فهرست مطالب

منطق پژوهی - سال نهم شماره 1 (بهار و تابستان 1397)

نشریه منطق پژوهی
سال نهم شماره 1 (بهار و تابستان 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/02/11
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مسعود الوند* صفحات 1-17
    ناهمخوانی ادات ربط زبان طبیعی و ادات زبان منطق کلاسیک در تابع ارزشی بودن، موجب شده است تا برخی گمان کنند که زبان منطق کلاسیک در بازنمایی جملات زبان طبیعی و صورتبندی استدلالهای این زبان ناتوان است. در این مقاله تلاش می شود تا نشان داده شود که زبان منطق کلاسیک یکسره از آن صورت بندی عاجز نیست و مدعای مخالفان توانایی زبان منطق در بازنمایی جملات و استدلالهای زبان طبیعی، کامل نیست. دفاعیات در این زمینه به دو دسته دفاعیات مستقیم و غیر مسقیم تقسیم میشوند. اگرچه نظریه گرایس در این زمینه یک نقطه عطف برای دفاع غیر مستقیم محسوب میشود، در این مقاله به طرح بخشی از دفاعیات مستقیم در برابر مدافعان نا همخوانی استدلالهای صوری شده زبان منطق با زبان طبیعی می پردازیم: ابتدا با ذکر استدلالهای استراسون در مخالفت با بازنمایی جملات زبان طبیعی توسط زبان منطق کلاسیک به دفاعیات کلارک خواهیم پرداخت و سپس چالش های یانگ در مقابل کلارک و پاسخهای کلارک را خواهیم دید.
    کلیدواژگان: منطق جملات، ادات تابع ارزشي، زبان طبيعي، زبان صوري، استلزام معنايي، استلزام تابع ارزشي، دلالت ضمني، ادات منطقي
  • مهین باقری*، مهدی میرزاپور، غلامرضا ذکیانی صفحات 19-52

    نظریه ی اطلاق (Supposition Theory) یکی از نظریه های مهم منطقی-دلالت شناسی است که در تالیفات و تفاسیر منطق دانان قرون وسطایی در ذیل بحث «ویژگی های حدود» مطرح گردیده است. از آنجایی که این نظریه دارای پیامدهای منطقی، فلسفی و الاهیاتی مهمی است در این پژوهش به بررسی ریشه ی مفهومی و تاریخی آن می پردازیم. مدعای اصلی این پژوهش وجود پیوندی معنادار به لحاظ تاریخی و مفهومی بین نظریه ی قرون وسطایی اطلاق و نظریه ی مغالطات ارسطو است که در رساله ی «در پیرامون ابطال های سوفیستی» وی مطرح شده است. بررسی مورد به مورد مغالطات مطرح شده توسط ارسطو در مقایسه و تطبیق با تحلیل های منطق دانان قرون وسطایی این فرضیه را تقویت می کند که نظریه ی اطلاق همان دلالت شناسی پنهان در نظریه ی مغالطات ارسطو است که توسط منطق دانان قرون وسطایی ماهیتی آشکار و مستقل پیدا کرده است و در دوران قرون وسطایی متاخر در برخورد با مشکلات دلالت شناسی مختلف در ابعاد گسترده تری نیز توسعه یافته است.

    کلیدواژگان: ابطال های سوفیستی ارسطو، نظریه ی اطلاق، منطق ارسطویی، منطق قرون وسطایی، مغالطات منطقی
  • برزویه بگلری* صفحات 53-93
    از زمان انتشار مقاله ی سوئل کریپکی با عنوان تحلیل دلالت شناسانه ی منطق شهودیI، در سال 1965، تمام آنچه پیش از آن در دلالت شناسی منطق شهودی نگاشته شده بود، تفسیر برآوئر-هیتینگ-کولموگروف (BHK) ، تفسیر توپولوژیک و مدل های بث تحت سایه ی تنقیح و پالودگی اش قرار گرفت و دلالت شناسی استاندارد برای منطق شهودی برآوئر-هیتینگ قلمداد شد. تا به امروز جهت تفسیر، مقابله و به فهمی، ادبیات و مطالعات کلانی حول این مقاله شکل گرفته است. کریپکی این مقاله را در پایان قریب به یک دهه تفکر بارور راجع به منطق موجهات، دلالت شناسی آن و انتشار تحقیقاتش مشتمل بر روشی خلاقانه برای دلالت شناسی منطق موجهات در 6 مقاله، نوشت و منتشر کرد و در آن برای طراحی تفسیری از دلالت شناسی منطق شهودی از تحقیقات خودش در منطق موجهات و اخذ مفهوم فورسینگ از ریاضیدان آمریکایی پل کوئن سود جست.
    کلیدواژگان: منطق شهودی، دلالت شناسی، سوئل کریپکی، آرند هیتینگ، اخبرتوس یان برآوئر
  • طالب جابری* صفحات 95-112
    «این همانی» یکی از مهم ترین و در عین حال بحث برانگیزترین مسائل مطرح شده در آثار فرگه است. در این مقاله به بررسی دیدگاه او در باب این موضوع و شرح و نقد تفسیرهای مختلف از آن خواهیم پرداخت. پرسش اصلی ما این است که این همانی بین چه عناصری برقرار می شود. ابتدا دیدگاه فرگه را نسبت به این همانی در «مفهوم نگاشت» توضیح می دهیم. از آنجا که تاملات نهایی فرگه راجع به این همانی در دیگر اثر شناخته شده اش یعنی «معنا و دلالت» مطرح می شوند، در بخش بعدی مفهوم این همانی را در این مقاله شرح می دهیم. در نوشته ی کنونی هدف نقد نظر فرگه نیست، بلکه پیش از آن مقصود ما فهم نظر فرگه است، زیرا تنها در این صورت می توان مسائل مهمی همچون ماهیت عدد در «مبانی علم حساب» و تناقض نماهای مطرح شده از سوی راسل در نسبت با اصل موضوعه ی پنجم فرگه در «قوانین علم حساب» را دریافت.
    کلیدواژگان: فرگه، این همانی، محتوا، دلالت، معن
  • حامد قدیری *، محمد سعیدی مهر صفحات 113-136
    هیلاری پاتنم (1926-2016) ، فیلسوف برجسته ی تحلیلی، بخش مهمی از دوران طولانی تفلسفش را به این سوال می پردازد که «ذهن و زبان چگونه به جهان خارج چنگ می زنند؟» در مقام پاسخ به این سوال، در حوزه ی سمنتیک، برون گرایی معنایی را طرح می کند و در حوزه ی متافیزیک و انتولوژی، علیه رئالسیم متافیزیکی به پا می خیزد و دو استدلال ارائه می کند که یکی از آن ها استدلال مدل تئورتیک است. در این مقاله نشان خواهم داد که استدلال پاتنم به سود برون گرایی معنایی و استدلال مدل تئورتیک او علیه رئالیسم متافیزیکی، هرچند به لحاظ ظاهری دارای ساختار و صورت بندی متفاوتی هستند، اما درواقع اندیشه ی واحدی از هر دوی آن ها پشتیبانی می کند. در این راستا، پس از گزارش هریک از این استدلال ها، صورت بندی تازه ای از آن ها ارائه می شود. سپس بر پایه ی وجوه اشتراک این دو استدلال، اندیشه ی پشتیبان آن دو معرفی خواهد شد. طبق این اندیشه ی پشتیبان، انفکاک قاطع میان ذهن و جهان خارج منجر به نامتعین شدن رابطه ای ارجاعی میان آن ها می شود اما بنا به درک متعارف، این رابطه متعین است؛ پس ذهن و جهان خارج منفک از یک دیگر نیستند؛ به عبارت دیگر، درهم تنیده اند.
    کلیدواژگان: هیلاری پاتنم، برون گرایی معنایی، استدلال مدل تئورتیک، رئالیسم متافیزیکی، رئالیسم درونی، عدم تعین ارجاع
  • مرتضی مزگی نژاد *، فاطمه باقری نژاد صفحات 183-225
    ارسطو با معرفی سه شکل از قیاس اقترانی آغازگر مباحث پردامنه ای در این حوزه شده است. شکل چهارم بعدها به اشکال قیاس اقترانی اضافه شد. در سه قسم اول قیاس اقترانی اختلاف نظری دیده نمی شود بحث بر سر شکل چهارم قیاس و شرایط انتاج آن می باشد. در شکل چهارم قیاس سه اختلاف عمده دیده می شود: 1- جایگاه شکل چهار 2- شرایط انتاج 3- ضروب منتج. گروهی از متقدمان که منطق دانان قبل اثیر الدین ابهری را در بر می گیرد (ابن صلاح همدانی تا افضل الدین خونجی) با شرایطی، پنج ضرب منتج را برای شکل چهار قائل اند و گروهی از متاخران که در برگیرنده برخی از منطق دانان بعد اثیر الدین ابهری می باشند با شرایط دیگری قائل به هشت ضرب منتج برای آن هستند. قابل ذکر است که اثیرالدین ابهری با شرایطی سه ضرب دیگر به ضروب منتج شکل چهار افزود و به مرور برخی منطق دانان (تفتازانی،حاج ملاهادی سبزواری و. .) بدون توجه به شرایط سه ضرب ارائه شده از سوی ابهری ، به طورکلی قائل به هشت ضرب منتج شدند. در این مجال به بررسی پیشینه شکل چهارم قیاس اقترانی و شرایط انتاج آن می پردازیم. ضمن اثبات درستی نظر متقدمان؛ به ریشه یابی نظر برخی از متاخرین پرداخته شده که مشخص می شود بدفهمی از عبارات اثیر الدین ابهری صورت گرفته و نظر وی در خصوص موجهات (مختلطات) به قیاس های غیرموجه (مطلقات) تسری داده شده است. در این پژوهش علاوه بر بیان روشن این خلط به چرایی این اشتباه نیز پرداخته شده است.
    کلیدواژگان: قیاس اقترانی، شکل چهارم، ابهری، شرایط انتاج
|
  • *Masoud Alvand Pages 1-17
    The incompatibility between the connectives of natural language and the language of classical logic in the truth-functionality has led some to think that the language of classical logic is incapable of representing the natural language sentences and formulating the arguments of this language. This paper tries to show that the language of classical logic is not entirely incapable of that formulation, and the opposition's claim to the ability of the language of logic in representing the sentences and the arguments of the natural language is not complete. The defenses in this area are divided into two categories of direct and indirect defense. Although Grice's theory is a turning point for indirect defense, this paper deals with some of direct defense against defenders of the incompatibility of formalized arguments in the language of classical logic with natural language: first, with Strawson's arguments in opposition to the representation of natural language sentences by classical logic, we propound Clark's defense, and then we will see young's challenges against Clarke and Clarke's responses.
    Keywords: propositional logic, truth-functional connectives, natural language, formal language, entailment, material implication, implicature, logical constant
  • mahin bagheri *, Mehdi Mirzapour, Gholamreza Zakiani Pages 19-52

    Supposition theory is one of the most important logical- semantic theories which is put forward by medieval logicians in their logical texts and commentaries usually under the discussion topic "Properties of Terms". Since this theory has important consequences and results in logic, philosophy and theology, in this paper we will investigate its conceptual and historical origin. We claim that there is a significant and deep (historical and conceptual) bound between the medieval theory of supposition and Aristotle’s theory of fallacies as he has stated in his treatise “sophistical refutations”. The case-by-base study of Aristotle’s fallacy in comparison to the semantical analysis of medieval logicians support this idea that supposition theory is the implicit semantic of Aristotle’s “sophistical refutations” which has been reinterpreted as an explicit and dependent field of study by medieval logicians, and also it has been extended throughout the late medieval ages due to different semantical problems.

    Keywords: Aristotle’ “Sophistical Refutations”, Supposition Theory, Aristotle’s Logic, Medieval Logic, Logical Fallacies
  • *Borzuya Beglari Pages 53-93
    When Saul Kripke published Semantical Analysis of Intuitionistic Logic I in 1965, all previous matters, Brouwer–Heyting–Kolmogorov interpretation (BHK interpretation), topological interpretation, Beth models, were effected by its clarity and perspicuity and then it became the standard, easy to understand and quite useable semintics for intuition logic of the Brouwer-Heyting. Since then very much research, books and papers was done in to clarify, understand and facilitate the paper. Kripke wrote this paper while he was at the end of the decade of fertile thinking in modal logic and its semantical analysis and publishing very creative 6 papers that completely changed the insight of modal logic. In Semantical Analysis of Intuitionistic Logic I, for designing an analysis for semantcs of intuitionistic logic he used his own method in modal logic and Cohn’s, American mathematician, notion of forcing.
    Keywords: intuitionistic Logic, semantics, Saul Kripke, arrand Heyting, Brouwer
  • *Taleb Jaberi Pages 95-112
    Identity is one of the most important and at the same time controversial topics in Frege’s writings. In this essay we discuss his account of this subject and try to explain and criticise it’s different interpretations. Our main question is about the elements that Identity is a relation between them. First of all we explain Frege’s view of Identity in “Begriffsschrift” (Conceptual Notation). The last considerations of Frege about this subject are represented in another well known work of him which is called “Über Sinn und Bedeutung” (On Sense and Reference), therefore in the next section we examine the concept of identity in this essay. The aim of this essay is not criticizing the view of Frege, but primarily to understand it, because that is the only way that we can grasp crucial issues like the essence of number in “Die Grundlagen der Arithmetik” (Foundations of Mathematics) and Russell’s paradoxes concerning the fifth axiom of “Grundgesetze der Arithmetik” (Basic Laws of Arithmetic)
    Keywords: Frege, identity, content, reference, Sense
  • Hamed Ghadiri *, mohammad saeedimehr Pages 113-136
    Hilary Putnam (1926-2016) in most of his philosophy focused on the question ‘how does mind/language hook onto the world?’ He followed this question and proposed various opinions in different fields of philosophy. In semantics, he defended semantic externlism and in metaphysics and ontology, he criticized metaphysical realism through two arguments including model-theoretic argument. Here I will show that Putnam’s argument for semantic externalism and his model-theoretic argument, while are different in field, structure, and formulation, have been supported by a common thought concerning the relation between mind/language and the world. To achieve this goal, firstly I will introduce both arguments and propose new formulations for them. Secondly, I will enumerate five similarities between these formulations, and finally, on the basis of these similarities, I will propose the supporting thought formed as an argument. According to this supporting thought, the strict separation between mind and the world leads to indeterminacy of referential relation between them; but our common sense and realistic intuition implies that this relation is determined; therefore, mind and the world are not strictly separated; i.e. are interpenetrated.
    Keywords: Hilary Putnam, Semantic externalism, Model-theoretic argument, Metaphysical realism, Internal realism, Indeterminacy of reference
  • *morteza mezginejad , fatemeh Baghery nejad Pages 183-225
    Aristotle commences controversial debate with introducing three figures of syllogism. Then, the fourth figure was added to syllogism. In contrast to the other three figures which have a few discuses, the fourth figure has a lot of discussion and disagreements about conclusion conditions. Three controversial difference can be seen in this figure: (1)The worth of it (2) The conclusion conditions (3) the valid types of fourth figure. Some logician Before Athir al-Din al-Abhari (from Ibn Salah Hamedani to Afzal al-Din Khaneji), which are called antecedents accepted five valid types of the fourth figure under specific conditions and some logicians after him accepted eight valid types. It is worth mentioning that Abhari in some circumstances added three valid types to the five accepted types of fourth figure. Some of logicians after him (Taftazani, Hajj Molla Hadi Sabzavari) accepted eight types without any attention to these circumstances. We investigate the background of the fourth figure and its conditions. After approving the primary idea, we concentrate on the rootes of this mistake and show that the misunderstanding about Abhari’s phrases was caused the expansion of his idea in modality syllogism to syllogism in general.
    Keywords: syllogism, fourth figure, Athir al-Din al-Abhari, conclusion conditions