), Stress Susceptibility Index (SSI) and Tolerance (TOL) indices were calculated based on sugar yield. According to the results, test-cross hybrids 7, 9, 12, 18 and 22 were identified as drought-tolerant hybrids but based on sugar yield results, hybrids 7 and 12 were selected as promising hybrids with 7.93 and 7.51 t ha-1 sugar yield, respectively.
    Keywords: Drought stress, Half, sib families, Sugar beet, Test cross, Tolerance
  • Saeed Sadeghzadeh Hemayati, Parviz Fesahat* Page 13
    Current study aimed at determining the most reliable drought tolerant criteria for identification of sugar beet genotypes. A split plot design based on randomized complete block design with three replications was applied at Motahari Research Station, Karaj, Iran in 2012. Two irrigation treatments including normal irrigation after 80-90 mm and irrigation after 270 mm evaporation (stress condition) from class A evaporation pan were allocated to main plots and 36 sugar beet genotypes to sub-plots. Stress susceptibility index (SSI), harmonic mean (Harm), tolerance (TOL), mean productivity (MP), yield stability (YSI), drought response (DRI), stress tolerance (STI), geometric mean productivity (GMP), yield index (YI), drought resistance (DI), modified stress tolerance (MSTI), stress non-stress production (SNPI), abiotic tolerance index (ATI), stress susceptibility percentage (SSPI), relative decrease in yield (RDY) indices were estimated. According to the abovementioned criteria, genotypes 3, 35, 32, 5, 34, 13, 26, and 36 with high yield under both normal and stress conditions were ranked in group A. Comparison of the 16 indices showed that GMP, Harm, MSTI (based on K2STI), SNPI, STI, YI and YS indices could identify the group A genotypes accurately. However, the results of correlation coefficient between drought tolerance indices and raw sugar yield under normal and stress conditions showed the indices SSPI, ATI, MP, TOL, GMP, STI, RDY, Harm, YI, SNPI and DI as superior criteria.
    Keywords: Efficiency, Sugar beet, genotype, drought tolerance criteria
  • S. Vahedi *, M. Moharamzadeh, Sh. Khodadadi, A.R. Heydari, B. Babaee Page 29
    The sugar beet plant has a conical-shaped root and at harvest the tap-root breaks which remains in the soil. As a result, a significant amount of root yield and consequently sugar content is lost. Furthermore, the field soil remains in the root fissures and is carried with the root to sugar factory. In rhizomania and nematode-infested areas, the soil movement causes the disease wide spread. In this study, the full-sib families 27102 and 27131 developed from an F2 population were used as pollinator and the single cross 231*261 as maternal parent for producing hybrids with smooth and round-shaped roots. The hybrids were produced and evaluated in a randomized complete block design with four replications in Karaj and Moghan. Helix and Rasoul cultivars were used as controls. Based on biplot and cluster analyses of quantitative and qualitative characteristics, the hybrids were divided into five groups. Based on root morphological characteristics (smoothness, form and root uniformity) as well as qualitative and quantitative traits (root yield, sugar yield, sugar content, and purity), the hybrids (261*231)*27102-S1.25, (261*231)*27102-S1.44, and (261*231)*27131-S1.3 with 83.84, 80.68, and 71.28 t ha-1 root yield, respectively, were considered as promising hybrids.
    Keywords: Quantitative, qualitative traits, Root shape, Smooth, round sugar beet
  • Hamid Noshad * Page 37
    In drought stress condition, it is important to estimate the N and K requirement of sugar beet. A drought-tolerant sugar beet genotype, BP Karaj, was evaluated in split plot factorial design based on a randomized complete block design with four replications at Motahari Research Station, Karaj, Iran for three years. Main plots were allocated to irrigation treatments including normal irrigation (control), irrigation with early season drought stress imposition, and irrigation with drought stress imposition during the growing season. Subplots were allocated to four N levels including 0 (control), 50, 100, and 150 kg ha-1 and three N levels including 0 (control), 100, and 200 kg ha-1. The highest root yield (49.43 ha-1) and white sugar yield (5.94 t ha-1) in irrigated condition were obtained in control treatment. Root yield under drought stress imposed early season and during the growing season was 39.84 and 34.85 t ha-1, respectively, which showed 19 and 30% decrease compared with the control irrigation treatment, respectively. The effect of N and K interaction on root yield, sugar yield and white sugar yield was significant (p
    Keywords: Drought stress, Macro, elements, Root yield, Sugar yield
  • J. Behmanesh, A. Nuorjo Page 52
    This study was conducted in split plot design based on a randomized complete block design in Naghadeh region, Urmia, Iran in 2009-10. Two sowing patterns including A1) single row planting with 50 cm between-row spacing, and A2) two rows planting on the hill with 40 cm distance and 50 cm between-row spacing (40×50) were allocated to main plots and four furrow compactions including B1) control, B2) furrow compaction with one time rolling, B3) two times rolling and B4) three times rolling were allocated to subplots. Furrow compaction had no significant effect on root yield and sugar yield. Sowing pattern had significant effect (p
    Keywords: Furrow compacting, Furrow irrigation, Sowing pattern, Sugar beet, Water Use Efficiency
  • Hasan Mahdavi, Saeede Malaki Farahani*, Mohamadali Chegini, Hoseiin Besharati Page 63
    In this study, the efficiency of two seed coating methods including coating and pelleting and 12 bacteria levels including control, Azotobacter, Bacillus, Pseudomonas, Azospirillum, combination of two bacteria, and combination of all bacteria with 1-CFU ml 107 concentration was evaluated on germination, seedling growth, and bacterial survival on seed coat after 6 months in sugar beet cultivar Pars. The experiment was conducted in a factorial arrangement based on a randomized complete block design with four replications in 2015. Results showed significant effect of bacteria on seedling fresh weight, normal seedling percentage, and seed vigor; however, the two coating methods had no significant effect on the above-mentioned traits. Seed coating with Pseudomonas resulted in 160, 50, 128 and 90% increase in seedling fresh weigh, normal seedling percentage, and seed vigor compared with control. The effect of Pseudomonas and Azotobacter combination was also positive. Bacterial survival after 6 months was higher in pelleted seeds than coated seeds. The Bacillus, Pseudomonas, Azospirillum and Azotobacter population concentration on coated seeds were 25000, 15950, 0 and 14100 CFU, respectively.
    Keywords: Germination, Growth promoting bacteria, Seed, Seed coating, pelleting, Sugar beet
  • Abdol Reza Ahmadi *, Seyede Fariba Khamoushi, Mojgan Vassi Page 75
    In order to identify and determine weed population in sugar beet fields, 92 fields from five counties of Kermanshah province in Iran were selected and evaluated at two growing stages (early May and late September) in 2014. The weed population indices were calculated by counting the number of weeds separated on othe basis of genus and species. For all fields, the latitude, longitude and altitude were recorded using GPS device. Eighty-five weed species belonging to 31 families were identified in different sugar beet fields. The dominant broad-leaf weeds identified at the beginning of the growing season (first sampling stage) were lamb's quarters (Chenopodium album L.) and field bindweed (Convolvulus arvensis L.) with 189.22 and 124.09% dominance index, respectively, whereas at the second sampling (late September), the dominant broad-leaf weeds identified were lamb's quarters (Chenopodium album L.), pigweed (Amaranthus retroflexus L.) field bindweed (Convolvulus arvensis L.), and cocklebur (Xanthium strumarium) with 207.92, 194, 111.22, and 107.93% dominance index, respectively. Green foxtail (Setaria viridis L.) was the dominant narrow-leaf weed in both samplings at the beginning and end of the growing season with 79.73 and 176.35% dominance index, respectively.
    Keywords: Dominance index, Frequency, Field density, Growing stages
  • M. Rafati *, B. Najafi, E. Ghazaryan Page 87
    The main objective of this study was to investigate the economic efficiency of investment in sugar beet breeding research in Iran. The required information including the value and cost of sugar beet production in 2010 and the budget allocated to the sugar beet breeding research were obtained from the Office of Statistics and Information Technology of Ministry of Jihad-e-Agriculture and Agricultural Research, Education and Extension Organization, respectively. After estimating a function in which the dependent variable was crop value, and the independent variables were conventional inputs (water, labor, seed, etc.) and research expenditure costs, the research rate of return was determined using average production, marginal production, and the rate of investment interest. According to the results, the amount of marginal production of sugar beet breeding research cost variable was 10.93 Rials. The range of variations in rate of return in sugar beet breeding research investment was 48.97% and 37.56% for times lags of 6 and 7.5 years, respectively. Finally, the rate of return of sugar beet breeding research investment in the median of the above-mentioned range was 42.52%. The finding confirms that any investment in sugar beet breeding research in Iran would be economic.
    Keywords: Agricultural research, Breeding, rate of return, Sugar beet