فهرست مطالب
پژوهش نامه فقه اجتماعی
پیاپی 3 (پاییز و زمستان 1392)
- تاریخ انتشار: 1392/11/01
- تعداد عناوین: 6
-
صفحات 5-36
نظامهای سیاسی در دنیای معاصر برای تضمین بقا و جهت دستیابی به مقبولیت سیاسی پایدار و جلوگیری از نهادینه شدن فساد، نه تنها اقدام به تشکیل نهادهای نظارتی میکنند بلکه برای چنین نهادهایی، اختیارات نظارتی همچون «حق اطلاعیابی و اشراف بر جریان امور»، «حق پرسش»، «حق تحقیق و تفحص» نیز در نظر میگیرند. از سوی دیگر مطابق اصل 57 قانون اساسی ایران، رهبر بر قوای سه گانه نظارت داشته و قوای سهگانه تحت نظارت ولایت امر، إعمال قدرت میکنند. حال پژوهش پیشرو با رویکردی فقهی، به واکاوی مبانی برخوداری رهبر از چنین اختیارتی در نظام جمهوری اسلامی ایران پرداخته است و با استناد به ادله خاصه و عامه، برخوردار بودن رهبر از چنین اختیارتی را اثبات و ادله مبنی بر حرمت تجسس و سوء ظن و ضرورت حسن ظن را مانع از این امر نمیداند و به گونهای آنها را توجیه میکند.
کلیدواژگان: نظارت، رهبر، ولی فقیه، سوء ظن، تجسس، حسن ظن -
صفحات 37-58
قاعده فقهی «اعانت بر بر» از قواعد فقهی است که فقها در کتب و منابع فقهی بدان پرداختهاند. این قاعده که نقش بسیار مهمی در تقویت روحیه تعاون، یاری، سلامت و پاکی جامعه دارد، در آیات متعدد و سیره و سنت معصومین(ع)، بدان اشاره شده است و فقهای امامیه نیز با استناد به قاعده «اعانت بر بر» در عرصههای مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی فتوا دادهاند. از جمله مواردی که فقها با استناد به قاعده اعانت بر بر بدان فتوا داده داده اند میتوان به تشکیل حکومت اسلامی و ابقای آن، ولایت عدول مومنین، ضرورت عمران و آبادانی جامعه، اقامه و برپایی عبادات و غیره اشاره کرد. در این پژوهش که به روش توصیفی تحلیلی و با جستجوی در آیات، روایات و فتاوای فقهای امامیه انجام گرفته، سعی بر آن است ضمن بررسی و تبیین قاعده فقهی «اعانت بر بر»، مصادیق و کاربردهای این قاعده در عرصههای مختلف حکومتی و وظیفه حکومت اسلامی در قبال آن تبیین شود.
کلیدواژگان: اعانت بر بر، حکومت اسلامی، تبلیغ دین، تعاون -
صفحات 59-80
از مهمترین قواعد فقهی که در بسیاری از ابواب فقهی کاربرد دارد و فقها به استناد به این قاعده به استنباط احکام شرعی پرداخته اند، قاعده لاضرر است. این قاعده در زمره آن دسته از قواعد فقهی است که مورد عنایت ویژه فقیهان بوده و تاکنون ده ها رساله و اثر درباره آن نگاشته اند. بر اساس این قاعده خداوند حکم ضرری را جعل نکرده است و چنانچه حکمی مستلزم ضرر باشد، این حکم رفع خواهد شد. از موارد کاربرد این قاعده فقهی در مسایل پزشکی و حوزه بهداشت و درمان جامعه است. این پژوهش در صدد است با بررسی قاعده فقهی لاضرر، موارد کاربرد این قاعده را در مسایل مختلف حوزه پزشکی و درمان تبیین نماید.
کلیدواژگان: لاضرر، فقه پزشکی، پیوند اعضاء، سقط جنین، ضمان -
صفحات 81-100
حمایت از افراد غیرنظامی مانند زنان، کودکان و بیماران در جنگها و مخاصمات مسلحانه از اصول بینادین و ثابت فقه امامیه است. بر اساس این اصل فقهای شیعه معتقدند هنگام جنگها رزمندگان اسلام باید در حمله به اهداف نظامی باید چنان دقتی به عمل آورند که به افراد و اهداف غیرنظامی و افرادی که در جنگ مشارکتی ندارند، آسیب و صدمهای وارد نشود. این مساله در آیات و روایات متعدد مورد تاکید قرار گرفته است و این مقاله در صدد پاسخ به این سوال است که این آیات و روایات چگونه بر لزوم حمایت از این گونه افراد دلالت دارند؟ همچنین در این مقاله به این سوالات نیز پاسخ داده میشود: 1. حکم فقهی تعرض به زنان و کودکان و افراد غیرجنگجو در زمان جنگ چیست؟ حرمت یا کراهت؟ 2. آیا مصونیت نفس و جان غیرجنگجویان در جنگها منحصر به افرادی است که فقها بدان اشاره کردهاند یا اینکه بجز آنها، افراد دیگری نیز میتوان در زمره آن دسته دانست که تعرض و حمله به آنها جایز نیست؟ 3. شرایط استثنایی که فقها اجازه دادهاند افراد غیرنظامی مورد تعرض و حمله قرار گیرند چه مواردی است؟.
کلیدواژگان: غیرنظامیان، مخاصمات مسلحانه، قتل عمد، حکم حکومتی، تترس -
صفحات 101-124
یکی از بحرانهایی که بشر امروزه در معرض آن قرار دارد، بحران محیط زیست است؛ متاسفانه این مساله کشورها را با مشکلات و چالشهای زیادی مواجه ساخته است که از جمله میتوان به آلودگی هوا، انقراض نسل حیوانات، تنشهای آبی، قطع بیرویه جنگلها و غیره اشاره کرد. به اذعان اندیشمندان این بحران ناشی از عدم احساس مسئولیت انسان در قبال طبیعت و محیط زیست است. خوشبختانه در اسلام جامعترین، دقیقترین و صحیحترین شیوه تعامل با محیط زیست و حفاظت از آن بیان شده است و نگاه اسلام در این باره را میتوان عاطفی، اخلاقی و معنوی و هدایتگرانه دانست. آیات قرآن کریم، سنت و سیره معصومین علیهم السلام، عقل، اجماع از مبانی مهمی هستند که فقها در بیان مسئولیت انسانها در قبال محیط زیست و طبیعت سالم بدان اشاره کردهاند. علاوه بر این فقها برای اثبات مسئولیت انسانها درباره حفاظت از محیط زیست به قواعد فقهی نیز استناد کردهاند که از جمله این قواعد میتوان به قاعده لاضرر، مصلحت و اهم و مهم اشاره کرد. نگارنده مقاله در این مقاله در تلاش است مبانی فقهی مسئولیت همگانی انسانها در قبال طبیعت و حفاظت از محیط زیست زیست سالم با تاکید بر اندیشههای آیت الله خامنهای تبیین نماید.
کلیدواژگان: آیت الله خامنهای، محیط زیست، مسئولیت، فساد فی الارض، فقه امامیه -
صفحات 125-150
قاعده حرمت اختلال نظام از مهم ترین قواعدی است که دربردارنده حکم فقهی حفظ نظام و جلوگیری از اختلال در آن است. قاعده نفی اختلال نظام از جمله ضروریات مسلم اجتماعی فقه امامیه است و فقها در ابواب مختلف فقهی بدین قاعده استناد کرده اند. طبق این قاعده آنچه سبب از هم پاشیدگی هریک از این نظام های اجتماعی یا ضربه به آنها و اختلال در آنها شود، جایز نیست و حفظ هریک از این نظام ها واجب است. از جمله این نظام ها، نظام ارتباطات و رسانه است. در روزگار ما که سیل مسایل نوپیدای فقه سرازیر شده و خودنمایی می کند، بررسی ابعاد گوناگون این قاعده در نظام ارتباطات و رسانه ضروری می نماید. از این رو در این مقاله سعی بر آن شده است این قاعده مورد تعریف واقع شده و ادله و مستندات شرعی این قاعده بیان گردد و همچنین کاربرد و گستره قاعده وجوب حفظ نظام و نفی اختلال نظام در نظام ارتباطات و رسانه مورد واکاوی و بررسی قرار واقع شود.
کلیدواژگان: اختلال نظام، حفظ نظام، ارتباطات، فرهنگ، قاعده فقهی، رسانه
-
Pages 5-36
Political systems in the contemporary world to ensure political survival and to achieve permanent political acceptance and to prevent the institutionalization of corruption, not only start to organize some Regulatory organization, but also provide Regulatory powers for such organizations as The right to research, question, getting informed and find out the on process things. On the other hand, according to 57th article of the Iranian Constitution, the supreme leader can control the Islamic system. Present research with a jurisprudential method, wants to study such authority in the Islamic Republic of Iran for the supreme leader And it does not consider the justification of the prohibition of espionage and bad opinion, and Necessity of good opinion and justifies it as such.
Keywords: Supreme Leader, Guardianship of the Juris Consult, Espionage, Bad Opinion, Good Opinion -
Pages 37-58
The jurisprudent rule of "bond together in piety" is a rule which jurisprudents have pay attention to it in jurisprudential books and sources. This rule plays a very important role in strengthening morale of Cooperation, helping, health and cleanliness of the community mentioned in many verses and narrations but the most important reason is the second verse of Surah al-Maidah: And bond together in piety and righteousness, and do not bind together in sin and aggression.According to the jurisprudents, this rule uses in various aspects of government including helping to establishing an Islamic government and the necessity of Islamic community development, establishing worships and etc.This study tries to: By accurately explaining meaning of piety and righteousness According to studies of commentators of the Holy Qur'an and the great Shia's jurisprudents at content, evidence and documentation of this rule starts to explain the uses of this rule in government and Islamic countries according to studies of great Shia's jurisprudents.
Keywords: Bond in Piety, Islamic government, Bond, Righteousness, Propaganda of Religion -
Pages 59-80
One of the most important jurisprudential rules which is used in many jurisprudential subjects and the jurists are referring to this rule start to deduct the religious instructions. This rule is one of the most important rules that justice write lots of jurisprudential articles and books.Based on this rule God has not pronounce the harm or damage for Islam And if a jurisprudential rule requires harm or damage, that rule will be expire.This rule effects on individually and socially life and uses in various aspects of socially life such as Economy, politician, social, cultural, and so on. Also this rule uses in medically and healthy aspect of community.This article tries to study the usage of this rule in the field of medicine and health aspect of community like Organ transplant, Abortion, surety and responsibility of the doctor, the religious obligation of treatment of diseases, License for referral to non-sexologist doctors for treatment. For more details refer to the article.
Keywords: Surety, No Harm or Damage in Islam, Medical Jurisprudent, Organ Transportation, Abortion -
Pages 81-100
Supporting civilians such as women, children and patients in armed conflicts and wars is a general rule of I Shi'a's jurisprudence. Based on this principle Shi'a's jurisprudent believe that, in wars the Islamic combatant shouldn’t injure the civilians such as women, children and patients. In addition to numerous verses and narrations, in jurisprudential sources, has been emphasized and the jurists have given it fatwa.This article By explaining the jurisprudential rule of Attack to women, children and non-injured people, answer to this question that Is the immunity of non-combatants in warfare exclusive to the people referred to by the jurists? Or except them others can be considered? And does it possible that deduce a legal formula or not?We Hope that such researches, refer To defend human rights Especially the right to life in armed conflicts and wars And show the capacities of Shi'a's jurisprudence at The development of justice And solving the modern issues to the world.
Keywords: Jurisprudence, Non-Combatants, Armed Conflicts, Attack, Poison Induction -
Pages 101-124
One of the tensions that mankind is exposed today is Environmental crisis; unfortunately, this has faced many countries with many challenges Such as: Air pollution, extinction of animal generation, water stresses, cutting of forests, etc. According to scholars, the crisis is due to a lack of human responsibility for nature and the environment. Fortunately Islam has the most comprehensive, precise and correct way of interacting with the environment and protecting it is expressed and the Islamic perspective in this regard can be considered an emotional, moral, spiritual and guiding perspective The verses of the Holy Quran, the Sunnah and the Sera of the imams (as), reason, consensus of opinion are important foundations that The jurists point out that human beings are responsible for the environment and healthy nature in addition they use some jurisprudential rule like: no harm or damage in Islam, public interest, more important instances exclude the important ones. The author in this article is trying to explain the jurisprudential foundations of the public responsibility towards nature and the conservation the healthy environment with an emphasis on the ideas of Ayatollah Khamenei.
Keywords: Ayatollah Khamenei, Environment, Responsibility, Shia's Jurisprudent, Corrupting on Earth -
Pages 125-150
The rule of 'prohibited that system disordered' is one of the most important rules that include the jurisprudential ruling of maintaining the system and preventing it from being disturbed. This rule is one of the most important social requirements in Shia’s jurisprudent that the jurists referred to it in many part of jurisprudent.According to this rule what that causes the disintegration of each part of these social systems or strike and disrupt them, is not permissible and the preserving these systems is obligatory. Some part of this system is the field of communication and media. Nowadays, lots of modern question at jurisprudence discovered so study in different aspects of this rule is useful especially in the field of communication and media.This study tries to explain this rule and check out the documents abate that and also studied the usage and inclusion of that in the field of communication and media system.
Keywords: System Disorder, Preserving the System, Connections, Jurisprudential Rule, Media