فهرست مطالب

مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران - سال دوازدهم شماره 3 (پاییز 1402)

فصلنامه مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران
سال دوازدهم شماره 3 (پاییز 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/07/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • فرهاد بیانی صفحات 349-368

    در این مقاله، دیدگاه هستی شناختی مارگارت آرچر و رویکرد معرفت شناختی اندرو سه یر در باب واقعیت اجتماعی داوری و نقد می شود. برای تبیین پویایی جهان اجتماعی، آرچر نظریه مورفوژنتیک اجتماعی را بنا نهاد که طبق آن، جهان اجتماعی محصول تعامل میان فرهنگ، عاملیت و ساختار است. همچنین اندرو سه یر علاوه بر تاکید بر پیچیدگی ماهیت واقعیت اجتماعی، مدلی نو برای معرفت شناسی اجتماعی ارایه کرد. مدل او مبتنی بر تعامل چندگانه میان محقق (سوژه)، موضوع تحقیق (ابژه) و دیگر سوژه هایی است که در یک اجتماع زبانی مشترک با محقق قرار دارند.روش پژوهش مقاله حاضر از نوع مقایسه ای- تحلیلی  است.این مقاله دیدگاه هردو نظریه پرداز را به این جهت که توانایی خودزایشی واقعیت اجتماعی را در این فرایندها نادیده می گیرند، نقد می کند. هم هستی شناسی آرچر و هم معرفت شناسی سه یر، نقش فعال واقعیت اجتماعی را در بازتولید خود نادیده می گیرند.یافته های این مقاله نشان می دهد ویژگی خودزایشی واقعیت اجتماعی از طریق سه مکانیسم «اعمال اجبار بر کنشگر»، «انعطاف پذیری» و «هرمنوتیک مضاعف» می تواند در بازتولید خود موثر باشد و کنشگر انسانی-اجتماعی را مقید کند.

    کلیدواژگان: اندرو سه یر، خودزایشی، رئالیسم انتقادی، مارگارت آرچر، مورفوژنسیس
  • امیر ملکی صفحات 369-388

    مطالعه و ارزیابی وضعیت اجتماعی جامعه از جمله دغدغه های اصلی سیاست گذاران و علمای علوم اجتماعی است. سازمان های متعددی در کشور به ارایه گزارش های اجتماعی می پردازند که اغلب این گزارش ها به صورت بخشی و مقطعی ارایه می شود. اثربخش ترین راه حل در این خصوص، تدوین «نظام شاخص های اجتماعی» است. منظور از نظام شاخص های اجتماعی، مجموعه ای از شاخص ها است که براساس مدلی نظری به طور نظام مند و هدفمندی انتخاب شده اند، به خوبی تعریف شده اند و به وضوح ساخت یافته اند. مقاله حاضر با علم به اهمیت موضوع، چارچوبی مفهومی برای سنجش وضعیت اجتماعی ایران تدوین می کند.در پژوهش حاضر با اتخاذ رویکرد روش شناسی ترکیبی، از هردو روش اسنادی و مصاحبه عمیق با نخبگان و متخصصان استفاده شده است. رهیافت نوشتار حاضر در تدوین نظام شاخص های اجتماعی، اساسا مفهوم محور است.سه مدل مفهومی مستقل و جداگانه برای سنجش وضعیت اجتماعی جامعه ایران طراحی و تدوین شده است: 1. در مدل «سنجش سطح توسعه»، </em>وضعیت اجتماعی مشتمل بر سه مولفه اصلی نظام معیشت، نظام توزیع و نظام تعاملات است که هریک از این مولفه ها به ترتیب متناظر با سازه های مفهومی کیفیت زندگی، توسعه انسانی و سرمایه اجتماعی است؛ 2. در مدل «رصد تغییرات اجتماعی» </em>در سطح خرد وضعیت ساختار نظام ارزشی و در سطح کلان، روند تغییرات ساختاری در سه عرصه جمعیتی، قشربندی و فناوری مطالعه می شود؛ 3. در رهیافت آسیب شناسانه، «وضعیت اجتماعی به مثابه بررسی وضعیت مسایل اجتماعی» بررسی می شود.در این مدل، مسیله اجتماعی وضعیت نامطلوبی تعریف می شود که ناشی از اختلال در ابعاد توسعه یا وقوع تغییرات سریع در ساختارهای اجتماعی است.

    کلیدواژگان: مدل بررسی مسائل اجتماعی، مدل رصد تغییرات ساختاری، مدل سنجش سطح توسعه، نظام شاخص های اجتماعی
  • امیر عظیمی دولت آبادی، احسان عسگری صفحات 389-407

    نسبت عدالت (= عدم نابرابری) و توسعه همواره موضوعی چالش برانگیز بوده است. درحالی که برخی اقتصاددانان، نابرابری فزاینده را نتیجه ناگزیر توسعه مسلم فرض می کنند، تعدادی نیز معتقدند تقریبا تمام عوامل بازتولیدکننده توسعه نیافتگی ریشه در غفلت از مسیله عدالت اجتماعی و نابرابری های بدون توجیه دارد. پژوهش حاضر به دنبال بررسی ارتباط دو مقوله مهم توسعه اقتصادی-اجتماعی و نابرابری اجتماعی در جامعه ایران پساانقلابی است.پرسش اصلی مقاله ناظر به چگونگی و نوع رابطه این دو مقوله در سطح کشوری در بازه زمانی 1368 تا 1398 است. برای پاسخ به این پرسش از سه دیدگاه کوزنتس (ارتباط سهمی)، چلبی (ارتباط خطی منفی) و رفیع پور (ارتباط خطی مثبت) استفاده شد و با بهره گیری از روش تطبیقی کمی با طرح تحقیق طولی تک کشوری، فرضیه های برآمده از دیدگاه های نظری فوق آزموده شدند.یافته های تحقیق نشان می دهد میان دو مقوله توسعه اقتصادی-اجتماعی و نابرابری نوعی ارتباط خطی منفی معنادار با شدت به نسبت قوی (000/0 sig:، 719/0- beta:) و ارتباط سهمی به شکل وارون U وجود دارد، اما با توجه به ضرایب تعیین دیده شده، ارتباط به شکل وارون U مرجح بوده است.دستاوردهای نظری تحقیق، نوعی مطابقت با دیدگاه کوزنتس را نشان می دهد؛ بدین معنا که هرچند توسعه یافتگی در ایران ابتدا با نابرابری بالا همراه بوده است، به مرور زمان برعکس چنین وضعیتی رخ داده و میزان نابرابری کاهش یافته است؛ پس می توان گفت توسعه یافتگی بالا در طولانی مدت، سبب پایین آمدن نابرابری اجتماعی در ایران شده است.

    کلیدواژگان: ایران، توسعه اقتصادی-اجتماعی، عدالت اجتماعی، نابرابری اجتماعی
  • عبدالله بیچرانلو، علی مومنی صفحات 409-427

    با ظهور رسانه های جمعی، مصرف رسانه ها تغییر بسیاری کرده است. مخاطبان رسانه های جمعی، به ویژه تماشاگران تلویزیون، پیش از وب2 مخاطبان منفعل محسوب می شدند، اما با گسترش رسانه های اجتماعی، مخاطبان به کاربران رسانه تبدیل شدند که علاوه بر مصرف، محتواهایی را برای دیگر کاربران تولید و بارگذاری کردند. ارتباط نهاد دین و رسانه های اجتماعی، پیوند مهمی در عرصه ارتباطات دینی است. از طرفی، ارتباطات دینی در ایران، مانند دیگر انواع ارتباطات، با گسترش دسترسی به اینترنت، تلفن های هوشمند و رسانه های اجتماعی در دهه اخیر تغییر و توسعه یافته است. براین اساس گسترش دسترسی کاربران به شبکه های اجتماعی، دسترسی روحانیون شیعه به این رسانه ها را نیز افزایش داد. این روحانیون علاوه بر تولید محتوای دینی، موضوعات غیرمذهبی را نیز برای جذب دیگر کاربران یا دنبال کنندگان ارایه داده اند. براین اساس سوالات این پژوهش عبارت ‎اند از: 1. فراوانی صفحات روحانیون شیعه در اینستاگرام چقدر است؟ 2. مضامین اصلی فرسته های روحانیون مطالعه شده چیست؟ 3. نسبت نمونه های مورد مطالعه با فعالیت اینستاگرامی چیست؟ 4. بازنمود ظاهری روحانیون از خود در اینستاگرام چگونه است؟ در این پژوهش از مفاهیم «اقتصاد توجه» و «سلبریتی اینترنتی» نیز برای توصیف بازنمود روحانیون شیعه ایرانی در اینستاگرام استفاده شده است.روش این پژوهش، کمی است. به منظور درک فعالیت روحانیون شیعه ایرانی در اینستاگرام، فعالیت 112 روحانی در دو بازه مناسبتی و غیرمناسبتی با روش تحلیل کمی، مطالعه و تحلیل شد.یافته ها نشان می دهد روحانیون شیعه در دوره های زمانی مناسبتی، مطالب بیشتری از بازه زمانی غیرمناسبتی در اینستاگرام بارگذاری کرده اند. 82 روحانی در ایام مناسبتی و 69 روحانی در بازه غیرمناسبتی فعالیت اینستاگرامی داشتند. همچنین روحانیون مطالعه شده محتواهایی با مضمون دینی یا ترکیبی از مضمون دینی با مضامین سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و... داشته اند.روحانیون مطالعه شده سعی کرده اند مسایل دینی و غیرمذهبی یا تلفیقی از مسایل دینی را همسو با مضامین سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و... منتشر کنند. آن ها ساختار نمایشی اینستاگرام را برای بازنمود خود و فعالیت هایشان پذیرفته اند. از این رو سعی در برساخت هویتی فردگرا و برکنده از نهاد روحانیت شیعه ایران دارند که به تضعیف رفتارهای ساختارمند روحانیون منجر شده است

    کلیدواژگان: روحانی شیعی، دین، شهرت، عادت واره، اینستاگرام
  • شمیم شرافت، ابوعلی ودادهیر، حسن عینی زیناب، مرضیه ابراهیمی صفحات 429-446

    در این پژوهش، ضمن بررسی الگوهای جهانی موجود مناسبات پزشک و بیمار با توجه به موقعیت خاص ایران، الگویی از مناسبات پزشک و بیمار در این کشور ارایه شده است.داده های تحقیق از مصاحبه با پزشکان، بیماران، دانشجویان پزشکی و متخصصان حوزه سلامت و همچنین تحلیل اسنادی قوانین، طرح ها و لایحه های مربوط به حوزه سلامت بعد از انقلاب 1357 در راستای دستیابی به دیدگاهی همه جانبه از این الگو کسب شده است. نظریه داده بنیاد چندگانه ضمن ایجاد حساسیت نظری، با بهره گیری از تکنیک مثلث سازی به متقن شدن یافته های پژوهش کمک کرده است. در روش به کاررفته محققین تنها به داده های پژوهش اکتفا نکرده، بلکه نظریات موجود و پژوهش های انجام شده در حوزه مورد مطالعه نیز برای تحلیل یافته ها به کار رفته اند.یافته ها در دو مقوله اصلی مناسبات پدرمآبانه و مناسبات تجاری میان پزشک و بیمار جای می گیرند. در مناسبات پدرمآبانه نشان دادیم چطور دوران دانشجویی، آموزه ها و تجربیات این دوران شکلی از رابطه پدرمآبانه را در دانشجویان ایجاد می کند. این آموزه ها در شکل رابطه پدرسالار به منزله عادت واره پزشکی در مناسبات پزشک و بیمار نهادمند می شوند. در کنار فرهنگ پدرسالار، عوامل اقتصادی نیز در این مناسبات نقش دارند که در طرح های خصوصی سازی و تعرفه گذاری ها خود را نشان می دهند.سنتز این عوامل فرهنگی و اقتصادی، شکل گیری الگوی جدیدی از مناسبات پزشک و بیمار در ایران است که آن را الگوی پزشکی تهاجمی نامیدیم. مناسباتی که در آن نه تنها پزشک در قالب پدری مسلط بر رابطه در موضع فرادست از بیمار قرار دارد، بلکه در شکل فروشنده در بازاری رقابتی دنبال فروش کالای سلامتی نیز هست.

    کلیدواژگان: مناسبات پزشک و بیمار، پزشکی تهاجمی، خصوصی سازی، رابطه پدرمآبانه، عادت واره پزشکی
  • محمد فرهادی، آرش شهبازیان، تینا لطف الله زاده صفحات 447-462

    مسیله اصلی تحقیق حاضر، مقایسه حق برشهر کودکان در دو منطقه برخوردار و نابرخوردار شهر کرمانشاه است. از این منظر، با معرفی امکانات کالبدی و فضایی حق برشهر کودکان در دو منطقه، استدلال می کنیم که بهره مندی از حق برشهر فراتر از فضا و کالبد، موکول به مناسبات کلان اقتصاد سیاسی جامعه است. بر همین قیاس، رویکرد نظری مقاله، تعریف کودکی براساس همین مناسبات و معرفی مولفه های حق برشهر کودکان است.روش تحقیق انتقادی است که متکی بر بازخوانی داده های موجود از منظر مناسبات اقتصاد سیاسی و افشای دلالت های پنهان آن ها است. روش جمع آوری داده ها مشاهده میدانی محله های دو منطقه مورد مقایسه بوده است.براساس داده های تحقیق، در منطقه 1، تعداد 12 پارک مجهز به وسایل بازی کودکان با 134 هزار مترمربع مساحت وجود دارد که این تعداد در منطقه 7 تعداد 6 پارک با 56 هزار مترمربع مساحت است. چهار شهربازی خصوصی در منطقه 1 و یک شهربازی خصوصی در منطقه 7 وجود دارد. 91 مدرسه خصوصی در منطقه 1 و 17 مدرسه خصوصی در منطقه 7 دایر است.براین اساس نتیجه تحقیق حاکی از تفاوت چشمگیر در مولفه های فضایی و کالبدی دو محله در زمینه حق برشهر کودکان است. این مقاله استدلال می کند اگرچه دو محله در مقایسه امکانات سرگرمی، بازی، آموزش و اغذیه متفاوت هستند، رفع این نابرابری فراتر از امری کالبدی-فضایی و موکول به کاهش نابرابری عمومی در جامعه و مستلزم بازاندیشی مناسبات اقتصاد سیاسی موجود است.

    کلیدواژگان: اقتصاد سیاسی، حق برشهر، کرمانشاه، کودکان، نابرابری
  • سید مصطفی حسینی، فیض الله نوروزی، طلیعه خادمیان صفحات 463-478

    از آنجا که تعهد اجتماعی از مولفه های اصلی اخلاق و تعیین کننده نظم اجتماعی است، این مقاله با هدف بررسی میزان احساس تعهد اجتماعی شهروندان شهر تهران ارایه شده و در آن عوامل موثر بر این متغیر بررسی می شود.این تحقیق به روش کمی و از طریق پیمایش انجام شده است. حجم نمونه براساس فرمول کوکران مشخص شد و 384 نفر از ساکنان بیش از 18 سال شهر تهران از طریق نمونه گیری احتمالی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند و با آن ها مصاحبه حضوری صورت گرفت. پایایی تحقیق با آلفای کرونباخ و اعتبار آن از طریق اعتباریابی صوری حاصل شد.براساس یافته ها، میانگین احساس تعهد اجتماعی مردم 8/3، میزان اجتماعی شدن 9/3، میزان دینداری 0/3، رضایت از زندگی 7/2، فراوانی مبادله 2/3، احساس آنومی 1/2 و ضریب همبستگی هرکدام از این متغیرهاا با متغیر وابسته به ترتیب 65/0 و 53/0 و 35/0 و 14/0 و 22/0- است. با سطح معناداری کمتر از 5 درصد، همه فرضیه ها تایید شدند.جز احساس آنومی که با متغیر وابسته رابطه معکوس دارد، سایر متغیرها با احساس تعهد اجتماعی رابطه مستقیم دارند. احساس تعهد اجتماعی افراد در مقاطع تحصیلی مختلف با هم متفاوت و در مردان بیشتر از زنان است. R2 نیز 53 درصد است. نتایج تاثیر جدی متغیرهای اشاره شده بر احساس تعهد اجتماعی را تایید می کند که می تواند به برنامه ریزی و سیاست گذاری مسیولان دستگاه های دولتی کمک کند.

    کلیدواژگان: اجتماعی شدن، احساس آنومی، تعهد اجتماعی، دینداری، فراوانی مبادله
|
  • Farhad Bayani Pages 349-368

    This article tries to critique the ontological perspective of Margaret Archer and Andrew Sayer’s epistemology on social reality. To explain the social world dynamism, Archer introduces morphogenetic social theory. Accordingly, she explain the social world by interaction between culture, agency and structure. Also, Andrew Sayer besides paying attention to the existing complexities in the nature of social reality, struggles to introduce a specific model upon which one can come up with a new formulation of the process of social knowledge. His model is based on the dialectical relation between the researcher (subject), research topic (object) and other subjects who work in a common linguistic community. The article criticizes both approaches because they do not pay attention to the self-generation of social reality. Self-generation is refer to the role of social reality (object) in changing and reproduction of itself. Bothe Archer’s morphogenesis and Sayer’s epistemology neglect the effective role of social reality in self-reproduction.This article tries to critique the ontological perspective of Margaret Archer and Andrew Sayer’s epistemology on social reality. To explain the social world dynamism, Archer introduces morphogenetic social theory. Accordingly, she explain the social world by interaction between culture, agency and structure. Also, Andrew Sayer besides paying attention to the existing complexities in the nature of social reality, struggles to introduce a specific model upon which one can come up with a new formulation of the process of social knowledge. His model is based on the dialectical relation between the researcher (subject), research topic (object) and other subjects who work in a common linguistic community. The article criticizes both approaches because they do not pay attention to the self-generation of social reality. Self-generation is refer to the role of social reality (object) in changing and reproduction of itself. Bothe Archer’s morphogenesis and Sayer’s epistemology neglect the effective role of social reality in self-reproduction.This article tries to critique the ontological perspective of Margaret Archer and Andrew Sayer’s epistemology on social reality. To explain the social world dynamism, Archer introduces morphogenetic social theory. Accordingly, she explain the social world by interaction between culture, agency and structure. Also, Andrew Sayer besides paying attention to the existing complexities in the nature of social reality, struggles to introduce a specific model upon which one can come up with a new formulation of the process of social knowledge. His model is based on the dialectical relation between the researcher (subject), research topic (object) and other subjects who work in a common linguistic community. The article criticizes both approaches because they do not pay attention to the self-generation of social reality. Self-generation is refer to the role of social reality (object) in changing and reproduction of itself. Bothe Archer’s morphogenesis and Sayer’s epistemology neglect the effective role of social reality in self-reproduction.

    Keywords: Self-generation, Critical Realism, Morphogenesis, Margaret Archer, Andrew Sayer
  • Amir Maleki Pages 369-388

    Policymakers and social scientists are primarily concerned with examining and tracking the social condition of the community. A considerable number of organizations publish social reports, the majority of which are presented in a fragmented, sectional, and non-exhaustive fashion. Constructing and implementing a “social indicators system” is the most efficacious resolution to this dilemma. The term “social indicators system” refers to a collection of indicators that have been deliberately and methodically chosen, precisely defined, and organized in accordance with a theoretical framework. Recognizing the significance of the topic, the purpose of this article is to construct and consolidate a conceptual framework for assessing the social condition, with a particular focus on Iranian society.The present study employed a mixed methodological design, incorporating in-depth interviews with specialists and elites as well as documentary methods. The methodology employed in the development of the social indicators system is one that is centered on concepts.To assess the social standing of Iranian society, three distinct and autonomous conceptual frameworks have been formulated and constructed. 1) According to the “development level measurement” framework, the social situation is comprised of three primary elements: the “interaction system,” the “livelihood system” and the “distribution system.” These components correspond to “social capital,” “quality of life” and “human development,” respectively. 2) The “monitoring of social changes” model examines the condition of the value system structure at the micro level and the process of structural changes in the domains of demographics, stratification, and technology at the macro level. 3) “The pathological model views the social situation as an examination of the state of social problems.”The social problem is defined as an unfavorable circumstance resulting from a disruption in the dimensions of development or the rapid occurrence of changes in social structures, according to this model.

    Keywords: Social Indicators System, Social Situation, Development Level Measurement Model, Monitoring of Social Changes Model, Pathological Model
  • Amir Azimi Dolatabadi, Ehsan Asgari Pages 389-407

    The relationship between justice (= lack of inequality) and development has always posed a challenge. While some economists believe that growing inequality is an inevitable result of certain types of development, others believe that nearly all of the reproductive factors of underdevelopment stem from ignoring the issue of social justice and unjustified inequality. In this regard, the purpose of the present study is to investigate the relationship between two crucial categories of socio-economic development and social inequality in post-revolutionary Iranian society.The article’s central issue concerns the relationship between these two categories at the national level between 1989 and 2019. To answer the research question, Kuznets (parametric relationship), Chalabi (negative linear relationship), and Rafipour (positive linear correlation) were used from three theoretical perspectives: Kuznets (parametric relationship), Chalabi (negative linear relationship), and Rafipour (positive linear correlation). The hypotheses derived from the above theoretical perspectives were tested using the quantitative comparative method and a single-country longitudinal research design.Between the two categories of economic-social development and inequality, there is a significant negative linear relationship with a relatively strong intensity (beta: -0.719 / sig: 0.000) and a proportional relationship in the shape of an inverted U; but according to the coefficients, the inverted U-shaped relationship is preferred.The research’s theoretical achievements demonstrate a degree of congruence with Kuznets’s point of view. This indicates that although Iran’s development was initially accompanied by a high level of inequality, the opposite has occurred over time, and the level of inequality has decreased. Therefore, it can be stated that Iran’s high development has led to a reduction in social inequality over time.

    Keywords: social-economic development, social justice, social inequality, Iran
  • Abdollah Bicharanlou, Ali Momeni Pages 409-427

    The advent of social media has significantly transformed the way in which individuals consume media. Prior to the advent of the internet, audiences of mass media, particularly those who watched television, were regarded as extremely passive. However, with the proliferation of social media, audiences have transformed into active participants who generate content and messages for fellow users, in addition to consuming media materials. By utilizing the functionalities offered by web.2, individuals from various social strata and positions entered the realm of media production.The correlation between religious institutions and social media platforms is a critical link in the realm of religious communication. Religious communications in Iran, similar to other forms of communication, have evolved over the past decade due to the proliferation of mobile phones, the Internet, and social media. The expansion of Internet users’ access to social media has facilitated the access of Shiite clergymen to these platforms, leading to an increased utilization of social media. Alongside generating religious content, these clergymen have also utilized their social media accounts to attract audiences or followers by addressing nonreligious matters. Such is the case with regard to the number of Shiite clergymen who utilize Instagram. 2. What are the primary subjects addressed in their Instagram posts? 3. What is the correlation between the sample under investigation and the unique attributes associated with Instagram usage? 4. On Instagram, how do the vile clergymen represent themselves? The concepts of “attention economy” and “online celebrity” are the primary ones examined in order to characterize the representation of clergymen on Instagram. Certain scholars regard attention as a contemporary form of capital.The methodology employed in this study is quantitative in nature. By means of quantitative content analysis, the methods by which 112 clergymen have generated and displayed digital content on Instagram have been defined. The content analysis of the clergy’s Instagram pages was conducted at two distinct intervals: occasional and regular.The research findings indicate that Shiite clergymen have generated a greater volume of materials and content on Instagram during sporadic periods compared to the regular period. 69 clergies posted the content on regular days, while 82 clergymen posted the content on irregular days. Religious matters dominated the content of the articles published by clergymen on both routine and sporadic days.The results of this research indicate that clergymen who were the subject of the study made efforts to address both religious and nonreligious matters, or a blend of religious and political, cultural, social, etc. The majority of studied clergymen have attempted to represent themselves in accordance with the opinions of other Instagram users. The findings indicate that clergymen have embraced the performative framework of Instagram in order to rehabilitate their image and activities. Thus, while attempting to construct an individualistic identity, the studied clergymen are diverted from the Iranian Shiite institutions that have weakened their structural behaviors

    Keywords: Clergy, Celebrity, Habitus, Instagram, Religion
  • Shamim Sherafat, AbouAli Vedadhir, Hassan Eini-Zinab, Marzieh Ebrahimi Pages 429-446

    In this research, we present a model of the physician-patient relationship in contemporary Iran by analyzing extant models of the physician-patient relationship.Research data was collected through interviews with physicians, patients, medical students, and healthcare professionals. We also conducted a document analysis of laws, development plans, and legislation of the health sector after the Iranian revolution of 1979. The document analysis allowed us to examine the lawmaking process and its cultivation in modern times. To prevent potential bias, we analyzed the data based on multi-grounded theory. It was validated using the triangulation method.We reviewed the literature on physician-patient relationships in Iran. Emanuel, Emanuel, and Ozar’s theories served as the basic models for theorization. Our findings are categorized as paternalistic and commercial relationships between physicians and patients in Iran. In the context of a paternalistic relationship, we examined how medical students internalize the paternal model within the educational system. Discussed are the conduct of professors, the lack of health ethics instruction, and the academic hierarchy. These are institutionalized as a paternal physician-patient relationship. The paternal model is implemented with patients through the physician habitus, which consists of patients’ ignorance, non-communication, and an obtuse manner of speech. In addition to the paternal culture, economic factors play a significant role in the physician-patient relationship, as demonstrated by the privatization plans and tariffs examined. The nearly 40-year process of privatizing healthcare through legislation and regulation has made medicine a lucrative profession. The surge of inductive demand is a point of intersection between financial profit and moral well-being. In addition, the use of physician disagreements over tariffs as a pretext to increase salaries is another issue that calls medical ethics into question.The combination of these two cultural and economic patterns is producing a new model of the physician-patient relationship in Iran, termed the “invasive medicine model.” In this relationship, the physician assumes the role of a controlling, dominant father over the patient. The patient participates minimally in the medical procedure. Additionally, the physician is a salesperson in a competitive health market to promote health products. Patients are not only excluded from the medical process but also confronted with an intrusive healthcare market. The reason for using the term “invasive,” comparable to invasive medical procedures, is the similarity between invading the patient’s body and mind

    Keywords: physician-patient relationship, invasive medicine, privatization, paternalistic relationship, business modelel
  • Mohammad Farhadi, Arash Shahbazyan, Tina Lotfallahzade Pages 447-462

    The primary focus of this paper is a comparison of the rights of children in two privileged and impoverished regions of Kermanshah in relation to the metropolis. We argue that the enjoyment of the right to the city extends beyond physical infrastructure and spatial boundaries, contingent upon the macroeconomic dynamics of the political economy of the community. The article’s theoretical framework employs an analogy to establish the definition of childhood, which is predicated on these connections and the incorporation of the elements comprising the right to the city of children.This is a critical research method that reveals the concealed implications of data by rereading them through the lens of economic and political relations. Field observation was employed to gather data at the locations of the two regions being compared.The study’s findings reveal a statistically significant distinction between the two districts with regard to the physical and spatial aspects of the children’s civic right. District 1 contains 12 parks catering to children, encompassing a total area of 134,000 square meters and featuring 94 recreational equipments. District 7 comprises a total of six parks, each spanning 56,000 square meters and featuring 31 playground equipments. District 7 contains a single private amusement facility, compared to four in District 1. District 1 contains 91 private institutions, while District 7 contains 17.The research findings indicate that while there are variations in the provision of entertainment, games, education, and food, addressing this inequality goes beyond physical and spatial constraints. Reducing societal inequ

    Keywords: Right to the city, Children, Kermanshah, Political Economy, Inequality
  • Mostafa Hosseini, Faizullah Nowrozi, Talia Khadimian Pages 463-478

    The purpose of this article is to examine the degree of social sentiment in the city of Tehran and to attempt to quantify the variables that are examined in this investigation.This research was conducted utilizing a quantitative approach and a survey. The sample size was ascertained utilizing Cochran’s formula, and 384 adults who were residents of Tehran city and were at least 18 years old were surveyed via questionnaire and multistage cluster probability sampling. The reliability of the research was ascertained via face validity, while its reliability was assessed using Cronbach’s alpha.According to the findings, the mean level of social commitment among the participants is 3.8, socialization is 3.9, religiosity is 3.0, life satisfaction is 2.7, exchange frequency is 3.2, and anomie is 2.1. The correlation coefficients between each of these variables and the dependent variable are as follows: -0.22, 0.65, 0.53, 0.35, and 0.14, respectively. At a level of significance below 5%, every hypothesis was validated.With the exception of the sentiment of anomy, which exhibits an inverse relationship with the dependent variable, the sentiment of social commitment is positively correlated with all other variables. The degree of social commitment exhibited by individuals of varying levels of education varies, with men demonstrating a greater degree of commitment than women. 2R equals 53% as well. The results validate the significant influence of the aforementioned variables on the perception of social commitment, which can assist government officials in formulating policies and conducting planning.

    Keywords: Social Commitment, Socialization, Religiosity, Life Satisfaction, Frequency of Exchange, Sense of Anomie