فهرست مطالب

مجله رویکردهای نوین در تحقیقات علوم پایه، فنی و مهندسی
پیاپی 23 (زمستان 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/12/02
  • تعداد عناوین: 8
|
  • رضا مومنی تبار *، سیده ام البنین راستین، گلشن شیرنشان صفحات 1-11

    سکوهای نفتی به دلیل شرایط عملیاتی حاد، تراکم زیاد تجهیزات و پرسنل و همچنین حجم قابل توجه مواد هیدروکربنی و شیمیایی گوناگون، پتانسیل فراوانی جهت بروز حوادث بزرگ و بحرانی و نیز زیان های اقتصادی هنگفت ناشی از آنرا دارند. این مطالعه با هدف تجزیه و تحلیل خطرات سکوهای نفتی در سکوی نفتی سلمان و ارایه اقدامات کنترلی به منظور کاهش سطح ریسک این مخاطرات انجام شده است. ابتدا برای شناسایی خطرات شغلی از تکنیک JHA استفاده گردیده و پس از جمع آوری اطلاعات مربوط به خطرات موجود در سکوی نفتی، داده ها وارد نرم افزار Bow tie گردید و مورد تحلیل قرار گرفت. برای شغل کار بر روی سکوی نفتی 379 خطر شناسایی گردید از بین ریسک های شناسایی شده و بر اساس صدها ریسک بدست آمده که در جداول فصل چهارم نشان داده شده است 2/16 درصد از کل ریسک ها در محدوده ریسک های غیرقابل قبول 5/44 درصد در محدوده ریسک نا مطلوب و 3/39 درصد در محدوده ریسک های قابل قبول با تجدید نظر قرار داشتند. در نهایت ریسک های شناسایی شده وارد نرم افزار گردید و نمودار پاپیونی برای آنها ترسیم گردید و اقدامات پیشگیرانه به منظور کاهش ریسک ها ارایه شد.

    کلیدواژگان: ریسک، سکوی نفتی، Boe tie-pro، آنالیز ایمنی شغلیJHA
  • سید محمدجواد گرجی * صفحات 12-21

    امروزه مساله بی تفاوتی اجتماعی به عنوان یکی از چالش های مهم مدیریت شهرهاست به گونه ای که زمینه ساز مسایل عمیق در حوزه انسجام اجتماعی شده است. بدین لحاظ علم جامعه شناسی با طراحی مفاهیمی چون گرایش، زمینه ساز تولید نظریاتی برای توصیف و تبیین مقادیر این متغیر شده اند. این پژوهش به دنبال تبیین عوامل موثر بر گرایش شهروندان منطقه سه شهرداری مشهد می باشد. روش تحقیق، پیمایشی بوده که با استفاده از پرسشنامه و با نمونه آماری شامل 330 نفر از شهروندان ساکن در منطقه سه شهرداری مشهد به اجرا درآمده است. چهارچوب نظری بر پایه دو نظریه بنا شده است: نظریه فیش باین – آیزن و نظریه سرمایه بوردیو. نظریه اول گرایش را در نتیجه چهار عامل می داند: ارزیابی فایده، انتظار فایده، انتظارات دیگران و ارزیابی انتظارات دیگران. نظریه بوردیو نیز تاکید اساسی خود را بر نقش سرمایه های افراد در کنش متقابل قرار می دهد. یافته ها در دو بخش یافته های توصیفی و یافته های تبیینی ارایه و پس از استنباط آماری و تحلیل چند متغیره نشان داده شد که مهمترین متغیر تبیین کننده گرایش به مشارکت، هنجار ذهنی پاسخگویان به همراه سرمایه اجتماعی آنهاست. همچنین علیرغم نظریات، نقش سرمایه فرهنگی و سرمایه اقتصادی در میزان گرایش اثبات نشد. در مجموع از شش فرضیه پژوهش، فرضیاتی که مبتنی بر تاثیر مثبت سرمایه های فرهنگی و اقتصادی بر گرایش بودند رد و فرضیاتی که مبتنی بر تاثیر مثبت انتظارات دیگران بر گرایش بودند، پذیرفته شدند. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که متغیر هنجار ذهنی عمده ترین تاثیر خود را از طریق تاثیرگذاری بر ارزیابی انتظارات دیگران انجام می دهد. همچنین تاثیر متغیرهای سن، جنس، مدرک تحصیلی و میزان اقامت در محله و شهر، نیز بررسی اما تاثیر آنها بر گرایش اثبات نشد. همچنین مسیر تاثیر سرمایه اقتصادی بر گرایش منفی و تا حدودی معنادار بود. در نتیجه مدیران شهری برای ارتقاء سطح مشارکت در شهر، نیازی به تدوین فرمول های خارق العاده ندارند بلکه با گسترش نظارت همگانی و روحیه مطالبه گری در شهروندان، می توانند با سهولت بیشتری به این هدف دست یازند.

    کلیدواژگان: گرایش، مشارکت، سرمایه، هنجار ذهنی، شهروند
  • طاهره محمدی * صفحات 22-31

    بررسی نقش مایه های سفالهای پیش از تاریخی بر اساس سبکهای هنری امروزی می تواند پیوند ناگسستنی احساسات عمیق و ناخودآگاه انسانهای دنیای قدیم و جدید را به نمایش بگذارد. بسیاری از این سبکهای هنری، در حالیکه از کهن الگوهای بشری پیروی می کنند، اما خود را با ظاهری مدرن نمایان می سازند. فرهنگ باکون فارس، متعلق به آغاز دوره مس سنگی، مربوط به حدود شش هزار سال پیش است که مشخصه اصلی آن، سفالهایی با نقش مایه های زیبای جانوری، گیاهی، انسانی و نمادین می باشد. در این پژوهش، سعی شده است تا نقش مایه های سفالهای فرهنگ باکون بر اساس ویژگی های چهار سبک هنری منریسم، سمبلیسم، کوبیسم و فوویسم بررسی گردند. حاصل بررسی مزبور نشان می دهد که هنر نقاشی سفالگران فرهنگ باکون فارس با تمامی این سبک های هنری، به ویژه منریسم و سمبلیسم، قابل مقایسه است.

    کلیدواژگان: فرهنگ باکون، سبک هنری، سفال، نقش مایه
  • محمد صدیق * صفحات 32-38

    توکامک های کروی مزیت های زیادی در زمینه پایداری پلاسما دارند. در توکامک های کروی به میدان های مغناطیسی بسیار کوچکتری نسبت به توکامک های معمولی نیاز داریم که این امر به علت محصورسازی بسیار خوب این نوع از توکامک هاست. پارامتر بتا که عبارت است از نسبت فشار پلاسما به فشار مغناطیسی، در توکامک های کروی مقادیر بسیار بالایی است. به علت کوچک بودن میدان مغناطیسی در یک توکامک کروی، جریان های پیچه کاهش می یابند. توکامک های کروی دستگاه هایی فربه و کوچک با نسبت منظر بین 1-2 هستند. توکامک های کروی دارای جذابیت زیادی هستند و ایده های فراوانی در مورد حفره آنها وجود دارد. در توکامک های کروی، کشیده شدن پلاسما در جهت عمودی نسبت به شعاع فرعی آن رخ داده و نتایج مطلوبی در بر داشته است. از جمله توکامک های کروی می توان به START و جانشین آنها (MAST) اشاره کرد. در توکامک های کروی نسبت منظر از مقدار 2/5 به 1/5 کاهش می یابد و کشیدگی پلاسماازمقدار 1/1 به مقدار 2افزایش می یابد و در نهایت میدان مغناطیسی کاهش می یابد.

    کلیدواژگان: توکامک های کروی، نسبت منظر، پلاسما، میدان مغناطیسی، پیچه ها، باریکه خنثی، ستون مرکزی، کشیدگی، بتاT، بتا N، START، MAST
  • پوهنیار مهدی محمدی *، پوهنیار محمد عارف عاصم صفحات 39-48

    در عصر حاضر حجم زیاد و قابل توجهی از تولیدات صنایع کیمیاوی را محصولات طبی و ادویه جات تشکیل می دهد طوری که امروزه این محصولات تمام ابعاد زندگی بشر را در برگرفته است. اکثر مرکبات عضوی قابلیت درمانی دارد و شناخت این مرکبات برای ادامه حیات بشر از اهمیت بالایی برخوردار است، به همین دلیل تحقیقات گسترده و وسیعی روی چگونگی استحصال و ترانسفورمیشن موقعیت اتوم ها در ترکیبات عضوی به صورت مداوم صورت می گیرد و با شناسایی ریاجنت های جدید زمینه انجام تحقیقات علمی و فعالیت های لابراتواری مجدد را روی مرکبات عضوی مهیا می کنند. در مورد ادویه جات با ترکیبات گوناگون قابلیت خوبی را که دارد این است که با تعویض یکی از گروپ های وظیفوی می توان ادویه دیگری را جهت درمان امراض مختلف استحصال کرد. حلقه بیتالکتام عبارت از حلقه چهارضلعی است که در یک ضلع، گروپ امین و در ضلع دیگر آن اکسیجن گروپ کیتون موقعیت دارد با ایجاد تغییرات گروپ های وظیفوی و بقیه های عضوی در حلقه بیتالکتام می توان مهم ترین و پرکاربردترین آنتی بیوتیک ها را استحصال نمود در این مقاله کوشش به عمل آمده تا بهترین و کم هزینه ترین میتود های سنتز حلقه بیتالکتام بررسی گردد.

    کلیدواژگان: حلقه بیتالکتام، 2-ازیتیدون، آنتی بیوتیک ها، پنسلین، نفوذناپذیری
  • علی محمودی عالمی *، مریم سینایی صفحات 49-60

    نشانه های تصویری یکی از عناصر اصلی ارتباط است که با خود کوله باری از معرفت را به همراه دارد و این نشانه ها بیانگر تهاجمات، سیطره ها، پیروزیها، اعتقادات، جشنها، سوگواریها، عشقها و دلبستگی هاست. آگاهی و شناخت این مفاهیم تصویری هویت و تحولات فرهنگی و تاریخی ملتی را معلوم می سازد. این نشانه ها و نماد همیشه حرف هایی برای گفتن دارند. حرف هایی که سرمایه جاودانی آنهاست. نگرش و اعتقادات یک ملت به جهان پیرامون خود هنر و فرهنگ او را شکل می دهد. آثار بزرگ هنری در طول قرون متمادی بر آن نگرش استوار بوده و عدم آگاهی در این زمینه باعث می شود تا تنها از زیبایی هنر لذت ببریم درحالی که هر خط و فرم و شکل برای خود مفهومی دارد و چه زیباست هنگامی که به اندیشه سازنده این آثار پی ببریم. هدف از انجام این پژوهش به دلیل اهمیت آثار و پتانسیل بالای نقش مایه هایی که در نقوش تپه سیلک وجود دارد سعی بر آن است تا با دیدگاه هنر تصویرگری نقوش پرندگانبر روی سفالینه های تپه سیلک مورد بررسی قرار گیرد. به نظر می رسد تصاویر و نقش مایه هایی که روی سفالینه های تپه سیلک قرار دارند فارغ از دسته بندیهای موضوعی با رویکرد تصویرسازان نیز درآمیخته اند. بدین منظور تحقیق پیش رو به روش توصیفی، تحلیلی و گردآوری اطلاعات آن به روش اسنادی (کتابخانه ای) انجام شده است.نشانه های تصویری یکی از عناصر اصلی ارتباط است که با خود کوله باری از معرفت را به همراه دارد و این نشانه ها بیانگر تهاجمات، سیطره ها، پیروزیها، اعتقادات، جشنها، سوگواریها، عشقها و دلبستگی هاست. آگاهی و شناخت این مفاهیم تصویری هویت و تحولات فرهنگی و تاریخی ملتی را معلوم می سازد. این نشانه ها و نماد همیشه حرف هایی برای گفتن دارند. حرف هایی که سرمایه جاودانی آنهاست. نگرش و اعتقادات یک ملت به جهان پیرامون خود هنر و فرهنگ او را شکل می دهد. آثار بزرگ هنری در طول قرون متمادی بر آن نگرش استوار بوده و عدم آگاهی در این زمینه باعث می شود تا تنها از زیبایی هنر لذت ببریم درحالی که هر خط و فرم و شکل برای خود مفهومی دارد و چه زیباست هنگامی که به اندیشه سازنده این آثار پی ببریم. هدف از انجام این پژوهش به دلیل اهمیت آثار و پتانسیل بالای نقش مایه هایی که در نقوش تپه سیلک وجود دارد سعی بر آن است تا با دیدگاه هنر تصویرگری نقوش پرندگانبر روی سفالینه های تپه سیلک مورد بررسی قرار گیرد. به نظر می رسد تصاویر و نقش مایه هایی که روی سفالینه های تپه سیلک قرار دارند فارغ از دسته بندیهای موضوعی با رویکرد تصویرسازان نیز درآمیخته اند. بدین منظور تحقیق پیش رو به روش توصیفی، تحلیلی و گردآوری اطلاعات آن به روش اسنادی (کتابخانه ای) انجام شده است.

    کلیدواژگان: تصویرنگاری، سفالگری، نقوش سفالین، سیلک کاشان
  • فرزانه صباغ زاده *، نجمه ستوده صفحات 61-67

    با ورود به قرن بیست؛ اینترنت باعث ایجاد انقلاب عظیم در ساختار کسب و کارها از جمله صنعت گردشگری گردیده و ایجاد کسب و کارها و محصولات جدید مانند اپلیکیشن ها، توسعه دهندگان وب و غیره شده است. در این میان از اینترنت مفهومی متولد شد که آینده شناسان معتقدند آینده در دستان اوست. این مفهوم اینترنت اشیا یا IoT نام دارد که در آینده ای نزدیک در تمام صنایع سهم غالب را به خود اختصاص می دهد. هنگامی که IoT وارد بازار می شود، برای تعداد زیادی از صنایع فرصت های بزرگی را به وجود می آورد. اما در این میان IoT در صنعت مسافرت نسبت به بقیه صنایع پیشرو است چرا که از حجم بالایی برخوردار است و بیشترین پتانسیل را برای جذب این پدیده از خود نشان می دهد. از این رو در این مقاله سعی در ارایه پیشنهادی نوین و کارآمد جهت ارتقاء وضع صنعت گردشگری با استفاده از اینترنت اشیاء به خصوص در کشور عزیزمان ایران شده است.

    کلیدواژگان: اینترنت اشیا، صنعت گردشگری، مدل بهینه، کسب و کار هوشمند
  • آیسان قاصدی *، آیدین مرادخانی صفحات 68-74

    ساختارهای نورهای مصنوعی که امروز در منازل به عنوان لامپ های فلوروسانت دیده می شود در حقیقت با طول موج 254 نانو متر که در ساختار جیوه ی با فشار پایین موجب خیرگی در افراد می شود که این خیرگی متوالی در بهداشت و سلامت نوزادان و بزرگ سالان را به خطر و موجب آب مروارید می گردد انتشارگازهای دی اکسید کربن توسط این لامپ ها موجب مسمومیت مغزی و سیستم گوارشی می گردد که در آپارتمان ها به عنوان سندروم ساختمان می باشد و همینطور نور درمانی از مهم ترین بخش پزشکی امروز محسوب می شود امروز بیشتر بیماری ها با روش فوتوتراپی درمان می شود.

    کلیدواژگان: نور، سندروم ساختمان، نور زنده، نور درمانی