آرشیو یکشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۰، شماره ۲۰۰۷۲
دانش و پژوهش
۷

اولین پیوند شبکیه مصنوعی به چشم یک نابینا

گروهی از پزشکان ایتالیایی پس از صدور مجوزهای تجاری سازی از سوی کمیسیون اروپا اولین پیوند شبکیه مصنوعی را بر روی چشم یک مرد نابینا انجام دادند.

به گزارش مهر، این عمل جراحی که در بیمارستان پیزا انجام شد، اولین پیوند پروتز شبکیه به چشم یک بیمار است.

این پروتز که Argus II نام دارد در لابراتوارهای موسسه «محصولات پزشکی SecondSight» در کالیفرنیا ساخته شد اکنون پس از 9 سال فازهای آزمایشی بسیار موفقیت آمیز توانست وارد فاز تجاری سازی شود.

بیماری که این پیوند را دریافت کرد یک مرد 60 ساله ایتالیایی بود که در اثر بیماری کوری تدریجی رنگدانه ای شدن شبکیه تقریبا بینایی هر دو چشم خود را از دست داده بود.

این عمل پیچیده حدود 4 ساعت به طول انجامید. به گفته پزشکان، برای این که چشم بتواند به طور کامل خود را با عمل جراحی و دستگاه جدید تطبیق دهد و این شبکیه مصنوعی فعال شود به دو هفته زمان نیاز دارد.

این پروتز شبکیه از الکترودهای کوچکی ساخته شده است که به شبکیه بیمار پیوند می خورند و می توانند از طریق یک دوربین بسیار کوچک که بر روی یک عینک نصب شده است پیام های بصری را دریافت کنند.

سپس الکترودها با شبکیه چشم بیمار ارتباط برقرار می کنند و یک تصویر ابتدایی از اجسام، افراد و چشم انداز محیط را می سازند، به طوری که ماهیت آنها برای مغز قابل تشخیص می شود.

به گزارش لاستمپا، حدود چهار ماه قبل، کمیسیون اروپا مجوز تولید انبوه شبکیه مصنوعی که می تواند نابینایی ناشی از این بیماری تخریب شبکیه را در افراد درمان کند، پس از موفقیت آزمایش این ابزار در درمان نابینایی بیش از 30 بیمار صادر کرد.

اکنون، این اولین عمل پیوندی است که پس از صدور مجوز مقامات اروپایی انجام شده است.