فهرست مطالب

سلول و بافت - سال دوم شماره 3 (پاییز 1390)

مجله سلول و بافت
سال دوم شماره 3 (پاییز 1390)

  • تاریخ انتشار: 1391/02/25
  • تعداد عناوین: 8
|
  • عباس صارمی صفحه 171
    دیابت ملیتوس نوع 2 یک معضل مهم برای سلامت عمومی است که بیش از 285 میلیون نفردر دنیا به آن مبتلا هستند. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، در سال 2000 میلادی تقریبا 2 میلیون ایرانی دارای دیابت بوده اند. پیش بینی شده است تا سال 2030 تعداد افراد مبتلا به دیابت نوع 2 به 4/6 میلیون نفر افزایش یابد. تمرینات ورزشی نقش حیاتی در پیشگیری و کنترل دیابت نوع 2 بازی می کند. از آنجایی که نشان داده شده است فعالیت بدنی از پیشرفت دیابت نوع 2 جلوگیری می کند، بنابراین برنامه های ورزشی مناسب باید بیشتر در سیستم های مراقبت بالینی افراد در معرض دیابت نوع 2 قرار گیرد. در این مقاله بطور مختصر مسیرهای پاتوفیزیولوژیک بیماری دیابت نوع 2 مرور می شود. سپس با جزئیات بیشتر مزایای تمرین درمانی بر کنترل گلیسمیک و ریسک فاکتورهای قلبی عروقی در بیماری دیابت نوع 2، همراه با توصیه هایی برای شرکت در برنامه های ورزشی بحث خواهد شد.
    کلیدواژگان: کنترل گلیسمیک، عمل انسولین، فعالیت بدنی، دیابت نوع 2
  • جلیل عباس پور، علی اکبر احسانپور *، فریبا امینی صفحه 183
    هدف

    تنظیم کنندگان رشد گیاهی می توانند تغییراتی در فرآیندهای فیزیولوژیک اعمال نمایند. هدف از این مطالعه، بررسی تاثیر جیبرلین (GA3) بر پروتئین های محلول و الگوی الکتروفورزی پروتئین های ریشه و برگ گیاهان تراریخت حامل Ri T-DNA دارای ساقه کوتاه توتون در مقایسه با شاهد می باشد.

    مواد و روش ها

    ابتدا تراریخت بودن گیاه توتون (Nicotiana tabacum L.) رقم Wisconsinبا روش PCR مورد تایید قرارگرفت. سپس گیاهان غیر تراریخت و تراریخت به مدت 4 هفته درون محیط کشت MS حاوی GA3 با غلظت های 0، 2/0 و 4/0 میلی گرم در لیتر در شرایط درون شیشه کشت داده شدند. پروتئین محلول کل ریشه و برگ گیاهان تراریخت و غیر تراریخت تحت تیمار GA3 استخراج و اندازه گیری شد. همچنین الگوی الکتروفورزی پروتئین های ریشه و برگ این گیاهان با روش SDS-PAGE بررسی گردید.

    نتایج

    تراریخت بودن گیاهان مورد آزمایش با استفاده از پرایمر ژن آنزیم بتاگلوکورونیداز (GUS) اثبات گردید. بررسی پروتئینی ریشه و برگ گیاهان غیر تراریخت و تراریخت تیمار شده با غلظت های مختلف جیبرلین نشان داد که تیمار خارجی تاثیر معنی داری در افزایش پروتئین های محلول کل ریشه و برگ گیاهان غیر تراریخت و تراریخت دارد. همچنین جیبرلین موجب افزایش بیان باندهای پروتئینی در الگوی الکتروفورزی پروتئین ها گردید.

    نتیجه گیری

    تصور می شود جیبرلین خارجی، بیوسنتز پروتئین در ریشه و برگ ها را از طریق تاثیر بر فرآیند های نسخه برداری و ترجمه القا می کند. جیبرلین همچنین از فعالیت آنزیم های تجزیه کننده پروتئین ممانعت می نماید.

    کلیدواژگان: الگوی پروتئینی، توتون، تراریخت، جیبرلین
  • جواد بهار آرا، ناصر مهدوی شهری، علی نعمتی، زهرا شهرکی نسب صفحه 193
    هدف
    مارمولک ها یکی از متنوع ترین گروه های موفق مهره داران ساکن بیابان های گرم دنیا هستند که مطالعه نحوه تولید مثل و گامتوژنز آنها کانون توجه زیست شناسان می باشد.
    مواد و روش ها
    این پژوهش از نوع تجربی آزمایشگاهی است و در آن به بررسی روند اسپرماتوژنز و تعیین آستانه تولید اسپرم، طی سه ماهه فصل بهار پرداخته شد. در اواخر هر ماه از فصل بهار، تعداد 10 عدد مارمولک Laudakia caucasia جمع آوری شدند. پس از شناسایی و بررسی های ریخت شناسی، بیضه ها از بدن حیوان خارج و برای انجام مطالعات بافت شناسی میکروسکوپ نوری آماده شدند. داده های کمی حاصل با استفاده از نرم افزارآماریSPSS و روش های آماری ANOVA و Kruskal-Wallis در سطح 05/0 P< تحلیل شد.
    نتایج
    یافته های حاصل نشان داد که فرآیند اسپرماتوژنز در این مارمولک از اوایل ماه فروردین آغاز و به تدریج که هوا گرم می شود، فعال تر می گردد، به طوریکه در اواخر ماه خرداد اوج اسپرماتوژنز و تولید اسپرماتوزوآ بالغ مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    مطابق مشاهدات بافت شناسی، روند اسپرماتوژنز در مارمولک Laudakia caucasia از اوایل بهار وارد فاز فعال می شود و این روند تا اواخر بهار ادامه دارد. اوج تولید اسپرم در ماه خرداد می باشد.
    کلیدواژگان: تولید مثل، اسپرماتوژنز، بیضه، مارمولک، Laudakia Caucasia
  • تراب قنبری، رحیم عبدی، احمد سواری صفحه 203
    هدف
    با توجه به اینکه بررسی جامعی مرتبط با مطالعات بافت شناسی غضروف ماهیان خاویاری به ویژه تاس ماهی ایرانی صورت نگرفته است و به دلیل بومی بودن این گونه ی با ارزش در سواحل جنوبی دریای خزر، در این تحقیق ساختار میکروسکوپیک نوری و الکترونی بافت غضروف باله پشتی تهیه گردید تا امکان بهره مندی از آن در سایر مطالعات تخصصی مرتبط فراهم گردد.
    مواد و روش ها
    مراحل معمول تهیه مقاطع بافت شناسی بر روی نمونه ها انجام گرفته و از قالب های پارافینی برش های شش میکرون تهیه و رنگ آمیزی هماتوکسیلین- ائوزین روی آنها انجام گرفت. برای مطالعه میکروسکوپ الکترونی، نمونه ها پس از ثبوت اولیه و ثانویه و آبگیری، در داخل رزین آغشته گردیدند. پس از تهیه برش های فوق نازک50 نانومتر در داخل یورانیل استات رنگ آمیزی گردیدند.
    نتایج
    در مطالعه میکروسکوپ نوری مشخص گردید که این بافت از پری کوندریوم، کندروبلاست و کندروسیت تشکیل شده است و تعداد قابل توجهی از سلول های بالغ آنها به صورت هم منشا و دارای لاکونای مشترک دیده شدند. در مطالعات فراساختاری کندروبلاست ها دارای تجمع ارگانل های داخل سلولی بیشتری نسبت به کندروسیت ها بوده و این تجمع در سنین بالاتر چشمگیرتر بود ولی در همه سنین بافت غضروف دارای غشای ناصاف و مضرس بود.
    نتیجه گیری
    بر اساس مطالعه انجام شده بافت غضروف باله پشتی از نظر ساختار میکروسکوپ نوری و الکترونی شباهت نزدیک به بافت غضروف باله پشتی در سایر گونه ها را داشته اما تفاوت جزئی مشاهده گردید که قابل گزارش می باشد.
    کلیدواژگان: بافت شناسی، بافت غضروف، باله پشتی، تاس ماهی ایرانی
  • معصومه اسدبگی، ناصر میرازی، مهران وطنچیان صفحه 213
    هدف
    هدف از این مطالعه بررسی التیام زخم پوستی پس از مصرف موضعی عصاره بخش های هوایی گیاه یونجه پا کلاغی در مقایسه با پماد فنی توئین در رت بود.
    مواد و روش ها
    پس از القای بیهوشی در 80 سر موش صحرایی نر، زخمی مستطیل شکل در پشت هرکدام از آنها ایجاد شد. التیام زخم در 8 گروه شامل: کنترل (A)، کرم فنی توئین 1 درصد (B)، پماد عصاره 10 درصد (C)، پماد عصاره 20 درصد (D)، پماد عصاره 40 درصد (E)، کرم فنی توئین 1درصد + پماد عصاره 10 درصد (F)، کرم فنی توئین 1 درصد + پماد عصاره 20 درصد (G) و کرم فنی توئین 1 درصد + پماد عصاره 40 درصد(H) بررسی گردید. درمان و اندازه گیری زخم ها با آنالیز تصاویر دیجیتالی به مدت 21 روز صورت پذیرفت. جهت مطالعات میکروسکوپی در روزهای 3، 7، 14 و 21 از محل ترمیم نمونه برداری شد. التیام زخم برای همه گروه های تحت تیمار مشخص گردید. داده ها با نرم افزار SPSS18 آنالیز شدند.
    نتایج
    متوسط سطح زخم التیام یافته در گروه های E و H از متوسط سطح زخم سایر گروه ها کمتر بود (01/0>P). همچنین بر اساس نتایج هیستوپاتولوژیکی برآیند کلی التیام زخم گروه های Eو H بهتر از سایر گروه ها بود.
    نتیجه گیری
    با توجه به اثرات ضد التهابی، ضد میکروبی و ترمیمی عصاره گیاه یونجه پا کلاغی در مقایسه با داروی فنی توئین 1 درصد می توان اذعان نمود که ترکیبات موجود درگیاه عامل موثرتری در التیام زخم های جلدی تمام ضخامت می باشند.
    کلیدواژگان: التیام زخم، عصاره گیاه یونجه پا کلاغی، فنی توئین، پوست، موش صحرایی
  • سید محمد امین موسوی، فریده قنبروند، علیرضا دهناد صفحه 225
    هدف
    از آنجایی که القای آپوپتوزیس در سلول های سرطانی یکی از روش های مناسب برای درمان سرطان بوده و یافتن ترکیبات ضدسرطان جدید به ویژه ترکیبات القاء کننده آپوپتوزیس اولویت تحقیقاتی محسوب می گردد، لذا در این مطالعه متابولیت های محلول در اتر باکتری بومی ایران به نام Streptomyces sp. ABRIINW 111 جدا سازی و اثرات ضدسرطانی متابولیت ها با استفاده از رده سلولی K562 لوسمی میلوییدی مزمن مورد بررسی قرار گرفت.
    مواد و روش ها
    سلول های K562 با غلظت های مختلف متابولیت های محلول در اتر و برای مدت زمان 12 تا 72 ساعت تیمار شد. از آزمون دفع رنگ تریپان بلو و آزمون قطعه قطعه شدن DNA به ترتیب برای بررسی مهار رشد و وقوع آپوپتوزیس استفاده شد.
    نتایج
    متابولیت های محلول در اتر باعث مهار رشد وابسته به غلظت و زمان در سلول های K562 گردید، بطوری که میزان IC50 24 و 48 ساعت به ترتیب برابر 1000 و 400 نانوگرم بر میلی لیتر بود. به علاوه، این متابولیت ها باعث کاهش معنی دار (05/0P <) در زیستایی سلول های K562 شد. نتایج حاصل از مشاهدات میکروسکوپ نوری و آزمون قطعه قطعه شدن DNA حاکی از القای آپوپتوزیس در سلول های K562 بود.
    نتیجه گیری
    به طور کلی، با توجه به نقایص به وجود آمده در فرآیند آپوپتوزیس در سلول های سرطانی و نیز وجود مقاومت دارویی در این سلول ها، شناسایی ترکیبات جدید القا کننده آپوپتوزیس همانند متابولیت های محلول در اتر می تواند برای مطالعات بیشتر در زمینه درمان سرطان کمک کننده باشد.
    کلیدواژگان: آپوپتوزیس، استرپتومایسس، فرآورده های طبیعی، لوسمی میلوییدی مزمن
  • ابوذر قربانی، فاطمه زرین کمر، الهیار فلاح صفحه 235
    هدف
    تنش های محیطی به ویژه تنش سرما بر روی ویژگی های مورفولوژی، آناتومی و فیزیولوژی گیاهان تاثیر می گذارند. برنج، گیاه حساس به سرما می باشد که محصول آن تحت این تنش تا حد زیادی کاهش می یابد. با توجه به اهمیت برنج، شناخت ارقام متحمل و مکانیسم دفاعی آنها در مقابل دمای پایین ضروری می رسد.
    مواد و روش ها
    در این پژوهش تاثیر سرما بر صفات تشریحی و مورفولوژی دو رقم مقاوم (اوندا) و حساس (نعمت) برنج (Oryza sativa) در مرحله جوانه زنی به مدت 8 روز تحت دماهای پایین (15 و 10 درجه سانتی گراد) و شاهد (25 درجه سانتی گراد) بررسی شد.
    نتایج
    نتایج نشان داد که طول و وزن خشک ساقه چه و ریشه چه هر دو رقم نعمت و اوندا تحت تنش نسبت به شاهد کاهش پیدا کرده، بطوری که در رقم نعمت در دماهای 15 و 10 درجه سانتی گراد، وزن خشک ساقه چه و ریشه چه به ترتیب با 66، 75، 5/66 و 81 درصدکاهش و طول ساقه چه و ریشه چه با 61، 69، 47 و 72 درصد کاهش نسبت به شاهد نشان داد. این تغییرات در رقم نعمت در مقایسه با رقم اوندا با کاهش بیشتری همراه بود. بررسی صفات تشریحی نیز نشان داد که در هر دو رقم تحت تاثیر تنش سرما با تغییراتی همراه بود که مهمترین این تغییرات شامل افزایش ضخامت لایه های چوب پنبه ای و کاهش میزان حفرات آئرانشیم که با سلول های پارانشیم پر شده بود، می باشد.
    نتیجه گیری
    تغییرات بوجود آمده در جهت افزایش مقاومت گیاه به تنش دمای پایین بود که رقم اوندا از مکانیسم دفاعی بهتری نسبت به رقم نعمت برخوردار بود.
    کلیدواژگان: برنج، تنش سرما، آناتومی، آئرانشیم
  • عبدالکریم چهرگانی راد، مرتضی عطری، سمیه یوسفی صفحه 245
    هدف
    با توجه به اهمیت جنس Artemisia از جنبه اقتصادی، دارویی، خوراکی و زینتی، این بررسی به منظور تعیین و تشخیص تنوع درون گونه ای در جمعیت های گونهArtemisia incana در استان آذربایجان شرقی انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    برای بررسی تنوع درون گونه ای گونه A. incana در استان آذربایجان شرقی از روش تعیین زیستگاه ویژه (D.S.S.) استفاده شد. بر اساس این روش، از بین زیستگاه های مورد بررسی، شش زیستگاه ویژه برای این گیاه تعیین و داده های فلوریستیک- اکولوژیک به همراه بذر جمعیت های این گونه از هر زیستگاه جمع آوری گردید. پروتئین های ذخیره ای بذر استخراج و با روش الکتروفورز مطالعه شد.
    نتایج
    در بررسی زیستگاه های ویژه، 54 گونه گیاهی برای A. incana به عنوان گونه های همباش شناسایی شدند. نتایج حاصل از آنالیز داده های فلوریستیک منجر به تشخیص 4 گروه متمایز شد که نشان دهنده وجود تنوع درون گونه ای در این گیاه است. آنالیز داده های اکولوژیک نیز 4 گروه فوق را تایید نمود. الگوی الکتروفورزی پروتئین های ذخیره بذر در همه جمعیت ها مورد بررسی قرار گرفت و 3 گروه پروتئینی کاملا بارز برای جمعیت های مورد بررسی به دست آمد.
    نتیجه گیری
    در بررسی الگوی الکتروفورزی، وجود تفاوت در تعداد و نوع باندهای پروتئینی در جمعیت های مورد بررسی نشان دهنده وجود تنوع درون گونه ای در گونه A. incanaاست. بنابراین در گونه مورد بررسی، گروه های جمعیتی معرفی شده با مارکر فلوریستیکی، توسط مارکر های اکولوژیکی و الگوی الکتروفورزی پروتئین های ذخیره ای بذر نیز تایید گردید که نشان می دهد گروه بندی فلوریستیکی می تواند به عنوان یک روش کم هزینه و کارآمد برای بررسی تنوع زیستی به کار رود.
    کلیدواژگان: الکتروفورز، درمنه، تنوع درون گونه ای، زیستگاه ویژه
|
  • Saremi A. Page 171
    Diabetes mellitus type 2 is an importance public health problem affecting more than 285 million people in the world. According to the World Health Organization, about 2 million Iranian people had diabetes in 2000. It is expected that the affected people by diabetes mellitus type 2 will be increased from 2 million people to 6.4 in 2030. Sporting exercises play a critical role in prevention and control of diabetes type 2. Since physical activity has been shown to protect against the diabetes type 2 development, so suitable sporting programs have to incorporated into the clinical care system of high risk people for diabetes type 2. In this paper the pathophysiological pathways of diabetes type 2 is briefly reviewed. Then training therapy benefits effects with more details on glycemic control and cardiovascular risk profile in diabetes type 2 is investigated with recommendations for participation in sporting programs.
  • Abbaspour J., Ehsanpour Aa, Amini F Page 183
    Aim

    Plant growth regulators are able to change the physiological process. Aim of this study is studies of gibberellin (GA3) effects on soluble proteins and root and leaf protein banding profile of short stem Ri T-DNA carrier transgenic Nicotiana tabacum L. plant in comprising with control.

    Material And Methods

    First, transformation of tobacco plant cv. Wisconsin was confirmed using PCR technique. Then transgenic and non transgenic plants were treated with 0,. 2. 4 mg/l GA3 in MS media under in vitro culture for 4 weeks. Soluble proteins as well as SDS PAGE of root and leaves from transgenic and non transgenic plants treated with GA3 were investigated.

    Results

    Transformation in transgenic plant was confirmed using GUS primers. Assessment of roots and leaves protein of transgenic and non transgenic treated with different concentrations of GA3 revealed that exogenous GA3 had significant impact on increasing of total root protein of root and leaf in both transgenic and non transgenic plants. Also GA3 increased the number of protein bands in electrophoresis pattern.

    Conclusion

    It is believed that exogenous GA has an impact on root and leaf protein synthesis through transcription and translation processes and also inhibited the activity of protein degradation enzymes.

  • Baharara J., Mahdavi Shahri N², Nemati A., Shahraki Nasab Page 193
    Aim
    Lizards are one of the most diverse and successful vertebrates in hot deserts of the world that biologists focus on their reproduction and gametogenesis.
    Materials And Methods
    This research is experimental study and the aim of that is to investigation of spermatogenesis steps and sperm production limit identification belongs spring three months. 10 male lizards (Laudakia Caucasia, Syn: Stellio caucasicus: Agamidae) were collected at the end of each month. After determination and morphological studies, their testes were dissected of animal body and prepared for histological studies using light microscopy. Quantitative data were analyzed using SPSS by ANOVA and Kruskal-Wallis tests (P<0.05).
    Results
    Results showed that the spermatogenesis is started in the lizard from beginnings April and is gradually activated more with warming weather, As maximum spermatogenesis and mature spermatozoa production were observed in the end of June.
    Conclusion
    Based on histological evidences, spermatogenesis step is activated from early spring and is continued to the late of spring. Maximum sperm production is in June.
  • Ghanbari T., Abdi R.*, Savari A Page 203
    Aim
    As there is not any comprehensive studies on cartilage tissue in Persian sturgeons and this valuable species is native in south coast of the Caspian Sea, in this reserch light and electron microscopic study of cartilage tissue of dorsal fin were provided to use in other related studies.
    Material And Methods
    The routine procedures of preparation of tissues were followed for light microscopic study. Paraffin blocks were cut with a thickness of 6 microns, stained with H&E. For transmission electron microscopic study the samples after primary and post-fixation, were dehydrated and embedded in resin. Then, ultrathin sections of 50 nm were stained with uranyl acetate.
    Results
    Light microscopic results showed that cartilage tissue of dorsal fin is made of prichondrium, chondroblast and chondrocyte and a large number of mature cells have the same origin and common lacunae. In ultrastructural studies chondroblasts have more aggregation of inter cellular organelles than the chondrocytes. This finding was prominent in upper age but membrane of cartilage tissue was not smooth in all age.
    Conclusion
    Light and transmission electron microscopic studies of cartilage tissue of dorsal fin in Persian sturgeons were similar to the other species but a little difference were seen to be reported.
  • Asadbegy M., Mirazi N., Vatanchian M Page 213
    Aim
    This study is examination skin wound healing after using of lotus corniculatus L. aerial part extract in comparison with Phenytoin ointment in rat.
    Materials And Methods
    After anesthesia of 80 Wistar male rats, a rectangular wound was produced at back each of which. Healing woud steps was studied in 8 treated groups: control (A), 1% Phenytoin cream (B), 10% extract ointment (C), 20% extract ointment (D), 40% extract ointment (E), 1% Phenytoin cream + 10% extract ointment (F), 1% Phenytoin cream +20% extract ointment (G), 1% Phenytoin + 40% extract ointment (H). Medication and measuring wounds were done using digital images analysis for 21 days. Samples were collected from wound healing sites for microscopy after 3, 7, 14 and 21 days. Wound healing was determined for all of treated groups. Data were analyzed using SPSS18.
    Results
    Healed wound area mean in E and H groups was lower than comparing to other groups (P<0.01). Also based on histopathological results, E and H groups showed more healing wound in comparison with other groups.
    Conclusion
    According to anti-inflammation, anti-microbial and healing effects of Lotus corniculatus in comparison with 1% Phenytoin, it is believed that the plant compounds are more effective in full thick skin wound healing.
  • Moosavi Ma, Ghanbarvand F., Dehnad Ar Page 225
    Aim
    Since induction of apoptosis is an important strategy in cancer treatment, many attempts are in program to find new apoptotic inducer agents. Hence, ether soluble metabolites from Iranian native bacteria, Streptomyces sp. ABRIINW 111, were isolated and anti-cancer activity of these metabolites was studied using human chronic myeloid leukemia K562 cells.
    Materials And Methods
    K562 cells were treated by various concentrations of these metabolites for 12- 72 h. Trypan blue exclusion test and DNA fragmentation assay were used to study growth inhibition and apoptosis occurrence, respectively.
    Results
    Ether soluble metabolites induced growth inhibition in K562 cells in a concentration- and time- dependent manner. IC50 values after 24 and 48 h treatment were 1000 and 400 ng/ml, respectively. Moreover, these metabolites caused significant decrease in K562 cells viability (P < 0.05). Light microscopy and DNA fragmentation assay results showed apoptosis induction in treated cell.
    Conclusion
    According to apoptosis deficient and drug resistance in cancer cells, identification of new apoptosis inducers such as ether soluble metabolites could be helpful in more investigations in cancer treatment.
  • Ghorbani A., Zarinkamar F., Fallah A Page 235
    Aim
    Plants face many stresses in nature and have different defense mechanisms against stress. Rice is a cold sensitive plant and its product considerably decreases under cold stress. Since rice is an important crop, recognizing the tolerant cultivar and their defense mechanism against low temperature seems necessary.
    Materials And Methods
    In the present study anatomic and morphological features of tolerant (Onda) and sensitive (Nemat) rice varieties were studied at the germination phase under low (10, 15°C) and room temperature (25°C) for a period of of 8 days.
    Results
    Results show that dry weight, length of the hypocotyl and radicle of both Onda and Nemat cultivars under stress were decreased. The decrease was greater in the Nemat cultivar than the Onda cultivar. In addition, anatomic features of both cultivars under cold stress underwent some changes including increase of thickness of suberin layers and decrease of the amount of aeranchyma tissues.
    Conclusion
    Changes observed in the two varieties of rice were towards increasing resistance to low temperature stress. The Onda variety had a more suitable defense mechanism compared to the Nemat variety.
  • Chehregani Rad A., Atri M., Yousefi S Page 245
    Aim
    Regarding economic, medicinal, food and decorative importance of Artemisia genus, this study was carried out to determination of intraspecific diversity in the Artemisia incana populations collected from East Azerbaijan.
    Materials And Methods
    To study of intraspecific diversity in A. incana in East-Azerbaijan D.S.S. method was used. Six special habitats of this population were recognized. Seeds of populations as well asand floristic-ecologic data were collected from each special habitat. Seed storage proteins were subjected for electrophoresis studies.
    Results
    In survey of all special habitats, 54 species were distinguished as associated species. Analysis of floristic data (Floristic compositions of each special habitat as floristic marker) led to identification of 4 separate groups that was indicated the existence of intraspecific diversity in this species. Analysis of ecologic data was also confirmed the groupment. The analysis of seed storage protein electrophoresis banding pattern showed three quite obvious groups.
    Conclusion
    In the survey of electrophoresis pattern, existence of differences regarding number and density of the protein bands indicating existence of intraspecific diversity in the populations of A. incana. Therefore in this species, the grouping that introduced with floristic marker, confirmed also with ecological and electrophoresis markers. This means that floristic grouping can only be used as a cost-effective and efficient method for studying of intraspecific diversity.