آرشیو سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۲۳۳۱۳
اخبار کشور
۱۱

گام های مهم مجلس برای ساماندهی وضعیت اجاره مسکن

با تصویب نمایندگان، تمامی قراردادهای اجاره و جزئیات آنها بایستی در سامانه های مربوطه ثبت شده و همه دستگاه ها موظف اند استعلامات مربوط به سکونت متقاضیان خود را توسط این سامانه ها انجام دهند.

صبح روز دوشنبه 8 خرداد 1402 جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف تشکیل شد و مواردی از قبیل ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون عمران در مورد طرح دو فوریتی کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی و گزارش کمیسیون اجتماعی درباره لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در دستورکار نمایندگان قرار گرفت.

پیش از آغاز جلسه علنی مجلس، اعضای ناوگروه 86 نیروی دریایی ارتش در مجلس حضور یافتند و نمایندگان مجلس از اقدام شجاعانه و پرافتخار آنها در ماموریت اخیر تقدیر کردند.

همچنین امیر ایرانی، فرمانده نداجا در مجلس حضور یافت و به ارائه توضیحاتی پیرامون ماموریت عظیم این ناوگروه پرداخت.

فرمانده نیروی دریایی ارتش اظهار داشت: ما با اقتدار در صحنه دریا حضور پیدا کرده و در صحنه دریا هر آنچه شیطنت بود، با سیلی محکم پاسخ داده شد.

وی بیان کرد: ناوگروه 86 ماموریت خود را در مهر ماه 1401 آغاز کرد، البته در یک دوره یک ساله نیز قبل از آغاز این ماموریت، کار علمی انجام شد و ما به دریا تسلط پیدا کردیم. دریانوردی ما سبز بود و پیام صلح و دوستی را رساند و همه قوانین به خوبی رعایت شد. در هر بندری که حضور پیدا کردیم، ابتدا نماز جماعت برگزار شد و حتی یک شیطنت نیز انجام نشد و با قدرت در دریا و خشکی حضور پیدا کردیم.

امیر ایرانی با تاکید بر اینکه عمق راهبردی و ژئوپلیتیکی ما به عنوان دست بلند نظام باید تقویت شود، تصریح کرد: چند ابهام راهبردی برای دشمنان ایجاد کردیم و آنان حتما با این ابهام ها صحنه روزگار را ترک خواهند کرد. ما بزرگ ترین و بالاترین سطح بانک اطلاعاتی را در طول این سفر جمع آوری کردیم و امروز در اختیار ماست و سطح بازدارندگی ما به بالاترین حد افزایش یافته است.

ساماندهی وضعیت اجاره مسکن در دستورکار مجلس

نمایندگان در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون عمران در مورد طرح دوفوریتی کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی با ماده 2 این طرح موافقت کردند.

طبق این ماده کلیه دستگاه ها، نهادهای اجرایی و زیرمجموعه های آنها مکلفند استعلامات مورد نیاز اقامت و سکونت متقاضیان خود را صرفا از طریق سامانه ملی املاک و اسکان کشور انجام دهند.

همچنین سازمان بازرسی کل کشور موظف شد ظرف مدت دو ماه از لازم الاجرا شدن این قانون، مدیران و اشخاصی که استنکاف یا ترک فعل آنها در این خصوص به تشخیص کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیک موضوع قانون مدیریت داده ها و اطلاعات ملی مصوب 08/ 1401/10 محرز شده است را حسب مورد به هیئت تخلفات اداری معرفی کند.

قراردادهای اجاره باید در سامانه ملی ثبت شود

نمایندگان مجلس همچنین ماده 4 طرح ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی را به تصویب رساندند که طبق آن موجران املاک مسکونی مکلفند قرارداد اجاره املاک و مستغلات را از طریق دفاتر اسناد رسمی در سامانه الکترونیک ثبت اسناد و یا در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور ثبت نمایند.

در کلیه قراردادهای اجاره می بایست مدت و مبلغ اجاره تصریح و در سامانه های ثبت الکترونیک اسناد یا ثبت معاملات املاک و مستغلات ثبت شود و پس از تایید موجر، مستاجر و دو نفر افراد مورد اطمینان طرفین به عنوان شهود، اقدام به اخذ کد رهگیری نمایند.

همچنین سازمان تعزیرات حکومتی موظف است با کسانی که قرارداد اجاره را در این سامانه ثبت نکرده و یا اطلاعات نادرست ثبت می کنند، برخورد کند.

شهرداری ها موظف به شناسایی خانه های خالی شدند

وکلای ملت روز گذشته گام مهمی برای اخذ مالیات از خانه های خالی برداشتند و با تصویب ماده 6 طرح ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی، شهرداری های شهرهای دارای بیش از 100 هزار نفر جمعیت مکلف شدند واحدهای مسکونی خالی از سکنه واقع در شهرها را شناسایی و اطلاعات آن را در اختیار وزارت راه و شهر سازی قرار دهند و وزارت راه و شهر سازی موظف شد بر اساس اطلاعات سامانه ملی املاک و اسکان کشور، اطلاعات دریافتی را صحت سنجی نماید و پس از تایید، جهت اخذ مالیات متعلقه موضوع ماده (54 مکرر) قانون مالیات های مستقیم به سازمان امور مالیاتی معرفی نماید.

گفتنی است صد درصد درآمد حاصل از مالیات بر خانه های خالی شناسایی شده توسط شهرداری ها به حساب شهرداری شهرهای محل اخذ مالیات صرفا برای احیای بافت های فرسوده و اتخاذ تدابیر لازم برای ساخت خانه برای افراد بی بضاعت واریز می شود.

حضور رئیس جمهور در مجلس برای دفاع از صحرایی

حجت الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیئت رئیسه مجلس روز گذشته در گفت وگویی از حضور رئیس جمهور در مجلس برای دفاع از صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خبر داد.

به گزارش مهر، سلیمی اذعان داشت: ما از رئیس جمهور برای حضور در جلسه رای اعتماد وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دعوت کردیم و احتمالا وی در مجلس حضور می یابد.

گفتنی است رضا مراد صحرایی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش معرفی شده و امروز جلسه بررسی صلاحیت وی در بهارستان برگزار خواهد شد.