فهرست مطالب

تاملات فلسفی - پیاپی 31 (پاییز و زمستان 1402)

مجله تاملات فلسفی
پیاپی 31 (پاییز و زمستان 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/12/01
  • تعداد عناوین: 14
|
  • سکینه ابوعلی*، زهرا خزاعی، مرضیه صادقی صفحات 17-41

    ادراک حسی، عقل، گواهی و درون نگری از منابع بنیادین باور هستند. اینکه حافظه از منابع اساسی باور باشد، بسیار مورد بحث قرار گرفته است. این نوشتار بر آن است تا با رویکردی تحلیلی به تطبیق دیدگاه فرایس و علامه طباطبایی درباره شان معرفتی حافظه بپردازد. این جستار تلاش می کند تا به پرسش های مطرح شده که آیا حافظه از منابع تولید باور است؟ آیا باورهای حافظه ای توجیه کننده باورهای دیگر هستند؟ آیا باورهای حافظه ای خودموجه اند یا خود به توجیه نیازمندند؟ پاسخ می دهد. این مقاله نشان می دهد فرایس با تکیه بر کارکرد معرفتی حافظه، آن را منبع تولید باور دانسته که به موجب آن می توان آن باورها را در ساختار استدلال به کار برد. علامه طباطبایی با تکیه بر گرایش تقلیلی قوا، ضمن یکی دانستن قوه حافظه و خیال، خیال را منبع باورهای جزئی دانسته است که خیال، این فعل را با همکاری حس مشترک و ارتباط با عالم خارج انجام می دهد. هر دو معتقدند که حافظه صرفا همانند مخزنی است که شان معرفتی آن در حفظ توجیه باورها معنا می یابد. همچنین از دیدگاه فرایس و علامه طباطبایی باورهای حافظه ای از جمله باورهای خودموجه و پایه ای هستند که در توجیه باورهای غیرحافظه ای به کار گرفته می شوند و از این رو، دیدگاه این دو متفکر با رویکرد مبناگروی تصحیح شده می تواند قرابت داشته باشد.

    کلیدواژگان: حافظه، معرفت شناسی، توجیه، متیو فرایس، علامه محمد حسین طباطبایی
  • ندا محجل*، محمد اصغری صفحات 49-66

    در این مقاله سعی داریم نشان دهیم که در قرن حاضر یکی از نظریه پردازان حیطه فلسفه تعلیم و تربیت ریچارد رورتی، فیلسوف نئوپراگماتیست آمریکایی، با نقد تفکر فلسفی گذشته درباره تعلیم و تربیت به مساله «خودآفرینی» به عنوان هسته مرکزی تعلیم و تربیت در عصر حاضر تاکید دارد. از نظر این فیلسوف هدف آموزش در مدارس و دانشگاه ها و مراکز آموزشی این است که کمک کند فرد دست به خودآفرینی زند. از نظر این فیلسوف تعلیم و تربیت در مراکز آموزشی مخصوصا در آمریکا بطور کلی به دو قسمت تقسیم می شود. در مرحله پیش دانشگاهی و مدارس به فرد اجتماعی شدن را یاد می دهند و در مرحله دانشگاهی و آکادمیک فرد یادمی گیرد که به خودآفرینی دست زند و تصویری که در دوره قبلی آموزش پیش از دانشگاه داشته به زیر سوال ببرد. رورتی برای تحلیل مفهوم کلیدی خودآفرینی از اندیشه های به روزشده جان دیویی و فوکو و نیچه و حتی هایدگر استفاده می کند تا نشان دهد که فلسفه تعلیم و تربیت معاصر در قرن حاضر نیاز دارد این مفهوم را در کانون تحلیل خود قرار دهد.

    کلیدواژگان: خودآفرینی، فلسفه، تعلیم و تربیت، نوپراگماتیسم و ریچارد رورتی
  • زهرا میقانی، منصور معتمدی*، حسین مصباحیان، مهدی حسن زاده صفحات 73-99

    در این پژوهش بر آن هستیم که با تمرکز بر آثار الهیاتی و فلسفی امانوئل لویناس، مفهوم یهودی وحی و اسلوب تفسیری تلمود را بیابیم و امکان جمع خودآیینی انسان و سنت را در نگاه او بررسی کنیم. لویناس فیلسوف منتقد اندیشه ی فلسفی مدرن است که نقدش را با یاری جویی از سنت دینی و به ویژه مفهوم یهودی وحی پیش می برد. با این حال او واپس نگر نیست و قصد ندارد به نفع اقتدار وحی به خودآیینی انسان پشت کند. لویناس تلاش می کند از خوانش تلمودی از متن مقدس امکانی را استخراج کند که پایبندی به وحی مستلزم انکار عقلانیت و آزادی انسان عصر مدرن نباشد. در این خوانش، وحی از دانشی درباره ی خدا به سخن گفتن با خدا بدل می شود که هسته ی آن دریافت فرمان اخلاقی است، فرمانی که به عقیده ی او به اطاعت کور فرانمی خواند. علاوه بر این، اسلوب تفسیری تلمود نیز خود ضامن پویایی این سنت است و بر نقش مفسر به عنوان مشارکت کننده ی در وحی بنا شده است. او برای اثبات ادعاهایش، صورت وحی در یهودیت، نسبت یهودیان با کتاب مقدسشان و اصول سنت تفسیری تلمود را مبنای بحث هایش قرار می دهد. نظرات لویناس در این محورها پیوند تنگاتنگی با فلسفهی زبان او دارد. لویناس قصد دارد نشان دهد زبانی که وحی در آن جاری می شود، نمی تواند به ابزاری صرف برای انتقال اندیشه ها و اطلاعات فروکاسته شود بلکه دربردارنده ی ساحتی است که ماهیت وحیانی زبان را می سازد.

    کلیدواژگان: وحی یهودی، فلسفه زبان، خودآیینی انسان، تفاسیر تلمودی
  • لعیا متین پارسا، علی سلامی* صفحات 107-130

    نظریه انتقادی بوم گرا، پیوندهای موجود در جهان طبیعی و فعالیت های انسانی را بررسی می کند. با درنظرگرفتن برداشت های گوناگون فلسفی از فلاسفه مختلف، وجود و بقای آگاهی انتقادی زیست محیطی در ناخودآگاه جمعی انسان آشکار می شود، هرچند ممکن است با اصطلاحات یا کلیدواژه های متفاوتی بیان شده باشد. خواننده علاقه مند می تواند ردپای همان نگرانی و دغدغه را در سوئدنبرگ فیلسوف سوئدی نیز پیدا کند. دو مفهوم فلسفی «همانندی» و «درون روانگی» بیان گر ارتباط بین روح و ماده، ذهن و بدن، است و می توان ادعا کرد که همان چیزی است که زندگی جسمی انسان را با زندگی معنوی همیشگی او ارتباط می دهد. با بررسی چنین مفاهیم فلسفی در یک قلمروی انتقادی بوم گرا، این مقاله تلاش می کند که همبستگی پنهانی موجود بین انسان و طبیعت و ارتباط بین این دیدگاه انتقادی و بعضی مفاهیم خاص فلسفه سوئدنبرگ را نشان دهد. هدف این مقاله واکاوی مولفه های نقد بوم گرا در آثار سوئدنبرگ با توجه به دو مفهوم فلسفی «همانندی» و «درون روانگی»است. این آگاهی معنوی آشکار می کند که انسان ها تا زمانی که نتوانند زندگی خود را مطابق با الوهیت پیش ببرند، نخواهند توانست در هماهنگی با جهان طبیعت زندگی کنند چراکه چنین ایدئولوژی خدامحوری اجازه کاری غیر از همراهی با محیط زیست را به انسان نمی دهد؛ محیط زیست مظهر خداوند، خالق مطلق، است.

    کلیدواژگان: کلیدواژه ها: نظریه انتقادی بوم گرا، درون روانگی، همانندی، :، دنیای معنوی، سوئدنبرگ
  • حسین سخنور*، غلامحسین خدری صفحات 131-155

    «شر سیستماتیک» تعبیر یوجین ناگاساوا از عنوان شری است که وی در مقاله «مساله شر برای خداناباوران» از آن پرده برداری نموده است. ادعای وی این است که شر نه تنها اختصاص به بلایای طبیعی و فجایع انسانی ندارد بلکه "عالم هستی" بر شر بنا شده است. وی از مثال معروف داروین پشه ایکنیومون، برای مقصودش استفاده می کند. وجود این پشه، نشان از بی رحمی طاقت فرسا در طبیعت و شاهدی بر شر سیستماتیک در هستی دارد و در ادامه نیز او نفی خداوند را و یا لااقل انکار خیرخواهی اش را نتیجه می گیرد.در این خامه ضمن تبیین وی از «مساله شر سیستماتیک» به روش تحلیل محتوایی به ارزیابی آن می پردازیم. در این راستا ضمن بهره گیری از آخرین یافته های علوم شناختی و با تکیه بر "اصل شکاف تبیینی" نیگل، درصدد اثبات منطقی این بر می آییم که اساسا ما هیچ درکی از رنج میزبانان پشه ایکنیومون نداریم زیرا درد توسط ذهن که از معدات نفس می باشد، درک می گردد و ذهن هم بدنمند و بدن ها هم متفاوتند لذا راهی برای فهم درد قربانیان پشه ایکنیومون وجود ندارد و سرانجام اینکه به طریق اولی، انکار وجود حق و صفت خیرخواهی از افعال الهی نیز معقول نخواهد بود. در مقابل و به جهت همدلی با دردمندان، الهیات شبانی را به عنوان جایگزینی مناسب معرفی می کنیم که ضمن تایید درک ناپذیری درد دردمند، می توان بر اساس آموزه های این نوع الهیات، با شخص دردمند، همدلی کرد.

    کلیدواژگان: الهیات بدنمند، الهیات شبانی، شر سیستماتیک، یوجین ناگاساوا، شکاف تبیینی نیگل
  • علی رحیمی*، محمد بنیانی صفحات 161-180

    حدوث و قدم عالم، از مسائل مهمی است که همواره در فلسفه و کلام اسلامی مورد توجه قرار گرفته است. نگارنده با هدف تبیین و ارزیابی نظریه کندی - که نخسین فیلسوف اسلامی است- با تتبع در آثار وی، به سه دلیل بر اثبات حدوث عالم دست یازیده است. یک دلیل را خود کندی برای اثبات حدوث عالم ذکر کرده است ولی دو دلیل دیگر، در ضمن مطالب دیگر و به هدف اثبات امور دیگری ذکر شده است لکن قابلیت اثبات حدوث عالم را داراست. دو دلیل مبتنی بر تناهی زمان و تلازم میان جرم، حرکت و زمان استوار است و دلیل دیگر بر مدار تلازم میان معلولیت و حدوث سامان یافته است. با توجه به اینکه وی عالم را منحصر به عالم ماده می داند، هر سه دلیل وافی به مدعای اوست، هر چند دلیل سوم شامل عالم مجردات نیز می شود که از نقاط قوت نظریه او محسوب می شود، لکن نپرداختن به مفهوم شناسی حدوث و عدم ارائه تبیینی مناسب در اثبات تلازم میان معلولیت و حدوث را می توان از نقاط ضعف دیدگاه وی به شمار آورد.

    کلیدواژگان: کندی، حدوث، قدم، ابداع
  • مجید یاریان * صفحات 187-216

    دنیای مدرن با ورود به تمامی ساحات زیست بشر و جای دادن خود در متن واقعیت، چنان عرصه را بر امر متعالی تنگ کرده که گویا ردپایی از آن در متن وقایع برجای نمانده است. در راستای برون رفت از بحران پدیدآمده، صدرالمتالهین چهره کارآمدی است که نظام حکمی خود را بر پایه مبانی و اصولی استوار کرده که پیش از او کمتر به عنوان زیربنای یک اندیشه فلسفی مورد توجه قرار گرفته است. حرکت جوهری ماده و تطور نفس از ماده تا ملکوت، تشکیک وجود و ذومراتب بودن نفس، جایگاه عالم خیال به عنوان واسطه ای میان ماده و عقل، اتحاد نفس با عقل فعال، عین الربط بودن پدیده ها به ذات مستقل الهی و نیز اصول عشق شناسی او، در زمره این مبانی اند. این اصول و مبانی، موجب بروز تاثیری قابل ملاحظه و نگرشی متفاوت در شناخت هنر و تبیین فرایند و به تبع آن، فرآورده های هنری گردیده و مرزی قابل تامل میان امر حقیقی و امر مبتذل ترسیم نموده است. عنایت خاص صدرا به حضور امر متعالی در متن پدیده ها، تبیین فلسفی تصویرگری خیال در خلق هنر و جایگاه میانی معنی دار آن، هویت امری انسان، تشبه انسان به خدا در مرتبه خیال، رابطه دوسویه عشق انسانی و هنر و نیز قدسی بودن ساحت هنر اصیل، از جمله دستاوردهای این نگرش، به شمار می-رود. در این نوشتار، علاوه بر مطالعه اصول وجودشناختی و معرفت شناختی ملاصدرا و تاثیرات آن در فرایند آفرینش هنر، سعی بر آن است که از حقیقت و ابتذال در هنر، الگویی مبتنی بر مبانی استخراج گردد.

    کلیدواژگان: هنر، حقیقت، ابتذال، خیال، عشق، ملاصدرا
  • طاهره شفائی*، یحیی قائدی صفحات 223-248
    هدف

    از این پژوهش مروری نظام مند بر کاربرد تفکر مراقبتی و همبسته های آن در فلسفه اخلاقی است.

    روش

    روش پژوهش از نوع مطالعات مروری و کتابخانه ای است. در این پژوهش از مقالات موجود در مورد موضوع مورد مطالعه به منظور بررسی همه جانبه و نظام مند و جمع بندی مطالب استفاده شد. بدین منظور، مقالات سایت های فارسی و انگلیسی در حوزه تفکر مراقبتی، مورد بررسی و مطالعه اجمالی قرار گرفت.

    یافته ها

    تفکر مراقبتی به عنوان جزء سوم از سه ضلعی تفکر خلاق و تفکر انتقادی در نظریه لیپمن دارای ابعاد مهمی چون تفکر مبتنی بر ارزش، تفکر مبتنی بر عواطف، تفکر مبتنی بر هنجار، تفکر مبتنی بر فعالیت و تفکر مبتنی بر همدلی و پیشروی به سوی اخلاق و زندگی خوب است که ریشه در نظریه های رشد اخلاقی نظریه پردازانی چون کلبرگ دارد و می تواند در طراحی بسته های آموزشی رشد شناختی و سطوح تفکر (از جمله رشد اخلاقی کودک و نوجوان) نیز کاربردی باشد.

    نتیجه گیری

    تفکر مراقبتی با وجود ریشه های فلسفی آن دارای همبسته های روان شناختی و اخلاقی بسیار ساده و پراهمیتی هستند که در مجموع احساس مراقبت و همراهی و تفکر مثبت متعهدانه و مبتنی بر ارزش و عواطف و هنجارها را تشکیل می دهد.

    کلیدواژگان: تفکر مراقبتی، اخلاق، همدلی، ارزش، عواطف
  • امیر عبدالهی خلج*، مهدی منفرد صفحات 255-279

    مبانی هستی شناسی مکانیک کوانتومی دیوید بوهم در قالب مفاهیمی مخالف با رویکرد فلسفی رایج در مکانیک کوانتومی (تعبیر کپنهاگی) مورد توجه فیلسوفان علم بوده است. این پژوهش می‎کوشد با رویکرد توصیفی تحلیلی، با ملاحظه محدودیت‎های مترتب بر تبیین‎های پوزیتیویستی و با تکیه بر مبانی حکمت متعالیه صدرایی، چشم انداز جدیدی را برای فهم و تکمیل مبانی فلسفی علوم جدید ارائه دهد. در واقع مساله اصلی، این پرسش است که حکمت متعالیه چگونه و چه مقدار در تکمیل مبانی هستی شناسانه رویکرد بوهمی نقش دارد و آیا امکان دارد دریچه جدیدی برای مقارنه فلسفه اسلامی و فلسفه علم غربی گشود؟فرضیه بنیادی این پژوهش این گزاره است که نظریه بوهم در مکانیک کوانتومی اولا رویکرد جدیدی در نگاه به جهان را پیش روی ما قرار می دهد و ثانیا، هرچند از حیث مواجهه با مسائل وجودی در فلسفه فیزیک نگرش متفاوتی را عرضه می کند؛ اما به دلیل تکیه بر روی ساختارهای اثبات گرایانه، دچار ضعف جدی است که باید طی یک روند تکاملی اصلاح گردد.نتایج حاصل از این پژوهش مشخص می‎کند که علی‎رغم خاستگاه متفاوت مبانی فلسفی دیدگاه های بوهم و ملاصدرا، می‎توان مفاهیم هستی‎شناسانه‎ای‎ نظیر؛ کل تجزیه‎ناپذیر و بهم‎پیوسته بوهم و اصالت وجود ملاصدرا، جهان هولوگرافیک و نظم مستتر و نامستتر بوهم با مراتب تشکیکی وجود صدرا، کل تمام جنبش بوهم و حرکت جوهری ملاصدرا و عنصر اطلاعات و شعور در نظر بوهم با زنده بودن جهان هستی از دید ملاصدرا را تطبیق داده و شاخصه‎های قرابت و همسویی را مشخص کرد.

    کلیدواژگان: هستی شناسی، مکانیک کوانتومی، دیوید بوهم، ملاصدرا، تطبیق و همسویی
  • مرتضی حسین زاده* صفحات 287-309

    یکی از مهم ترین مسائل مربوط به قیامت مواقف مختلفی است که در آیات و روایات به آن اشاره شده است و متکلمان و فیلسوفان با مبانی خاص خود به دنبال فهم صحیح از آن هستند. در این میان بیشتر متکلمان تبیین مادی گرایانه از موقف میزان ارائه کرده و معتقدند میزان هایی برای سنجش اعمال انسان در قیامت وجود دارد که اعمال انسان به عنوان نور یا ظلمت، یا صحیفه هایی که اعمال در آن نوشته شده اند، توزین می گردند. اما ملاصدرا مطابق مبانی معادشناختی خود، به دو نوع میزان یعنی میزان علم و عمل توجه کرده است و تبیینی متفاوت با نگاه متکلمان ارائه کرده است. از نظر ملاصدرا موقف میزان ابزاری برای سنجش اعمال انسان نیست؛ بلکه با توجه به اینکه هر فعل خیری اثری خاص در نفس انسان ایجاد می کند و موجب تمایل نفس به جهت اعلی و سنگینی نفس می گردد، میزان چیزی بیرون از ذات انسان نخواهد بود. در نتیجه خود نفس به عنوان یک کفه و نفس عالی به عنوان کفه دیگر این میزان است. این پژوهش با استخراج مبانی صدرایی به دنبال تبیین صدرایی از موقف میزان است.

    کلیدواژگان: موقف میزان، میزان علوم، میزان اعمال، ملاصدرا
  • مهدی زمانی* صفحات 315-339

    در این نوشتار با روش توصیفی تحلیلی امکان و علل عمده آکراسیای باور (یا شناختی) بر اساس نظام حکمت متعالیه ملاصدرا مورد بحث قرار می گیرد. آکراسیای شناختی یا آکراسیای باور، به معنای «باور انسان به اموری نقیض باورهای خود» است که برخی از نویسندگان در کنار مسئله «آکراسیای عملی» (انجام عملی برخلاف داوری اخلاقی شخص) از امکان آن سخن گفته و صورت بندی های گوناگونی از آن ارائه کرده اند. ملاصدرا دو نظریه درباره تبیین کثرت افعال نفس دارد: 1- نظریه قوای نفس و 2- نظریه مراتب نفس. بر اساس نظریه «قوای نفس» می توان امکان باورهای متعارض در یک شخص را حاصل استقلال عملکرد قوای ادراکی و به ویژه واهمه دانست. بر اساس نظریه «مراتب نفس» نیز می توان از امکان تشکیل باورهای متعارض در مراتب مختلف نفس سخن گفت. پدیده هایی مانند خودفریبی، تزیین عمل، انکار و عناد، جحد و عصبیت، تسویل نفس، سهل انگاری فکری و پریشانی ذهن می توان را نمونه هایی از آکراسیای شناختی دانست. ملاصدرا بر اساس نظریه مراتب نفس به تشریح مکانیسم ایجاد باورهای متناقض با ادراکات و باورهای عقلی پرداخته است و آن را حاصل اختلال فکری یا ناسازگاری در فعالیت قوای نفس یا عدم فعلیت مراتب آن می داند.

    کلیدواژگان: آکراسیای شناختی، نفس شناسی، حکمت متعالیه، ملاصدرا
  • بهروز اسدی*، محمد کرمی صفحات 347-369

    دغدغه لایب نیتس در طرح نظریه ی بهترین جهان ممکن، دفاع از صفات مطلق الهی در برابر شبهه شرور بود. از نظر او با توجه به صفات مطلق الهی، جهان ممکن کنونی که اقتضای صفات خداوند است، می بایست بهترین جهان ممکن باشد. اما از نظر کروسیوس اعتقاد لایب نیتس در خصوص بهترین بودن جهان ممکن، به جهت وابستگی ارگانیک به صفات مطلق الهی، تخلف ناپذیری اراده الهی از اقتضائات این صفات و حاکمیت اصل جهت کافی بر رفتار همه موجودات از جمله خداوند، اختیار الهی را با چالش مواجه نموده و به لحاظ اخلاقی خطرناک است. کروسیوس با تحلیل مفهومی «بهترین جهان ممکن» این مفهوم را اولا ناممکن و ثانیا غیرقابل اثبات می داند. از نظر او با وجود شرور بالفعل در جهان کنونی، مدافع چنین استدلالی گرفتار ناواقع گرایی و خوش بینی فلسفی است. همچنین نقدهای کروسیوس به اصل جهت کافی، ضرورت شرطی و اصل بهترین لایب نیتس، در فهم دیدگاه او بسیار حایز اهمیت است. از مزایای دیدگاه او واقع گرایی، توانایی بیشتر در توجیه شرور موجود در عالم با توجه به «خیلی خوب» پنداشتن جهان بالفعل و سهولت فهم دیدگاه او در موضوع اختیار و آزادی برای عوام ، می باشد. در مقابل درک سطحی از مفهوم آزادی و عدم توجه به استلزامات صفت حکمت الهی و تاثیرگذاری آن بر تقویت، جهت دهی و تحدید اراده آزاد خداوند در خلق موجودات، از معایب دیدگاه او در موضوع اختیار می باشد. نوآوری نوشتار پیش رو تبیین تئودیسه ی بدیع کروسیوس، مزایا و معایب آن است.

    کلیدواژگان: تئودیسه، بهترین جهان ممکن، اصل جهت کافی، اصل بهترین، ضرورت شرطی، آزادی الهی
  • فرشته ابوالحسنی نیارکی* صفحات 377-405

    ارسطو در تحلیل «فیلیا» در نیکوماخس، دیگرخواهی را به «روابط محبت آمیز فرد با خودش» مبتنی ساخته است و از شکوه خودخواهی در نیل به اودایمونیا سخن می گوید. مویدات دیگری نیز بر خوددوستی و شواهدی دال بر دگردوستی در نیکوماخس قابل رصد است. براین اساس کتاب هشتم و نهم، از حیث مساله خوددوستی یا نوع دوستی [؟] و فراتر از آن خودگروی یا دیگرگروی [؟] مورد توجه مفسران قرار گرفته است. خوددوستی در کلام ارسطویی صراحت آشکاری دارد؛ تنها این که انتساب خودگروی اخلاقی بر ارسطو به عنوان نظریه ای غایت انگارانه رد شده است. آنچه که در نظریه ارسطویی، اهمیت دارد مویدات دیگردوستی است که (1) از رابطه نوع دوستی با خوددوستی پرسش کنیم، سپس (2) درباب نوع دوستانه بودن دیدگاه وی داوری کنیم. دیگردوستی ارسطویی غایت فعل اخلاقی نیست، بلکه صفت رفتار است و می تواند جزء رفتارهای نوع دوستانه طبقه بندی شود. عنصر نوع دوستی با عبارت «خواستن خیر دیگری به خاطر دیگری» بیان می شود. دوستی امری ذومراتب است که تصویرسازی از کامل ترین وجه آن که دوستی بر اساس فضیلت است، نمایانگر جهان ایده آل محبت محور است و دوستی های منفعت نگر و لذت نگر، بالعرض دوستی نامیده شده اند. می توان الگوی نظریه فیلیا را چنین ترسیم کرد که شامل بر محبت به فضیلت است که فرد ابتدا در خود می یابد و دوستی، تسری این رابطه به دیگری است. اصطلاح خوددیگر، نمایانگر نیروی انگیزشی در برقراری دوستی است که به سبب اشتراک در جزء عقلانی، اهداف و پیامدهای نوع دوستانه را نتیجه می دهد؛ یعنی توجه به دیگری به خاطر دیگری که البته این توجه، برآمده و برآورنده فضایل در رابطه ای متقابل است.

    کلیدواژگان: ارسطو، دوستی، خودخواهی، نوع دوستی، فضیلت
  • زهره سعیدی* صفحات 411-429

    نظریه امید کانت معطوف به امیدواری به خیر کامل آدمی است، که شامل هم فضیلت و هم سعادت اوست. به گفته کانت افراد موظفند برای تحقق فضیلت و سعادت تلاش کنند و به اقتضای اخلاق و عدالت نهفته در آن باید به خیر کامل برسند. اما آیا امیدی به تحقق خیر کامل وجود دارد؟ کانت در رویکردی الهیاتی این نوید را می دهد که بشر در جهانی دیگر و به کمک خداوند به خیر کامل دست خواهد یافت؛ و در رویکردی سکولار این امید را مطرح می کند که نوع بشر به سمت خیر کامل در حرکت است و در حرکت تدریجی خود در طول تاریخ سرانجام به آن دست خواهد یافت. ادعای مقاله این است که رویکرد سکولار برای جبران نقص رویکرد الهیاتی - که برخی بیان داشته اند - مطرح نشده، بلکه هماهنگ با آن است، و کانت هر دو رویکرد را در ارتباط با هم و مکمل یکدیگر دانسته است. با این حال نقدی به آن وارد است مبنی بر اینکه در رویکرد سکولار، فرد انسان به نفع نوع انسان مورد غفلت قرار گرفته است که می توان از آن با عنوان شکاف عدالت یاد کرد.

    کلیدواژگان: فضیلت، سعادت، امید غایت مندانه، امید تاریخی، کانت
|
  • Sakineh Abuali *, Zahra Khazaei, Marziyeh Sadeghi Pages 17-41

    Sensational perception, reason, testimony and introspection are the fundamental sources of knowledge. It has been much debated that memory is one of the basic sources of knowledge. This article aims to apply the perspective of Frise and Allameh Tabatabai about the epistemological status of memory with an analytical approach. In this essay, we try to answer the questions raised such as, is the memory one of the sources of belief production? Do memory beliefs justify other beliefs? Are memory beliefs self-justified or do they need justification? This article shows that by relying on the epistemological function of memory, Frise considered it as a source of belief production, by which those beliefs can be used in the structure of reasoning. While unifying memory and imagination, relying on the reductionist approach of powers, Allameh Tabatabi has considered imagination as the source of partial beliefs, so that it performs this action with the cooperation of common sense and communication with the outside world. Both philosophers believe that memory is just like a repository whose epistemological status is meaningful in preserving the justified beliefs. Also, from the view point of Frise and Allameh Tabatabai, memory beliefs are among self-justified and basic beliefs that are used to justify non-memory beliefs. Therefore, the view point of these two thinkers can be closed to the reformed foundationalism approach.

    Keywords: Memory, Epistemology, Justification, Matthew Frise, Allameh Mohammed HosseinTabatabai
  • Neda Mohajel *, Muhammad Asghari Pages 49-66

    In this article, we try to show that in the present century, one of the theorists in the field of philosophy of education and training, Richard Rorty, the American neopragmatist philosopher, by criticizing the past philosophical thinking about education and training to the issue of "self-creation" as the central core of education and training in the era the present emphasizes. According to this philosopher, the purpose of education in schools, universities and educational centers is to help a person to create himself. According to this philosopher, education in educational centers, especially in America, is generally divided into two parts. In the pre-university stage and schools, a person is taught to socialize, and in the university and academic stage, a person learns to engage in self-creation and to question the image he had in the previous period of pre-university education. To analyze the key concept of self-creation, Rorty uses the updated thoughts of John Dewey, Foucault, Nietzsche and even Heidegger to show that the philosophy of contemporary education in the current century needs to place this concept in the center of its analysis.

    Keywords: self-creation, education, philosophy, neopragmatism, Richard Rorty
  • Zahra Miqani, Mansour Motamedi *, Hossein Mesbahian, Mehdi Hasanzadeh Pages 73-99

    This article aims to present a study about the Jewish notion of revelation and the principles of Talmudic commentaries in the theological and philosophical works of Emmanuel Levinas and to examine his quest for the possibility of reconciliation between tradition and human autonomy. Levinas is a philosopher who seeks help from religious tradition, especially the notion of Jewish revelation, for his critique of modern philosophical thought. However, he is not retrospective and doesn`t aim to reject human autonomy in favor of the authority of revelation. In Levinas`s Talmudic reading of Scripture adherence to revelation does not oppose rationality and freedom expected by the modern age, since in this reading, rather than knowledge about God, revelation is speaking to God, mainly receiving the ethical order, an order that is not a call for blind adherence Furthermore, the principles of Talmudic commentaries assure the renewal of its tradition and insist on the role of the commentator as the participant in revelation. Attempting to prove his claims, Levinas argues based on the form of revelation in Judaism, the relation of Jews with their sacred text, and the principles of the tradition of Talmudic commentaries. Levinas`s views on these subjects are intimately bound to his philosophy of language. He attempts to show that the language of revelation cannot be reduced to a mere tool for communicating thoughts and information but also consists of a realm that attests to the revelatory nature of language.

    Keywords: Jewish revelation, philosophy of language, human autonomy, Talmudic commentaries
  • Laiya Matin Parsa, Ali Salami * Pages 107-130

    Eco Critical theory inspects the existing interconnections of the natural world and the human activities. Considering diverse philosophical perceptions of different philosophers discloses the deep existence and survival of ecocritical awareness in human being`s collective unconscious though it might have been articulated in dissimilar terminologies or technical terms. The interested reader can find traces of the same concerns in Swedish Swedenborg. The two notions of Correspondence and Influx signify the connection between spirit and matter, mind and body and it can be claimed to be what connects Man`s physical life with his/her perpetual nonphysical life. Investigating such notions in an Eco Critical realm the essay advocates a type of Eco Critical realization that requires us to unearth the covert long existing correlation between Man and the nature and the relation between this ecocritical notion and some of Swedenborgian specific philosophical notions. The purpose of this article is to analyze the components of ecocritical criticism in Swedenborg's works according to two philosophical concepts of Correspondence and Influx. This spiritual awareness clarifies that human beings cannot live in accord with the universe until they can manage to conduct their lives in harmony with Divinity since this God centric ideology does not let anything except reverence toward the environment as it is the epitome of God, the absolute creator.

    Keywords: Ecocriticism, Influx, Correspondence, Spiritual World, Swedenborg
  • Hoosein Sokhanvar *, Gholamhossein Khedri Pages 131-155

    “The problem of systemic evil” is a self-made concept belongs to Yujin Nagasawa. He unveiled in his article “The Problem of Evil for Atheists”. The main claim of the article is that evil is not limited to natural disasters and human catastrophes, even "the universe is based on evil" basically. He uses the famous example of Charles Darwin for his purpose, which is Ichneumonidae . The existence of this mosquito is a sign of excessive and gratuitous evil in the natural world and a clear evidence of the existence systemic evil in the universe, In this article, while explaining and analyzing his purpose of the " The problem of systemic evil ", we evaluate its contents by the content analysis method. In this regard, while taking advantage of the latest findings of the cognitive science and relying on Nigel's "explanatory gap principle", we seek to prove logically that basically we can have no understanding of the suffering of hosts of Ichneumonidae mosquito because pain understand by the mind ultimately, and since the mind is embodied, and the bodies are different, so there is no way for us to understand the pain of the victims of the Ichneumonidae mosquito, denial of benevolence to actions of God is not reasonable. In contrast, pastoral theology is introduced as a suitable alternative to confirm the incomprehensibility of pain, to be able to empathize with the suffering person based on the teachings of this type of theology.

    Keywords: Embodied Theology, The problem of systemic evil, Yujin Nagasawa, Explanatory Gap, pastoral theology
  • Ali Rahimi *, Mohammad Bonyani Pages 161-180

    The contingency and eternity of The world is one of the important issues that has always been considered in Islamic theology and philosophy. In order to explain and evaluate the theory of the al-Kindi - who is the first Islamic philosopher- the author has achieved three reasons for proving the contingency of the world by following and studing his works. One reason has been given by al-Kindi for proving the contingency of the world but two other reasons have been mentioned among other things and is expressed for the purpose of proving other things but it has the ability to prove the contingency of the world. The two reasons are based on the finiteness of time and the mutual implication among mass, motion and time and another reason is based on the mutual implication between being caused and contingency. Based on that he considers the universe to be limited to the material world, all three reasons are valid his claim However, the third reason also includes the immaterial world which is one of the advantages of his theory. Of course, he does not deal with the concept of contingency and does not provide a suitable explanation in proving the mutual implication between being caused and contingency and this is one of the disadvantages of his theory.

    Keywords: al-Kindi, contingency, Eternity, Innovation
  • Majid Yarian* Pages 187-216

    The modern world, by entering all areas of human life and placing itself in the context of reality, has narrowed the field to the transcendent so much that it seems that no trace of it has been left in the context of events. In order to get out of the crisis that has arisen, Sadr philosophy is an efficient figure who has based his ruling system on principles and principles that before him were less considered as the basis of a philosophical thought. The substantial movement of matter and the evolution of the soul from matter to the kingdom, the doubt of the existence and degree of the soul, the position of the imaginary world as a mediator between matter and reason, the union of the soul with the active intellect, His love affairs are among these principles. These principles and foundations have caused a considerable effect and a different attitude in recognizing art and explaining the process, and consequently, have become artistic products and have drawn a plausible boundary between the real and the vulgar.Sadra's special attention to the presence of the transcendent in the text of phenomena, philosophical explanation of the illustration of imagination in the creation of art and its meaningful middle position, human identity, human resemblance to God in the level of imagination, the two-way relationship between human love and art and holiness The field of original art is one of the achievements of this attitude.

    Keywords: art, truth, vulgarity, Imagination, Love, Mulla sadra
  • Tahere Shefaee *, Yahya Ghaedi Pages 223-248

    The purpose of this study was a systematic review of the application of caring thinking and its correlations in ethical philosophy. The research method is literature review and library research. In this study, existing articles on the subject were used in order to comprehensively and systematically review and summarize the interested content. For this purpose, articles from Persian and English sites in the field of caring thinking were studied and reviewed.Caring thinking, as the third component of Lipman’s three modes of thinking theory, has cardinal dimensions such as Appreciative Thinking, Affective Thinking, Active Thinking, Normative Thinking, and Empathic Thinking and progresses towards ethics and a better life which are rooted in theories of moral development by theorists such as Kohlberg, and can be used to design educational packages for cognitive development and the buildout of different levels of thinking (including moral development of children and adolescents).Despite its philosophical roots, caring thinking has rather straightforward and relevant psychological and moral correlations that together can manifest in the feeling of being cared for, companionship, positive and committed thinking based on values, emotions and norms.

    Keywords: Caring thinking, Ethics, empathy, Values, emotions
  • Amir Abdollahi Khalaj *, Mahdi Monfared Pages 255-279

    David Bohm's ontological foundations of quantum mechanics have been of interest to philosophers of science in a conceptual position contrary to the common philosophical approach in quantum mechanics (Copenhagen interpretation). This research tries to provide a new perspective for understanding and completing the philosophical foundations of new sciences with a descriptive-analytical approach, taking into account the limitations of positivist explanations and relying on the foundations of Sadra's transcendental wisdom. In fact, the main issue is the question of how and to what extent transcendental wisdom plays a role in completing the ontological foundations of the Bohemian approach, and is it possible to open a new window for comparing Islamic philosophy and Western philosophy of science?The results of this research show that despite the different origins of the philosophical foundations of Bohm's and Mulla Sadra's views, ontological concepts such as; Bohm's inseparable and connected whole and the originality of Mullah Sadra's existence, Bohm's holographic world and hidden and hidden order with the degrees of suspicion of Sadra's existence, all of Bohm's movement and the essential movement of Mullah Sadra and the element of information and consciousness in Bohm's view with the aliveness of the universe from He adapted Mulla Sadra's view and determined the indicators of affinity and alignment

    Keywords: ontology, Quantum Mechanics, David Bohm, Mulla sadra, Adaptation, alignment
  • Morteza Hoseinzadeh * Pages 287-309

    One of the significant issues concerning the Day of Judgment is the various positions mentioned in the verses and traditions, and theologians and philosophers are seeking a correct understanding of it with their own foundations. In the meantime, most theologians have introduced a materialistic account of the measure and state that there are measures about human practices in the Day of Judgment, weighed as light or darkness, or the scriptures in which practices are recorded. This study, while criticizing the views of theologians, does not reflect on the measure as a means for measuring human practices by extracting the philosophical principles of Mulla Sadra and dividing the measure into two types of the measure of science. In this justification, there is nothing beyond human nature. By performing good deeds, a person will gain an existential elevation and tend to ascend, and by doing evil deeds, he will degrade and tend to descend. The desire of the soul in one direction is construed as the measure, and the heaviness and lightness of the measure is also interpreted as the tendency to ascend or descend.

    Keywords: measure position, measure of sciences, measure of practices, Mulla Sadra
  • Mehdi Zamani * Pages 315-339

    The present paper aims to discuss the possibility and main causes of epistemic akrasia based on Mullah Sadra's transcendental theosophy by descriptive-analytical method. Epistemic akrasia means "man's belief in things contrary to his beliefs", of which, some of researchers have studied the possibility and presented various formations, in line with "practical akrasia" (doing action contrary to a person's moral judgment). Mulla Sadra has two theories about the explanation of the multiplicity of actions of the self: 1- the theory of the powers of the self and 2- the theory of the levels [modalities] of the self. According to the theory of "powers of the self", the possibility of cognitive dissonance can be seen as the result of the independence of perceptual powers. Based on the theory of "levels of self", we can also talk about the possibility of developing cognitive dissonance in different levels [modalities] of self. Phenomena such as self-deception, embellishment of action, denial and obstinacy, stubbornness and bigotry, self-deceit, intellectual negligence and mental distress can be considered as examples of epistemic akrasia. Based on the theory of levels of the self, Mulla Sadra has explained the mechanism of creating cognitive dissonance by rational perceptions and beliefs, considering it to be the result of intellectual disorder or incompatibility in the activity of the powers of the self or the non-actuality of its superior levels. These factors lead a person to believe in things for which there is no reasonable rational reason and even to conflict with his rational beliefs.

    Keywords: epistemic akrasia, rational psychology, transcendent wisdom, Mulla sadra
  • Behrouz Asadi *, Mohammad Karami Pages 347-369

    Leibniz's concern in preaching and proposing the theory of the best possible world was to defend the absolute divine attributes against evil suspicion. In his view, given the absolute divine attributes, the present possible world, which is a requirement of God's attributes, must be the best possible universe. The rejection of his theory by skeptics and atheists is not probable and far from expected due to the rejection of the principle of God's existence. But in terms of Crusius' theism, his critique of Leibniz's theology based on the defense of divine freedom and authority offers a novel and different theology. One of the advantages of Crusius 's view is the similarity and similarity of his view with the theory of the good system of Islamic philosophers, but also the ability to justify the evil in the world by considering the actual world "very good" and not "best". He is based on the principle of sufficient Reason and the conditional necessity arising from it in the free actions of God and the ease of understanding his view on the subject of authority and freedom for the masses. On the other hand, not paying attention to the implications of the attribute of divine wisdom and its effect on strengthening, directing and limiting God's free will in the creation of beings is one of the disadvantages of his view. The novelty of the present paper is to explain the novel view of Crusius, its advantages and disadvantages.

    Keywords: Theodicy, The best possible world, The principle of the best, hypothetical necessity, Divine freedom
  • Fereshte Abolhasani Niaraki * Pages 377-405

    In the analysis of "Philia", Aristotle has deriving friendship from self-love in Nicomachean Ethics, speaking the importance of selfishness on achieving eudemonia. Dose books VIII and IX provide for an altruistic or egoistic view of friendship? Self-love is evident in Aristotle’s words; although the attribution of Aristotle's theory to moral-egoism has been rejected as a teleological theory. Altruism is expressed by the phrase '(to want good things for another 'for his sake and not for one's own'). The theory of Philia is a pattern including love to virtue found by a person in his own self first, and then extends it to the other. , i.e., our feelings or attitudes of friendship are derived from attitudes towards ourselves. The term “another self” represents a motivation for friendship that leads to altruistic goals, That is, attention to the other for the sake of other which arises from the similarity of people in intellectual part (nous).

    Keywords: Aristotle, Friendship, Altruism, self love, Virtue
  • Zohreh Saeidi * Pages 411-429

    Kant's theory of hope focuses on the hope of the perfect good of man, which includes both his virtue and his happiness. According to Kant, individuals have a duty to strive for virtue and happiness, and they must achieve the highest good, in accordance with the morality and justice that lies within it. But is there any hope for highest good? In a theological approach, Kant promises that the human being will achieve highest good in another world with God's help. And in a secular approach he expresses the hope that mankind is moving towards highest good and will eventually achieve it in its gradual movement throughout history. The article claims that the secular approach was not proposed to compensate for the incompleteness of the theological approach - which some have stated - but rather it is in harmony with the theological approach and in accordance with Kant's philosophical system. However, it is criticized that in the secular approach, the human person has been neglected in favor of the human species. This critique can be described as the Gap of Justice.

    Keywords: Virtue, happiness, ultimate hope, historical hope, Kant