آرشیو سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۲۳۳۱۳
جامعه
۱۰

سرپرست وزارت آموزش و پرورش: دولت سیزدهم 42 هزارمیلیارد تومان برای رتبه بندی معلمان هزینه کرد

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: دولت سیزدهم 42 هزارمیلیاردتومان برای رتبه بندی هزینه کرد که نشان دهنده اهمیتی است که برای آموزش و پرورش قائل است.

به گزارش ایسنا، رضا مرادصحرایی در پاسخ به این که قرار بود تا آخر اردیبهشت رتبه همه فرهنگیان مشخص شود اظهارداشت: از زمانی که سرپرستی را برعهده گرفتم تعداد زیادی از همکاران ما باقی مانده بودند و رتبه شان تعیین نشده بود و بخشی هم اعتراض داشتند. رتبه تمام کسانی که مشمول بودند و رتبه به آنها تعلق می گرفت، تعیین شده است. اعتراض ها نیز در حال بررسی است و کارگروه ها در مناطق و استان ها تشکیل شده است. انتهای این فرآیند، اصلاح آیین نامه رتبه بندی است.

صحرایی افزود: دولت سیزدهم 42 هزار میلیارد تومان برای رتبه بندی هزینه کرد که نشان دهنده اهمیتی است که برای آموزش و پرورش قائل است وی گفت: هرچند رتبه بندی اشکالاتی در آیین نامه و اجرا داشت اما در حال حل آن هستیم.

تایید مشکلات مدارس دولتی

وی در واکنش به این گفته که وضعیت مدارس دولتی خوب نیست و این که بسیاری از ما ترجیح می دهیم فرزندانمان را در مدارس دولتی ثبت نام نکنیم گفت: این حرف درستی است؛ برای وزارت آموزش و پرورش برنامه ای به مجلس پیشنهاد کردم که در آن به تحول در آموزش و پرورش حول 9 محور تاکید کرده ام که یکی از کلیدی ترین محورهایش مدرسه است و با ایده «به مدرسه بازمی گردیم»، تحول در آموزش و پرورش را مطرح کرده ام.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان این که درباره مدرسه غفلت کرده ایم افزود: کانون تحول مدرسه، محل تحول کلاس درس و عامل تحول، معلم است. ما باید مدارس دولتی را به گونه ای بالا ببریم و اهمیتش را نشان دهیم که مردم رغبت نکنند به مدرسه دیگری بروند، مگر در موارد و عللی چون نزدیکی مدرسه به محل سکونت و غیره.

صحرایی ادامه داد: اگر بخواهیم بین دانشگاه دولتی و خصوصی انتخاب کنیم، دانشگاه دولتی را انتخاب می کنیم. سوال این است که قانون اساسی آموزش عمومی را اصل می داند یا آموزش عالی را؟ قطعا آموزش عمومی را. این در حالی است که ما از آموزش عمومی غفلت کرده ایم. ما باید روی تمام ابعاد مدارس دولتی کار کنیم. وی با اشاره به این که براساس سندتحول بنیادین مدارس دولتی باید رتبه بندی شوند، در این صورت رقابت و رغبت برای رفتن به مدارس دولتی هم افزایش می یابد گفت: نیازمند مدیریت راهبردی آینده نگر هستیم. اگر ایران قوی می خواهیم، مسیرش آموزش و پرورش است. رهبری هم فرمودند که برای عبور از قله های سخت پیشرفت به آموزش و پرورش نیاز داریم. باید به سمت افزایش 20 درصدی سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی حرکت کنیم. سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: ناترازی بودجه یکی از پنج چالش اصلی آموزش و پرورش است. 97.5 درصد بودجه ما پرسنلی و 2.5 درصد برای امور دیگر است. باید برای کار فرهنگی به اندازه کارهای دیگر هزینه کنیم و نیازمند وفاق ملی برای تقویت آموزش و پرورش هستیم. معتقدم خودمان نباید آموزش و پرورش را کوچک انگاری کنیم. وضعیت ما نسبت به گذشته بهتر است، اما نسبت به وضعیت مطلوب، خیر. صحرایی افزود: بخشی از مشکلات به درون آموزش و پرورش برمی گردد و در درون حل می شود. ما باید منابع آموزشی، برنامه ریزی آموزشی، تقویم آموزشی و معلمان را متحول کنیم؛ اینها در دستان خود ماست. ساختار امروز آموزش و پرورش تفاوتی با 20 سال گذشته ندارد و باید اصلاح شود. بزرگ ترین نهاد دولتی هستیم، 730 منطقه آموزشی داریم و پردیس ها و مراکز دانشگاه فرهنگیان و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را در همه استان ها داریم و این خود یک ظرفیت خوب است.

برگزاری کنکور اختصاصی تربیت معلم برای اولین بار در سال جاری

وی با بیان این که ایده آل ما این است که سالانه 40 هزار دانشجو بگیریم و به آموزش و پرورش تحویل بدهیم که خب فعلا نمی توانیم گفت: اکنون برای جذب 25 هزار دانشجو هدف گذاری کرده ایم. امسال برای اولین بار کنکور اختصاصی تربیت معلم داریم که یک کار جدید است. شیوه جدید دیگر تربیت معلم به کمک دانشگاه های دیگر در قالب طرح به اصطلاح «دومدرکی» است که براساس آن دو دانشگاه به طور مشترک کار می کنند. فعلا این امکان در پنج رشته فراهم شده و دانشجو دوسال دروس تخصصی اش را در دانشگاه مادر می گذراند و بعد از دوسال، در صورت تمایل شرایطی را از سرمی گذراند و معلمی را در دانشگاه فرهنگیان می آموزد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: یک روش دیگر بورسیه معلمی است و دانشجویان سال آخری دانشگاه های دیگر به دانشگاه فرهنگیان می پیوندند. یک شیوه دیگر کارشناسی ارشد حرفه ای است؛ لذا برای حل مشکل فضا در دانشگاه فرهنگیان به وفاق ملی نیاز داریم. وی همچنین درباره امتحانات نهایی گفت: امسال سوابق تحصیلی 40 درصد تاثیر قطعی در پذیرش دانشگاه دارد. آموزش یک فرآیند پیوسته است که به سنجش ختم می شود و این دو در کنار همدیگر هستند و به همدیگر بازخورد می دهند. این که کل این سنجش از وزارت آموزش و پرورش جدا شده بود موجب شده بود که آموزش چندان در خدمت سنجش نباشد و بچه ها وارد کلاس های کنکور و مسائلی از این دست می شدند. اکنون فرآیند پیوسته شده و به تقویت ابعاد مختلف تربیتی کمک می کند.