فهرست مطالب

قرآن پژوهی خاورشناسان (قرآن و مستشرقان) - سال هجدهم شماره 1 (پیاپی 34، بهار و تابستان 1402)

نشریه قرآن پژوهی خاورشناسان (قرآن و مستشرقان)
سال هجدهم شماره 1 (پیاپی 34، بهار و تابستان 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/06/30
  • تعداد عناوین: 12
|
  • سید حسین علوی*، محمدحسین محمدی صفحات 9-38

    امروزه شاهد رونق مطالعات قرآنی و تلاش برای درک آموزه های آن در جوامع غربی، ازجمله ایالات متحده آمریکا هستیم. در این مقاله سعی شده با روش توصیفی- تحلیلی و رویکرد انتقادی، جریان های اصلی قرآن پژوهی مستشرقان در دوره معاصر، البته با تاکید بر قرآن پژوهان آمریکایی، ماهیت و وضعیت تعامل آنها با قرآن و مسایل قرآنی، تا حدودی روشن شود. طبق سیر تاریخی، پنج جریان اصلی: جریان سنتی؛ جریان جدلی - تبشیری؛ جریان تشکیکی؛ جریان علمی- انتقادی؛ و جریان رهیافتگان مورد تبیین و تحلیل قرار گرفته است. نتیجه این بوده که مطالعات قرآنی در این حوزه، با وجود مشکلاتی مثل نفوذ کانون های سیاسی و جریان های تند مذهبی بر محافل علمی، دارای سیر مثبت و رو به رشدی بوده است. به رغم قدرت جریان جدلی - تبشیری در آغاز قرآن پژوهی این حوزه و نیز نفوذ جریان تشکیکی در اواخر سده بیستم، جریان غالب امروز، جریان علمی- انتقادی است که دارای نگاهی همدلانه تر و آرایی منصفانه تر نسبت به قرآن محسوب می شود.

    کلیدواژگان: جریان های قرآن پژوهی مستشرقان، قرآن پژوهی آمریکا، جریان سنتی، جریان جدلی - تبشیری، جریان تشکیکی، جریان علمی- انتقادی، جریان رهیافتگان
  • باقر ریاحی مهر، زینب طیبی* صفحات 39-66
    یکی از جریان های فکری معاصر، سنت گرایی است که در واکنش به روند روبه رشد مدرنیته در جهان معاصر پدید آمده است. تفسیر معاصرانه قرآن کریم، از آثار شاخص ترین چهره سنت گرایی، سید حسین نصر است که در کمال باورمندی به وحیانیت منبع بی مانند حکمت خالده، برای احیای دوباره علم مقدس و اتصال معرفت بشری به جهان فرابشری به عنوان سنتی فراموش شده در جهان مدرن، بدون تن دادن به تجددگرایی پدید آمده است. سرویراستار تفسیر می کوشد تا در پرتو تفسیر آیات وحی، آفاق چهارده قرن مجاهدت فکری نوابغ در حوزه های مختلف معارف اسلامی که در پرتو التزام به کتاب و سنت، حقایق بسیاری آموخته اند و آنها را چونان میراثی گران بها به یادگار گذارده اند را متناسب با اقتضایات جهان معاصر، فراروی مخاطبان مسلمان و غیرمسلمان قرار دهد. ازآنجاکه برخی مبانی و روش های تفسیر معاصرانه قرآن کریم می تواند به رای گروی و سطحی نگری در برداشت از مفاهیم و مدالیل آیات وحی منجر شود، در این نوشتار کوشش شده است تا با روش کتابخانه ای و رویکردی تحلیلی انتقادی، برخی آسیب های مبنایی و روشی جلد سوم تفسیر معاصرانه قرآن کریم روشن شود. سنت گرایی، عدم وحدت متعالی ادیان، نادیده انگاری نقش عقل استدلالی، ازجمله آسیب های مبنایی و سطحی گرایی در تفسیر قرآن به قرآن، گرایش به تفاسیر عامه در تزاحمات فریقین، تساهل در نقل روایات تفسیری، بهره نبردن از منابع معتبر و تخصصی، کم توجهی به کاربرد روایات اهل بیتb در تفسیر، نامعلوم بودن معیار گزینش منابع تفسیری، استفاده محدود از علوم موثر در تفسیر، عدم توانمندسازی مخاطب در تشخیص اقوال درست، ارجاع نامناسب، مطالب غیرضروری، حجم محدود و گزینشی تفسیر، عدم وحدت تفسیر و رای گروی از آسیب های روشی جلد سوم تفسیر معاصرانه قرآن کریم است
    کلیدواژگان: آسیب شناسی، مبانی تفسیر، روش تفسیر، تفسیر معاصرانه قرآن کریم
  • رحمان عشریه، سید محمد حسینی پور* صفحات 67-88

    یکی از پررونق ترین آثار در ترجمه و تفسیر قرآن کریم کتابی است که در سال 2015 میلادی با قلم «سیدحسین نصر» و همکارانش، به زبان انگلیسی، با نام «The Study Quran» (قرآن شناخت) در جهان غرب منتشر شد. متن قرآن شناخت در ایران با عنوان «تفسیر معاصرانه قرآن کریم» از سوی «انشاءالله رحمتی» در حال ترجمه به زبان فارسی است. مترجم علاوه بر ترجمه، مطالبی را در قالب پانوشت (پابرگی) به متن اصلی اضافه کرده و در جلد سوم، جایگاه آن را به پی نوشت پایان هر سوره تغییر داده است که خود، شایسته تحقیق می نماید. پرواضح است که واکاوی فنی افزوده ها و تبیین نقاط قوت و ضعف، می تواند نسخه ترمیم یافته ای از این اثر مهم را در نوبت های آتی انتشار مجلدات موجود و نیز سایر مجلدات ارایه دهد؛ از این رو، پژوهش حاضر با روشی توصیفی-تحلیلی و با رویکردی انتقادی، به واکاوی افزوده های مترجم تفسیر معاصرانه پرداخته است. نتایج نهایی حاکی از آن است که افزوده های مترجم علاوه بر نقاط قوتی مانند رفع برخی ابهامات و ارایه مستندات، از نقاط ضعفی نیز برخوردارند که اهم آن عبارتند از: غفلت از وجوه معاصرانگی، عدم تصحیح برخی از ایرادات متن اصلی و عدم ارایه توضیحات لازم برای برخی از مفاد آن یا درج ناقص برخی از مطالب، استناد به روایات نامعتبر و بعضا نادرست، تمایل به تاویلات ذوقی و استحسانی برخی از عرفا، عدم درج منبع در پاره ای از مستندات، استفاده قاطعانه از گزاره هایی که صحت آن موردتردید است و بالاخره، غفلت مترجم از مفاد گره گشای موجود در برخی منابع.

    کلیدواژگان: تفسیر معاصرانه قرآن کریم، قرآن شناخت، افزوده ها، پی نوشت
  • علی آقا صفری* صفحات 89-116
    قرآن به عنوان منبع وحیانی، حاوی آموزه های راهبردی در تمام عرصه های زندگی است. معاندان همواره برای خاموش سازی نور آن، شبهاتی را از روی غرض ورزی و بعضا عدم آگاه و فهم صحیح آیات، مطرح کرده اند. اخیرا کتابی با عنوان «نقد قرآن» توسط دکتر سها در 23 فصل با عناوین مختلفی از جمله موانع آزادی زنان سامانده و شبهاتی را مطرح کرده است. ره آوردهای منفی و مخرب اثر یادشده موجب شد؛ نگارنده با کاربست روش توصیفی - تحلیلی با گرایش انتقادی و بر اساس منابع متقن لغوی، روایی و تفسیری، انگاره های آن درباره موانع آزادی زنان در قرآن را مورد تجزیه وتحلیل قرار دهد. برآیند پژوهش نشان می دهد شبهات مطرح شده مبتنی بر افکار حس گرایانه توام با مغالطات، شبهه افکنی، افترا و تهمت، نسبت های ناروا و فاقد استدلال های استوار بر روش علمی و عقلی با هدف به چالش کشیدن جاودانگی و حقانیت وحی و حجیت زدایی از آن است. همچنین روشن شد که تلاش به نهادینه سازی دین گریزی، حق ستیزی، فروافتادن در دام نگرش های ایده آلیستی و زنده کردن تفکرات اومانیستی در نگرش و فمینیستی در سیاست است. ازاین رو پژوهش پیش رو نگرش ها، تفکرات، ادعاها و اقداماتی که در عرصه موانع آزادی زنان طرح شده، سستی و بی اساس بودن آن ها را بیش از پیش به تصویر کشیده، نشان داده است که دکتر سها به دلیل تاثیرپذیری از مستشرقان همچون گوستاولوبون، دیوید پاویرز، مارگوت بدران، روت رادد، آونر گیلادی، باربارا، هارالد موتسکی و... و نیز به دلیل عدم شبکه سازی آیات و داشتن پیش فرض های منفی و عدم فهم دقیق مدالیل و مقاصد آیات، چنین شبهاتی را مطرح کرده است.
    کلیدواژگان: شبهات قرآنی، دکتر سها، انگاره های سها، موانع آزادی زنان، مستشرقان
  • محمدهادی منصوری*، نجمه قافی صفحات 117-138

    «قرآن، یک دایره المعارف» معروف به دایره المعارف قرآن، اثر الیور لیمن، نویسنده آمریکایی است که مقالات آن مشتمل بر موضوعات و مباحث مربوط به قرآن و مفسران است. این دایره المعارف نیز مانند دیگر آثار مستشرقان در کنار برخی مطالب مفید، دارای شبهات عقیدتی و فقهی و... است که پاسخ به آنها بایسته است. نوشتار پیش رو با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی سه شبهه «شیطان صفتی جنس زنان از نظر قرآن، ترجیح جنس مذکر بر مونث در قرآن و اختصاص نعمت های بهشتی به مردان» پرداخته است. یافته های پژوهش حاکی است مستشرقان به دلیل بی توجهی به دیگر آیات قرآن و مفاهیم اسلام دچار اشتباهاتی در زمینه جایگاه زنان در قرآن شده اند و مردان را جنس برتر از دیدگاه اسلام معرفی می کنند. حال آنکه از نظر قرآن برخی از زنان هم چون حضرت مریم و آسیه نمونه ای مثال زدنی برای تمام زنان و مردان مومن هستند و تفاوت میان زنان و مردان در برخی از احکام با وجود شرایط و ضوابطی که در اسلام برای هریک مشخص شده است، عین عدالت است و با توجه به برخی آیات قرآن زنان و مردان مومنی که به نیکی ها عمل می کنند در بهره مندی از نعمات بهشتی مساوی اند

    کلیدواژگان: جایگاه زنان، دائره المعارف الیور لیمن، شبهه شیطان صفتی، ترجیح جنس مذکر، اختصاص نعمت های بهشتی به مردان
  • محسن خوشفر، مینا سادات حسینی*، پروین اختریان صفحات 139-170

    در جهان امروز، مانند زمان نبی اکرم ص، بعضی از مستشرقان، مغرضانه یا به خاطر ناآگاهی برای ضربه زدن به اسلام و ایجاد اسلام هراسی، پیامبر را به خشونت و زور در تبلیغ دین، متهم کرده اند. بررسی این اتهامات و پاسخ بدانها برای نشان دادن چهره واقعی اسلام و گسترش آن امری ضروری است. این اتهامات، در سه محور خلاصه می شود: تاسیس و تبلیغ اسلام بر اساس زور، جنگ و جهاد، احکام سخت اجرایی. مقاله حاضر با توجه به رویکرد درون دینی مستشرقان، بی اساسی محور اول (اتهام زور و خشونت در گسترش اسلام) را تبیین وتحلیل کرده است، به گونه ای که با روش استنطاقی و به نطق آوردن قرآن در مورد این اتهام و رد آن، دلایل قرآنی را برگرفته از تفاسیر، تحلیل کرده است؛ یافته ها و ادله قرآنی به دست آمده درباره رد شبهه خشونت پیامبر اکرم برای تبلیغ اسلام، عبارت است از: 1. شخصیت رحمانی پیامبر با نمودهایی مانند نرم خویی، گذشت وحسن معاشرت حتی با غیرمسلمانان، مهمترین عامل برای تبلیغ اسلام بوده است؛2. دعوت پیامبرa بر بصیرت و تفکرافزایی، حکمت، موعظه حسنه و جدال احسن استوار بوده و محتوای آن نیز علاوه بر انذار، بشارت آفرین وحاوی پیام آزادی بوده است. رسول رحمت این محتوا و روش دعوت را بر اساس مخاطب و زمان و...گام به گام اجرامی کرد؛ در ابتدا رحمت و بنا به ضرورت و پس از اتمام حجت، آخرین حربه، خشونت و جنگ با معاندان، را در پیش می گرفت تا در مقابل توطیه های دشمنان معاند، دفاعی برای حفظ اسلام و مسلمانان باشد. بنابراین آخرین حربه هم، در نظام کلی عالم، رحمتی است برای همگان زیرا نظمی را در جامعه حاکم می کند؛ از همین رو هیچ کدام از محورهای اتهام خشونت به پیامبر از مصادیق خشونت نیست و برخلاف نظر مستشرقان، گسترش اسلام به برندگی شمشیر و زور و اجبار نیازی نداشته و ندارد.

    کلیدواژگان: پیامبر اسلام، تبلیغ، جنگ، خشونت در اسلام، پیامبر رحمت، مستشرقان، قرآن
  • حسن رضایی هفتادر*، مرضیه راجی، روح الله شهیدی صفحات 171-198

    زندگی حضرت خدیجهh، ازجمله موضوعاتی است که برخی مستشرقان بدان پرداخته اند. افرادی همچون: فاطمه مرنیسی در کتاب «زنان پرده نشین و نخبگان جوشن پوش»، نابیا آبوت در مقاله «وضعیت زنان در صدر اسلام» و باربارا فریر استواسر در مقالات «همسران پیامبر» و «خدیجه» در دایرهالمعارف قرآن لیدن، در ضمن بیان مباحث خود درباره زن در اسلام، مطالبی درباره این شخصیت برجسته آورده اند. ایشان با استناد به منابع اهل سنت، به ذکر محاسن این شخصیت پرداخته و وی را صاحب اندیشه ای بلند و حامی مقتدر پیامبرa دانسته اند. نویسندگان مذکور، همگی به سن بالای حضرت خدیجهh در زمان ازدواج با پیامبرa، بیوه بودن وی و داشتن چندین فرزند از همسران قبلی و همچنین ثروت انبوه او که ماحصل ازدواج های قبلی اش بوده، اشاره کرده اند و در ضمن ترسیم شخصت حمایت گر خدیجهh از پیامبرa، جایگاه نبوتش را تضعیف کرده و پیامبر را شخصیتی درمانده و ناموفق در امر رسالت در صورت عدم همراهی همسرش دانسته اند. نویسندگان یادشده، به رغم مراجعه به منابع متعدد، به دلیل استناد به منابع اهل سنت و عدم تفحص کامل در بین آثار تاریخی، دچار اشتباهاتی شده اند که با حقیقت تاریخی سازگار نیست. این نوشتار که به شیوه توصیفی- تحلیلی نگاشته شده، درصدد است تا ضمن تبیین مطالب آنان، به تحلیل شخصیت متعالی خدیجهh پردازد و اثبات کند وی قبل از پیامبرa هرگز ازدواج نکرده و سن بالایی نداشته است. او متکفل فرزندان خواهرش «هاله» بوده و ثروت انبوه وی میراث همسران قبلی اش نبوده، بلکه ماحصل تلاش و توان مندی این بانوی نمونه بوده است.

    کلیدواژگان: خدیجه، خاورشناسان، تاریخ، آیات قرآن، روایات اسلامی
  • زهره اخوان مقدم*، احمد نوری صفحات 199-224
    قرآن به عنوان مهمترین منبع دینی مسلمانان همواره کانون توجه بوده و از دیرباز تاکنون برای فهم آن توسط دانشمندان مسلمان و غیرمسلمان تلاش های بسیاری انجام شده است. از نکات مهم در خصوص قرآن، نزول تدریجی آن در طول 23 سال رسالت پیامبرa باتوجه به مقتضیات زمان و مکان نزول آن است که همین مسیله بر چگونگی فهم آن می افزاید. یکی از مباحث مهمی که از دوران صحابه تا به امروز در مجامع قرآن پژوه مطرح بوده، موضوع مکی و مدنی بودن آیات و سوره های قرآن است که در نحوه تحلیل و تفسیر آیات اثر دارد. روش پردازش مطالب در پژوهش حاضر به صورت توصیفی- تحلیلی است و پس از مطرح کردن دیدگاه دانشمندان مسلمان درخصوص مکی و مدنی بودن آیات و سور قرآن، بررسی و نقد نظرات خاورشناسان قرآن پژوه خواهد آمد و سپس گونه شناسی نظرات ایشان ارایه می شود. طبق دستاوردهای این پژوهش مجموعه نظرات پیرامون مکی و مدنی بودن آیات و سوره های قرآن کریم در پنج دسته گونه شناسی جای می گیرد: دیدگاه دوگانه گلدتسیهر؛ دیدگاه سه گانه لامنس و نویورث، دیدگاه چهاربخشی گوستاو وایل و نولدکه و رود ویل و بلاشر؛ دیدگاه شش بخشی ویلیام مولر، و دسته بندی محتوایی ریچارد بل و هرشفیلد. قابل توجه آنکه علی رغم تفاوت های بسیار در دسته بندی آیات بخش مکی، از یک بخش تا پنج بخش، خاورشناسان در یگانگی آیات و سوره های مدنی اختلافی نداشتند و همگی ایشان بخش مدنی را صرفا یک گروه در نظر گرفته اند.
    کلیدواژگان: تفسیر قرآن، مکی و مدنی، مستشرقان، نظریه توقیفی، روش تنزیلی
  • محسن رجبی قدسی*، سیده فرناز اتحاد صفحات 225-256

    ریوون فایرستون مقاله یوسف (Yusuf) در دایرهالمعارف اسلام را به دو بخش قرآنی و متون پساقرآنی تقسیم کرده است که بسیار الهام‏بخش و از نقاط قوت این مدخل است؛ زیرا قصه پردازش‏شده یوسف در متون پساقرآنی که تحت تاثیر عهد عتیق، اسراییلیات، روایت قصاص و ادبیات عامه مردم قرار دارد با داستان یوسف قرآن از زمین تا آسمان متفاوت است. فایرستون، گرچه به تفاوت قصه یوسف صدیق در قرآن و عهد عتیق اشاره کرده، ولی نتوانسته است این تفاوت را به دقت پیگیری کند. نوشتار حاضر به روش توصیفی - تحلیلی به بررسی و نقد این مقاله بر اساس گزارش قرآن و تبیین آن در احادیث صحیح اسلامی پرداخته است. ازجمله نقدهای واردشده بر متن مقاله که در شمار دستاوردهای این جستار هم قرار می‏گیرد، می‏توان به تحلیل این مسایل اشاره کرد که آیا برادران، یوسف را به کاروانیان فروختند؟ آیا واکنش حضرت یعقوبj در فراق یوسف، گریه و زاری بود؟ آیا او از زنده بودن یوسف بی‏خبر بود؟ چرا یوسف صدیق پس از تعبیر خواب ملک مصر، از زندان بیرون نیامد و از پادشاه مصر تقاضای رسیدگی به دست‏بریدن چند زن درباری را کرد؟ چرا پس از اعتراف آن زنان و همسر عزیز مصر به بی‏گناهی یوسف در محضر ملک مصر، خبری از عزیز مصر نیست و پادشاه مصر یوسف صدیق را به جای او به عزیزی مصر انتخاب می‏کند؟ آیا پس از کوچ آل یعقوب به مصر، یوسف هنوز عزیز مصر است؟ اگر یوسف در این زمان ملک (پادشاه) مصر باشد، پدر و مادر و برادران یوسف به سجده نیفتادند؛ بلکه مطابق آداب و رسوم دربار پادشاهان، خدمه دربار پادشاهی مصر به هنگام جلوس یوسف و پدر و مادرش بر عرش (تخت پادشاهی: «رفع ابویه علی العرش») سجده و تعظیم کردند.

    کلیدواژگان: یوسف صدیق، دائرهالمعارف اسلام، رئوون فایرستون، اسرائیلیات، جمال یوسف، پادشاهی یوسف
  • محمدباقر فرضی* صفحات 257-292

    استواری نظم قرآن و استحکام ترکیبات وقوت تالیف آن، یکی از ویژگی های اعجاز بیانی و اسلوب بلاغی و فصاحتی قرآن کریم است. وجود اشکالات دستوری و نحوی در قرآن کریم، دیدگاهی است که برخی از مستشرقان برای خدشه دار حقانیت قرآن کریم و اصالت وحیانی آن مطرح می کنند. تبیین و تحلیل و نقد اشکالات صرفی و نحوی آنان برآیات الهی مساله این پژوهش است. این نوشتار با تاکید بر وحیانی بودن قرآن و دفاع از حریم قرآن در مقابل شبهات خاورشناسان، با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و اتخاذ رویکرد انتقادی، درصدد پاسخ به شبهات مستشرقانی مانند جرج سیل، جان برتون، نولدکه، رژی بلاشر، عبدالفادی و... در خصوص اسلوب ادبی قرآن کریم بوده و نگارنده بر آن باوراست که قرآن از اوج فصاحت و بلاغت برخوردار بوده و ادعای مستشرقان در این زمینه ناشی از اهداف مطالعات، مبانی فکری و انگاره های ذهنی کاملا متفاوت و متغایر مستشرقان از مطالعات اسلامی مانند بشری دانستن قرآن، تاثیرپذیری قرآن از محیط اجتماعی، تاثیرپذیری قرآن از فرهنگ زمانه بوده و روش شناسی آنان در زمینه مطالعات قرآنی بیشتر متاثر از رویکرد سطحی، غرض ورزی، پندارگرایی و عدم اطلاع دقیق از دقایق و ظرایف ادبی زبان قرآن و یا باانگیزه های معاندانه، می باشد.

    کلیدواژگان: قرآن کریم، شبهات مستشرقان، شبهات ادبی، اسلوب ادبی، اعجاز بیانی
  • محمدحسن زمانی، سلام ساجت*، حمزه علی اسلامی نسب صفحات 293-316

    بسیاری از گرایش ها و جریان های فکری معاصر در تلاش اند تا فهم حقیقی از دین را منحصر در خود بدانند. متن دینی بعد از 14 قرن از ظهور اسلام، همچنان موردبحث و بررسی اندیشمندان است؛ برخی متون مذکور را دارای حقیقتی الهی دانسته و برخی دیگر آن ها را بسان متون دیگر قلمداد کرده تا بتوانند زمینه خوانش تاریخی آن ها را فراهم کنند. اولین و آخرین و مهم ترین هدف متون دینی، هدایت انسان است. درحالی که جریان هایی در تلاش اند تا با متون دینی با تساهل برخورد کرده و دیدگاه مادی گرایانه - که ماده را حاکم بر اندیشه می داند - نسبت به متون داشته باشند. شحرور ازجمله افرادی است که از مارکسیسم که در تقابل با دیدگاه ایده آلیستی - که اندیشه را حاکم بر ماده می داند - قرار دارد، تاثیر پذیرفته است. در هر دو دیدگاه، بین اندیشه و ماده ارتباط وجود دارد که نشان دهنده نوعی بی توجهی و ساده انگاری بوده و باعث شده هرکدام بتوانند روشی متفاوت و گاه مخالف یکدیگر را اتخاذ کنند. میراث، متشکل از ارزش های دینی، اخلاقی و اجتماعی است و هویت هر انسان مسلمانی را شکل می دهد. ازجمله مهم ترین علل بازگشت به میراث این است که تاکنون تاریخ اسلامی، شاهد واقعیت و حادثه ای موثر و مهم جز پدیده وحی نبوده است؛ وحی ای که به وجود آورنده قرآن، سنت نبوی و اهل بیتb بوده و باعث شده جامعه بدوی عصر جاهلیت به تمدن دست یابد و در سایه تعالیم نبوی و به واسطه فتح کشورهای دیگر، با ملت های دیگر آشنا گردد. شحرور با اندیشه سلفی سنتی به مبارزه برخاسته و آن را مانع رشد و نوگرایی می داند که درنتیجه باعث رکود علم و فناوری می شود. وی خود را از میراث سنتی جدا کرده و کل میراث اسلامی را سنتی دانسته و هم زمان به تقلید از میراث غربی و استشراقی که در مادی گرایی خلاصه می شود، روی آورد. تبعیت از مادی گرایی غرب باعث شد که شحرور الهی بودن قرآن را انکار کرده و آن را تاریخی بداند. در این نوشتار به ریشه ها و مبانی اندیشه های نوگرایانه شحرور پرداخته شده و نشان داده می شود که تمام آن ها از اندیشه های شرق شناسانه غربی و مارکسیسم گرفته شده است. در ادامه نیز به نقد مبانی مذکور پرداخته خواهد شد.

    کلیدواژگان: قرآن، مستشرقان، محمد شحرور، روش تاریخی، اشکال و نقد
  • سید عیسی مسترحمی* صفحات 317-342

    تفسیر علمی ازجمله روش های تفسیری است که در دوران معاصر موردتوجه پژوهشگران قرآنی قرار گرفته است. تحلیل و بررسی مبانی این روش تفسیری از آنجا بایسته است که بسیاری از داوری ها درباره روش تفسیر علمی، بر اساس قضاوت درباره مبانی مورداعتقاد و عمل باورمندان به تفسیر علمی صورت می گیرد. پذیرش یا عدم پذیرش این مبانی مفسر را عامل اشتیاق یا رویگردانی از این شیوه تفسیری خواهد گشت. اندیشه ورزان خاورشناس ازجمله افرادی هستند که به داوری مبانی تفسیر علمی پرداخته اند. دسته ای به خطای این مبانی رای داده و به نقض و انکار آن پرداخته اند. دسته ای دیگر به صحت آن مبانی و پذیرش تفسیر علمی قرآن حکم کرده. مطالعه و تحلیل دیدگاه های مستشرقان نشان می دهد دسته دوم که در این مقاله با عنوان خاورشناسان مثبت نگر نامبردار شده اند، با پذیرش ابتنای احکام قرآنی بر مصالح و مفاسد واقعی و امکان آزمون تجربی برخی از معارف علمی قرآن، به نفی هرگونه تعارض قرآن و علم، معتقدند. آنان بهره گیری از معارف علمی قرآن را ضرورتی غیرقابل تردید تلقی کرده و در این راستا، یافته ها در دانش بشری را قرینه ای برای فهم بهتر قرآن کریم معرفی می کنند. این گروه، تمدن علمی و فرهنگی اسلامی گذشته را مدیون معارف قرآنی دانسته و بر پاسخگویی قرآن به نیازهای انسان معاصر و آینده تاکید می ورزند. توجه به اعجاز علمی قرآن به مثابه یکی دیگر از مبانی تفسیر علمی، انسان برای این گروه از مستشرقان چشمگیر بوده که باعث استبصار برخی از آنان گردیده است.

    کلیدواژگان: مبانی تفسیری، تفسیر علمی، مطالعات قرآن و علوم، رابطه قرآن و علم، خاورشناسان مثبت نگر
|
  • Seyyed Hossein Alavi *, MohammadHossein Mohammadi Pages 9-38

    The study of the Quran and efforts to comprehend its teachings have gained significant momentum in Western societies, particularly in the United States. This article aims to provide a comprehensive overview of the main trends in Orientalist Quranic studies in the present era, with a specific emphasis on American scholars. Employing a descriptive-analytical method and a critical approach, it examines the nature of these scholars’ engagement with the Quran and Quranic matters. By tracing historical developments, five prominent trends are identified and analyzed: traditionalist, polemical-evangelical, skeptical, scientific-critical, and approach-oriented. The findings reveal that Quranic studies within this field have witnessed positive and progressive advancements, despite challenges such as political influence and extremist religious movements infiltrating academic circles. While the polemical-evangelical trend initially dominated Quranic studies in this area and the skeptical trend gained prominence in the late twentieth century, the prevailing trend today is the scientific-critical approach. This approach is characterized by a more empathetic perspective and a fair evaluation of the Quran

    Keywords: Orientalist Quranic Studies Trends, American Quranic Sudies, Traditionalist Trend, Polemical-evangelical Trend, Skeptical Trend, Scientific-critical Trend, Approach-oriented Trend
  • Bagher Riahi Mehr, Zainab Tayyebi * Pages 39-66
    One of the contemporary intellectual currents is traditionalism (perennial philosophy), which has emerged in response to the progress of modernity in the contemporary world. “The Contemporary Interpretation of the Holy Quran (The Study Quran)”, is the work of one of the most prominent proponent of traditionalism, i.e. Seyyed Hossein Nasr, who, with full belief in the divine nature of the perennial philosophy, seeks to revive sacred knowledge and connect human knowledge to the transcendent world as a forgotten tradition in the modern world, without yielding to modernism. The chief editor of the book strives to present, for both Muslim and non-Muslim audiences, in line with the requirements of the contemporary world, the intellectual struggles of scholars in various fields of Islamic sciences over the past fourteen centuries, who have learned many truths through their commitment to the Quran and the Prophetic tradition and have left them as valuable heritage. As some foundational aspects and methodological approaches of “The Contemporary Interpretation of the Holy Quran (The Study Quran)”can lead to personal-speculation and superficial understanding of the concepts and arguments of the revealed verses, this paper aims to shed light on some foundational and methodological flaws of the third volume of “The Contemporary Interpretation of the Holy Quran (The Study Quran)” through a library-based and critical-analytical approach. Traditionalism (perennial philosophy), lack of transcendent unity among religions, disregard for the role of rational reasoning are the some fundamental and superficial flaws in interpreting Quran by Quran and inclination towards Sunni interpretations in the conflicts between Shia and Sunni, overlooking in quoting interpretive narrations, lack of using reliable and specialized sources, neglect of the application of narrations from the Ahl al-Bayt (the Prophet’s Household) in interpretation, uncertainty in selecting interpretive sources, limited use of influential sciences in interpretation, failure to empower the audience in recognizing correct statements, inappropriate referencing, unnecessary contents, limited and selective interpretation volume, lack of unity in interpretation, and ego-speculation are among the methodological flaws of the third volume of “The Contemporary Interpretation of the Holy Quran (The Study Quran)”.
    Keywords: Critical Examination, Foundational Aspects, Methodological Approach, The Contemporary Interpretation of the Holy Quran (The Study Quran)
  • Rahman Oshriyeh, Seyed Mohammad Hosseinipoor * Pages 67-88

    “The Study Quran”, published in 2015 by Seyyed Hossein Nasr and his colleagues, is a significant work in the translation and interpretation of the Holy Quran in English language in western countries. The Persian translation of this work, titled “The Contemporary Interpretation of the Holy Quran / The Study Quran,” is being translated by Enshaallah Rahmati in Iran. In addition to the translation, the translator has made additions in the form of footnotes and endnotes to the original text and in the third volume, its position has been changed to endnotes at the end of each surah, which is worthy of research. It is clear that a technical analysis of these additions and an explanation of their strengths and weaknesses can provide an improved version of this significant work for future Editions of current volumes and other volumes. Therefore, this present research critically with descriptive – analytical method examines the additions made by the translator in “The Study Quran”. The final findings of the research indicate that while the translator’s additions have strengths such as resolving certain ambiguities and providing documentations, they also have weaknesses including: overlooking contemporary aspects, failure to correct some flaws in the original text, lack of necessary explanations for certain concepts or incomplete inclusion of some contents, reliance on unreliable and occasionally incorrect narrations, tendency towards subjective and personal interpretations and preferences of certain mystical figures, omission of sources for some documentation, dogmatic use of statements that are questionable in accuracy, and ultimately, the translator’s oversight of crucial aspects present in certain sources.

    Keywords: The Contemporary Interpretation of the Holy Quran, The Study Quran, Additions, Endnotes
  • Ali Aqa Safari * Pages 89-116
    The Quran, as a divine source, contains strategic teachings in all aspects of life. Detractors have always raised doubts, based on prejudice, ignorance, and sometimes a lack of understanding of the verses, in order to silence its light. Recently, Dr. Soha has raised various doubts and objections, including the obstacles to women’s freedom, in a book entitled “Criticism of the Quran” consisting of 23 chapters. The negative and destructive outcomes of this work led the author to critically analyze Dr. Soha’s assumptions about the obstacles to women’s freedom in the Quran using a descriptive-analytical approach with a critical perspective and based on reliable linguistic, contextual, and interpretive sources. The research findings indicate that the raised doubts are based on sensory thoughts accompanied by fallacies, skepticism, defamation, false attributions, distorted proportions, and lack of solid arguments based on scientific and rational methods with the aim of challenging the eternity and authenticity of revelation and undermining its authority. It also became clear that the effort to institutionalize irreligiosity, hostility towards truth, falling into the trap of idealistic perspectives, and reviving humanistic and feminist ideologies in politics are evident. Therefore, this research has portrayed the weaknesses and groundlessness of the perspectives, thoughts, claims, and actions presented in the realm of obstacles to women’s freedom, demonstrating that Dr. Soha has raised such doubts due to the influence of Orientalists such as Gustave Le Bon, David Powers, Margot Badran, Ruth Roded, Owner Giladi, Barbara, Harald Motzki, etc., as well as due to the lack of interconnection between verses and having negative preconceptions and a lack of precise understanding of the reasons and purposes of the verses.
    Keywords: Doubts on Quran, Dr. Soha, Soha’s Assumptions, Obstacles to Women’s Freedom, Orientalists
  • MohammadHadi Mansouri *, Najmeh Ghaffari Pages 117-138

    “The Quran, An Encyclopedia” commonly referred to as the Quran Encyclopedia, is a work compiled by Oliver Leaman, an American scholar. This encyclopedia covers a wide range of topics and discussions related to the Quran and its interpreters. Like other works of orientalists, this encyclopedia even has useful contents but presents doctrinal and jurisprudential doubts that require further examination. This paper with a descriptive-analytical approach explores three specific doubts: “The portrayal of women as Satanic according to the Quran,” “The preference of males over females in the Quran,” and “The allocation of heavenly blessings exclusively to men.” The research findings highlight the mistakes made by orientalists in their understanding of the status of women in the Quran, primarily due to their neglect of other Quranic verses and Islamic concepts. Contrary to their assertions, Islam does not view men as a superior gender. The Quran presents exemplary female figures such as Lady Maryam and Asiya, who serve as role models for both men and women. Furthermore, differences between men and women in certain rulings, despite the specific conditions and regulations outlined by Islam, are rooted in principles of justice. According to certain Quranic verses, both men and women who perform good deeds are equally entitled to heavenly blessings.

    Keywords: Status of Women, Oliver Leaman’s Encyclopedia, Doubts Regarding Satanic Nature, Preference of Male Gender, Allocation of Heavenly Blessings Exclusively to Men
  • Khoshfar Mohsen, Mina Sadat Hosseini *, Parvin Akhtavian Pages 139-170

    In today's world, similar to the time of the noble Prophet (P), some Orientalists, due to prejudice or ignorance, have accused the Prophet of employing violence and force in propagating the faith, either to undermine Islam or to foment Islamophobia. Examining and addressing these allegations is essential to demonstrate the true essence of Islam and its expansion. These allegations can be summarized in three axes: the establishment and propagation of Islam based on force, warfare and jihad, and the implementation of severe rulings. This article, adopting an intrinsic approach of Orientalists, explicates and critically analyzes the first axis (the accusation of violence and force in the expansion of Islam). This is accomplished through an inferential method and by appealing to the Quran to refute these allegations, drawing upon Quranic evidence from various commentaries. The findings and Quranic evidence indicate the following regarding the refutation of the misconception of the Prophet's violence in propagating Islam: 1. The compassionate character of the Prophet, manifested through gentleness, forgiveness, and harmonious interactions even with non-Muslims, has been the paramount factor in the propagation of Islam; 2. The Prophet's call was rooted in wisdom, eloquence, and good persuasion, containing elements of admonition, glad tidings, and a message of liberty. The Messenger of Mercy progressively implemented this content and approach in accordance with the audience and circumstances, starting with mercy and adapting to necessity, culminating in the final option of violence and combat against the obstinate, as a defensive measure to safeguard Islam and Muslims against the conspiracies of hostile adversaries. Therefore, even the final option is, within the holistic order of the world, an act of mercy for all, as it upholds order in society. Consequently, none of the axes of allegations of violence against the Prophet constitute instances of brutality. Contrary to Orientalist views, the expansion of Islam did not and does not necessitate or rely upon the sword, coercion, or compulsion

    Keywords: Prophet of Islam, preaching, war, Violence in Islam, Messenger
  • Hasan Rezaee Haftador *, Marzieh Raji, Rohallah Shahidi Pages 171-198

    The life of Her Highness Khadīja (s) is among the subjects that some orientalists have dealt with. Individuals such as Fatemeh Marnisi in the book “Veiled Women and Elite of the Cloak,” Nabiya Abbott in the article “The Status of Women at the Dawn of Islam,” and Barbara Freyer Stowasser in the articles “Wives of the Prophet” and “Khadijah” in the Encyclopedia of the Quran in Leiden have discussed aspects of this prominent figure within their discussions on women in Islam. Relying on the Sunnī narrations, they point out the virtues of this figure and depict her as a person with profound thought and a strong supporter of the Prophet (s). Nonetheless, all foregoing authors have asserted that she was old when she married the Prophet (s), was a widow before marrying him, had some children from her previous marriages, and had a huge wealth as a result of her previous marriages. In line with depicting Khadīja (s) as a character supporting the Prophet (s), they weaken the prophetic status of the Prophet (s), and introduce him as a helpless person and an unsuccessful prophet had she not supported him. Despite their reference to numerous resources, these authors have made mistakes incongruent with historical facts. This is because of their reference to Sunnī resources and their incomplete exploration of historical works. This paper, with descriptive-analytical, aims at first presenting their points and then analyzing the sublime character of Khadīja (s) and proving that she had never got married before the Prophet (s) and was not old at the time of marrying him. She was the guardian of the children of her sister “Hāla,” and her huge wealth was not the heritage received from her previous husbands; rather, it was the outcome of the efforts and strength of this brilliant lady.

    Keywords: : Khadīja (s), Orientalists, history, Qur’ānic Verses, Islamic Narrations
  • Zohra Akhavan-Moqaddam *, Ahmad Noori Pages 199-224
    The Quran, as the most significant religious source for Muslims, has consistently been the focal point of attention, and from ancient times until now, numerous efforts have been made by Muslim and non-Muslim scholars to comprehend it. One of the crucial aspects regarding the Quran is its gradual revelation over the course of 23 years of the Prophet's mission, taking into account the exigencies of time and place, which further enriches its understanding. An important topic that has been discussed in Quranic studies from the time of the companions of the Prophet to the present day is the classification of Meccan and Medinan verses and surahs, which influences the approach to analyzing and interpreting the verses. The present research employs a descriptive-analytical methodology, and after presenting the viewpoints of Muslim scholars regarding the Meccan and Medinan nature of Quranic verses and surahs, it examines and critiques the opinions of Orientalist scholars in this regard, followed by a typology of their perspectives. Based on the findings of this study, the collection of opinions concerning the Meccan and Medinan nature of Quranic verses and surahs falls into five typological categories: Goldziher's dual perspective; Lamens and Nöldeke's tripartite perspective; Gustav Weil, Rodwell, and Blachère's four-part perspective; William Muir's six-part perspective; and the thematic classification by Richard Bell and Herschfeld. Notably, despite the significant variations in categorizing Meccan verses, ranging from one to five categories, Orientalists exhibited unanimity in considering the Medinan verses and surahs as a singular group, without discord, thus treating the Medinan section as a unified entity.
    Keywords: Quranic Exegesis, Meccan, Medinan, Orientalists, Abrogation Theory, Revelation Methodology
  • Mohsen Rajabi Qodsi *, Farnaz Ettehad Pages 225-256

    Reuven Firestone divides Yusuf’s article in the Encyclopedia of Islam into two sections: Quranic and post-Quranic texts, which is very inspiring and one of the strengths of this entry. This is because the processed story of Yusuf in the post-Quranic texts, influenced by the Old Testament, Israelites, narrative of forgers, and general literature, differs significantly from the story of Yusuf in the Quran. Although Firestone mentions the difference between the story of Yusuf Siddiq in the Quran and the Old Testament, he has not been able to follow up on this difference accurately. This present study employs a descriptive-analytical method to examine and critique this article based on the Quranic reports and their explanations in authentic Islamic hadiths. Among the criticisms made on the text of the article, which are also included in the achievements of this research, it can be mentioned whether Yusuf’s brothers sold him to the caravan? Was Prophet Yaqub’s (AS) reaction to Yusuf’s separation crying and mourning? Was he unaware of Yusuf being alive? Why didn’t Yusuf Siddiq come out of prison and did request the court on the ladies’ cutting their own hands from Pharaoh after interpreting the dream of the king of Egypt? Why is there no mention of Aziz of Egypt after the confession of those women and the beloved wife of Egypt about Yusuf’s innocence in the presence of the king of Egypt, and the king of Egypt chooses Yusuf Siddiq instead of him? Is Yusuf still Aziz of Egypt after the migration of the family of Yaqub to Egypt? If Yusuf is the ruler (king) of Egypt at this time, why didn’t his father, mother, and brothers prostrate to him; instead, according to the customs and traditions of the court of kings, the servants of the Egyptian court prostrated and paid respect to Yusuf, his father, and mother when they sat on the throne (“He raised his parents onto the throne”)?

    Keywords: Yusuf Siddiq, Encyclopedia of Islam, Reuven Firestone, Israelites, Jamal Yusuf, Yusuf’s Empires
  • MohammadBaqer Farzi * Pages 257-292

    The stability of the order of the Quran and the strength of its composition and authorship are among the miraculous aspects of the eloquence and rhetorical style of the Noble Quran. However, some Orientalists raise doubts about the grammatical and syntactical aspects of the Quranic text, questioning its authenticity and divine revelation. This study aims to analyze and critique these doubts by examining the grammatical and syntactical issues raised by Orientalists. Using a descriptive-analytical approach and adopting a critical perspective, this paper seeks to respond to Orientalist doubts put forth by scholars such as George Sale, John Burton, Noeldeke, Régis Blachère, and Abdul Fadi. The author argues for the divine origin of the Quran and defends its integrity against Orientalist criticisms. It is believed that the Quran possesses the pinnacle of eloquence and rhetoric, and the claims made by Orientalists in this regard stem from different intellectual foundations, biases, and conflicting perspectives on Islamic studies. These perspectives include considering the Quran as a human creation, its susceptibility to social influences, and its adaptation to contemporary culture. The methodological approach of these scholars in Quranic studies is often influenced by superficiality, bias, dogmatism, and a lack of precise understanding of the literary intricacies of the Quranic language or driven by opposing motivations.

    Keywords: Quran, Orientalist Doubts, literary doubts, literary style, Rhetorical Miracle
  • MuhammadHasan Zamani, Salam Sajet *, Hamza Ali Eslami Nasab Pages 293-316

    Many contemporary intellectual trends and movements seek to confine the true understanding of religion within their own frameworks. Religious texts, even after 14 centuries since the emergence of Islam, continue to be the subject of debate and scrutiny by scholars. Some scholars consider these texts to possess divine truth, while others label them as mere texts in order to facilitate their historical analysis. The primary and ultimate goal of religious texts is to guide humanity. However, certain trends attempt to approach religious texts with leniency and a materialistic perspective that considers matter as the governing force of thought. Shahrur is among those who have been influenced by Marxism, which stands in contrast to idealistic perspectives that consider thought as the governing force of matter. In both views, there is a connection between thought and matter, which shows a kind of disregard and oversimplification, and has caused each of them to adopt a different and sometimes opposing method. Heritage, consisting of religious, moral, and social values, shapes the identity of every Muslim individual. One of the most important reasons for returning to heritage is that throughout Islamic history, there has not been a single influential and significant event other than the phenomenon of revelation. This revelation brought about the Quran, the Prophetic tradition, and the Ahl al-Bayt (the Prophet’s household), leading the nascent society of the pre-Islamic era towards civilization and introducing them to other nations through the teachings of the Prophet and the conquest of other lands. Shahrur, with his traditionalist Salafi thought, opposes this progress and considers it an obstacle to growth and modernization, resulting in stagnation in science and technology. He dissociates himself from traditional heritage and regards all Islamic heritage as traditional while simultaneously embracing Western and Orientalist heritage, which is summarized in materialism. His adherence to Western materialism has led him to deny the divine nature of the Quran and consider it as a historical text. This paper delves into the roots and foundations of Shahrur’s modernist ideas, demonstrating that they are all derived from Western Orientalist and Marxist thought. Furthermore, it critiques these foundations.

    Keywords: Quran, Orientalists, Muhammad Shahrur, historical method, Objection, Criticism
  • Seyyed Esa Mostarhami * Pages 317-342

    Scientific interpretation of Quran is one of the interpretive methods that has gained attention from Quranic researchers in the contemporary era. Analyzing and examining the foundations of this interpretive approach is necessary because many criticisms of the scientific interpretation method are based on judgments about the beliefs and practices of believers in scientific interpretation. Acceptance or rejection of these foundations will determine the interpreter’s enthusiasm or aversion to this interpretive method. Orientalist thinkers are among those who have engaged in evaluating the foundations of scientific interpretation. Some have criticized and denied these foundations, while others have deemed them valid and accepted scientific interpretation of the Quran. Studying and analyzing the perspectives of Orientalist scholars indicates that the second group, referred to in this article as positive Orientalists, believe in the conformity of Quranic teachings with actual benefits and harms and the possibility of empirically testing some scientific knowledge in the Quran, thereby negating any conflict between the Quran and science. They consider the utilization of scientific knowledge in the Quran as an undeniable necessity and present scientific findings as a means to better understand the Holy Quran. This group attributes the past Islamic scientific and cultural civilization to Quranic teachings and emphasizes the Quran’s responsiveness to the needs of contemporary and future humans. Another key foundation of scientific interpretation for this group is the consideration of the scientific miracles of the Quran, which has been remarkable for some Orientalists and has led to their insight.

    Keywords: Interpretive Foundations, scientific interpretation, Quranic Studies, Sciences, Relationship between the Quran, Science, positive orientalists