آرشیو سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۲۳۳۱۳
اقتصادی
۴

با وجود افزایش استقرار در 17 کشور

تعداد مراکز رایزنی بازرگانی ایران کم است

تعداد مراکز رایزنی بازرگانی ایران تا پایان دولت دوازدهم محدود به دو کشور بود که با تدبیر دولت سیزدهم به 17 کشور افزایش یافت و به زودی به 30 نفر می رسد اما باز هم کم است.

به گزارش ایسنا، محمد رجب نژاد؛ رئیس اداره رایزنان بازرگانی و مراکز تجارت سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به هدف گذاری سال 1402 در مورد افزایش تعداد رایزنان بازرگانی به 30 نفر گفت: رایزن ایران در کشور امارات تا هفته دیگر مستقر می شود. همچنین دو رایزن کشورهای برزیل و ازبکستان نیز در شرف اعزام قرار دارند.

او ادامه داد: در تلاش هستیم طی ماه های آینده رایزنان ایران در اندونزی، اقلیم کردستان عراق، شانگهای چین، نیجریه و کشورهای شرق اروپا از جمله لهستان و صربستان مستقر شوند. همچنین اعزام رایزن بازرگانی برای کشور عربستان را در دستور کار داریم.

رئیس اداره رایزنان بازرگانی با بیان اینکه تا پایان دولت دوازدهم تعداد رایزنان بازرگانی محدود به دو نفر در کشورهای عراق و افغانستان بود، افزود: از ابتدای دولت سیزدهم و در یک سال تعداد رایزنان افزایش یافت و در حال حاضر در 17 کشور رایزن مستقر داریم که این تعداد به زودی به 20 نفر می رسد که البته مربوط به هدف گذاری سال 1401 است.

رئیس اداره رایزنان بازرگانی و مراکز تجارت سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به شرایط تحریم کشور گفت: اعزام رایزنان به برخی کشورهای اروپایی به دلیل تحریم با موانعی همراه است اما افزایش تعداد رایزنان در کشورهای همسایه و همسو مدنظر است و در تلاش هستیم تعداد رایزنان تا پایان سال 1402 به 30 نفر برسد.

تعداد رایزنان کم است

رئیس اداره رایزنان بازرگانی و مراکز تجارت سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه یکی از استراتژی های دولت سیزدهم و تاکید شخص رئیس جمهوری و هدف گذاری وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت، گسترش مراکز تجاری و توسعه کیفی آنهاست، افزود: در حال حاضر مراکز تجاری ایران در خارج از کشور به بیش از 40 مرکز رسیده است و به زودی دو مرکز تجاری دیگر نیز راه اندازی می شود. در حال حاضر در عراق پنج مرکز، در روسیه پنج مرکز، در سوریه سه مرکز و در قاره آفریقا، هشت مرکز تجاری داریم. همچنین این مراکز در کشورهای آسیای میانه، ازبکستان، لهستان، امارات و... نیز فعال هستند.

رجب نژاد با بیان اینکه این مراکز با مجوز سازمان توسعه تجارت از سوی بخش خصوصی راه اندازی شده است، ادامه داد: این مراکز بازوی کمکی وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت در گسترش مراودات تجاری هستند و تلاش شد در کشورهای هدف توسعه تجارت ایران، این مراکز تجارت ایجاد و به صادرکنندگان و تجار کمک شود.

گفتنی است یکی از مهم ترین عوامل گسترش صادرات و تجارت خارجی، آشنایی کامل با بازارهای هدف و شناسایی نحوه ورود به آنها و ایجاد توافقات دوجانبه است. به همین دلیل وجود رایزن های بازرگانی و اقتصادی در سفارتخانه و مراکز تجاری ایران در دیگر کشورها و نقش تسهیل گری آنان بسیار مهم است. ضمن اینکه ایران با 15 کشور همسایه است که می توانند بازار مناسبی برای محصولات ایرانی باشند.

در ابتدای سال 92 تعداد رایزنان بازرگانی ایران 21 نفر بود اما از سال 97 به بهانه کمبود بودجه این تعداد به دو نفر رسید! این خود تحریمی با روی کار آمدن دولت سیزدهم پایان یافت و سیاست دولت افزایش رایزن اقتصادی در خارج است اما هنوز هم تعداد رایزن ها و کشورهایی که ایران در آنها رایزنی بازرگانی دارد بسیار کم است و باید در این زمینه با سرعت عمل کرد.