فهرست مطالب

نشریه مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه
سال ششم شماره 6 (پیاپی 34، بهمن 1400)

  • جلد دوم
  • تاریخ انتشار: 1400/12/03
  • تعداد عناوین: 6
|
  • حسین محمودی دانشجوی، جعفر صادق فیضی صفحات 1-8

    تصمیم گیری از مهمترین ارکان هر سازمان و تضمین کننده رسالت سازمانی و پیش برنده سازمان به سمت اهداف و خطمشی سازمانی است. ازاین رو شناسایی عوامل تاثیرگذار بر آن هم بسیار مهم است. هوش تجاری سازمان یکی از عوامل مهم و بسیار تاثیرگذار بر این امر میباشد. لذا این پژوهش قصد دارد تا به بررسی نقش هوش تجاری سازمان بر تصمیم گیری سازمانی بپردازد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و بر اساس ماهیت و روش تحقیق توصیفی – پیمایشی است. جامعه آماری آن را مدیران شهرداری های استان آذربایجان شرقی تشکیل دادند که 50 نفر از آنان به صورت تصادفی انتخاب شدند. جهت گردآوری داده از پرسشنامه محقق ساخت استفاده شد که آلفای کرونباخ آن 0.859 به دست آمد. فرضیه های تحقیق با استفاده از مدل معادالت ساختاری و نرم افزار لیزرل آزمون شدند. نتایج حاصل از تحلیل داده ها به شرح زیر میباشد؛ هوش تجاری سازمان، قابلیت انگیزشی، قابلیت به روزرسانی، قابلیت برنامه ریزی سازمان، قابلیت اطمینان و فهم و تبادل سازنده بر تصمیم گیری سازمان تاثیرگذار بودند. در ادامه پیشنهادهایی برای بهبود پژوهش ارایه شدند.

    کلیدواژگان: هوش تجاری، گیری سازمانی، شهرداری، آذربایجان شرقی
  • سمیرا صفائی، گلاره سیدجعفری، حسین حبیبی تبار صفحات 9-19

    هدف تحقیق حاضر ارایه الگوی شایستگی محوری در سازمانها با تاکید بر مولفه های شایستگی در اسلام بود. این پژوهش از روش تحقیق آمیخته است. جامعه آماری کلیه متخصصان و خبرگان در مدیریت منابع انسانی در سازمانهای دولتی میباشند که با روش اشباع نظری 32 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده ها و اطالعات برای تجزیه و تحلیل این پژوهش از روش پرسشنامه استفاده شد. جهت بررسی روایی پرسشنامه از نظرات خبرگان و پایایی با آلفای کرونباخ 0.87 به دست آمد و همچنین داده ها با روش تحلیل محتوای کیفی و معادالت ساختاری با نرم افزار PLS2 تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها نشان داد که ابعاد الگوی ارایه شده شامل ارزشهای دینی و اخلاقی، شخصیت و رفتار، توانایی جسمی و مبانی ذهنی و فکری، شایستگی های عمومی، شایستگی های تخصصی، شایستگی های مدیریتی و شایستگی های راهبردی میباشند. در پایان نیز پیشنهادهایی جهت اجرایی سازی مدل ارایه گردید.

    کلیدواژگان: شایستگی، شایستگی در اسلام، سازمانهای دولتی
  • مانی شجاعی، احمدرضا فداییان، مازیار شجاعی، سید محتشم حسینیان صفحات 21-29

    هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر استراتژی نوآوری شرکتی بر نوسان فناورانه و قابلیت های رقابتی میباشد. این تحقیق از نظر هدف پژوهش، از نوع کاربردی است و از نظر روش داده یابی بکارگرفته شده در این پژوهش، توصیفی_ پیمایشی است. جامعه ی آماری تحقیق 953 مورد از شرکتهای دانش بنیان تولیدی نوع 2 فعال در حوزه فناوری اطالعات و ارتباطات فاوا  استان تهران است. بر اساس جدول کرجسی مورگان تعداد 278 شرکت به عنوان نمونه انتخاب شدند. ازاین رو برای به دست آوری داده تعداد 500 پرسشنامه به صورت لینک برای شرکتهای دانش بنیان مذکور ارسال شد که تعداد  290 پرسشنامه به صورت کامل جمع آوری گردید. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه ظفرآدیگوزل و کودرت سلتیکلیگیل   2019 استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها در آمار استنباطی ابتدا آزمون کولموگراف-اسمیرنوف برای تعیین نرمال بودن مورد استفاده قرار گرفته در صورت نرمال بودن توزیع از روش تحلیل عاملی تاییدی و معادالت ساختاری با استفاده از نرم افزار لیزرل استفاده شد. نتایج نشان داد استراتژی نوآوری شرکتی بر نوسان فناورانه تاثیرمثبت و معنادار دارد و واریانس نوسان فناورانه میتواند به میزان 0.396 از طریق استراتژی نوآوری شرکتی پیشبینی شود.همچنین نتایج نشان داد استراتژی نوآوری شرکتی بر قابلیت های رقابتی ترکیبی تاثیرمثبت و معنادار دارد. نتایج نشان داد نوسان فناورانه بر قابلیت های رقابتی ترکیبی تاثیر مثبت و معنادار دارد و واریانس قابلیت های رقابتی ترکیبی میتواند به میزان 0.028 از طریق نوسان فناورانه پیشبینی شود.

    کلیدواژگان: استراتژی نوآوری شرکتی، نوسان فناورانه، قابلیت های رقابتی، شرکت های دانش بنیان
  • عبدالقادر تکه ئی، علی صادقی، مریم السادات هاشمی صفحات 31-41

    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین رهبری تحول آفرین با عدالت سازمانی و جو اخلاقی شکل گرفت؛ تحقیق حاضر از نظر روش گردآوری داده ها، توصیفی- پیمایشی و همبستگی و ازنظر هدف کاربردی است. جامعه آماری این تحقیق کارکنان دانشگاه های استان گلستان بود ؛ بر این اساس 384 نفر به عنوان نمونه آماری به روش نمونه گیری غیر تصادفی در دسترس انتخاب شد. در این پژوهش برای سنجش رهبری تحول آفرین از پرسشنامه استاندارد برنارد باس و آوولیو  2009 برای سنجش عدالت سازمانی از پرسشنامه استاندارد نیهوف و مورمان  1993 و برای سنجش جو اخلاقی از پرسشنامه استاندارد فاون چانگ و ین جانگ  2011 استفاده شد. محقق؛ داده های به دست آمده از پرسشنامه را پس از استخراج و طبقه بندی از طریق نرم افزار SPSS مورد تجزیه تحلیل قرار داده است. نتایج نشان داد که بین رهبری تحول آفرین و عدالت سازمانی رابطه معناداری وجود دارد. بین رهبری تحولآفرین و جو اخلاقی رابطه معناداری وجود دارد.

    کلیدواژگان: رهبری تحول آفرین، عدالت سازمانی، جو اخلاقی
  • عطیه مهرعلی صفحات 43-54

    هدف کلی این پژوهش بررسی وجود نگرش کارآفرینانه  با مولفه های عزت نفس، کنترل شخصی، توفیق طلبی و نوآوری  در مدیران دولتی در مقایسه با مدیران کارآفرین بخش خصوصی میباشد. پژوهش از نوع پیمایشی میباشد و به منظورگردآوری داده ها از پرسشنامه استاندارد ساخته رابینسون و همکاران 1991که پژوهشگر آن را به فارسی برگردانده است، استفاده شده است. سازندگان پرسشنامه روایی آن را  0.001 تعیین کردند. همچنین ضریب پایایی پرسشنامه 92% برآورد شد. نمونه آماری مشتمل بر 67 نفر شامل 41 مدیر دولتی و 26 کارآفرین بخش خصوصی میباشد. گزارش یافته های این پژوهش در دو بخش توصیفی و تحلیلی و از طریق نرم افزار SPSS انجام پذیرفته است. نتایج نشان داد که در مجموع اختلاف معنی داری بین میزان نگرش کارآفرینانه مدیران دولتی با بخش خصوصی وجود ندارد، چه بسا امتیاز نگرش کارآفرینی در مدیران دولتی چه به تفکیک مولفه های نگرش کارآفرینانه و چه در مجموع اندکی یشتر از مدیران کارآفرین است.

    کلیدواژگان: نگرش کارآفرینانه، کارآفرینی، مدیر کارآفرین، مدیرکارآفرین دولتی
  • لیلا صمدپور شهرک صفحات 55-66

    تشخیص فرصتهای مناسب سرمایه گذاری و انجام سرمایه گذاری های کارا از عوامل اثرگذار در بهبود عملکرد شرکتها، افزایش ثروت سهامداران و دستیابی به رشد مستمر و باثبات اقتصادی در سطح کلان است. ازاین رو، شناسایی تعیین کننده های سرمایه گذاری کارا بسیار مهم و ضروری میباشد. در این راستا، پژوهش حاضر به بررسی تاثیر بازده حقوق صاحبان سهام بر رابطه بین مدیریت سود و رفتار سرمایه گذاری در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته است. برای این منظور، چهار فرضیه تدوین و از داده های 146 شرکت فعال در بورس در دوره زمانی بین سالهای 1392 تا 1398 برای آزمون آنها استفاده گردیده است. در نهایت، الگوی پژوهش با رهیافت داده های تابلویی و روش حداقل مربعات معمولی برآورد شده که نتایج نشان داد مدیریت سود واقعی و تعهدی بر رفتار سرمایه گذاری شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران اثر مثبت و معناداری دارد. به علاوه، بازده حقوق صاحبان سهام این تاثیر را در جهت افزایشی تعدیل نموده است.

    کلیدواژگان: رفتار سرمایه گذاری، مدیریت سود واقعی، مدیریت سود تعهدی و بازده حقوق صاحبان سهام