فهرست مطالب

پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز - سال سی و چهارم شماره 2 (پیاپی 98، خرداد و تیر 1391)

مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز
سال سی و چهارم شماره 2 (پیاپی 98، خرداد و تیر 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/05/31
  • تعداد عناوین: 20
|
  • ناصر اصلان آبادی، رضوانیه صالحی، محمدرضا تابان صادقی، سید کاظم شکوری، احمد احمدزاده پورناکی صفحه 7
    زمینه و اهداف
    بعد از معرفی بالن پمپ داخل آئورتی، از حدود سال 1960، کانتر پالسیشن بعنوان متدی برای درمان آنژین مقاوم و نارسایی حاد قلب در زمینه ایسکمی معرفی شد. امروزه دستگاه فشارنده متناوب خارجی (EECP) به عنوان یک درمان غیر تهاجمی در موارد آنژین و نارسایی حاد قلبی مورد استفاده قرار می گیرد. اما فقط در چند مطالعه محدود اثرات EECP در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی مزمن مقاوم به درمان بررسی شده است. هدف از این مطالعه یافتن اثراتEECP در نارسایی قلبی مزمن مقاوم به درمان بود.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه مداخله ای، 30 بیمار(21 مرد و 9 زن) که تحت درمان دارویی سرپایی حداکثری بودند، برای یک دوره 35 جلسه ای تحت بررسی قرار گرفتند. اثرات درمانی EECP بر روی کیفیت زندگی بر اساس پرسشنامه استاندارد FS36، پارامترهای اکوکاردیوگرافی و تست 6-Min. walk در دوره های قبل و بعد درمان مورد ارزیابی قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج بدست آمده از پرسشنامه کیفیت زندگی (SF36) قبل از درمان و بعد از شروع درمان دارای اختلاف معنی دار نبود (1/0=p). در بررسی فانکشن قلبی اختلاف معنی داری بین EF قبل و بعد از درمان وجود داشت (002/0=p) اما با اندکس کارایی میوکارد این یافته بدست نیامد (3/0=p). قطر پایان دیاستولی و پایان سیستولی بطن چپ بعد از درمان بطور معنی داری کاهش یافته بود (032/0=p) و (015/0=p). مدت زمان تست 6-Min. walk نسبت به قبل از شروع درمان، به طور معنی داری افزایش یافته بود (0001/0=p).
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که EECP یک روش موثر و در عین حال بی خطر برای بهبود مسافت طی شده و افزایش قدرت فعالیت روزانه در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی مقاوم به درمان دارویی بود اما موجب افزایش کیفیت زندگی نشد. اثرات مفید آن روی فانکشن سیستولیک قلبی مشخص نشد.
    کلیدواژگان: نارسایی قلبی مزمن، دستگاه فشارنده متناوب خارجی، تحمل ورزش
  • شهلا بابایی نژاد، عفت خداییانی، حمیده هریزچی قدیم، پانته آمحرابی صفحه 12
    زمینه و اهداف
    ملاسما یک هیپرپیگمانتاسیون قهوه ای رنگ است که در صورت و گردن زنان دیده می شود. هدف از این مطالعه بررسی آنمی فقر آهن و کمبود فولات و ویتامین B12 در این بیماران می باشد.
    مواد و روش ها
    در یک مطالعه توصیفی- مقطعی تعداد 70 خانم دارای لک صورت با تشخیص ملاسما تحت بررسی خونی از نظر هموگلوبین، هماتوکریت و سطح آهن و فریتین، فولات و ویتامین B12 سرم قرار گرفتند. وضعیت آهن و فولات و ویتامینB12 قرار گرفتند. داده های بدست آمده با استفاده از نرم افزار آماری16-SPSS مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    میانگین سن بیماران در این مطالعه 35/7±42/33 سال به دست آمد. در30% بیماران سابقه فامیلی مثبت و خونریزی غیرطبیعی رحمی (AUB) در40% بیماران مثبت گزارش شده بود اما60% بیماران دارای عادت ماهیانه طبیعی بودند. از نظر محل ضایعه درگیری بیش از یک ناحیه از نواحی صورت در 9/72% بیماران مشاهده گردید. میانگین هموگلوبین بیماران در این مطالعه 63/1 ±2/11 به دست آمد. در افراد مورد مطالعه 3/14% موارد دارای آهن غیرطبیعی بودند و فریتین غیرطبیعی در6/8% مشاهده شد. فولات و ویتامین B12 بترتیب در 3 بیمار و 1 بیمار مشاهده گردید.
    نتیجه گیری
    این مطالعه ارتباطی را بین شدت آنمی و شدت ملاسما نشان میدهد ولی مطالعات بیشتری با گروه های کنترل ضروری می باشد.
    کلیدواژگان: ملاسما، کم خونی، فقر آهن
  • نعمت بیلان، مجید ملکی صفحه 16
    زمینه و اهداف
    هیپرکلسیوری یک پدیده مهم است که با عوارض متعدد همراه است مانند درد کولیکی شکم و تشکیل سنگ در این مقاله برآنیم تا تاثیر بی حرکتی را به عنوان یک عامل مستعد کننده در دفع کلسیم در کودکان بستری شده در بیمارستان را مورد ارزیابی قرار دهیم.
    مواد و روش ها
    مقادیر کلسیم و کراتینین ادراری در روز اول و روز هفتم در 37 کودک با سن بالای 2 سال پس از بستری در بیمارستان اندازه گیری شد تمام این کودکان بی حرکت مطلق بودند از طرفی تمام این مقادیر در 40 کودک نرمال بعنوان گروه کنترل نیز اندازه گیری شد.
    یافته ها
    شیوع هیپرکلسیوری بصورت واضح در گروه مورد افزایش داشت (45% در مقابل 10%، 0001/0P=). هماچوری میکروسکوپی در 30٪ بیماران با هیپرکلسیوری مشاهده شد
    نتیجه گیری
    هیپرکلسیوری در بیماران بی حرکت در فاز کاتابولیسم بصورت واضحی بالاتر از کودکان نرمال است و بیشترین نشانه دیده شده در بیماران هماچوری میکروسکوپی است که در ابتدا ممکن است مورد توجه قرار نگیرد.
    کلیدواژگان: هیپرکلسیوری، بی حرکتی، شیوع
  • سید جواد سیدتوتونچی، هاجر یوسف زاده مبارکی، نگیسا سیدتوتونچی صفحه 21
    زمینه و اهداف
    صدا یک وسیله ارتباطی مهم در انسان است و وظیفه ایجاد صوت در انسان بعهده حنجره می باشد. یکی از علل عمده اشکالات صدا ندول تارهای صوتی است که معمولا این حالت بیشتر در افرادی که از حنجره زیاد استفاده می کنند دیده می شود. هدف این مطالعه مقایسه دو روش تکنیک جراحی و گفتار درمانی در بهبود صدا بود.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه 60 بیمار با تشخیص ندول صوتی به دو گروه تقسیم شدند. در گروه اول بوسیله گفتار درمانی معالجه شدند و در گروه دیگر بیماران به روش جراحی میکروسکوپیک درمان شدند. بهبود صدا در هر یک از گروه ها 3 ماه بعد از درمان بررسی شدند.
    یافته ها
    از کل 60 بیمار (36 مرد و 24 زن)، 30 بیمار (18 مرد- 12 زن با میانگین سنی 1/9 3/38) در گروه جراحی و 30 بیمار (18 مرد و 12 زن با میانگین سنی 71/8 1/37) در گروه گفتار درمانی بودند. اختلاف واضحی در کیفیت صدای این دو گروه که بوسیله رضایمندی بیماران و جراح اندازه گیری شد وجود نداشت.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که اختلاف بین روش های جراحی و گفتاری درمانی برای درمان ندولهای حنجره وجود ندارد، بعضی اختلافها ممکن است وابسته به وضعیت اجتماعی و فرهنگی باشد.
    کلیدواژگان: خشونت صدا، ندول حنجره، گفتاردرمانی
  • امیر حسین جعفری روحی، نعمت بیلان، علی تقی زادیه، سپیده طهماسبی، پونه نویدی صفحه 26
    زمینه و ا
    هدف
    شوک از علل مهم مرگ و میر و ناتوانی کودکان می باشد. شایعترین اتیولوژی آن شوک هیپوولمیک است. تشخیص به موقع و شروع هر چه سریعتر درمان از مهمترین عوامل مرتبط با سرانجام شوک در کودکان می باشد. هدف از این مطالعه تعیین عوامل موثر در سرانجام کودکان مبتلا به شوک جبران نشده بود.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه مقطعی، سرانجام بیماران بستری در بخش مراقبتهای ویژه کودکان، بصورت ترخیص یا فوت تعیین گردید. مشخصات بیماران شامل متغیرهای سن، جنس، اتیولوژی شوک، یافته های آزمایشگاهی، وجود اختلال ارگان و مداخلات درمانی زودرس بین دو گروه مقایسه شد.
    یافته ها
    متغیرهای غیرمستقل موثر در مرگ و میر شامل اتیولوژی، ترومبوسیتوپنی، وجود درگیری ارگان های ریوی، کلیوی، هماتولوژیک و نورولوژیک، مایع درمانی زودرس، لوله گذاری زودرس و آرامبخشی زودرس بودند. متغیرهایی نظیر سن، جنس، تعداد لکوسیتها و اختلال ارگانهای قلبی و کبدی بین دو گروه تفاوت معنی دار آماری نداشتند. تنها متغیرهای پیش بینی کننده مستقل مرگ و میر در مطالعه چندمتغیره، لوله گذاری زودرس در بدو پذیرش (OR=1.17، 95%CI=1.07-1.28، p=0.05) و آرامبخشی زودرس (OR=1.36، 95%CI=1.09-1.42، p=0.04) بودند.
    نتیجه گیری
    عدم لوله گذاری و آرامبخشی زودرس متغیرهای معتبر پیش بینی کننده مرگ و میر در بیماران مبتلا به شوک جبران نشده بودند.
    کلیدواژگان: شوک، اختلال مولتی ارگان، سرانجام
  • زینب خانجانی، هوشنگ مهدویان صفحه 31
    زمینه و اهداف
    نارساخوانی اختلالی است که در آن پیشرفت خواندن پایین تر از حد مورد انتظار، بر حسب سن، آموزش و هوش کودک می باشد. هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی روش درمانی نوروفیدبک (فرایند شرطی سازی عاملی که در آن افراد می آموزند فعالیت الکتریکی مغز خود را تغییر دهند) بر درمان اختلال نارساخوانی است.
    مواد و روش ها
    بدین منظور یک دانش آموز پسر و یک دانش آموز دختر نارساخوان به صورت نمونه گیری در دسترس از مراکز پنج گانه آموزش و پرورش شهر تبریز انتخاب شدند و 20 جلسه درمان نوروفیدبک دریافت نمودند. پژوهش در چارچوب طرح تجربی تک موردی با استفاده از طرح خطوط پایه منفرد و با پیگیری دو ماهه و سه ماهه به انجام رسید. به منظور ارزیابی پیشرفت این کودکان از آزمون خواندن و نارساخوانی نما استفاده شد.
    یافته ها
    آزمودنی ها در آزمون خواندن پیشرفت داشتند و این پیشرفت در پیگیری دو ماهه و سه ماهه پایدار بود.
    نتیجه گیری
    درمان به روش نوروفیدبک به بهبود درک مطلب دانش آموزان بیش از بهبود بیان آنان کمک نمود.
    کلیدواژگان: نارساخوانی، نوروفیدبک
  • عفت خداییانی، شهلا بابایی نژاد، مهسا جمشید اصلی، الهام رزاق کریمی، مرتضی قوجازاده صفحه 40
    زمینه و اهداف
    قطر مو را می توان به عنوان فاکتور اصلی جهت ارزیابی توده مو بکار برد، بطوری که قطر مو را فاکتور دقیق تری از شمارش موها جهت ارزیابی توده مو می دانند. برحسب سن، جنس افراد، تیپ پوست، تیپ ریزش مو و رشد مو ها پس از درمان، قطر مو ها متفاوت می باشد. هدف از مطالعه بررسی قطر مو های سر بیماران مبتلا به ریزش مو قبل و پس از درمان و بررسی قطر موهای فامیل درجه یک این افراد می باشد.
    مواد و روش ها
    طی یک مطالعه توصیفی- تحلیلی 240 نفر مراجعه کننده به درمانگاه پوست بیمارستان سینا و کلینیک های تخصصی درماتولوژی به علت ریزش مو و گروه کنترل بدون ریزش مو در فاصله سال های 88 تا 89 بعد از کسب معیارهای ورود مورد بررسی قرار گرفتند. نمونه موی سر از مناطق مختلف پوست سر با روش Hair Pull تهیه و قطر آن با میکرومتر دیجیتالی با دقت یک میکرومتر اندازه گیری شد. سپس یافته های حاصل ارزیابی شدند.
    یافته ها
    تفاوت بارزی بین گروه های مختلف از نظر میانگین سنی مشاهده نشد. قطر مو در حالت بعد از درمان نسبت به قبل، گروه شاهد نسبت به دیگر گروه ها و در زنان نسبت به مردان، در رنگ موی قهوه ای روشن نسبت به قهوه ای تیره بیشتر بود. ضخامت قطر مو بعد از درمان در هر گروه (مردان و زنان افزایش داشته که این افزایش در مردان بیشتر از زنان بود. میانگین قطر مو در قسمت فرونتال کمتر از بقیه مناطق پوست سر بود میانگین قطر موی فامیل درجه یک بیماران با ریزش مو، بیشتر از آنان بود.
    نتیجه گیری
    در مطالعه حاضر مشاهده گردید که بر حسب جنس افراد، تیپ پوست و رشد موها پس از درمان، قطر موها متفاوت می باشد. با این حال بر حسب سن تفاوتی وجود نداشت.
  • حمیدرضا رستمی، علی اصغر ارسطو، سیف الله جهانتابی نژاد، محمد خیاط زاده ماهانی، رضا عزیزی مال امیری صفحه 45
    زمینه و اهداف
    فلج مغزی همی پارزی، آسیب بیشتر یک سمت بدن در نتیجه اختلالی غیرپیشرونده در مغز نابالغ است. هدف این مطالعه مقایسه تاثیر روش های درمانی حرکت درمانی همراه با محدودیت و واقعیت مجازی بر عملکرد اندام فوقانی کودکان مبتلا به فلج مغزی همی پارزی بود.
    مواد و روش ها
    تعداد 24 کودک فلج مغزی همی پارزی از جامعه در دسترس در یک کارآزمایی بالینی تصادفی در 3 گروه 8 نفره بررسی شدند (واقعیت مجازی، حرکت درمانی همراه با محدودیت و کنترل). برنامه درمانی شامل جلسات 5/1 ساعته، یک روز در میان و به مدت4 هفته بود. ارزیابی توسط ابزار کفایت حرکتی برواینینکس- اوزرتسکی و فعالیت حرکتی کودکان، قبل، بعد و3 ماه پس از اتمام مداخلات صورت گرفت. انتخاب تصادفی نمونه ها و تحلیل داده ها با آزمون آنالیز واریانس در تکرار مشاهدات توسط نرم افزارSPSS-16 در سطح معناداری 05/0 انجام گردید.
    یافته ها
    آنالیز اطلاعات ابزارهای ارزیابی حاکی از این مطلب بود که اختلاف آماری معناداری بین گروه های واقعیت مجازی و حرکت درمانی همراه با محدودیت در جلسه پس از درمان از لحاظ میانگین سرعت و مهارت اندام فوقانی (واقعیت مجازی: 23/0±22/1، حرکت درمانی همراه با محدودیت: 37/0±35/1) وجود نداشت. در آنالیز اطلاعات جلسه پیگیری نیز اختلاف معنادار آماری بین جلسات پس از درمان و پیگیری در هر سه گروه مطالعه وجود نداشت.
    نتیجه گیری
    بر اساس نتایج این مطالعه می توان روش های درمانی واقعیت مجازی و حرکت درمانی همراه با محدودیت را به عنوان روش هایی جایگزین برای یکدیگر جهت بهبودی عملکرد اندام فوقانی کودکان مبتلا به فلج مغزی همی پارزی در نظر گرفت.
    کلیدواژگان: تکنولوژی واقعیت مجازی، حرکت درمانی همراه با محدودیت، عملکرد اندام فوقانی، فلج مغزی همی پارزی
  • محمد رستمی، محمد علی نظری، میر تقی گروسی فرشی صفحه 52
    زمینه و اهداف
    تحقیقات نشان داده اند که تفاوت های فردی در حساسیت سیستم های فعال ساز و بازدارنده رفتاری با عاطفه مثبت و منفی در ناقرینگی نواحی مغزی رابطه وجود دارد. هدف از این مطالعه بررسی اثر متفاوت این دو سیستم بر روی الگوی فعالیت مغزی در پاسخ به محرک های خنثی، مثبت و منفی می باشد.
    مواد و روش ها
    این پژوهش از نوع پژوهش های شبه تجربی با اندازه گیری های مکرر می باشد. امواج مغزی 36 دانشجوی کارشناسی (18 نفر با حساسیت بالای BAS و 18 نفر با حساسیت بالای BIS) در طول تماشای تصاویر عاطفی ثبت شد. امواج عاری از آرتیفکت از حوزه زمان به حوزه فرکانس تبدیل شد. سپس میانگین توان مطلق باند آلفا در نواحی پیشانی و پس سری برای هر آزمودنی محاسبه شد.
    یافته ها
    نتایج نشان دادند که افراد با حساسیت بالای BAS در پاسخ به محرک های خنثی افزایش فعالیت را در ناحیه پیشانی و خلفی چپ نشان دادند. اما هیچ تفاوت معنی داری در مورد گروه BIS در این موقعیت بدست نیامد. در شرایط القای خلق مثبت افراد با حساسیت بالای BAS افزایش فعالیت را در ناحیه پیشانی چپ و در شرایط القای خلق منفی افراد با حساسیت بالای BIS افزایش فعالیت را در ناحیه پیشانی راست نشان دادند. اما اثرات پیش بینی شده برای این دو گروه با ناقرینگی نواحی خلفی معنی دار نبود.
    نتیجه گیری
    این یافته ها با این فرضیه که ناقرینگی نواحی پیشانی با عاطفه مثبت و منفی رابطه دارد، هماهنگ است و نه با ناقرینگی در ناحیه خلفی.
    کلیدواژگان: القای خلق، الگوی فعالیت مغزی، سیستم بازدارنده رفتاری، سیستم فعال ساز رفتاری، الکتروانسفالوگرافی
  • سید کاظم شکوری، علی اکبر طاهر اقدم، یعقوب سالک زمانی، مهران محمدزاده زمانی، داریوش سوادی اسکویی، فریبا اسلامیان، همایون صادقی، محمد شیمیا، یعقوب حشمت صفحه 59
    زمینه و اهداف
    سندرم درد میوفاسیال، نوعی درد منطقه ای می باشد که از نقاط دردناک میوفاسیال نشات می گیرد. درد میوفاسیال به عنوان یک درد منطقه ای که از یک سری عضله اسکلتی نشات می گیرد، تعریف می شود. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر فیزیوتراپی و طب سوزنی بر بهبود سردرد ناشی از MPSمی باشد.
    مواد و روش ها
    در این بررسی80 بیمار که دارای سردرد همراه با MTP در ناحیه گردنی بودند مورد مطالعه قرار گرفتند.
    یافته ها
    میانگین تعداد دفعات سردرد در گروه درمانی فیزیوتراپی پس از درمان، در مقایسه با تعداد دفعات سردرد در گروه درمانی طب سوزنی معنی دار نبود. کاهش در معیار VAS پس از درمان در گروه طب سوزنی بطور معنی داری بیشتر از گروه درمانی فیزیوتراپی بود. اختلاف معیار Modified Mc Gill در گروه درمانی فیزیوتراپی بعد از درمان، در مقایسه با معیار Modified Mc Gill در گروه درمانی طب سوزنی معنی دار نبود. کاهش در معیار HIT پس از درمان در گروه طب سوزنی بطور معنی داری بیشتر از گروه درمانی فیزیوتراپی بود. اما کاهش در معیار A-PRI در گروه طب سوزنی بطور معنی داری بیشتر از گروه فیزیوتراپی بود.
    نتیجه گیری
    فیزیوتراپی و طب سوزنی هر دو روش های درمانی مناسب برای سردردهای با منشاء میوفاسیال می باشند ولی ماندگاری درمان با طب سوزنی در بلند مدت بیشتر است.
    کلیدواژگان: طب سوزنی، فیزیوتراپی، سردرد، سندرم درد میوفاسیال
  • سیامک شیوا، امیر حسین جعفری روحی، حمید میرزازاده صفحه 66
    زمینه و اهداف
    اهمیت بالینی هیپرگلیسمی در کودکان بد حال غیر دیابتی بخوبی مشخص نشده است. مطالعات اخیر نشان داده اند که هیپر گلیسمی در کودکان بد حال با مرگ ومیر رابطه دارد. هدف این مطالعه بررسی نقش هیپرگلیسمی در میزان مرگ و میر کودکان بد حال و رابطه آن با سیستم امتیاز دهی PRISM می باشد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی- تحلیلی و مقطعی کلیه کودکان بستری در PICU بیمارستان کودکان تبریز در طی سالهای 89-1388 مورد بررسی قرار گرفتند. قند خون بزرگتر یا مساوی 150 در دونوبت بعنوان هیپرگلیسمی در نظر گرفته شد. میزان شدت بدحالی بر اساس PRISM-III تعیین گردید.
    یافته ها
    در این مطالعه 213 پسر(8/58%) و 149 دختر (2/41%) با میانگین سنی 3/28 ماه (5/1 ماهه تا 13 ساله) مورد بررسی قرار گرفتند. میزان موارد مرگ (001/0=P) و نیاز به تهویه ی مکانیکی (02/0= P) در میان کودکان دچار هیپرگلیسمی بیشتر و میانگین سنی آنها (5/24 ماه) کمتر از بیماران فاقد هیپرگلیسمی (3/37 ماه) بود (002/0=P). حساسیت امتیاز دهی PRISM در این مطالعه برای مرگ ومیر کودکان بستری در بخش مراقبت های ویژه برابر 81% با point off Cut برابر 5/9 محاسبه شد
    نتیجه گیری
    افزایش قند خون کودکان بستری در بخش مراقبت های ویژه نقش اساسی را در مرگ ومیر و پیش آگهی این کودکان دارد. امتیاز PRISM حساسیت خوبی را در پیش بینی کودکان در معرض خطر دارد و هماهنگی و ارتباط قوی با هیپرگلیسمی و مرگ ومیر کودکان بدحال دارد.
    کلیدواژگان: هیپرگلیسمی، سیستم امتیاز دهی PRISM، مرگ و میر کودکان
  • علی صدیقی، جعفر گنج پور ثالث، سحر علوی، علی تبریزی صفحه 71
    زمینه و اهداف
    شکستگی های اینترتروکانتریک شایعترین شکستگی های نیازمند جراحی می باشند و بالاترین میزان مرگ به دنبال درمان جراحی را دارند. ابزارهای مختلفی برای فیکساسیون شکستگی اینترتروکانتریک وجود دارد. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی ارزش اخباری مثبت شاخص TAD (فاصله TiP پیچ تا آپکس سر فمور هم در نمای AP و هم لترال) در تعیین پیش آگهی بیماران درمان شده با DHS اجرا شده است.
    مواد و روش ها
    در یک مطالعه توصیفی- تحلیلی آینده نگر، 100 بیمار با شکستگی اینترتروکانتریک درمان شده با DHS در بخش ارتوپدی مرکز آموزشی درمانی شهداء مورد مطالعه قرار گرفتند.این بیماران از نظر ارتباط TAD با شکست فیکساسیون مورد ارزیابی قرار گرفتند.
    یافته ها
    از مجموع 100 بیمار مورد بررسی 53% مرد و47% زن بودند. حداقل سن بیماران در این مطالعه 29 سال و حداکثر آن 100 سال بود. میانگین سن بیماران نیز17/11 ± 71/76 سال بدست آمد. از نظر استئوپوروز 43% بیماران دارای گرید 4، 29% گرید 3، 21% گرید 5، 5% گرید 2، و 2% گرید 6 بودند. محل پیچ در 57% موارد خلفی– تحتانی و در 40% سانترال و در 3% فوقانی بود. میانگین TAD برابر با 83/1± 5/23 به دست آمد. شایعترین عارضه مشاهده شده شل شدن پیچ بود.
    نتیجه گیری
    بر اساس یافته ای این مطالعه فراوانی شکستگی های اینترتروکانتریک در مردان نسبت به زنان بیشتر است.موارد استئوپروزیس در اکثر بیماران دچار شکستگی های اینتر تروکانتریک وجود داشت. فاصله سر پیچ تا آپکس با شکست فیکساسیون ارتباط معنی داری دارد.
    کلیدواژگان: شکستگی اینترتروکانتریک، TAD، پیچ دینامیک هیپ
  • سیدمحمود طباطبایی، امیر منفردان، نسرین بارگاهی صفحه 75
    زمینه و اهداف
    بیماری ترومبوز یکی از شایع ترین بیماری های قلبی عروقی(CVD) است. این دسته از بیماری ها می تواند ناشی از فاکتورهای ژنتیکی و تغییرات اکتسابی دخیل در سیستم انعقاد خون باشد. علاوه بر فاکتورهای اکتسابی و محیطی موثر شناخته شده، پلی مورفیسم دو ژن CYP2C9 و VKORC1، به عنوان اصلی ترین فاکتورهای ژنتیکی دخیل در تغییرات دوزاژ مورد نیاز وارفارین در این بیماران، شناسایی شده است.
    مواد و روش ها
    از 200 بیمار با اختلالات قلبی عروقی خونگیری وریدی به عمل آمد و با استفاده از تکنیک RFLP-PCR نسبت به تعیین پلی مورفیسم آللی ژن CYP2C9 اقدام گردید.
    یافته ها
    با استفاده از قانون هاردی وینبرگ میزان فراوانی ژنوتیپهای مورد انتظار*1/*1،*1/*2،*1/ *3،*2/*2، *2/*3و*3/*3 در ژن CYP2C9 در بیماران قلبی عروقی منطقه شمال غرب ایران (شامل استانهای آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل) به ترتیب در جنس مونث 6/72، 2/13، 3/11، 94/0، 88/1 و 0 درصد و در جنس مذکر 8/64، 2/20، 7/12، 06/1، 94/0 و 0 درصد بود. میزان فراوانی تغییرات آللیک مورد بررسی در این مطالعه در دو گروه مونث و مذکر اختلاف معنی داری نداشت (p>0.05) به جز فراوانی ژنوتیپ *2/*1 که در جنس مذکر میزان شیوع بیشتری نسبت به جنس مونث به خود اختصاص می داد (p<0.05).
    نتیجه گیری
    در این مطالعه، هدف کلی تعیین میزان دوزاژ عروقی است. تعیین ژنوتیپ CYP2C9 یکی از پارامترهای مهم تاثیرگذار است که به همراه سایر فاکتورهای مداخله گر، بحث آزمون و خطا را در این بیماران تا حد ممکن کاهش می دهد. اولین قدم جهت رسیدن به این هدف، تعیین میزان فراوانی پلی مورفیسم آللی ژن CYP2C9 در جامعه ای بود که سابقه حوادث ترومبوتیک را به عنوان گروه پرخطر تجربه کرده بودند.
    کلیدواژگان: وارفارین، پلی مورفیسم، دوزاژ بهینه، ژن، سیستم آنزیمی سیتوکروم P450، ایزوپپتید C9
  • محمود عابدین زاده، سعید خامنه، ناصر احمدی اصل صفحه 81
    زمینه و اهداف
    مقادیر اسپیرومتریک بومی به میزان وسیعی برای ارزیابی عملکرد ریه استفاده می شوند. در این مطالعه پارامترهای اسپیرومتریک از جمله حجم باقیمانده (RV) و ظرفیت باقیمانده علمی (FRC) در یک گروه مونث جوان مورد بررسی قرار گرفتند.
    مواد و روش ها
    یکصدوپنجاه دانشجوی مونث سالم غیر سیگاری با میانگین سنی 19/1 ± 5/20 جمعیت مطالعه را تشکیل دادند. پارامترهای تنفسی، FRC، TLC، RV، FEV1، FVC وFEV1/FVC با استفاده از پلتیسموگراف Zan 500 با مقادیر استاندارد برای نژاد قفقازی اندازه گرفته شدند.
    یافته ها
    در بین مقادیری که از افراد بومی و غیر بومی مورد مطالعه بدست آمد فقط مقدار ظرفیت دمی و حجم باقیمانده در این دو گروه تفاوتی داشتند که از لحاظ آماری معنی دار بود (05/0 p <) و اختلاف بقیه پارامترها در دو گروه از لحاظ آماری معنی دار نبودند. بجز برایTLC، اختلافات معنی داری بین پارامترهای اندازه گیری شده در افراد مورد مطالعه و مقادیر پیشنهادی برای نژادقفقازی وجود داشت (05/0< p) و مقادیر تستهای عملکرد ریه برای مونثین جوان ایرانی در محدوده 106-94 درصد از معادلات پیشنهادی ATS برای نژاد قفقازی مونث قرار داشت.
    نتیجه گیری
    نتایج بدست آمده در این مطالعه برای افراد مونث ایرانی اختلافات قابل ملاحظه ای با مقادیر پیشنهادی ATS برای نژاد قفقازی نشان داد.
    کلیدواژگان: مونث، ایران، اسپیرومتری
  • ماشااله عقیلی نژاد، سید محمد سید مهدی، مجیدگل آبادی، سمیرا گودرزی دهریزی صفحه 86
    زمینه و اهداف
    اختلالات جسمی از جمله بیماری های عضلانی اسکلتی، شیوع بسیار بالایی دارند. این اختلالات رشد قابل توجهی داشته و شیوع آنها نسبت به آمار گزارش شده در 20 سال قبل در حدود چهار برابر شده است. اختلالات عضلانی- اسکلتی شایعترین بیماری های ناشی از کار یا تشدید شده توسط کار هستند و علت اصلی از دست رفتن روزهای کاری می باشند. زنان خانه دار گروه بزرگی از جمعیت کشور را به خود اختصاص می دهند و امروزه خانه داری نیز به عنوان یک شغل در نظر گرفته می شود. مطالعه حاضر به منظور ارزیابی شیوع اختلالات عضلانی اسکلتی و عوامل مرتبط با آن در زنان خانه دار انجام شده است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه از نوع مشاهده ای تحلیلی بود که به روش مقطعی انجام شد. در این مطالعه 120 زن خانه دار به روش تصادفی از یکی از مناطق تهران وارد مطالعه شدند. برای جمع آوری اطلاعات از ویرایش فارسی پرسشنامه بیماری های عضلانی-اسکلتی نوردیک استفاده گردید.
    یافته ها
    بیشترین شیوع درد عضلانی اسکلتی در زنان خانه دار، به ترتیب مربوط به نواحی کمر، زانو و شانه بود. با افزایش سن شرکت کنندگان، شیوع اختلالات عضلانی اسکلتی در بعضی نواحی افزایش می یافت. همچنین فراوانی اختلالات عضلانی اسکلتی در زنان خانه دار با شاخص توده بدنی، میزان تحصیلات، وضعیت تاهل و میزان فعالیت ورزشی آنها ارتباط معنی داری داشت.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج بدست آمده از این بررسی به نظر می رسد شیوع اختلالات عضلانی اسکلتی در جامعه مورد مطالعه ما بالاست و سن، میزان تحصیلات، تاهل، شاخص توده بدنی و میزان فعالیت فیزیکی نیز در بروز این اختلالات نقش دارند. با توجه به گستردگی جامعه زنان خانه دار، توصیه می شود، مطالعات بیشتر و گسترده تری در زمینه اختلالات عضلانی اسکلتی در این گروه انجام شود.
  • سالار فرامرزی، احمد عابدی، آمنه قنبری صفحه 90
    زمینه و اهداف
    اختلال نافرمانی مقابله ای از جمله اختلالاتی است که با الگوی پایدار منفی کاری، نافرمانی، لجبازی، خصومت و سرکشی در برابر اولیا قدرت فراتر از رفتارهای یک کودک طبیعی توصیف شده است و گفته شده است که کیفیت زندگی خانوادگی کودک مهمترین عامل در رشد و توسعه ی این اختلال است و مدیریت و چگونگی تعامل با کودک می تواند به کاهش نشانگان آن کمک کند.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش الگوی ارتباطی مادران بر کاهش علائم اختلال نافرمانی مقابله ای بر فرزندان انجام گرفت. روش پژوهش کارآزمایی بالینی و از طرح پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل استفاده شد. به این منظور از بین مادران دانش آموزان پسر مقطع دبستان شهر اصفهان در سال تحصیلی 89-88، که ملاک های ورود به پژوهش را دارا بودند با روش نمونه گیری چند مرحله ای30 نفر انتخاب و به تصادف در گروه های آزمایش و کنترل گمارده شدند. برای گردآوری اطلاعات از مقیاس درجه بندی اختلال نافرمانی مقابله ای (ODDRS، Oppositional Defiant Disorder Rating Scale) که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفته است، استفاده شد. داده های بدست آمده با بهره گیری از روش آماری تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل گردید.
    یافته ها
    یافته های پژوهش نشان داد که بین عملکرد گروه های آزمایشی و گروه کنترل در کاهش نشانه های اختلال نافرمانی مقابله ای در مراحل پس آزمون و پیگیری تفاوت معنی داری وجود دارد (0001/0≤ p).
    نتیجه گیری
    بنابراین می توان نتیجه گرفت که آموزش الگوی ارتباطی مادران بر کاهش علائم اختلال نافرمانی مقابله ای فرزندان تاثیر دارد و به عنوان یک روش مداخله ای موثر قابل استفاده می باشد.
    کلیدواژگان: اختلال نافرمانی مقابله ای، آموزش مادران، دانش آموز، الگوی ارتباطی
  • اسماعیل فلاح، علیرضا جوادزاده، محمود محامی اسکویی، عبدالرسول صفاییان، لیلا محامی اسکویی صفحه 97
    زمینه و اهداف
    توکسوپلاسموز یکی از شایع ترین بیماری های انگلی زئونوز می باشد که عامل اصلی و قابل پیشگیری کاهش شدید بینایی در افراد جوان است. با توجه به شیوع بالای توکسوپلاسموز در نقاط مختلف جهان از جمله در کشور ما و وجود تفاوتهایی در تظاهرات بالینی بیماری در جوامع مختلف و با توجه به اهمیت این بیماری و نیز تابلوی گمراه کننده و ناشناخته علائم آن، بهتر است همواره وقوع آن را در نظر داشت. این مطالعه با هدف تعیین وضعیت بیماران از نظر توکسوپلاسموز چشمی و برای آگاهی از ویژگی های علائم بالینی بیماران مبتلا به این انگل به منظور تشخیص زودرس و درمان به موقع بیماران انجام شده است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه، اطلاعات موجود در پرونده بیمارانی که طی 6 سال (88-1382) در مرکز آموزشی- درمانی نیکوکاری تبریز با تشخیص توکسوپلاسموز چشمی تحت درمان و پیگیری قرارگرفته اند، استخراج شده و در فرمهای مخصوص مشخصات علائم بالینی و دموگرافیک ثبت شدند. سپس توزیع فراوانی و نوع علائم چشمی در بیماران مبتلا به توکسوپلاسموزیس تعیین گردید.
    یافته ها
    شایع ترین علت مراجعه بیماران، تاری دید بوده است. فلوتر، انحراف چشم، درد چشم، کاهش بینایی، سوزش چشم، قرمزی، آبریزش از چشم، استرابیسم، دردناک بودن حرکات چشم، سردرد، کاتاراکت و ترس از نور نیز از علل دیگر مراجعه بیماران می باشد. تاری دید و فلوتر علائم بارز بیماری بوده که تاری دید، با 89 درصد بیشترین علائم را شامل می شود. در بین مبتلایان 178 نفر ضایعه مادرزادی و 13 نفر بیماری اکتسابی داشتند. شایع ترین عارضه، کندگی سروز شبکیه می باشد.
    نتیجه گیری
    نتایج حاصل از این مطالعه می تواند برای بهتر نمایاندن علائم بالینی توکسوپلاسموزیس، عوارض، روش های پیشگیری و درمان به موقع بیماری به خصوص در مادران باردار و قشر جوان جامعه و نیز جلب نمودن نظر پزشکان به روش های تشخیص، درمان و پیشگیری از این بیماری مفید باشد.
    کلیدواژگان: توکسوپلاسموز چشمی، علایم بالینی، تبریز، ایران
  • محمد میرزایی، حسام میرزایی، امین نجفی، سمیرا میرزایی صفحه 101
    زمینه و اهداف
    بررسی نحوه توزیع خصوصیات بیومکانیکی قرنیه (Corneal Hysteresis= CH، Corneal Resistance Factor =CRF) درچشم های نرمال مبتلا به نزدیک بینی و نزدیک بینی همراه با آستیگماتیسم.
    مواد و روش ها
    مطالعه به صورت تحلیلی- مقطعی انجام گرفت.180 چشم، دارای میوپی و میوپی همراه آستیگماتیسم که کاندیدای مناسبی برای جراحی رفرکتیو بودند در این مطالعه وارد شدند. قبل از عمل معاینه کامل سگمان قدامی و خلفی، رفرکشن Spherical Equivalent=MRSE) Manifest Refraction)، اورب اسکن 2 و نیز ابرومتری توسط دستگاه Zywave انجام گرفت. از دستگاه Ocular Response Analyzer) ORA) جهت اندازه گیری CH و CRF، فشار داخل چشمی معادل گلدمن (Goldman-Correlated Intraocular Pressure=IOPg) و فشار داخل چشمی جبران شده قرنیه (corneal compensated IOP = IOPcc) استفاده شد. توزیع تمامی پارامترهای بیومکانیکی قرنیه در جمعیت نزدیک بین بررسی و رابطه این پارامترها با میزان عیوب انکساری، سن و جنس تعیین شد.
    یافته ها
    میانگین سنی افراد مورد بررسی 728 سال و میانگین عیوب انکساری آنها 19/1 21/4- دیوپتر بود. میانگین CH، CRF، IOPg و IOPcc به ترتیب 28/110 میلی متر جیوه، 45/116/10 میلی متر جیوه، 67/2 7/15 میلی متر جیوه و 41/268/16 میلی متر جیوه بدست آمد. 4/28% جمعیت مورد مطالعه، CH حدود 10 میلی متر جیوه و 71% آنها، CH از 9 تا 11 میلی متر جیوه داشتند. CRF در 9/25% جمعیت نزدیک بین حدود 10 میلی متر جیوه و در 7/48% جمعیت 9 تا 11 میلی متر جیوه بود. رابطه معنی دار آماری بین MRSE و CH (001/0=RS و 71/0=P) و MRSE و CRF (01/=RS و 18/0=P) بدست نیامد.
    نتیجه گیری
    مطالعه ما نحوه توزیع خصوصیات بیومکانیکی قرنیه را در چشم های نرمال، دارای نزدیک بینی و نزدیک بینی همراه آستیگماتیسم که کاندیدای مناسب برای جراحی رفرکتیو بودند، نشان داد و تائید کرد که رابطه آماری معنی دار، بین خصوصیات بیومکانیکی قرنیه با MRSE، سن و جنس وجود ندارد.
    کلیدواژگان: خصوصیات بیومکانیکی قرنیه، هیسترزیس قرنیه، فاکتور مقاومت قرنیه، نزدیک بینی
  • اکرم سلاخ نیک نژاد، فضیله بشر هاشمی صفحه 105
    زمینه و اهداف
    اثرات بسیار مفید شیر مادر در تقویت سیستم دفاعی بدن، هضم و جذب ریز مغذی ها، تکامل مغزی، عصبی و گوارشی بهمراه اثرات فیزیولوژیک آن باعث شده که منطق محرومیت از تغذیه روده ای در نوزادان نارس مورد سوال واقع شده و به موازات آن تعدادی از استراتژی های تغذیه ای مورد بررسی قرار گیرد. بنظر می رسد تغذیه تروفیک یا تغذیه روده ای با حجم کم که در روزهای اولیه بعد از تولد به همراه تغذیه وریدی آغاز می شود راه حل مناسبی در این زمینه باشد. اگرچه مطالعات متعددی اثرات بسیار مفید تغذیه تروفیک را تایید کرده اند ولی توافق کلی در مورد زمان دقیق شروع و میزان افزایش بعدی آن وجود ندارد. لذا این مطالعه جهت بررسی پیامدهای مهم تغذیه تروفیک در 24 ساعت اول صورت گرفت.
    مواد و روش ها
    طی یک مطالعه هم گروهی در بخش مراقبت ویژه نوزادان الزهرای تبریز در سالهای 88-1387، 90 نوزاد (1500-1000 گرم و 31-26 هفته) بدون ناهنجاری مادرزادی بطور تصادفی وارد مطالعه شدند. 45 نوزاد در 24 ساعت اولیه بعد پس از تولد (گروه A) و 45 نوزاد در فاصله 48-24 ساعت اولیه (گروه B) تغذیه تروفیک دریافت کرده بودند و از لحاظ پیامدهای مهم دوره نوزادی تا پایان مدت بستری مورد پیگیری قرار گرفتند.
    یافته ها
    اختلاف آماری معنی داری میان ویژگی های بالینی و مادری نوزادان دو گروه وجود نداشت؛ مدت زمان تغذیه وریدی در گروه A (93/4±7/87 روز) بطور معنی داری کوتاهتر از گروه بود. نوزادان گروهA زودتر به وزن اولیه زمان تولد خود رسیدند (03/5 ±16/12) در برابر ((13/7 ±25/19) روز نوزادانی که به صورت زودهنگام تغذیه تروفیک دریافت کرده بودند زودتر از NICU مرخص شدند (99/9 ±00/11 در برابر 99/1 ±18/ 18 روز، موارد سپسیس و انترکولیت نکروزان نیز در دو گروه از لحاظ آماری تفاوتی نداشت.
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه فواید تغذیه تروفیک را در روز اول تولد برای نوزادان نارس با وزن بسیار کم زمان تولد بستری در بخش مراقبتهای ویژه نوزادان بدون اضافه کردن بر مشکلات دوره بستری آنان تایید می کند. کاهش روزهای تغذیه داخل وریدی، تحمل تغذیه ای موفق و تسریع وزن گیری در روزهای اولیه بعد از تولد بدنبال تغذیه تروفیک زودهنگام ممکن است با پیامدهای آتی سلامتی نیز در ارتباط باشد؛ با این حال کارآزمایی های بالینی بیشتری با حجم نمونه بالا و چند مرکزی جهت بررسی زمان دقیق شروع تغذیه تروفیک و مزایای شروع زود هنگام آن مورد نیاز است.
    کلیدواژگان: تغذیه تروفیک، نوزاد نارس، وزن بسیار کم
  • محمد صادق فضل فرهادی صفحه 110
    به طور عمده سه روش عمل سزارین وجود دارد: اغلب برش عرضی و بندرت برش عمودی دیواره پیشین قسمت پائین رحم، و بعضا برش عمودی جسم رحم. تکنیک جدید، که در آن دیواره پشتی قسمت تحتانی رحم به طور عرضی برش داده می شود. که در بعضی موارد حاملگی ترم با مشکل جدی در جلو ناحیه تحتانی رحم، مثل یک میوم بزرگ یا میومهای متعدد، جفت بخصوص نافذ، یا چسبندگی مثانه توصیه می شود. اینجا در یک زن حامله با میومهای بزرگ جلو رحم گزارش می شود که با تکنیک برش دیواره پشت رحم سزارین شده است.
    کلیدواژگان: روش جدید سزارین، عارضه میوم در حاملگی، جفت نافذ، چسبندگی مثانه در سزارین، برش پشتی ناحیه تحتانی رحم
|
  • Naser Aslan Abadi, Rezvanieh Salehi, Mohammad Reza Taban Sadeghi, Seid Kazem Shakori, Ahmad Ahmadzadeh Pournaky Page 7
    Background And Objectives
    Enhanced external counterpulsation (EECP) was first introduced in the 1960s as a noninvasive procedure for the treatment of angina, refractory to medical therapy. Since its inception, technological advances have facilitated the procedure and rekindled interest in EECP as a mean to treat symptomatic Coronary artery disease and Acute hear failure. Here we studied the Effect of Enhanced External Counter pulsation on a group of patient with chronic heart failure.
    Materials And Methods
    30 consecutive patients (21 male, 9 female) were treated with EECP. Therapeutic effects of EECP on the quality of Life, echocardiographic parameters and 6 min. Walk test were assessed before and after the intervention.
    Results
    A nonsignificant difference was found in scores of quality of Life between pre and post EECP treatment (p=0.1). Echocardiographic finding revealed significant improvement of (LVEDD), left ventricular ejection fraction (LVEF) by Simpson method (P=0.002) but the changes was not significant with MPI method (P=0.30). (LVESD) left ventricular end diastolic diameter (LVEDD) and left ventricular end systolic diameter (LVESD) were also significantly reduced after EECPintervention (p=0.032, p=0.015). Exercise duration in 6 min. walk test was significantly increased after treatment (p=0.0001).
    Conclusion
    This study demonstrated that EECP improves exercise tolerance. But does not significantly improve the LVEF and quality of Life in patient with chronic heart failure.
    Keywords: Enhanced external counterpulsation, Chronic heart failure, Exercise tolerance
  • Shahla Babaie Najad, Effat Khodaiiani, Hamideh Herizchi, Pantea Mehrabi Page 12
    Background And Objectives
    Melasma is a brown hyperpigmentation that involves face and neck of women. The aim of this study was to investigate the Iron deficiency anemia, folate and Vitamin B12 deficiency among these patients.
    Materials And Methods
    In a cross-sectional descriptive study 70 females who were diagnosed with melasma were included and Hemoglobin, Hematocrit, Serum Iron and Ferritin Levels, Folate and VitB12 were measured in all of them.
    Results
    Mean age of patients was 33.42±7.35. Family history of melasma was positive in 30% of them. Abnormal Uterine Bleeding (AUB) was reported in 40%. The recruits had mean hemoglobin level of 11.2±1.63 g/dl. (14.3%) had low serum iron levels 8/6% of patients abnormal ferritin levels. Low levels of serum folate and serum Vitamin B12 were observed in 3 patients and 1 patient succedingly.
    Conclusion
    This preliminary study showed that prevalence of Iron deficiency and float and vitamin B12 deficiency among a group of patient with melasma but larger studies with control group are needed.
    Keywords: Melasma, Anemia, Iron deficiency
  • Nemat Bilan, Majid Malaki Page 16
    Background And Objectives
    Hypercalciuria is an important phenomenon with known complications such as, colicy abdominal pain and stone formation, in this study we tried to find the effect of immobilization on calcium excretion in a group of immobilized hospitalized children.
    Materials And Methods
    Urine calcium and calcium creatinine relation were measured in the first day and 7 days after hospitalization in 37 child (older than 2 years) who were bedridden and immobilized because of their primary disease. The same parameters were measured in 40 matched healthy children as control group.
    Results
    The incidence of hypercalciuria were significantly higher in case group (45% vs 10%, p= 0.0001). Microscopic hematuria was discovered in (30%) of hypercalciuric patients.
    Conclusion
    Hypercalciuria in immobilized children is significantly higher than healthy children and microscopic hematuria is an important finding in this condition.
    Keywords: Hypercalciuria, Immobilized, Incidence
  • Seyed Javad Seyed Toutounchi, Hajar Yousefzadeh Mobaraki, Neghisa Seyed Toutounchi Page 21
    Background And Objectives
    Voice is an important communication tool of human and larynx is the organ of making voice. Vocal cord nodules are usually seen in those persons who abuse there voice. The aim of this study was to compare the surgical technique and speech-therapy on voice healthing in patient with laryngeal nodules.
    Materials And Methods
    In this study 60 Patients with the diagnosis of vocal cord nodules were divided in two groups. First group were treated by speech therapy and surgical microscopic excision applied in other group. Results were compared 3 months after completing each modalities.
    Results
    From a total number of 60 patients (M/f–36/24), there were 30 patients (M/F 18/12 mean age 38/3±9/1) in surgical group and 30 patients (M/F 18/12 mean age 37/1±8/71) in voice therapy group. There were no significant differences between the quality of voice in these two group, (P=0.22), the size of laryngeal nodule had a positive correlation with the degree of voice change.
    Conclusion
    The study showed that there is no difference between surgical methods and speech therapy modalities for treatment of laryngeal nodules.
    Keywords: Hoarseness, Laryngeal nodules, Speech, therapy
  • Amir Hossein Jafari Rouhi, Nemat Bilan, Ali Taghizadieh, Sepideh Tahmasebi, Pooneh Navidi Page 26
    Background And Objectives
    Shock is an important causes of mortality and morbidity among children. Hypovolemic shock is the most common one and needs early recognition and rapid intervention patients. The aim of this study is to determine the effective factors on the outcome of children with decompensate shock.
    Materials And Methods
    In this retrospective study in a pediatric Intensive Care Unit (PICU) outcome was determined in two groups, those who discharged and those who deceased Characteristics patients’ in each groups including: age, sex, etiology of the shock, laboratory findings, organ involvement and early or late interventions compared between two groups.
    Results
    predictors of mortality were thrombocytopenia, presence of respiratory failure and renal failure, hematologic and neurologic dysfunction, early use of volume expander, early intubation and early use of sedation. Parameters such as age, sex, leukocytes count and cardiovascular and liver dysfunction were not significantly different between two groups. In multivariate study, early intubation (OR=1.17, 95%CI=1.07-1.28, p=0.05) and early use of sedation (OR=1.36, 95%CI=1.09-1.42, p=0.04) were the only dependent predictor of mortality.
    Conclusions
    Early intubation and sedation are reliable predictors of mortality in pediatric patients with decompensated shock.
    Keywords: Shock, Multi organ dysfunction, Outcome
  • Zeynab Khanjani, Hooshang Mahdavian Page 31
    Background And Objectives
    Dyslexia is a situation in which the progression of reading ability in a child is lower than expected age, education and intelligence. The goal of this is study is to investigate effectiveness of Neurofeedback treatment such as operative conditioning procedure on Dyslexia disorder.
    Materials And Methods
    2 students (1 male, 1 female) with dyslexia were selected by available sampling from five LD canters and received 20 sessions of Neurofeedback treatment. Nama reading and dyslexia test were used to evaluate student’s improvement.
    Results
    After receiving the neurofeedback treatments the patients improved and this improvement remained stable after two and three month of follow ups.
    Conclusions
    The Neurofeedback treatment is an effective way of treatment in dyslexia disorder.
    Keywords: Dyslexia, Neurofeedback, EEG
  • Effat Khodaeiani, Shahla Babaei Nezhad, Mahsa Jamshid Asli, Elham Razzagh Karimi, Morteza Ghojazadeh Page 40
    Background And Objectives
    Hair diameter could be used as main factor in evaluating hair mass, as hair diameter is known as a more accurate factor in hair counting for evaluating hair mass. According to age, gender, skin type, hair loss type and hair growth after treatment, hairs diameter are different. The study of hair diameter in Patients with hair loss referring to the department of dermatology before and after treatment and the hair diameter of their immediate family and comparing it with control group.
    Materials And Methods
    Between 2009-2010, 240 patients who were visited in our department of dermatology because of hair loss and control group without hair loss were studied. Hair samples from different areas of their scalp were taken by hair Pull method and its diameter was measured with digital micrometer with 1 micrometer accuracy. Then findings were evaluated.
    Results
    There were not significant differences in age between different groups. Hair diameter had increased after treatment (P=0.027) and was higher in women than men (P=0.01), and in bright brown hair than dark brown (P=0.04). Hair diameter after treatment in each gender was increased {men (P<0.001) and women (P=0.027)} which this increase was higher in men than women (P<0.001). Mean hair diameter in frontal area was lower than other regions (P=0.03).
    Conclusion
    In this study we observed that hair diameter was different according to gender hair color and type of hair lost. The hair diameter is increased after treatment (P=0.027) and it is higher in women than men (P=0.01) and in bright brown hairs than dark browns (P=0.04).
    Keywords: Hair loss, Hair diameter, Age, Gender
  • Hamid Reza Rostami, Ali Asghar Arastoo, Seifollah Jahantabi Nejad, Mohammad Hayatzadeh Mahany, Reza Azizi Malamiri Page 45
    Background And Objectives
    Hemiparetic cerebral palsy is more impairment of one side of the body as a result of non-progressive disturbances in premature brain. We study the present compared effect of constraint-induced movement therapy (CIMT) with virtual reality (VR) on upper limb function of children with hemiparetic cerebral palsy.
    Materials And Methods
    In this single center study, 24 children with hemiparetic cerebral palsy were subdivided in 3 different groups (CIMT group, VR group, and control groups). One and half hours sessions of practice were executed every other day for 4-week. Measures were conducted pre, post and 3-month after the therapeutic periods by Pediatrics Motor Activity Log and Bruininks-Oseretsky. Samples were analysis by statistical methods.
    Results
    Data analysis showed a non-significant difference between VR and CIMT groups (speed and dexterity means in VR: 1.22± 0.23, CIMT: 1.35 ±0.37). Data analysis for follow up session indicated a non-significant difference between post-test and follow up for 3 groups.
    Conclusion
    Results showed positive effect of both interventions, it can be possible to substitute VR with CIMT to improve the upper limb function of children with hemiparetic cerebral palsy.
    Keywords: Constraint, Induced Movement Therapy, Virtual Reality, Upper Limb Function, Hemiparetic Cerebral Palsy
  • Mohammad Rostami, Mohammad Ali Nazari, Mir Tagy Garooci Farshi Page 52
    Background And Objectives
    Research has suggested that individual differences in Behavioral Inhibition System (BIS) and the Behavioral Activation System (BAS) are related to positive and negative affects in asymmetrical brain regions. This study aimed to investigate the effect of BIS/BAS differences on brain oscillation in response to neutral, positive and negative stimuli.
    Materials And Methods
    In this study EEG was recorded in 36 undergraduate students (18 individuals with high BAS sensitivity, comprising 18 individuals with high BIS sensitivity) during viewing affective pictures. In each cases artifact-free EEG epochs were transformed to frequency domain by means of the Fast Fourier Transformation (FFT) algorithm. Absolute power mean of alpha band (8-12 Hz) of the interior and posterior areas was calculated for each participant.
    Results
    Results revealed an increased response to neutral stimuli in BAS group within the left frontal and left parietal areas. No significant effect was found in BIS group in this condition. Left frontal activity for positive stimuli and right frontal activity for negative stimuli were found in the BAS and BIS group, respectively. Predicted effects for BAS and BIS with in posterior regions were not significant.
    Conclusion
    These findings are consistent with the hypothesis of brain regions to positive and negative affect in frontal areas, but this pattern does not exist in the posterior areas.
    Keywords: Mood induction, brain activity pattern, behavioral inhibition systems (BIS), behavioral activation systems (BAS), EEG
  • Seyed Kazem Shakuri, Ali Akbar Taheraghdam, Yagoobh Salekzamani, Mehran Mohamadzadeh, Dariyoush Savadioskouei, Fariba Eslamian, Homayoon Sadeghi, Mohammad Shimia, Yagoob Heshmat Page 59
    Background And Objectives
    Myofascial pain syndrome (MPS) is a regional pain, originating from a myofascial trigger point (MTP). The key to diagnosis of MPS is a distance between the pain location and the causative trigger point in skeletal muscle. In the present study, we aimed to evaluate the effect of physiotherapy and acupuncture on relieving the MTP induced headaches.
    Materials And Methods
    In this study eighty patients with headache associated with the neck region's MTP were enrolled into the study.
    Results
    The mean number of headaches after intervention in the physiotherapy group, was not different from the acupuncture group. The mean reduction of VAS score in the acupuncture group was significantly higher than the physiotherapy group. After treatment, Benchmark of Modified Mc Gill criteria’s in the physiotherapy group was not different from the Benchmark Modified Mc Gill in the acupuncture group. The mean reduction in the HIT in acupuncture group was significantly higher than physiotherapy group, reduction of A-PRI score in the acupuncture group was significantly lower than physiotherapy group.
    Conclusion
    Both physiotherapy and acupuncture are effective for therapeutic approaches relieving MPS related headaches, but endurance of the pain relieving effect is more significant in acupuncture method.
    Keywords: Acupuncture, Physiotherapy, Headache, Myofascial Pain Syndrome
  • Siamak Shiva, Amirhossein Jafari Rouhi, Hamid Mirzazadeh Page 66
    Background And Objectives
    Recent studies have shown that there is a correlation between hyperglycemia and mortality in critically ill children. The aim of this study was to evaluate the correlation between hyperglycemia, mortality and PRISM score in a group of severely ill children.
    Materials And Methods
    In this cross-sectional study, all children admitted to PICU (pediatric intensive care unit) of Tabriz Children Hospital between 2009-2010 were recruited. Blood glucose ≥150 mg/dL in two samples was considered as hyperglycemia and PRISM-III score was used for evaluation of the illness severity.
    Results
    In a two years period, 213 boys (58.8%) and 149 girls (41.2%) with the total mean age of 28.3 months (1.5 month to 13 years) were studied. Mortality rate (P=0.001) and need for mechanical ventilation (P=0.02) were higher in the hyperglycemic patients. Sensitivity of PRISM score for prediction of the mortality was 81% with cut-off point of 9.5.
    Conclusion
    Increase in blood glucose in critically ill children has an important role in increasing the mortality rate. PRISM score is a sensitive tool for risk prediction and has powerful correlation with hyperglycemia and mortality rate in critically ill children.
    Keywords: Hyperglycemia, PRISM score, Children Mortality
  • Ali Sadighi, Jafar Ganjpour Sales, Sahar Alavi, Ali Tabrizi Page 71
    Background And Objectives
    Intertrochanteric fractures are the most common fractures that needs surgical fixation. There are some instruments applying to fix the intertrochanteric fractures. The aim of this study was to assess the positive predict value of Tip-Apex Distance (TAD) on intertrochanteric fractures treated by (DHS, Dynamic Hip Screw).
    Materials And Methods
    In a single center descriptive prospective study 100 Patients with intertrochanteric fractures who were treated by DHS were evaluated. These patients assessed for their Tip-Apex Distance and rate of fixation failure.
    Results
    53 male and 47 female with mean age of 76.71± 11.17 were included. 43% of subjects were in grade IV of osteoporosis, 21% in grade V and 29% in grade III. In 57% the screw was located at posterior – inferior side in 40% it was placed in central and in 3% superiorly mean of TDA was 23/5±1/83 mm. The most common complication was failure of screw.
    Conclusion
    Based on the findings, an intertrochanteric fracture is higher in men than woman. Most patients with intertrochanteric fractures suffered from osteoporosis. The distance between the screw head to the apex has a significant possitive association with fixation failure.
    Keywords: Intertrochanteric fracture, Tip, Apex Distance, Dynamic Hip Screw
  • Seyed Mahmoud Tabatabaei, Amir Monfaredan, Nasrin Bargahi Page 75
    Background And Objectives
    Arterial and venous thrombosis is a common cardiovascular problem. Genetic background could influence the frequency and severity of vascular thrombosis and its response to therapy. Polymorphisms of two genes CYP2C9 and VKORC1, are identified as main genetic factors that influence warfarin dosage requirements.
    Materials And Methods
    Peripheral blood samples were obtained from 200 patients who were hospitalized for different cardiovascular disorders. After DNA extraction, RFLP-PCR technique was used to determine the polymorphism of CYP2C9 gene in collected DNA samples.
    Results
    With using of Hardy-Weinberg Equilibrium, expected genotype frequencies of *1/*1,*1/*2, *1/*3, *2/*2,*2/*3 and *3/*3 in the CYP2C9 gene in collected were 72.6, 13.2, 11.3, 0.94, 1.88 and 0 percent in females and 64.8, 20.2, 12.7, 1.06, 0.94 and 0 percent in males respectively. The changes of allelic frequency in this study were not significantly different in females and males (p>0.05) the frequency of *2/*1 genotype was more prevalence in males than females (p<0.05).
    Conclusion
    In this study, the main aim was determine the frequency of CYP2C9 gene in high risk group of patient that may experience the thrombotic events.
    Keywords: Warfarin, Polymorphism, Optimum dosage, Cytochrome P, 450 Enzyme System C9
  • Mahmood Abedinzade, Saeed Khamnei, Naser Ahmadi Asl Page 81
    Background And Objectives
    Native spirometric parameters are widely used for evaluation of lung function. Here we studied the spirometric parameters including residual volume (RV) and functional residual capacity (FRC) in a group of young female.
    Materials And Methods
    150 healthy non-smoker female students with (mean age of 20.5 ± 1.19) were studied. Spirometric parameters, FRC, TLC, RV, FEV1, FVC, FEV1/FVC, were measured using Zan 500 plethysmograph and result were compared with standard values for Caucasians.
    Results
    In comparison between native and non-native individuals, the values of inspiratory capacity and residual volume had a significantly difference between these two groups (P<0.05). Except for TLC other measured parameters had a significant differences with proposed values (P<0.05). Values for lung function tests in Iranian young individuals were at the range of 94-106 percent of the proposed value for caucasian female.
    Conclusion
    Results obtained from this study indicate a significant difference between spirometric parameters of Iranian females and proposed values for Caucasian.
    Keywords: Female, Spirometry, Iran
  • Mashaallah Aghilinejad, Seyed Mohammad Seyedmehdi, Majid Golabadi, Samira Goodarzi Dehrizi Page 86
    Background And Objectives
    Musculoskeletal disorders (MSDs) are a worldwide health chaleng. Prevalence of MSDs has increased as four times since 20 years ago. They are common cause of work related or work aggravated disorders during the last days. Housewives are a large population in society and housewifery can be known as an occupation. In present study we assessed the prevalence of MSDs in housewives in one region of Tehran.
    Materials And Methods
    In this observational cross sectional study, 120 housewives randomly were allocated from one of the total 20regions of Tehran. Validate Persian version of Nordic MSDs questionnaire used for data collection.
    Results
    MSDs in housewives were more prevalent in low back, knees and shoulder areas. With increasing of age, MSDs were significantly increased in neck, shoulders, elbows, pelvis and knees areas. There was significant association between prevalence of MSDs, and body mass index, educational level, marital status and number of children.
    Conclusion
    We found high prevalence of musculoskeletal disorders among housewives, more studies in large scales for better assessment of this relationship and suitable interventions are needed.
    Keywords: Musculoskeletal disorders, Women, Prevalence, Risk factors
  • Salar Faramarzi, Ahmad Abedi, Ameneh Ghanbari Page 90
    Background And Objectives
    Oppositional defiant disorder (ODD) is described by pattern of disobedient, hostile and defiant behavior toward authority figures. The quality of family life seems to be an important factor in the development of ODD in children. The purpose of this study was to examine the effect of mother's communication patterns on reducing the symptoms of oppositional defiant disorder in children.
    Materials And Methods
    The subjects of this study were a group of mothers who had children with oppositional defiant disorder. The degrees of disobedient in children were measured by oppositional defiant disorder rating scale (ODDRS). 15 mothers with ODD child’s were entered an 8 week training and were taught methods of communication and how to manage and cope with ODD. After 3 month the degree of disobedient were measured by ODDRS in trained mothers’ child in 15 ODD child’s without trained mothers.
    Results
    The result of this study revealed that mother training significantly decrease (P<0.05) the degree of disobedient measured by ODDRS in their children.
    Conclusion
    Our study shows that education mother's communication patterns have an effect on reducing symptoms oppositional defiant disorder of childrens.
    Keywords: Oppositional Defiant Disorder (ODD), Communication Patterns, Children, Mothers
  • Esmaeil Fallah, Alireza Javadzadeh, Mahmoud Mahami, Oskouei, Abdolrasul Safaiyan, Leyla Mahami, Oskouei Page 97
    Background And Objectives
    Toxoplasmosis is one of the most common zoonosis parasitic diseases and it is a major cause of severe vision loss in young people. Indicating the importance and high prevalence of toxoplasmosis in our country. This study was done to determine the clinical characteristics in a group of patients with ocular toxoplasmosis.
    Materials And Methods
    In this retrospective study, all patients with ocular toxoplasmosis who was referred or diagnosed ophthalmology specialized in hospital of tabriz university of medical sciences between (2003-2009) and the frequency and type of symptoms in patients with ocular toxoplasmosis were determined.
    Results
    The most common presentation was blurred vision. Floaters, eye pain, vision loss, redness epiphora, strabismus, headache, cataract and fear from light were the other cause of referring. Among the symptoms blurred vision had the highest percentage (89%).178 cases had congenital toxoplasmosis and 13 cases had acquired disease. The most common complication was serous retinal detachment.
    Conclusion
    The most common results of this study showed that common ophthalmologic symptoms such as blurred vision could be the sign of ocular toxoplasmosis and should be seriously considered particularly in endemic areas.
    Keywords: Ocular toxoplasmosis, Clinical characteristics, Tabriz, Iran
  • Mohammad Mirzaei, Hessam Mirzaei, Amin Najafi, Samira Mirzaei Page 101
    Background And Objectives
    In this study we evaluated distribution of corneal biomechanical measurements including (Corneal Hysteresis = CH and Corneal Resistance Factor = CRF) in a group of normal myopia and myopic-astigmatism population.
    Materials And Methods
    180 eyes with myopia and myopic-astigmatism candidate for laser refractive surgery included in this cross-sectional study. Complete examination of anterior and posterior segments, manifest refraction spherical equivalent (MRSE), OrbscanII and Zywave aberrometry were performed preoperatively. Ocular Response Analyzer (ORA) was used to measure CH, CRF, Goldman-correlated Intra Ocular Pressure (IOPg) and Corneal Compensated IOP (IOPcc). Distribution of all corneal biomechanical properties and correlation between these parameters and MRSE, age and sex were determined.
    Results
    Mean age was 28+/-7 years. Mean MRSE -4.21 +/- 1.19 D. Mean CH, CRF, IOPgand IOPcc were, 10 +/- 1.28 mmHg, 10.16 +/- 1.45 mmHg, 15.7 +/- 2.67 mmHg and 16.68 +/- 2.41 mmHg respectively.28.4% of all myopic population had CH about 10mmHg, and 71% had CH, 9 up to 11mmHg. CRF in 25.9% of myopic population was 10mmHg, and in 48.7% was 9 up to 11mmHg. There was very poor positive correlation between MRSE & CH (Rs= 0.001, P= 0.71) and MRSE & CRF (Rs= 0.01, P= 0.18).
    Conclusion
    Our study demonstrated the distribution of corneal biomechanical properties in normal myopia and myopic – astigmatism population who were candidates for laser vision correction. This study revealed that, there was no statistically significant correlation between corneal biomechanical properties and MRSE, age and sex.
    Keywords: Corneal Biomechanical Properties, Corneal Hysteresis, Corneal Resistance Factor, Myopia
  • Akram Sallakh Niknazhad, Fazileh Bashar Hashemi Page 105
    Background And Objectives
    Beneficial effects of human milk has questioned the logic of enteral feeding delay in low birth weight preterm infants. This study aims to investigate the benefit of trophic feeding in the first 24 of birth in low birth weight preterm infants.
    Materials And Methods
    In a prospective cohort, from 2008-2009 in Neonatal Intensive Care Unit, 90 preterm infant (1000-1500 gr, 26-31 weeks) were entered the study. 45 infants received trophic feeding enterally within the first 24 hours of birth (group A) and 45 infants received it within the next 24-48 hr (group B) who were studied due to important infancy outcomes until discharge.
    Results
    There were no statistically significant differences in the clinical and maternal characteristics of infants in two groups. Duration of Parenteral nutrition in group A (7/87 ± 4/39 days) was significantly shorter comparing to group B (12/49± 6/41days (P < 0/001)). Infants in group A attained their birth weight sooner than infants in group B (12/16 ± 5/03 vs 19/25 ± 7/13months) (P P < 0/001)). Infants in group A had a sooner discharge from NICU than infants in group B (11/00 ± 9/99 vs 18/18± 1/99 days) (P =0/003). The incidence of sepsis and necrotizing enterocolitis were not different between two groups.
    Conclusion
    Results of this study verifies the beneficial effect of trophic feeding in the first day of life in low birth weight preterm infants.
    Keywords: Trophic feeding, Preterm infant, Very low birth weight
  • Mohammad Sadegh Fazl Farhadi Page 110
    There were three methods of uterine incisions in cesarean operation: mostly transversal, rarely vertical incision of anterior wall of lower segment and occasionally vertical incision of corpus or fundus of uterus. In new technique the posterior wall of lower segment is transversally incised, which is indicated in some complicated conditions of term pregnancies; such as the large or multiple myoma in lower segment of uterus or placenta, increta, in anterior wall of lower segment or adhesion of bladder. Here we report a woman with large myoma who underwent the C-sections by posterior wall incision technique.
    Keywords: New technique of c, section, Myoma, Placenta increta, Lower segment, Bladder adhesion