فهرست مطالب
پژوهشنامه خراسان بزرگ
پیاپی 37 (زمستان 1398)
- تاریخ انتشار: 1399/08/26
- تعداد عناوین: 6
-
-
صفحات 1-16
شناخت ما از فیودالیسم دوره ساسانی به عنوان نظامی سیاسی-اجتماعی که مبتنی بر زمین داران نسبتا بزرگ است، غالبا بر اساس مطالب موجود در نوشته های مورخین سده های نخست اسلامی ایجادشده و اطلاعات باستان شناسی در این زمینه بسیار کم رنگ است. پژوهش حاضر سعی بر آن دارد تا باهدف شناخت ساختار سیاسی-اجتماعی دشت درگز در دوره ساسانی و درک جایگاه محوطه باستانی بندیان در این نظام، از خلال نتایج و داده های بهدستآمده از مطالعات باستان شناختی در دشت درگز، شواهدی از فیودالیسم ساسانی در منطقه شمال شرقی ایران را ارایه دهد. شیوه مورد استفاده در این پژوهش به لحاظ هدف، بنیادی و از نظر روش میدانی و نحوه گردآوری داده ها نیز اسنادی و کتابخانه ای است. بر این اساس، برای دستیابی به هدف پژوهش، به تحلیل آثار بهدستآمده از محوطه بندیان و مقایسه این محوطه با برخی از دیگر استقرارهای ساسانی در دشت درگز پرداخته شده است. با استناد به نتایج حاصل از مطالعات صورت گرفته، این پژوهش سه محوطه ساسانی دیگر در دشت درگز را به عنوان محوطه های هم رتبه با بندیان و محل استقرار فیودال های درجه دو دوره ساسانی (دهقانان) معرفی می نماید که دارای ویژگی های مشابهی هستند. اهم این ویژگی ها عبارتاند از: شواهد اداری محدود و نه چندان باکیفیت، عدم وجود استحکامات دفاعی، بالاتر بودن کیفیت و کمیت پراکنش مواد فرهنگی در سطح این محوطه ها و همچنین فرم و موقعیت فضایی این تپه ها به صورت مجموعه ای از آثار معماری یکپارچه و فشرده که به طور مستقل از بافت های تاریخی هم دوره و پیرامونی شان در میان هسته های کشاورزی منطقه قرارگرفته اند.
کلیدواژگان: بندیان، فئودالیسم، دهقانان، دوره ساسانی، دشت درگز -
صفحات 17-30
نیشابور یکی از شهرهای مهمی بود که حضرت رضا(ع) در مسیر سفر از مدینه به مرو، مدتی در آن توقف کرد. باوجود تحقیقات زیادی که در خصوص اقامت آن حضرت بهخصوص ایراد حدیث سلسلهالذهب در نیشابور شده است، اما تاکنون در خصوص محله اقامت امام، موقعیت آن و چرایی اسکان ایشان در این محله و سرنوشت آن تحقیقی صورت نگرفته است. علاوه بر این، در بعضی از منابع و تحقیقات، ازجمله کتاب عیون اخبارالرضا(ع) این محله بهصورتهای مختلف و اشتباه ضبط شده است. از اینرو، در پژوهش حاضر سعی شده است بر اساس منابع کتابخانهای ازجمله کتابهای تاریخ نیشابور حاکم نیشابوری و عیون اخبارالرضا(ع) و شواهد تاریخی و باستانشناسی و با روش توصیفی-تحلیلی بهنقد و بررسی این محله پرداخته شود. یافتههای پژوهش نشان میدهد که این محله به نام فز/ فز و در کهندژ نیشابور قرار داشته است، زیرا کهندژ از استحکام و امنیت و از خوش آب و هواترین محلههای این شهر بوده و ضمنا در منتهاالیه جهت شرقی و دروازه خروجی نیشابور بهطرف مرو و طوس قرار داشته است. بنابراین ماموران حکومتی با ملاحظات موارد مذکور که امام باید در امنیت و احترام کامل و تماس کمتر با مردم و سریعتر به مرو، مرکز خلافت برسد، از اینرو امام را در محله فز که دارای تمام شرایط مذکور بود، اسکان دادند. همچنین با توجه به ویرانی این محله توسط ارسلان ارغون و غزها و مغولها و زلزلههای متعدد و نیز فترت آن تا دوره تیموری بهخصوص صفویه، یادمانهای محله امام رضا(ع) متروک و جای آن را قدمگاه فعلی نیشابور گرفته است.
کلیدواژگان: امام رضا(ع)، نیشابور، کهندژ، فز -
صفحات 31-46
ازجمله مهمترین سیاستهای داخلی حکومت مرکزی صفویه کوچاندن اقوام و ایلاتی بود که برای آنها مشکلات سیاسی و بینظمی اجتماعی ایجاد میکردند. دو ایل چگنی و زعفرانلو از ایلاتی بودند که جابجایی قومی و تغییر و تحول کارکرد اجتماعی آنان در طی مهاجرت اجباری آنها از صفحات غربی ایران به منطقه خراسان، مسئله پژوهش حاضر است. پرسش این است که سیاست مشارکت دادن ایلات چگنی و زعفرانلو در ساختار قدرت در منطقه خراسان در نظمپذیری و تغییر در کارکرد اجتماعی-سیاسی آنها چه تاثیری داشته است؟ یافتههای پژوهش نشان میدهد که ایل چگنی در غرب، ایلی پراکنده، با قوه گریز از مرکز نیرومند، داعیه استقلال از حکومت مرکزی داشته و ناامنیهای اجتماعی بسیاری برای کاروانهای تجاری ایجاد کرده بودند، اما با جابجایی اجباری و کسب مناصب حکومتی توسط بزرگان ایل در خراسان، بخشی از ساختار اجتماعی خراسان گردیده که توانستند امنیت را در مرزها و خراسان ایجاد کنند. ایل زعفرانلو نیز با ورود به خراسان، با کسب مقام «وکیل الاکراد»، تشکیلات اجتماعی و سیاسی منسجمتر و نیرومندتری نسبت به چگنیها ایجاد کردند. پژوهش حاضر تلاش دارد با مدلی تاریخی و شیوه تطبیقی و طرح شاخصههایی چون جابجایی، مشارکت در قدرت، تحول در رفتار اجتماعی و کارکرد امنیت داخلی و ورای مرزها، الگویی از نظمپذیری اجتماعی ایلات را در دوره صفویه ارایه کند.
کلیدواژگان: دوره صفویه، خراسان، چگنی، زعفرانلو، کارکرد اجتماعی، الگوی نظم پذیری اجتماعی ایلات -
صفحات 47-62
از آغاز حیات تاکنون، بلایا در زندگی انسان تاثیرات منفی بر جای گذاشتهاند. جوامع عشایری به لحاظ وابستگی به طبیعت به خصوص ازلحاظ معیشتی، در معرض انواع مخاطرات طبیعی قرار دارند، در این میان خشکسالی با دارا بودن ماهیت بر هم زننده تعادل سیستمهای طبیعی، معیشت مبتنی بر کوچ را بهطورجدی به چالش میکشاند و از مهمترین مخاطرات تاثیرگذار بر زندگی عشایری است. نگاهی حاکم تاکنون در مدیریت سوانح، بیشتر نگاه مقابلهای و کاهش خطر بوده است. بنابراین مفهوم تابآوری، مفهوم جدیدی است که بیشتر در مواجهه با ناشناختهها و عدم قطعیتها بهکاربرده میشود. هدف این پژوهش بهگزینی و اعتبارسنجی شاخصهای مناسب تابآوری عشایر در مواجهه با خشکسالی است. روش تحقیق از نوع توصیفی-تحلیلی با استفاده از پرسشنامه در سطح خبرگان محلی و متخصصان میباشد. در ابتدا معیارها و شاخصهای مختلفی از ادبیات نظری و تجربی حاصل از مطالعات اسنادی و مکاتبات اکتشافی استخراج و در معرض داوری 33 نفر از خبرگان و کارشناسان متخصص در دو گروه جداگانه قرار گرفت. شاخصهایی که دارای میانگین بالای 3، انحراف معیار کمتر از یک و مورد اجماع نظر هر دو گروه باشند بهعنوان شاخصهای مناسب معرفی میگردد. نتایج نشان می دهد که از 62 شاخص ارایهشده، 30 شاخص مورد تایید قرار گرفته است. از شاخصهای مناسب و دارای بیشترین اجماع میتوان به ساختار سنی، میزان امید به زندگی، میزان خسارت به دام، سطح درآمد شغل اصلی، وضعیت پوشش بیمهای، میزان پشتیبانی و اثربخشی سیستم نهادی، میزان همکاری و هماهنگی سیستم نهادی، میزان برخورداری از خدمات اضطراری و میزان رضایت از محیط زندگی اشاره نمود.
کلیدواژگان: اعتبار سنجی، تاب آوری، خشکسالی، جامعه عشایری، خراسان شمالی -
صفحات 63-86
امروزه توجه به عرصه فرهنگی و اجتماعی گردشگری، ضرورتی انکارناپذیر است، زیرا گردشگر و میزبان با دو فرهنگ متفاوت با یکدیگر در تعامل قرار میگیرند که این اختلاف فرهنگها، تاثیراتی را بر پایداری هر دو جامعه موجب میشود. هدف این مطالعه بررسی اثرات توسعه گردشگری بر تحولات اجتماعی-فرهنگی روستاهای مقصد گردشگری شهرستان چناران است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ روششناسی، توصیفی-تحلیلی است. جامعه آماری تحقیق شامل خانوارهای روستایی است که با استفاده از فرمول کوکران و سطح خطای (0.06)، 252 نفر (با محوریت یک عضو از هر خانوار) از 11 روستای گردشگرپذیر شهرستان چناران بهعنوان نمونه تعیین شده است. دادههای بهدستآمده با استفاده از آزمونهای t تک نمونهای، همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتهاند. نتایج تحقیق نشان می دهد که بهطورکلی توسعه گردشگری بیشتر باعث تحولات مثبت اجتماعی-فرهنگی در روستاهای مقصد گردشگری شده است تا تحولات منفی. لازم به ذکر است مهمترین تحولات مثبت اجتماعی-فرهنگی توسعه گردشگری شامل شناختهتر شدن روستا با میانگین 3.60 و افزایش مبادلات و پیوستگی فرهنگی با میانگین 3.33 است و در زمینه تحولات منفی نیز، بیشترین تحولات در زمینه افزایش هزینههای زندگی با میانگین 2.91 و تغییر زبان و گویش مردم محلی با میانگین 2.80 رخ داده است. بیشترین تحولات مثبت در روستای رادکان با میانگین 3.63 و بیشترین تحولات منفی در روستای اخلمدعلیا با میانگین 3.25 رخ داده است. همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که توسعه گردشگری بر تحولات مثبت و منفی اجتماعی-فرهنگی در منطقه مورد مطالعه دارای اثرگذاری بالایی است.
کلیدواژگان: توسعه گردشگری، گردشگری روستایی، تحولات اجتماعی-فرهنگی، شهرستان چناران -
صفحات 87-104
ایمنسازی شرایط معیشتی و کاهش ریسک حاصل از تاثیر شوکهای بیرونی در اکوسیستمهای نواحی خشک یکی از ضرورتهای اساسی برای تضمین پایداری انسانی است، بنابراین رویکرد ارتقای تابآوری دارایی های تامینکننده معاش روستاییان (سرمایههای معیشتی) در برابر مخاطره خشکسالی از اهمیت ویژهای برخوردار می باشد. بر این اساس، پژوهش حاضر به بررسی اثرات خشکسالی بر تابآوری سرمایههای معیشتی روستاییان با صورت توصیفی-تحلیلی و با استفاده از اطلاعات میدانی پرداخته است. روش تحقیق از نوع کاربردی و مبنی بر مطالعات کتابخانهای و میدانی (از طریق پرسشنامه محقق ساخته) است. جامعه آماری تحقیق شامل دهستانهای براکوه، جلگه ماژان و خوسف از توابع شهرستان خوسف با 2168 خانوار است که بر اساس فرمول کوکران و با خطای 07/0، تعداد 214 پرسشنامه بهصورت تصادفی بین روستاییان توزیع و تکمیل و با استفاده از آزمونهای آماری مقایسه میانگین، همبستگی و تحلیل واریانس تحلیل شده است. یافتههای تحقیق بیانگر این است که بیشترین تاثیرپذیری از خشکسالی بین سرمایههای معیشتی در دو بعد سرمایههای نهادی و سرمایههای طبیعی با میانگین 83/2 و 76/2 اتفاق افتاده است. همچنین بین دو متغیر تاثیرپذیری تابآوری سرمایههای معیشتی از رخداد خشکسالی و ادراک آن توسط ساکنین و سابقه سکونتی افراد رابطه معناداری برقرار است. نتایج آزمون تحلیل واریانس آنوا نیز بیانگر عدم تفاوت بین گروههای باسابقه سکونتی مختلف در تاثیرپذیری از خشکسالی بهجز دو بعد سرمایههای مالی و طبیعی است. نتایج آزمون توکی نشان می دهد که در دو بعد سرمایههای مالی و طبیعی میتوان میانگین متفاوتی از تاثیرات خشکسالی را بر اساس سابقه سکونتی مشاهده کرد.
کلیدواژگان: خشکسالی، تاب آوری، سرمایه های معیشتی، مدیریت مخاطرات، توسعه روستایی، شهرستان خوسف
-
Pages 1-16
Our understanding of Sassanid feudalism, as a socio-political system which is based on relatively large landowners, have often been based on the writings of historians of the first centuries of Islam, and the archaeological data in this field have been very limited. This paper with purpose of recognition of socio-political system at Dargaz plain in the Sassanid era and understanding of the role of Bandian site in this system, attempts to provide some evidence about the Sassanid feudalism in the northeastern areas via the data obtained from archaeological field studies in the Dargaz plain. This paper is basic in terms of purpose, its methodology is based on field studies, and data collection method is documentary and literature-based. So to reach the purpose of this study, Bandian site and artifacts obtained from its excavations were analyzed and compared with some other Sassanid sites in the Dargaz plain. Accordingly, due to few and not so high-quality administrative evidence, lack of fortifications, higher quality and quantity of distribution of cultural materials in these sites, and the form and spatial location of these sites as a collection of integrated and compact architectural works that have been located among the agricultural nuclei independently from their surrounding historical contexts, this article presents three other Sassanid sites in Dargaz plain as parity sites to Bandian and the settlements of the second-class feudal lords of the Sassanid period (=Dehqān).
Keywords: Bandian, Feudalism, Dehqān, Sasanian Period, Dargaz Plain -
Pages 17-30
Nishapur was one of the important cities where Imam Reza's (AS) stopped for a while on his way from Medina to Merv. Despite the plethora of research that have been done about the residence of that Imam, especially Hadith al-Silsilah al-Dhahab (Hadith of the Golden Chain) in Nishapur, no research has been done so far about the residence of the Imam, its location and the reason why he settled in this neighborhood and its fate. In addition, in some sources and research, including the book of Oyoun Akhbar Al-Ridha (AS), this neighborhood has been recorded in different and wrong ways. Therefore, in the present study, an attempt has been made to analyze and study this neighborhood based on library sources, including the books of history of Nishapur(Tarikh-i Nishapur), and Oyoun Akhbar Al-Ridha (AS), as well as historical and archaeological evidence, using a descriptive-analytical method. Findings show that this neighborhood is called Fuz / Faz and was located in Qohandez of Nishapur, because Qohandez is one of the strongest and safest neighborhoods in the city and also in the easternmost direction. And the exit gate of Nishapur was located towards Merv and Tus. Therefore, government officials, considering that the Imam should reach Merv, the center of the Caliphate, in complete security and respect with less contact with the people, and faster, settled the Imam in the Fuz / Faz neighborhood, which had all the above conditions. Also, due to the destruction of this neighborhood by Arsalan Arghun and Ghuzs, Mongols and numerous earthquakes, as well as its extinction until the Timurid period, especially the Safavid period, the monuments of Imam Reza (AS) neighborhood have been abandoned and replaced by the current footsteps of Nishapur.
Keywords: Imam Reza (A.S.), Nishapur, Qohandez, Fuz, Faz -
Pages 31-46
One of the policies of the Safavid central government was to relocate the tribes and clans that were creating them political and social problems for them, the two Chegni and Zafaranlu tribes, who had migrated from western Iran to eastern Khorasan, were from the same tribes whose ethnic shift and the evolution of their social function during the migration of these two tribes from the western plates of Iran to the Khorasan region are the subject of the present study. The question is, what effect has the participation policy of the Chegni and Saffronlu tribes in the power structure in the Khorasan region had on the orderliness and change in their socio-political function? The findings of the research show that the Chegni tribe in the west, a scattered tribe with a strong centrifugal force, acclaimed independence from the central government, and created many social insecurities for the caravans. However, with the forced relocation, the tribal elders, by gaining government positions in Khorasan as a special ethnic group, became part of the social structure of the Khorasan region, which was able to create security on the borders and the Khorasan region. Together with the Saffronlou Kurds, they migrated from the Kurds of Kermanshah in western Iran and in East Azerbaijan to the east. Upon entering Khorasan, the Saffronlou tribe gained a more cohesive and strong social and political organization than one possessed by the Chegnias in Khorasan by gaining the position of lawyer. Displacement, participation in power, change in social behavior, and the pattern of social orderliness of tribes and the functioning of internal security and beyond borders are the issues that this research deals with throughf historical explanation.
Keywords: Tribe, Safavid, Chegni, Saffron, SocialOrder Pattern, Khorasan -
Pages 47-62
Since the beginning of life, disasters have had a negative impact on human life. Nomadic communities are exposed to a variety of natural hazards due to their dependence on nature, especially in terms of livelihood. Meanwhile, drought, with its disturbing nature of the balance of natural systems, seriously challenges migration-based livelihoods, and it is one of the most important risks affecting nomadic life. The approach to disaster management so far has been to deal more with risk management. Therefore, the concept of resilience is a new concept that is mostly used in the face of unknowns and Uncertainties. .The aim of this study to select and validate appropriate indices of resilience in the nomadic areas of Kormanj in drought conditions. The results of this research can be a starting point for compilation of National Indicators of Resilience, assessment of Nomadic Communities, creating and reducing resilience indicators in order to achieve sustainable development and reducing the effects of climate change and drought in nomadic areas. The research method is descriptive analytical using a questionnaire at the level of local experts and specialists. In this research, various criteria and indicators were extracted from theoretical and experimental literature and were subjected to arbitration through a questionnaire by 33 experts and subject specialists. The results showed that out of 62 indicators, 30 indicators were approved by specialists and local experts. Among appropriate indicators with the highest consensus, the following factors can be mentioned: age structure, life expectancy, the amount of damages to livestock, the levels income job, Status of insurance coverage, the support and the effectiveness of the institutional system, Co-operation and coordination of the institutional system, the amount of emergency services, Satisfaction with the living environment .
Keywords: Validation, Resilience, Drought, Nomadic Society, North Khorasan -
Pages 63-86
Today, attention to the cultural and social aspects of tourism is an indispensable necessity. Because the tourist and the host interact with two different cultures, the differences between cultures have implications for the sustainability of both societies. Therefore, the purpose of this study was to investigate the effects of tourism development on socio-cultural developments in tourism destinations in Chenaran County. The purpose of this study is applied and the methodology is descriptive-analytical. The statistical population of the research includes rural households. Using Cochran formula and error level (0.06), 252 people (with one member from each household) from 11 tourist villages of Chenaran county have been determined as sample. The data were analyzed using one-sample t-test, Pearson correlation, and linear regression. The results showed that tourism development in general has caused more positive socio-cultural changes in tourism destinations than negative ones. It should be noted that the most significant positive socio-cultural developments in tourism development include increasing the popularity of the village by an average of 3.60 and enhancing exchanges and cultural connectivity by an average of 3.33. In terms of negative developments, the highest increase was in the cost of living averaging 2.91 and the change in the language and dialect of the locals averaging 2.80. Also, the most positive developments occurred in Radkan village with an average of 3.63 and the highest negative ones occurred in Akhlad-ulia village with an average of 3.25. Regression results also showed that tourism development has a positive impact on positive and negative socio-cultural developments in the area.
Keywords: tourism development, rural tourism, socio-cultural developments, Chenaran county -
Pages 87-104
Securing livelihoods and reducing the risk of migration caused by the impact of external shocks on arid ecosystems is one of the essential requirements for ensuring human sustainability. Therefore, the approach to improve the resilience of rural livelihoods against drought is of particular importance. Accordingly, the present study based on descriptive- analytical methodology, examines the effects of drought on the livelihoods resilience of villagers. The research method is applied and based on library and field studies (through a researcher-made questionnaire). The statistical population includes 2168 households in Barakouh, Mazhan and Khosf rural districts of Khosf county. Based on Cochran formula with error of 0.07, 214 questionnaires were randomly distributed and completed by the villagers and analyzed using appropriate statistical tests. The findings of the study indicated that the most impacted drought between livelihoods capitals occurred in two dimensions of institutional capital and natural capital with average of 2.83 and 2.76. There is also a significant relationship between the two variables; affecting the resilience of livelihoods capitals from drought and its perception by residents and people's residential background. The results of ANOVA test showed no difference between group and within groups with a history of residence in drought susceptibility except for the two dimensions of economic and natural capital. The results of the Tukey test showed that in the two dimensions of financial and natural capital, a different mean of drought impacts can be observed based on residential history.
Keywords: Drought, Resilience, Sustainable Livelihoods, Risk Management, Rural Development, khosf County