آرشیو چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳، شماره ۵۶۴۵
ایران زمین
۲۰

فرونشست زمین و هشدار نسبت به بحران کم آبی دراستان البرز

گروه ایران زمین برداشت بی رویه از سفره های آب زیرزمینی در برخی مناطق البرز موجب فرونشست 80 سانتیمتری زمین در مناطقی از این استان شده است،که این مساله بحران کم آبی در استان البرز را هشدار می دهد.

«مجتبی نوری»، مدیر دفتر مطالعات پایه ای منابع آب شرکت آب منطقه ای استان البرز در این باره گفت: برای آگاهی بیشتر از بحران کم آبی این استان و کشور، کافی است مردم سری به سدهای کرج و طالقان بزنند و آن وقت در چگونگی مصرف آب برنامه ریزی کنند. میزان مصرف آب شرب در استان البرز سالانه 211 میلیون مترمکعب است که سرانه مصرف آب در این استان 2 برابر سرانه جهانی است و با وضعیت کنونی نمی شود راه گذشته را با پرمصرفی ادامه داد. وی، افزایش جمعیت و نبود آب و منابع تجدید پذیر کافی را در استان نگران کننده خواند و افزود: زنگ بحران کم آبی به صدا درآمده و بر این اساس در کرج هم مانند شهرهای اراک، اصفهان، شیراز، قزوین، قم، کرمان، مشهد، همدان، یزد و تهران با چالش آب مواجه هستیم.

نوری با اشاره به چالش کم آبی و خشکسالی بویژه در بخش غربی استان البرز، تصریح کرد: بر اساس بررسی ها، در اردیبهشت امسال 53 درصد از ظرفیت 420میلیون مترمکعبی سد طالقان از آب خالی است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 34 درصد کاهش نشان می دهد.همچنین از ظرفیت 183 میلیون مترمکعبی سد امیرکبیر کرج، در همین ماه 63 درصد آن پر از آب شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 30 درصد کاهش یافته است.این درحالی است که 12هزار چاه غیر مجاز آب در استان البرز وجود دارد که از 2 هزار حلقه چاه آن ها بیش از حد متعارف آب برداشت می شود.

مدیر دفتر مطالعات پایه ای منابع آب شرکت آب منطقه ای استان البرز در گفت و گو با ایرنا،خاطرنشان کرد: آب منطقه ای البرز در بحث تحقیقات کاربردی برای حل مشکلات آب فراخوان داده و انتظار می رود محققان و پژوهشگران کشور در این زمینه همکاری کنند.