فهرست مطالب
نشریه الاهیات قرآنی
پیاپی 3 (پاییز و زمستان 1393)
- تاریخ انتشار: 1393/08/21
- تعداد عناوین: 7
-
صفحات 9-26
وجود و حیات انسان، دارای اطوار گوناگون است، به طوری که انسان در امتداد پیمایش حرکت تدریجی از قوه به فعل در حیات مادی، وارد عالم برزخ میشود. بحث در باره عالم برزخ و مسایل پیرامون آن از دیر باز مورد توجه متکلمان اسلامی بوده است. سوال اصلی تحقیق در این مقاله عبارت است از این که: آیا تکامل نفس که از ابتدای پیدایش در عالم ماده آغاز شده، محدود به همین نشا عنصری است، یا آن که پس از انقطاع تعلق به بدن، در عالم مثال نیز تداوم مییابد؟ هدف این نوشتار، تبیین و اثبات تکامل برزخی است زیرا ربط وثیقی با انسان شناسی دینی و سعادت انسان دارد. در این مقاله که به روش کتابخانه ای- تحلیلی نگارش شده، این نتیجه حاصل گردید که در آیات و روایات غالبا اشاره صریحی به این مطلب نشده، لیکن به طور تضمنی و التزامی تکامل برزخی استنباط و در نهایت این موضوع از امور مسلم و ضروریات دینی محسوب میشود. مضافا بر این که برهان عقلی فلسفی نیز آن را تایید مینماید.
کلیدواژگان: تکامل برزخی، قرآن، روایات، عقل -
صفحات 27-55
از ویژگیهای شیعه آن است که با تکیه بر آیات الهی و سنت قطعی پیامبر اکرم(ص) اعتقادات خود خصوصا باورهای اختصاصی مانند امامت و عصمت را اثبات میکند. فهم دقیق آیات و جایگاه آنها در سورهها در دستیابی به تفسیر ناب از قرآن کریم بسیار راهگشاست. آیه شریفه تطهیر و ابعاد دلالت و مصادیق آن، یکی از آیاتی است که دایما مورد بحث و گفتگو و مجادله و مباحثه و مناظره بین مسلمین و دانشمندان مختلف بوده و آثار مختلفی پیرامون آن به نگارش در آمد. سوال اصلی تحقیق این است: که شواهد و ادله استقلال آیه تطیر کدامند؟ در راستای پاسخ به این پرسش، ابتدا دلایل و شواهد استقلال مطرح و سپس توجیهات ارایه شده از سوی دانشمندان اهل سنت مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
کلیدواژگان: آیه تطهیر، اهل بیت، امامت، عصمت، اهل سنت -
صفحات 57-76
مساله اسماء و صفات خدا یکی از بنیادیترین مسایل مطرح در متون مقدس ادیان آسمانی، حکماء و متکلمان الاهی بوده است. قرآن کریم و روایات اسلامی نیز فراوان این مساله و مسایل مرتبط با آن را مطرح کرده است. در میان مکاتب مختلف کلام اسلامی، معتزله و شیعه، سهم بهسزایی را در بسط معنایی و مفهومی اسماء و صفات الاهی ایفا نمودهاند. قدرت الاهی به همراه شش صفت علم، اراده، حیات، سمع، بصر و کلام، از برجستهترین صفات خداوند به شمار آمده و از اهمیت و جایگاه ویژهای برخوردار است. سوال تحقیق این است که: که قدرت الاهی یعنی چه و دلایل اثبات کدامند؟ و قلمرو آن تا کجاست؟ پژوهش حاضر در صدد است با اتکا به منابع اصیل کلامی و فلسفی و با روش توصیفی-تحلیلی، به این پرسش پاسخ دهد. به نظر میرسد قدرت الاهی به معنای علم، اختیار و اراده خدا برای آفریدن و یا نیافریدن است و در این مقاله این موضوع با استناد به برخی آیات قرآن کریم و هم چنین دلایل عقلی کلامی مانند حدوث جهان توسط خدا، اتقان صنع و فطرت اثبات شده است.
کلیدواژگان: قدرت الاهی، اسماء و صفات، حدوث عالم، اتقان صنع -
صفحات 77-97
معاد یکی از مهم ترین اصول اعتقادی اسلام به شمار میآید. فیلسوفان مسلمان در باره ابعاد این موضوع مباحث فراوانی را مطرح کرده اند. هدف این مقاله بررسی معادشناسی اشراقی در آثار شهاب الدین سهروردی با تکیه بر اشارات قرآنی است. سوال تحقیق این است که: شیخ اشراق در تبیین مساله معاد چگونه از آیات قرآنی بهره برده است؟ وی به عنوان یک فیلسوف متاله، در نظام اشراقی خویش با نقد حکمت مشاء و با محوریت نور در حکمت اشراق و هستیشناسی تشکیکی، تبیینهای متنوعی را در باره مسایل حکمی به نمایش گزارده است. از نظر این فیلسوف اشراقی، نفس انسانی یا به تعبیر او «نور اسفهبدی» جوهری مجرد و باقی است که فنای جسم در فساد آن تاثیری ندارد. این نور مدبر با حدوث بدن از جانب واهب الصور به بدن افاضه میشود. نفس با بدن رابطه شوقیه تدبیریه دارد و از بدن به منزله ابزار برای تشدید انوارش استعانت میجوید و در عین حال همراه با فنای بدن فانی نمیشود. در دیدگاه سهروردی، به طور کلی سه دسته نفوس (کامل، متوسط و ناقص) قابل تمایز اند که هر کدام معاد خاصی دارند و برای اثبات آنها علاوه بر براهین فلسفی، به آیاتی از قرآن استناد کرده است که در این مقاله مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتهاند.
کلیدواژگان: سهروردی، قرآن، معاد، نفس، اشراق، نور اسفهبدی -
صفحات 99-136
بررسی کارکردهای ایمان دینی در عرصههای مختلف زندگی از جمله مباحث بنیادی است که توجه فیلسوفان، متکلمان، روانشناسان و جامعهشناسان را به خود معطوف ساختهاست. قرآن کریم نیز ایمان را یکی از معیارهای سه گانه انسانیت در کنار عمل صالح و علم یا آگاهی دانسته است. هدف این مقاله بررسی کارکردهای روانشناختی ایمان در زندگی انسان، بر اساس منابع اصیل اسلامی است. سوال تحقیق این است که کارکردهای روانشناختی ایمان در زندگی در قرآن و روایات با تاکید بر آثار استاد مطهری چیست؟ بعد از بررسی اجمالی ماهیت ایمان، کارکردهای آن در حیطه روانشناختی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. این بررسی نشان داد که ایمان مایه حیات حقیقی انسان و جاودانگی او میشود. و در صورتی که درونی شده باشد برکات فراوانی در حیطهای شناختی، روانشناختی، و رفتاری بر جای میگذارد و میتواند حسن دنیا و حسن آخرت و سلامت جسم و جان را در دو سرا رقم بزند. مهمترین کارکردهای ایمان در بعد روانشناختی عبارتند از: خوشبینی، وحدت شخصیتی، روشن دلی، روشنبینی، امیدواری، آرامش روحی، آزادی معنوی، بهرهمندی از لذتهای متعالی، گریز از خودبیگانگی، محبوبیت، ایجاد حیات حقیقی و نجات و رستگاری. بنابراین انسان با آراستن خود به ایمان دینی میتوانند به این نتایج بی نظیر در راستای دستیابی به یک حیات حقیقی و برخوردار از سعادت دنیا و آخرت دست یابند.
کلیدواژگان: ایمان دینی، کارکردها، مطهری، قرآن و حدیث، روان شناختی -
صفحات 137-158
جابر بن عبدالله انصاری، صحابی گرانقدر پیامبر اکرم(ص) و حضرات معصومین(ع) بوده که به دلیل مصاحبت با هفت معصوم و عمر طولانی، روایات زیادی از وی در منابع شیعه و سنی بیان شده است. جابر که توفیق درک محضر امام پنجم شیعیان را نیز داشته، مورد تایید امام باقر(ع) بوده و روایات متعددی از وی در زمان حیاتش نقل کردهاند. گاهی اصرار امام بر روایت از جابر بن عبدالله، مورد سوال یارانشان قرار میگرفت و افرادی نیز بودند که درباره وثاقت وی، از امام سوال میپرسیدند و امام این پاسخ مشترک را داشتهاند که جابر بن عبدالله، به آیه 85 سوره قصص ایمان و اعتقاد دارد. سوال اصلی این پژوهش این است که: چه رابطهای بین وثاقت جابر و مفاد این آیه وجود دارد؟ در این مطالعه اثبات شده است که اعتقاد جابر به این آیه، نشان دهنده ایمان او به مساله رجعت بوده است. در آن مقطع تاریخی ایمان به رجعت از جمله ویژگیهای شیعه راستین بوده است. در این مطالعه دلایل ارتباط بین مفاد این آیه و وثاقت جابر، جایگاه اعتقاد به رجعت در نظام اندیشه شیعی و اهمیت اعتقاد جابر بن عبدالله به رجعت و تاثیر آن در اثبات حقانیت تشیع، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
کلیدواژگان: جابرین عبدالله، صحابی، رجعت، آیه 85 سوره قصص -
صفحات 159-170
خدمترسانی به همنوعان یکی از صفات اخلاقی در همه جوامع بشری و ادیان آسمانی است که ریشه در فطرت انسانها دارد. بیان ویژگیهای اعتقادی- اخلاقی این گروه از انسانهای خدمترسان و شریف میتواند دیگران را ترغیب نماید تا به این گروه بپیوندند. هدف این نوشتار تبیین این ویژگیها از منظر قرآن و حدیث و عهدین (تورات و انجیل) است. منابع اسلامی و هم چنین برخی از آموزههای عهدین، مولفهها و اوصاف مومنان خدمترسان را معرفی کرده است. سوال تحقیق این است که: اوصاف اعتقادی و اخلاقی خدمترسانان از نگاه آموزههای دینی چیست؟ در همین راستا این نوشتار در پی آن است تا با یک مطالعه تطبیقی، نقبی به مقوله اوصاف خدمترسانان در آموزههای دینی زده تا جایگاه و مقام آنان را بهتر بشناساند. از اینرو این تحقیق با استفاده از روش تحلیلی و کتابخانهای به تبیین هریک از اوصاف خدمترسانان پرداخته است تا گامی درجهت بسط و گسترش این ویژگیها در سطح جامعه برداشته باشد.
کلیدواژگان: منابع اسلامی، کتاب مقدس، اعتقادی، اخلاقی، خدمت رسانی
-
Pages 9-26
The existence and vitality of human being have various periods, in such a way that human have been entered to isthmus world in gradual movement extension from capacity to active in physical world. Discuse about Isthmus and related problem are attended by Islamic Theologians and has a total history. The original research question in this article is: Is the evolution of human soul that has been started from genesis in physical world, have been limited to this material world or continue after cutting belonging to body in isthmus world. Representation and demonstration of Evolution in Isthmus is the aim of this article. Because this subject has resolute relation to religious happiness and human. In this article that have been written by library _analitic way, this result have been received that according to teachings of quran and Hadith there is not any indicate directly, but these teachings have been concluded isthmus evolution implicitly and compulsorily way, and finally this subject have counted as inevitable works and religious necessities, In addition have been validated by philosophical intellectual demonstration.
Keywords: Isthmus evolution, Quran, Hadith, Wisdom -
Pages 27-55
One of the especially exclusivity of Shia is to defend and prove his belief that is Imamat and Ismat on the basis of Quran teachings and Prophet Mohammad, s determined Hadiths. True understanding of Quran verses and their position among other verses is very significant in quranic pure interpretation and this point is an useful way in interpretation in Quran verses. The verse of Tatheer (purification) and its implication in many aspects and its position between other verses is subjected to many discussions and debates among Muslim scholars. This discussion has caused different works around it. The aim in this paper is to deal with verse number 33 from Sorah Al-Ahzab. The research question is: what evidences are there for considering verse of Tatheer (Purification) as a independent verse. In this way at the first step the evidences of independency of Tatheer verse is presented, then critic the reasons presented by Sunni scholars.
Keywords: Ttheer verse, Ahle-beyt, Imamat, Ismat, Sunni -
Pages 57-76
The subject of Divine names and qualities has been one of the most fundamental problems in the holy religious text in Divine religions and in works of philosophers and theologians. Holy Quran and Islamic traditions (Hadiths) many have raised it and related problems. In the several Islamic theologian scholars, Shiaa and Mutazilah had important role in semantic expansion of Divine names and qualities. The power along with seven qualities such as the Knowledge, the will, the revelation, the visual, the speech, is the most prominent qualities and has a spatial importance and position. The research question is: what is the meaning of Divine power and what are the reasons of it? And what is the territory of it? This study aim to respond this question by descriptive and analytic way relying on original theological and philosophical works. It seems that the divine power means the Divine will and knowledge and freedom to create and not create. In this article this subject has established by reference to some verses of Holy Quran and theological rational reasons such as creation of the world by God and argument from design and nature.
Keywords: Divine power, names, qualities, creation of the world, argument from design -
Pages 77-97
Ma’ad (Resurrection) literally means self or soul’s return, and in religious terminology, it means having faith in immortality, rewards and retribution of deeds after death. The Resurrection is one of the most important Islamic principles. Moslem philosophers had several great discussion of it. The aim of this article is to study of illuminated eschatology in Sohrevardi’s works relying on Quranic references. The research question is: how Sohrevardi has used verses of Quran in explanation of the resurrection? As a theist philosopher, Sheikh Ishraq criticizes Peripatetic philosophy(1155-1191), Making use of various logical, traditional and intuitive sources, and relying on the overwhelming role of Noor (Light) and his graded ontology, presents various explanations of resurrection in his studies. According to him, man’s soul – or in his words “Noor-e Isphahbodi” is an incorporeal being that is not affected by mortality and decadence of body. He believes that such an aforethought light cannot be present before the existence of body, i.e. it is added to the body by [vaheb – al sovar] Bestower of the forms. He argues that soul has a special [ShoqiyeTadbiriyah] relationship with body so that it seeks support from the body as a means to promote his lights. Meanwhile, the soul doesn’t destroy with destruction of body. Sohrevardi’s works describe the emancipation human soul [:Anvar-e Modabber-e Shoqieyah] towards the World of Light. In Sohrevardi’s view, one can differentiate three types of souls: Complete, mediocre and incomplete. each one of them convey its own meaning. To bring proof for each of them, he relies on Peripateticand Ishraqi philosophical reasons as well as the verses of Quran.
Keywords: Sohrevardi, Quran, Ma’ad (Resurrection), Soul, Ishraq, World of Imagination -
Pages 99-136
The study of the Psychological functions of faith is one of the most important issues that have attended by philosophers, theologians, Psychologists and sociologists. According to Quran the criteria of humanity are three that is: faith, Knowledge and virtues behavior. These sides have mutual effects. The purpose of this article is to study the psychological functions of faith in life according to Islamic works. The research question is: what are the psychological functions of faith in life according to Islamic works with emphasis on Mutahhari's issue? In this study the functions of faith has analyzed in psychological demine, after the study on the general essence of it. This study revealed that the religious faith as one side of trinity sides of criteria of humanity in Quran, beside the Knowledge and virtues behavior, can make the true life and immortality of him. The faith cans much effects and blessing in cognitive, psychological and behavioral domains, if it be honestly and inner one. It can create good life in this word and next world and body and spiritual health. According to Islamic sources and with emphasize on Mutahhari,s works, some of the most important effects and functions of faith in human life are: optimism, unity of personality, discernment, hopefulness, spiritual quiescence, spiritual freedom, to increase the suffer of life, to obtain the transcendental pleasure, desertion from self-alienation, self-knowledge, popularity, to create the responsibility, pure life and eternal salvation. So, man and society can receive to these special effects throw religious faith in the way to obtain the true life and happiness in this and next world.
Keywords: religious faith, functions, Mutahhari, Quran, Sonnah, Psychological -
Pages 137-158
Jabir bin Abdullah Ansari, was a precious associate of the Prophet Mohammad (p.b.u.h) and shia Imams (p.b.u.h) that for his company to seven innocent Imams ( p.b.u.h) and longevity, many Hadiths of Shia and Sunni sources are expressed from him. Jaber met and approved the fifth Imam of Shia that is Imam Baqir (AS) and quotes various hadiths from Him. Sometimes Imam Baqir insists on the Jabir bin Abdullah faiths. Then sometimes people questioned from Imam about this insist and also about the authenticity of Jabir. Imam was point to this common response that Jabir bin Abdullah believes and faith in verse 85 of Qesas. The main research question is: what is the connection between the authenticity of Jabir and the content of that verse? In this study it is approve that the Jabir faith in the verse show his faith in "rijat". Because the faith in Rijat was the special exclusivity of True Shia in that historical course. Imam Baqir has related between Jabir faith in the verse and the authenticity of him. in this study has analyzed the reasons of the relation between Jabir’s faith in the verse and the authenticity of him, the position of rijat in system of shiaa thought, the importance of jabir doxy’s and its effect in establish the Legitimacy of Shia.
Keywords: Jabir bin Abdullah Ansari, Imam Baqir, Rijat, verse 85 of Sura Ghasas -
Pages 159-170
Service to mankind is one of the moral features in all human society and divine religions that rotes from nature of human. Explanation of believe-moral features of this group of serve and noble people can persuade others to join to them. The aim of this article is to explain and justify the characters and features of faithful serve people according to religious teachings. Islamic works and some teachings in Bible introduce such features. So the research question is that: what are the believe- moral features of faithful serve people according to religious works? In this way this article aim to make a bridge to the believe- moral features of faithful serve people according to religious works to declare their position and status in Islamic works and Bible by a comparative study. Therefore this article has made by a analytic- library way to explain the features of service people then to expand this features in society.
Keywords: Islamic Works, Bible, Morale, Believe, Serve People