فهرست مطالب

دانشکده پزشکی اصفهان - پیاپی 95 (تیر 1388)

مجله دانشکده پزشکی اصفهان
پیاپی 95 (تیر 1388)

  • 84 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1388/05/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مسیح صبوری، محمد اسماعیلی طارمسری، بهنام حسینی صفحه 211
    مقدمه
    در این مطالعه، تاثیر احتمالی تراکئوستومی زودهنگام در کاهش مدت بستری بیماران با ضربه ی مغزی شدید در intensive care unit (ICU) و بیمارستان، مدت نیاز به تهویه ی مکانیکی و میزان بروز پنومونی بیمارستانی، مورد بررسی قرارگرفت.
    روش ها
    این بررسی به صورت کارآزمایی بالینی تصادفی شده انجام شد. در طی یک دوره ی دو ساله، 40 بیمار با ضربه ی مغزی شدید، بدون بیماری ریوی و آسیب قفسه ی صدری، بستری شده در بیمارستان های الزهرا (س) و آیت ا.. کاشانی شهر اصفهان، تحت تراکئوستومی (20 مورد زودهنگام و20 مورد دیر هنگام) قرار گرفتند. مدت بستری این بیماران در ICU و بیمارستان، مدت نیاز به تهویه ی مکانیکی و میزان بروز پنومونی بیمارستانی ثبت و مورد تحلیل آماری قرار گرفت. 05/0 > P Value معنی دار تلقی شد.
    یافته ها
    میانگین مدت بستری در ICU در دو گروه تراکئوستومی زود و دیرهنگام به ترتیب 58/20 روز و 15/28 روز بود (015/0 P =). مدت بستری در بیمارستان نیز در این دو گروه به ترتیب 25/30 روز و 55/36 روز بود(042/0 P =). میانگین نیاز به تهویه ی مکانیکی در این دو گروه به ترتیب 90/8 روز و 25/12 روز بود(049/0 P =). میزان بروز پنومونی در دو گروه تراکئوستومی زود و دیرهنگام به ترتیب 20/8 و20/19 بود.
    کلیدواژگان: تراکئوستومی زودهنگام، تراکئوستومی دیرهنگام، ضربه مغزی شدید، پنومونی بیمارستانی، ICU
  • کمال اصالت منش، احمد رضا جمشیدی، فرهاد شهرام، فریدون دواچی، زهرا سلیمانی، شهره موحدی، منصور ثالثی، منصور کریمی فر صفحه 217
    مقدمه
    روی، همانند سایر عناصر کمیاب و آنزیم های آنتی اکسیدان به عنوان عنصر کمیاب تعدیل کننده ی ایمنی و آنتی اکسیدان مطرح شده است. به تازگی کمبود روی در بیماری بهجت مورد بحث واقع شده است. مطالعه ی حاضر به بررسی ارتباط بین سطح روی و بیماری بهجت می پردازد.
    روش ها
    مطالعه ی حاضر، یک مطالعه ی تحلیلی مقطعی است که بر روی 49 بیمار بهجت و 51 مورد سالم که همگی معیارهای بین المللی بیماری بهجت را داشتند، انجام شد. گروه شاهد از نظر قومیت و سن با گروه مورد همسان شدند. سایر بیماری های روماتیسمی رد شد و سپس سطح روی سرم با روش اسپکترومتری با جذب اتمی اندازه گیری و میانگین سطح سرمی دو گروه با هم مقایسه گردید.
    یافته ها
    سطح سرمی روی بیماران در مرحله ی خاموش (38/15 ± 4/66) بر حسب میکروگرم در لیتر و به طور معنی داری کمتر از گروه شاهد سالم (18/17 ± 87/86) بود (0005/0P <). با در نظر گرفت فعالیت بیماری بر اساس ارزیابی کلی پزشک، اختلاف معنی داری بین بیماران در مرحله ی فعال بیماری (31/14 ± 47/67) و بیماران غیر فعال (65/13 ± 53/69) وجود نداشت. کاهش معنی داری در سطح سرمی روی در بیماران مبتلا به درگیری چشمی وجود داشت (001/0P <).
    نتیجه گیری
    نتایج نشان داد که در مورد روی به عنوان فاکتور مستعد کننده ی شدت یا فعالیت بیماری بهجت، جای شک وجود دارد. در بیماری بهجت سطح سرمی روی پایین تر از افراد سالم می باشد که ضرورت انجام مطالعات بیشتر را نشان می دهد.
    کلیدواژگان: بیماری بهجت، روی
  • محمد اسماعیل دارابی، سید محمد میراسکندری، پیمان سلامتی، مسعود رمضانی، ایمان رحیمی صفحه 223
    مقدمه
    لارنگوسکوپ ها یکی از واسطه های بالقوه ی انتقال عفونت بین بیماران می باشند. یک راه حل قابل توجه برای جلوگیری از انتقال عفونت ناشی از لارنگوسکوپی استفاده از تیغه های یک بار مصرف لارنگوسکوپ می باشد. این مطالعه برای مقایسه ی شرایط لارنگوسکوپی در اطفال با تیغه های یک بار مصرف و فلزی مکینتاش طراحی شد.
    روش ها
    152 کودک کاندید اعمال جراحی انتخابی با سن بین 12-3 سال در این کارآزمایی بالینی تصادفی وارد شدند. پس از القاء بیهوشی بیمار، لوله گذاری نای با یکی از دو نوع تیغه ی لارنگوسکوپ (مکینتاش یک بار مصرف و یا فلزی) توسط متخصص بیهوشی انجام شد. در طی لارنگوسکوپی و لوله گذاری نای، میزان دید ناحیه ی گلوت و میزان روشنایی ناحیه ی گلوت و زمان لوله گذاری نای و رضایت متخصص بیهوشی ثبت گردید.
    یافته ها
    لوله گذاری نای در همه ی بیماران با موفقیت انجام شد. از نظر میزان روشنایی گلوت و مدت زمان لارنگوسکوپی بین گروه مکینتاش یک بار مصرف و فلزی، اختلاف آماری معنی داری وجود داشت. شیوع گرید 1 لارنگوسکوپی در گروه مکینتاش فلزی اختلاف قابل توجهی با نوع یک بار مصرف آن داشت (83% در مقابل 49%). در هنگام استفاده از تیغه ی مکینتاش فلزی رضایت متخصص بیهوشی به صورت معنی داری بیش از زمان استفاده از تیغه ی یک بار مصرف بود.
    نتیجه گیری
    با وجود اختلاف قابل توجه در شرایط لارنگوسکوپی با استفاده از دو نوع تیغه ی لارنگوسکوپ مکینتاش یک بار مصرف و فلزی، با توجه به موفقیت لوله گذاری نای در همه ی بیماران و با در نظر گرفتن مزیت استفاده از تیغه های یک بار مصرف در پیشگیری از انتقال عفونت بین بیماران، می توان از لارنگوسکوپ های یک بار مصرف در اطفال در شرایط غیر اور‍‍‍ژانس استفاده نمود.
    کلیدواژگان: اطفال، لارنگوسکوپ های یکبار مصرف، بیهوشی، کودکان
  • محمدعلی ضیاء، رضا منانی، محسن محمودی، منصور بیات، فرهاد محقق صفحه 232
    مقدمه
    پروپولیس ماده ای صمغی است که به وسیله ی زنبورها، از جوانه ها یا سایر قسمت های گیاه جمع آوری می شود. این ماده به خاطر ویژگی های بیولوژیک، دارا بودن ویژگی های ضد باکتریال، ضدقارچی و شفا دهندگی شناخته شده است. فعالیت ضد قارچی پروپولیس در مطالعات متعدد بررسی شده است.
    روش ها
    در این مطالعه، اثر پروپولیس بر روی 21 سوش از سه گونه ی درماتوفیتی تریکوفیتون منتاگروفایتیس، تریکوفیتون روبروم و تریکوفیتون وروکوزوم در محیط آزمایشگاهی بررسی شد. ابتدا عصاره ی الکلی بره موم تهیه و سپس در رقت های مختلف به محیط کشت SCC افزوده شد. در مرحله ی بعد قارچ در مرکز محیط های کشت حاوی عصاره، تلقیح و میزان رشد آن بر اساس قطر کلنی ایجاد شده در ده روز متوالی اندازه گیری و یادداشت و حداقل غلظت مهار کنندگی (MIC) عصاره تعیین گردید.
    یافته ها
    عصاره ی الکلی بره موم فعالیت ضد قارچی مناسبی را بر ضد این سه گونه نشان داد. حداقل غلظت مهار کنندگی (MIC) عصاره ی الکلی بره موم در هر میلی لیتر از محیط کشت برابر با 00625/0، 0125/0 و 05/0 به ترتیب برای تریکوفیتون وروکوزوم، تریکوفیتون منتاگروفایتیس و تریکوفیتون روبروم تعیین شد.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد که بره موم زنبور عسل ایران دارای ارزش دارویی به عنوان فرآورده ای طبیعی می باشد و می تواند فعالیت ضد قارچی خوبی داشته باشد.
    کلیدواژگان: بره موم، تریکوفیتون منتاگروفایتیس، تریکوفیتون روبروم، تریکوفیتون وروکوزوم، درماتوفیتوزیس
  • محمد یزدانی، احمد رضا رفعتی، مهتاب ضرغام، سید یعقوب صهری، محمد هاتف خرمی صفحه 242
    مقدمه
    تاکنون فاکتورهای پروگنوستیک زیادی جهت ارزیابی سیر بالینی و احتمال عود TCCهای سطحی low grade مثانه مطرح شده اند که مهمترین آنها grade و stage تومور می باشد. امروزه شناسایی پروتئین های بیش از حد تولید شده سلول های کانسری به کمک رنگ آمیزی ایمونوهیستوشیمیایی جایگاه ویژه ای در تعیین پروگنوز کانسرهای مختلف پیدا کرده است.
    روش ها
    این مطالعه historical cohort بر روی بیمارانی که در فاصله زمانی بهمن 82 تا مرداد 85 در بیمارستان خورشید اصفهان با TURB تشخیص تومور سطحی منفرد low grade مثانه در آنها مطرح شد انجام گردید. بلوک های پارافینی 60 بیمار مبتلا به TCC سطحی منفرد low grade مثانه با روش ایمنوهیستوشیمیایی از نظر CD44 و P53 بررسی و پیگیری بیماران با سیتوسکوپی های مکرر (هر 3 ماه یک بار در سال اول، هر 6 ما یک بار در سال دوم و سپس سالانه) انجام شد و موارد عود تومور مشخص CD44 و P53 و کارسینوم سلول ترانزیشنال(TCC)، رنگ آمیزی ایمنوهیستوشیمیایی شدند. سپس میزان عود تومور در هر یک از موارد P53 منفی و CD44 مثبت و CD44 منفی مشخص و با یکدیگر مقایسه شد.
    یافته ها
    از بین 95 بیمار بررسی شده، 60 بیمار (49 مرد و 11 زن) دارای تومور پاپیلری منفرد و low grade بودند. میانگین سنی بیماران 7/59 سال بود. از 60 بیمار مورد مطالعه 32 بیمار دچار عود شدند (53%). میانگین فاصله زمانی از عمل جراحی تا زمان عود 6/4 ± 8/8 ماه بود. درصد عود در بیماران P53 مثبت 52/64% و در گروه P53 منفی 28/41% بود (07/0 P =). درصد عود در بیماران CD44 مثبت 72% و در گروه CD44 منفی 40% بود (02/0 P)
    کلیدواژگان: CD44، P53، کارسینوم سلول ترانژیشنال (TCC)، رنگ آمیزی ایمونوهیستوشیمیایی
  • فاطمه نادعلی، کامران علی مقدم، شهربانو رستمی، حمید الله غفاری، اردشیر قوام زاده صفحه 258
    مقدمه
    لوسمی حاد میلوبلاستیک شایع ترین نوع لوسمی در بالغین است. مشکل اصلی این بیماری پیدایش سلول های مقاوم و ایجاد مقاومت نسبت به داروهای ضد سرطان است. این پدیده ی مقاومت دارویی چندگانه یا MDR))Multidrug Resistance نام دارد. یکی از علت های مقاومت دارویی بیان ژن MDR1 و محصول آن یعنی گلیکوپروتئین P می باشد. در این مطالعه سعی شده است که از طریق مهار MDR1/mRNA با استفاده از siRNA و دو وکتور غیر ویروسی با فنوتیپ مقاومت دارویی ناشی از گلیکوپروتئین P مقابله شود.
    روش ها
    رده ی سلولی K562 توسط داروی دوکسوروبیسین مقاوم و KDI/20 نامیده شده است. به منظور بر عکس کردن فنوتیپ MDR ناشی از گلیکوپروتئین P علیه /mRNA MDR1 سنتز siRNA صورت گرفت. سپس siRNAتوسط یک وکتور غیر ویروسی لیپیدی به نام Fugene 6 و یک وکتور غیر ویروسی شیمیایی به نام Polyethylenimine (PEI) اثر داده شد. سپس اثر آن در سطح سلولی به وسیله ی بررسی بیان گلیکوپروتئین P توسط روش فلوسیتو متری و در سطح مولکولی به وسیله ی Real- time PCR بررسی شد.
    یافته ها
    در این روش 79 درصد کاهش در گلیکوپروتئین P با استفاده از siRNA و وکتور Fugene 6 و 86 درصد کاهش در گلیکوپروتئین P با استفاده از siRNA و وکتور Polyethylenimineمشاهده شد. کاهش MDR1/mRNA در سطح مولکولی و به روش Real time PCR به ترتیب 62 و 74 درصد بود و اختلاف این دو معنی دار نبود.
    نتیجه گیری
    siRNA به عنوان یک روش موثر خاموش سازی ژن در مرحله ی بعد از نسخه برداری عمل می کند و اختلاف معنی داری بین دو وکتور غیر ویروسی برای انتقال siRNA به داخل سلول و مهار بیان ژن MDR1 دیده نشد.
    کلیدواژگان: siRNA، ژن MDR1، گلیکو پروتئین P، Multidrug Resistance
  • ناصر شرف الدین زاده، نسترن مجدی نسب، خدامراد زندیان، کیوان طاهر پور، ارمغان مروج آل علی، محمد پی پل زاده صفحه 268
    مقدمه
    بیماری کم خونی داسی شکل، شایع ترین هموگلوبینوپاتی است که بر نوع خاصی از پروتئین داخل سلولی به نام هموگلوبین اثر می گذارد. این بیماری دارای تظاهرات بالینی متعددی است که یکی از مهم ترین آنها، گرفتاری سیستم عصبی مرکزی به صورت سکته ی مغزی است که می تواند بیماران را در سنین کودکی و نوجوانی به شدت ناتوان سازد. داروی هیدروکسی اوره قادر است بسیاری از عوارض این بیماری را بهبود بخشد ولی اثر آن روی پارامترهای ترانس کرانیال داپلر مشخص نشده است. این مطالعه جهت بررسی تاثیر این دارو بر پارامترهای داپلر ترانس کرانیال که یک روش نوین و غیر تهاجمی است طراحی گردید.
    روش ها
    در یک کار آزمایی بالینی 25 نفر از بیماران مبتلا به سیکل سل که دارای اندیکاسیون دریافت داروی هیدروکسی اوره بودند، انتخاب شدند. در بدو ورود به تحقیق، هموگلوبین کل، هموگلوبین S، هموگلوبینF و حداکثر سرعت سیستولیک در شریان های مغزی میانی و کاروتید داخلی، توسط متخصصین مغز و اعصاب به صورت یک سو کور اندازه گیری گردید و پس از 6 ماه از دریافت دارو آزمایش ها تکرار شد.
    یافته ها
    25 بیمار (18 نفر مرد و 7 نفر زن) بررسی شده در محدوده ی سنی 47-3 سال با میانگین سنی 5/16 سال و انحراف معیار 47/10 بودند. نتایج نشان داد، پس از دریافت داروی هیدروکسی اوره به مدت 6 ماه، تغییرات میانگین هموگلوبین کل، هموگلوبین S، هموگلوبین F و حداکثر سرعت شریان های مغزی میانی و کاروتید داخلی معنی دار) 05/0 (P < است.
    نتیجه گیری
    بر اساس مطالعه ی ما مشخص گردید که داروی هیدروکسی اوره، موجب بهبود وضعیت هموگلوبین و کاهش حداکثر سرعت سیستولیک شریان های مغزی میانی و کاروتید داخلی می گردد.
    کلیدواژگان: CD44 سیکل سل، هیدروکسی اوره، اولتراسونوگرافی ترانس کرانیال داپلر
  • کوکب نمکین، غلامرضا شریف زاده صفحه 275
    مقدمه
    اولین سال زندگی برای تامین زیر بنای سلامت و بهبود کیفیت زندگی اهمیت ویژه ای دارد. در سال های اخیر میزان مرگ و میر کودکان زیر یک سال در کشورهای پیشرفته کاهش یافته اما همچنان در کشورهای در حال توسعه بالاست. مطالعه ی حاضر با هدف بررسی فاکتورهای مرتبط با مرگ و میر کودکان زیر یک سال در شهرستان بیرجند طراحی گردید.
    روش ها
    در این مطالعه ی مورد شاهدی تمام مرگ های کودکان زیر یکسال اتفاق افتاده در بیمارستان های شهر بیرجند در مدت یک سال به عنوان گروه مورد در نظر گرفته شدند و برای هر مورد دو شاهد انتخاب گردید. گروه شاهد شامل کودکانی بود که تا یک سالگی زنده ماندند و نزدیکترین فاصله ی زمانی را از نظر تولد به موارد دارا بودند و همچنین محل سکونت آنها همان منطقه ی موردها بود. اطلاعات از طریق پرسشنامه و بررسی پرونده ی فوت کودک جمع آوری گردید.
    یافته ها
    در این مطالعه 7/79% از موارد مرگ کودکان زیر یک سال در ماه اول زندگی و 3/42% بین یک ماه تا یک سال اتفاق افتاده بود. مهمترین علت فوت در نوزادان، نارسی و عارضه ی کمبود وزن هنگام تولد (2/54%) و مهمترین علت مرگ در شیرخواران یک ماه تا یک سال ناهنجاری مادرزادی (3/33%) بود. در بررسی فاکتورهای موثر بر مرگ و میر شیرخواران، متغیرهای سواد پدر، فاصله ی تولد با کودک قبلی، وضعیت نوزاد هنگام تولد، وزن نوزاد هنگام تولد، نوع زایمان و بارداری پرخطر ارتباط معنی داری با مرگ و میر شیرخواران نشان داد.
    نتیجه گیری
    توجه ویژه به دوران نوزادی و مراقبت ویژه از نوزادانی که از مادران در معرض خطر متولد می شوند و ارایه ی آموزش های بهداشتی و مراقبت ویژه از این مادران می تواند نقش موثری در کاهش مرگ و میر شیرخواران داشته باشد.
    کلیدواژگان: اپیدمیولوژیک، مرگ و میر کودکان زیر یکسال، بیرجند
|
  • Masih Saboori, Mohammad Esmaili Taramsari, Behnam Hosseini Page 211
    Background
    This study was designed to compare the length of ICU and hospital stay, need to ventilation support, and nosocomial pneumonia, in sever head injury patients, between early and late tracheostomy.
    Methods
    A randomized clinical trial was done. In a period of 2 years, tracheostomy (20 early and 20 late) was did in 40 patients with sever head injury(GCS ≤ 8), without lung disease or severe chest injuries, which was hospitalized in Al-Zahra or Ayatollah Kashani hospitals of Isfahan city. Tracheostomy was defined as early if performed in 4th day of reception. The length of ICU and hospital stay, need to ventilation support, and occurrence of pneumonia was registered. P value < 0.05 considered to indicate statistical significance.
    Findings
    The mean duration of ICU stay in early and late tracheostomy groups was respectively 20.58 and 28.15 days (P = 0.015), and for hospital stay was respectively 30.25 and 36.55 days (P = 0.042). The mean duration need to ventilation support was respectively 8.90 and 12.25 days (P = 0.049). The pneumonia was occurred in early and late tracheostomy in 8 and 19 cases, respectively (P < 0.001). The sex, age, and patient’s GCS in time of reception to ICU or release of it was not associated with kind of tracheostomy.
    Conclusion
    Early tracheostomy is associated with shorter lengths of stay in ICU and hospital, and need to ventilation support and lower nosocomial pneumonia than in late tracheostomy among patients with severe head injury.
  • Kamal Esalatmanesh, Ahmadreza Jamshidi, Farhad Shahram, Fereydoun Davatchi, Zahra Soleimani, Shohreh Movahedi, Mansour Salesi, Mansoor Karimifar Page 217
    Background
    Zinc was suggested as an antioxidant and immunomodulator trace element in parallel with other trace elements and antioxidant enzymes. Recently selenium deficiency was indicated in Behcet disease. In this study, we evaluated the correlation of serum zinc level and Behcet disease.
    Methods
    In a cross-sectional, descriptive study serum level of zinc was measured in 49 cases satisfying International Study Group criteria and 51 controls. Serum zinc level was measured by atomic absorption spectrometry and compared the mean of
    Findings
    serum selenium levels in both case and control and was analyzed by T-test statistical test.Serum zinc level (mean±SD) in patients (66.4±15.38) were significantly.
  • Mohammadali Zia, Reza Mannani, Mohsen Mahmoodi, Mansour Bayat, Farhad Mohaghegh Page 223
    Background
    Propolis is a resinous material collected by bees from the buds or other parts of plants. It is known for its biological, antibacterial, antifungal and healing properties. Antifungal activity of propolis was studied in several studies. In this study, the effects of propolis on the 21 strains of 3 species of dermatophytes, including Trichophyton mentagrophytis, T. rubrum and T. verrucosum was studied.
    Methods
    First the alcoholic extract of propolis was provided and then this extract was added to SCC medium in different dilutions. Then the fungus was inoculated in the center of medium containing of propolis and the growth rate of fungus was measured based on the colony diameter at ten days and Minimum Inhibitory Concentration (MIC) of the extract was determined.
    Findings
    Alcoholic extract of propolis showed antifungal activity against of these three species. MIC of Alcoholic extract of the propolis in each milliliter of medium was 0.00625 for T. verrucosum, 0.0125 for T. mentagrophytis and 0.05 for T. rubrum.
    Conclusion
    It seems that propolis of Iranian bees as a natural product has a good antifungal activity.
  • Mohammadali Zia, Reza Mannani, Mohsen Mahmoodi, Mansour Bayat, Farhad Mohaghegh Page 232
    Background
    Propolis is a resinous material collected by bees from the buds or other parts of plants. It is known for its biological, antibacterial, antifungal and healing properties. Antifungal activity of propolis was studied in several studies. In this study, the effects of propolis on the 21 strains of 3 species of dermatophytes, including Trichophyton mentagrophytis, T. rubrum and T. verrucosum was studied.
    Methods
    First the alcoholic extract of propolis was provided and then this extract was added to SCC medium in different dilutions. Then the fungus was inoculated in the center of medium containing of propolis and the growth rate of fungus was measured based on the colony diameter at ten days and Minimum Inhibitory Concentration (MIC) of the extract was determined.
    Findings
    Alcoholic extract of propolis showed antifungal activity against of these three species. MIC of Alcoholic extract of the propolis in each milliliter of medium was 0.00625 for T. verrucosum, 0.0125 for T. mentagrophytis and 0.05 for T. rubrum.
    Conclusion
    It seems that propolis of Iranian bees as a natural product has a good antifungal activity.
  • Mohammad Yazdani, Ahmadreza Rafati, Mahtab Zargham, Said Yaghoob Sehri, Mohammad Hatef Khorrami Page 242
    Background
    This study was designed to evaluate the correlation of superficial, low grade, unifocal bladder TCC recurrences and the level of tumor markers P53 and CD44 in the tumor tissue.
    Methods
    In 95 patients with primary diagnosis of unifocal superficial TCC of the bladder TURBT was done. Sixty patients (M = 49, F = 11) with unifocal, superficial (stage Ta or T1), low grade (grade 1 or 2) papillary TCC of the bladder without carcinoma in situ were enrolled to the study and completed it. Tumor tissue sections were immunohistochemically stained for P53 and CD44 separately. Follow up cystoscopy was performed every 3 months for the first year and every 6 months for the second year. Recurrence rate of tumor was compared between P53 positive and p53 negative groups and between CD44 positive and CD44 negative groups.
    Findings
    The mean age of the patients was 59.7 years. The overall recurrence rate was 53%. It was 64.5% in P53 positive and 41.2% in P53 negative group (P = 0.07). Recurrence rate in CD44 positive and CD44 negative group was 72% and 40% (P < 0.02) and recurrence rate in both positive marker (CD44 and P53) groups was 87.5% and in both negative marker groups was 40 % (P < 0.02).
    Conclusion
    Our results suggest that there is a remarkable relationship between CD44 positive group, specially CD44 and P53 positive group and recurrence rate in low risk superficial TCC, but the relationship between P53 positive group and recurrence is not statistically significant.
  • Fatemeh Nadali, Kamran Alimoghadam, Shahrbanoo Rostami, Hamidolah Ghafari, Ardeshir Ghavamzadeh Page 258
    Background
    Acute myeloblastic leukemia (AML) is the most common form of acute leukemia in adults. One of the major problems in this disease is the emergence of leukemic blast cells that are resistant to anticancer drugs. This phenomenon is termed multidrug resistance (MDR). One cause of the MDR is the expression of the MDR1 gene and its product, P-glycoprotein (Pgp). In this study, we tried to inhibit the MDR phenotype with MDR1/mRNA/Pgp in the leukemic cells using short interfering RNA (siRNA) and two nano particles as non-viral vectors.
    Methods
    The Pgp expressing cell line was established from a parental K562 cell line with increasing concentration of doxorubicin and named KDI/20. In order to reverse the MDR phenotype due to pgp expression, siRNA against MDR1/mRNA was synthesized. siRNA was used on the KDI/20 cells in combination with two nano particles as non-viral vectors: (1) Fugene 6 transfection reagent (cationic lipid) and (2) polyethylenimine (cationic polymer). The effect of these complexes was assessed at the cellular level by flowcytometry (for Pgp detection) and molecular level by Real Time - PCR.
    Findings
    The result showed 79% reduction in Pgp by siRNA /Fugene 6 and 86% reduction in the Pgp by siRNA/PEI at the cellular level in flowcytometry. Also 62% reduction in the MDR1/mRNA by siRNA /Fugene 6 and 74% reduction in the MDR1/mRNA by siRNA /PEI at the molecular level by Real Time – PCR.
    Conclusion
    siRNA could be an efficient method in order to post transcriptional gene silencing and there were no significant differences between two nano particles in gene silencing in this study.
  • Nasser Sharafadinzadeh, Nastaran Majdinasb, Khodamorad Zandian, Keiwan Taherpoor, Armaghan Moravej Aleali, Mohammad Pipelzadeh Page 268
    Background
    Sickle cell disease is the most common hemoglobinopathies that affect a specific intracellular protein named as hemoglobin. This disease has several clinical manifestations including, CNS involvement. Stroke is one of the most important manifestations of this disease. Diagnosis of high risk patient and necessary intervention as transfusion can reduce its complications, but its effects on TCD parameters remain undefined. The aim of this study was to show the efficacy of hydroxyurea in decreasing of velocity parameter in sickle cell disease.
    Methods
    25 Sickle cell Patients who had indication of hydroxyurea treatment were selected for the study and at the first of the study, total hemoglobin, hemoglobin s, hemoglobin F and peak systolic velocities of middle cerebral and internal carotid arteries was measured and then repeated 6 month later.
    Findings
    25 Patients (18 male and 7 female) between 3 to 47 years old and by the mean of ages 16.5 years old were evaluated. Our data showed significant changes of mean hemoglobin, hemoglobin S, hemoglobin F and peak systolic velocities of middle cerebral and internal carotid arteries before and after 6 month hydroxyurea treatment (P < 0.05).
    Conclusion
    Our Study Suggests that hydroxyurea can improve hemoglobin state and reduce peak systolic velocities of middle cerebral and internal carotid arteries.
  • Kokab Namakin, Gholamreza Sharifzadeh Page 275
    Background
    First year of life especially is important in providing of a foundation for health and improvement of the life quality. In recent years Infants Mortality Rate has been decreased in our country but still is higher than the developed countries.
    Methods
    In our study data was collected in a questionnaire for 2004-2005 year dead infant in Birjand hospitals. This study was a case – control for each case, two controls, who matched one to one considering variable of residency and age were chosen.
    Findings
    79.7 percent of infant mortality was in neonatal period. The most important causes of death in neonatal were prematuity and low birth weight (54.3%) and in post neonatal period were congenital abnormality (33.3%). In this study logistics regression analysis showed that few variables such as father's education, history of prior death child, interval between two births, high risk mother's in pregnancy, type of delivery, gestational age and weight of birth had the significant relationship with infant mortality. Prematurity and low birth weight was highly associated with mortality.
    Conclusion
    Special care for premature and low birth weight infant and strengthening health care programs and emphasizing the need to identify high risk groups should be priorities.