آرشیو سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۲۳۳۱۳
اخبار کشور
۳

اخبار ادبی و هنری

تجلیل از برگزیدگان جشنواره تئاتر صحرایی تونس

گروه تعزیه «شبیه واقعه» که مقام نخست جشنواره تئاتر صحرایی تونس را کسب کردند از سوی رئیس و مدیران حوزه هنری در مراسمی تجلیل شدند.

جشنواره تئاتر صحرایی تونس اردیبهشت ماه سال جاری در حالی با حضور گروه های نمایشی از 22 کشور دنیا که هر کدام دارای مکتب و سبکی شناخته شده در دنیا از جمله ایتالیا، اسپانیا، لبنان، سوئد، سوریه، عراق و... هستند برگزار شد که یک شرکت کننده ویژه داشت؛ یک گروه تعزیه و شبیه خوانی از کشورمان که به عنوان نماینده ایران در این فستیوال شرکت کرده بود و توانست با اجرای تعزیه «شبیه واقعه» رتبه نخست فستیوال را از آن خود کند.

در این نمایش میدانی که بر اساس تعزیه حربن یزید ریاحی و سرگذشت ایشان در واقعه کربلا ساخته و اجرا شد، تعدادی از هنرمندان برجسته شبیه خوان قم و ایران همچون سید محسن هاشمی، ابوالفضل صابری، سید محمدرضا امینی، علیرضا سعیدی، محسن آقا حسنی و محمد حسین عرب قمی به ایفای نقش پرداختند.

از این گروه، با حضور محمد مهدی دادمان رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی، کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، علی فروزانفر معاون هنری حوزه هنری، جواد فلاحتی کارگردان تعزیه «شبیه واقعه» و جمعی دیگر از عوامل این گروه تعزیه در سالن طاهره صفارزاده حوزه هنری تجلیل شد.

کوروش زارعی به عنوان آغازگر این مراسم با بیان اینکه حوزه هنری تعزیه را یکی از مهم ترین گونه های نمایشی اصیل می داند که باید احیا شود، گفت: گروه تعزیه «شبیه واقعه» با کارگردانی و سرپرستی جواد فلاحتی به نمایندگی از هنرهای نمایشی جمهوری اسلامی ایران گروهی است که سال ها با حوزه هنری همکاری داشته است و توانست حضوری موفق و درخشان داشته باشد. این مراسم به پاس اجرای خوب و موفقیتی که کسب شده است، برگزار می شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه هنر موسیقی در اجرای موفق این گروه تاثیر بسزایی داشت، گفت: تعزیه به گونه ای اپرای مذهبی است که می تواند مفاهیم و محتوای مذهبی، روایی و معرفتی ما را برای مخاطب خود حتی مخاطب ناآشنا به زبان فارسی بیان می کند.

زارعی با اشاره به فیلم هایی که از اجرای این گروه تعزیه در تونس ابتدای مراسم تجلیل به نمایش درآمد افزود: در اجرای این تعزیه ما شاهد اجرای قطعه های موسیقی بی نظیری هستیم که به یاری متن اصلی آمده و به درک بهتر مخاطب از معنا و مفهوم لحظه به لحظه اجرا کمک می کند.

نخستین همایش علمی رسانه و مناسک در صداوسیما برگزار شد

به همت دانشگاه صداوسیما، نخستین همایش رسانه و مناسک با هدف ایجاد ارتباط نزدیک رسانه ها با مناسک های دینی و نیز بازنمایی مناسک مذهبی در رسانه ملی صبح روز دوشنبه 8 خرداد ماه در سالن اجتماعات دانشگاه صداوسیما در جام جم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار کیهان، در این مراسم که حجت الاسلام والمسلمین دکتر حمید شهریاری دبیرکل مجمع تقریب مذاهب ، دکتر شهاب اسفندیاری رئیس دانشگاه صداوسیما، اساتید دانشگاه های کشور و حوزه های علمیه، تنی چند از مدیران رسانه ملی ، کارشناسان رسانه و جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه صداوسیما حضور داشتند ابتدا دکتر شهاب اسفندیاری رئیس دانشگاه صدا و سیما و رئیس ستاد این همایش طی سخنانی با تشریح ابعاد برپایی اولین همایش علمی رسانه و مناسک گفت: با تجربه های بسیار خوبی که درخصوص موضوع انعکاس مناسک های مذهبی در رسانه ملی داشتیم این همایش برگزار شد و تمام تلاش ما این است که بتوانیم یک پیوند رسانه ای خوبی بین رسانه ها و برپایی مناسک که براساس آئین ها و سنت ها در جای جای کشور انجام می شود برقرار کنیم.

وی با بیان این مطلب که برای نخستین همایش علمی رسانه و مناسک ، بیش از 98 چکیده مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده بود افزود: از این 98 مقاله علمی ، 46 مقاله توسط اساتید و داوران مورد ارزیابی قرار گرفت و در نهایت 24 مقاله برای طرح در مدت دو روز برپایی این همایش علمی رسانه ای ، واجد شرایط تشخیص داده شد و بقیه مقالات هم در کتاب همایش علمی رسانه و مناسک به چاپ خواهد رسید.

رئیس دانشگاه صداوسیما در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت و نقش تاثیرگذار مناسک در حفظ و تقویت نهاد دینی و وحدت اجتماعی گفت: امر مناسک در دین بسیار پرنقش و در ایجاد همبستگی اجتماعی خیلی تاثیرگذار هست. رسانه باید شناخت و تحلیل درستی از جامعه و باورهای مردم و جامعه داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حمید شهریاری دبیرکل مجمع تقریب مذاهب هم در ادامه این همایش با بیان اینکه مناسک مثل رسانه خود به تنهایی یک پیام است و اهمیت آن 7 بار در قرآن بکار رفته است گفت: مراسم حج یک مناسک رسانه ای است چرا که از بدو آغاز این وحدت جهانی مسلمانان ، ما شاهد یک پیام گسترده برای جهانیان هستیم.

گفتنی است که در ادامه این همایش علمی مناسک و رسانه از برترین مقاله های علمی در رابطه با مناسک و رسانه که از دانشگاه های صداوسیما، امام صادق (ع) ، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، موسسه آموزش و پژوهش حضرت امام(ره) ، مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما و دانشجویان دانشگاه صداوسیما بودند با اهدا لوح همایش مناسک و رسانه تقدیر شد.

افزایش گرایش جوانان روسیه به آموزش زبان فارسی

رئیس بخش زبان و ادبیات فارسی انستیتو آسیا و آفریقای دانشگاه دولتی مسکو گفت: به دنبال توسعه مناسبات تهران - مسکو در سال های اخیر، گرایش و انگیزه جوانان روسیه به آموزش زبان فارسی بیشتر شده است.

ولادیمیر ایوانف در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حوالی سال 1990 میلادی، تعداد دانشگاه های روسیه که زبان فارسی در آنها تدریس می شد کم بود و به انستیتو آسیا و آفریقا، دانشگاه دولتی مسکو و سن پترزبورگ و تعداد محدود دیگری دانشگاه، محدود بود.

وی اظهار داشت: اکنون و به دنبال توسعه مناسبات ایران و روسیه، هم اکنون در بیش از 20 دانشگاه در تمام مناطق روسیه، زبان فارسی ، تاریخ و ادبیات ایران تدریس می شود. وی که نویسنده برخی کتاب ها از جمله دو جلد فرهنگ لغات و اصطلاحات زبان فارسی به روسی است، در ادامه اظهار داشت: در مقطع کنونی، دانشجویان علاقه زیادی برای آموختن زبان فارسی دارند؛ در گذشته چنین نبود و باید سعی می کردیم که برای دانشجویان توضیح دهیم که ایران کجاست و زبان فارسی چیست. ایوانف ادامه داد: هم اکنون زمانی که دانشجویان وارد دانشگاه می شوند خودشان بیشتر موارد را می دانند و این وضعیت، کار استادان را آسان تر می کند و باعث ارتقای سطح تحصیلی دانشجویان می شود.

رئیس بخش زبان و ادبیات فارسی انستیتو آسیا و آفریقا دانشگاه دولتی مسکو با بیان اینکه زبان و ادبیات فارسی در مقاطع کارشناسی، فوق لیسانس و دکتری در این مرکز علمی آموزش داده می شود، گفت: سعی بر این است که فارغ التحصیلان دوره دکتری زبان فارسی، به دانشجویان مقاطع پایین تر نیز دانش خود را منتقل کنند.

وی با استقبال از ایده شکل گیری پل ادبی بین تهران و مسکو و بهره گیری از ظرفیت زبان و ادبیات دو کشور در تحکیم مناسبات دوجانبه گفت: این کار، کشورهای ما را به هم نزدیک تر می کند و ما فرهنگ همدیگر را بهتر می شناسیم.

ایده شکل گیری پل ادبی بین تهران و مسکو، پیش تر اردیبهشت 1402 در ششمین نشست روسای دانشگاه های برتر ایران و روسیه در مسکو مطرح شد.

کتاب «سر بر دامن ماه» به چاپ چهارم رسید

کتاب «سر بر دامن ماه» کمتر از سه ماه به چاپ چهارم رسید.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما, «سر بر دامن ماه» یک رمان تاریخی با محوریت امام عصر(عج) است که به سبکی متفاوت به این موضوع پرداخته است. زندگی بانو «حدیث» همسر امام هادی(ع) و مادربزرگ امام زمان(عج) به صورت داستانی در این کتاب روایت شده است.

روایت های تاریخی ممکن است برای همه جامعه جذابیت نداشته باشند به خصوص برای نوجوانان و گروه های کم سن و سال تر اما همین مباحث تاریخی را می توان با یک قلم توانمند و ذوق سرشار در قالب رمان درآورد تا آن وقت دایره مخاطبان آن را به صورت ملموسی گسترده تر کرد. به نظر می رسد رمان تاریخی صورت مغفول مانده در قالب رمان فارسی است که نیازمند توجه بیشتر است. این کتاب با ازدواج امام هادی(ع) و بانو «حدیث» آغاز می شود و نکته جالب توجه این است که این بانوی بزرگوار نقش ویژه ای در نگهداری امام دوازدهم(عج) تا سن 5سالگی داشته است.

زندگینامه داستانی بانو «حدیث» مادربزرگ امام زمان(عج) درکتاب «سر بر دامن ماه» به قلم خانم «فاطمه دولتی» روایت شده است.