آرشیو دوشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۸۸، شماره ۱۷۸۲
مسکن و عمران
۷

رییس انجمن انبوه سازان استان تهران تشریح کرد

مصادیق اصلاح الگوی ساخت و ساز

لیلا درخشان

گروه مسکن- نامگذاری سال 88 با نام سال اصلاح الگوی مصرف باید به فرصتی تبدیل شود تا تمامی دست اندرکاران ساخت و ساز شامل سازندگان حرفه ای مسکن و مشاوران از یک طرف و وزارت مسکن و شهرسازی و وزارت نفت از طرف دیگر برای اصلاح الگوی مصرف در ساختمان ها چاره اندیشی کنند.

ایرج رهبر – رییس انجمن انبوه سازان– در گفت وگو با دنیای اقتصاد با اعلام این مطلب گفت: اصلاح الگوی مصرف در امر ساخت و ساز مصادیق بسیاری دارد و بستر فعالیت در این زمینه بسیار گسترده است. وی خاطرنشان کرد: پیش از این وزارت نفت با ارائه یکسری تسهیلات تشویقی گام هایی در جهت اصلاح الگوی مصرف برداشته بود، به طوری که مقرر شده بود در جهت جلوگیری از اتلاف انرژی در ساخت و سازها یارانه 4درصدی به سازندگان مسکن تعلق گیرد که متاسفانه این مهم در مرحله عمل از توفیق اجرایی برخوردار نشد.

وی تاکید کرد: تا اینکه اخیرا این بحث دوباره از سوی وزارت مسکن و شهرسازی احیا شد و مصداق آن هم در مبحث 19 مقررات ملی ساختمان جاری شد. رییس انجمن انبوه سازان استان تهران تاکید کرد: در این مبحث پیشنهاد جلوگیری از اتلاف انرژی در ساختمان ها با استفاده از راهکارهایی نظیر به کارگیری شیشه دو جداره ارائه شده است، این در حالی است که پیش از این بسیاری از سازندگان حرفه ای مسکن این راهکار را اجرایی می کردند. رهبر خاطرنشان کرد: به منظور بهینه کردن الگوی مصرف در ساختمان ها ضروری است که وزارت مسکن و شهرسازی به انبوه سازان مسوولیت بیشتری دهد تا عرصه فعالیت برای آنان باز گذاشته شود.

وی اظهار داشت: اصلاح الگوی مصرف در ساخت و سازها، اگرچه ممکن است هزینه ساخت و سازها را اندکی افزایش دهد ولی در دراز مدت با توجه به اینکه مصرف انرژی کاهش می یابد، هزینه انرژی برای مصرف کننده ساختمان نیز کاهش می یابد و در نتیجه در درازمدت منفعت زیادی برای مصرف کننده در بر خواهد داشت.