آرشیو یکشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۰، شماره ۲۰۰۷۲
دانش و پژوهش
۷

تبدیل سلولهای سالخورده به سلولهای بنیادین جنینی

دانشمندان با دستیابی به موفقیتی بزرگ در زمینه تبدیل بازگرداندن سلولهای سالخورده به حالت جنینی خبر از آغاز دورانی جدید از درمانهای احیایی مبتنی بر سلولهای بنیادین برای افراد سالخورده می دهند.

به گزارش مهر، محققان توانسته اند با موفقیت، سلولهای به دست آمده از بیمارانی 100 ساله را به سلولهایی تبدیل کنند که به سلولهای جنینی شباهت زیادی دارند. در صورتی که بتوان از این شیوه برای رشد نسوج سالم و قابل پیوند به افراد مسن استفاده کرد، مسیرهایی جدید برای درمان افراد سالخورده باز خواهد شد.

«ژان مارک لومتخ» از دانشگاه «مونت پلیه» که هدایت این مطالعات را به عهده داشته است می گوید این شیوه نمونه ای جدید در جوان سازی سلولها است، به این شکل سن سلولها به هیچ وجه مانعی برای برنامه ریزی دوباره آنها به شمار نمی رود.

سلولهای بنیادین جنینی را می توان در هر شکل و ساختاری از بافتهای بدن کشت داد و دانشمندان امیدوارند روزی بتوانند از این سلولها برای جایگزین کردن اندامهای بیمار توسط اندامهای سالمی که در آزمایشگاه ها کشت داده شده اند، استفاده کنند. با این همه استفاده از سلولهای بنیادین جنینی در پزشکی بسیار بحث برانگیز است زیرا برای رسیدن به این سلولها باید جنین انسان در ابتدایی ترین مراحل شکل گیری اش از بین برود.

با این همه دانشمندان دانشگاه «مونت پلیه» به عنوان راهکاری جایگزین شیوه ای را ارائه کرده اند که با استفاده از آن می توان سلولهای بالغ را از بدن افراد مسن به دست آورده و آنها را به حالتی خنثی مشهور به سلولهای بنیادین iPS بازگردانده و تشخیص آنها را از سلولهای بنیادین جنینی غیرممکن سازند.

دانشمندان با افزودن دو ترکیب جدید که به عنوان عوامل رونویسی شناخته می شوند، به شیوه ساخت سلولهای بنیادین بالغ توانستند بسیاری از نشانگرهای کلیدی سالخوردگی در سلولها را خنثی کرده و سلول را به حالتی مشابه سلولهای بنیادین جنینی بازگردانند.

براساس گزارش تلگراف، اثبات توانایی این شیوه هنوز به زمان زیادی نیاز دارد با این همه قادر خواهد بود در ایجاد شیوه های درمانی مبتنی بر سلولهای بنیادین جنینی تحولی بزرگ ایجاد کند.