آرشیو سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۲۳۳۱۳
اخبار کشور
۱۱

سردار قلندری: نامداران صنایع دفاعی جهان به دنبال خرید تسلیحات ایرانی هستند

رئیس امور بین الملل وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: کشورهایی به دنبال خرید تجهیزات و تسلیحات ایرانی هستند که خودشان جزو نامداران این عرصه هستند. اما، می دانند جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر دانش و فناوری جوانان خود امروز مسیری را طی کرده است که به صورت طبیعی هر طور که به آن نگاه می کنند دچار تعجب می شوند که ما چگونه این مسیر را با وجود تحریم های فراوان و بسته بودن همه در ها طی کرده و به چنین موفقیت های بزرگی دست پیدا کرده ایم.

سردار سید حمزه قلندری، رئیس امور بین الملل وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در گفت و گو با فارس، خاطرنشان کرد: امروز نقش جمهوری اسلامی ایران در مقابله و مبارزه با پدیده شوم تروریسم و افراط گرایی مورد تحسین اکثر و اغلب کشورهای جهان قرار گرفته است، برخی از این کشورها به صورت آشکار آن را بیان می کنند و برخی دیگر گرچه نهان در دل خود دارند اما آن را تحسین می کنند.

وی با بیان اینکه کشورهای مختلف از جمله تاجیکستان متمایل به همکاری های دفاعی و نظامی با ایران هستند، افزود: به طور مثال، تاجیکستان آشکارا ملاحظه کرد که جمهوری اسلامی ایران با توجه به دغدغه های مردم تاجیکستان و مردم منطقه درخصوص گسترش تروریسم نه تنها تسلیحات را در اختیار این کشور قرار داده بلکه حاضر شد تا فناوری ساخت برخی از این تجهیزات و تسلیحات را در اختیار برادران همزبان خود در این کشور قرار دهد تا بتواند نقش مهمی در استقرار امنیت و آرامش در کشور تاجیکستان ایفا کند. نماد این اقدام را در افتتاح کارخانه پهپادسازی ایران در این کشور شاهد بودیم که مورد استقبال دولت و ملت تاجیکستان قرار گرفت.

سردار قلندری با اشاره به اینکه شاید تفاوت ما با بسیاری از کشورها انتقال علم و فناوری ساخت تجهیزات و تسلیحات دفاعی به کشورهای دیگر است، خاطرنشان کرد: نکته حائز اهمیتی که ما در انتقال فناوری ها داشتیم این بود که مقصود فناوری های مذکور صرفا کشتن و از بین بردن انسان ها نیست بلکه بسیاری از اوقات اهداف بشردوستانه را حتی در مخاصمات مسلحانه تحت نظر خود قرار داده و نشان داد که جمهوری اسلامی ایران به این موضوعات پایبندی دارد.

رئیس امور بین الملل وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اظهار داشت: امروز روال اقبال و تمایل کشورهای مختلف به در اختیار داشتن تجهیزات و تسلیحات ایرانی به یک روال جاری در دنیا تبدیل شده است.

وی در پاسخ به این سوال که بیان اسامی کشورهایی که مشتری تجهیزات و تسلیحات ایرانی هستند، امکان پذیر نیست. آیا این امکان وجود دارد که تعداد آنها را بیان کنید؟ گفت: در رابطه با ذکر اسامی کشورها همان طور که شما اشاره کردید، امکان بیان وجود ندارد. اما، آمریکایی ها تعداد این کشورها را بین 40 تا 50 کشور اعلام می کنند و به گسترش درآمدهای صادراتی و حجم صادراتی جمهوری اسلامی ایران در حوزه تجهیزات و تسلیحات اشاره دارند.

سردار قلندری افزود: نوع قراردادها، اسامی و تعداد کشورها دارای ملاحظات امنیتی خاص خود است اما وزیر دفاع هم این موضوع را به صورت آشکار بیان کرد که تسلیحات جمهوری اسلامی ایران و صادرات تسلیحات جمهوری اسلامی ایران نه تنها به دو برابر بلکه به چندین برابر میزان گذشته خود افزایش یافته است.

رئیس امور بین الملل وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران نقش آفرین و جزو ستارگان درخشان عرصه صادرات تجهیزات و تسلیحات دفاعی است.

وی گفت: در نمایشگاه قطر به وضوح شاهد این مسئله بودیم و رسانه ها به صورت کامل آن را پوشش دادند که اقبال بازدیدکنندگان به مجموعه های ساخت جمهوری اسلامی ایران غیرقابل تصور و فراتر از حد انتظار است.

سردار قلندری همچنین بیان داشت: امسال هم شما به عنوان رسانه ها و چشمان بیدار ملت ما این موضوع را خواهید دید که حضور جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه های مختلف گسترده تر و درخشان تر از سال های قبل خواهد بود.

رئیس امور بین الملل وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: کشورهایی به دنبال خرید تجهیزات و تسلیحات ایرانی هستند که خودشان جزو نامداران این عرصه هستند. اما، می دانند جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر دانش و فناوری جوانان خود امروز مسیری را طی کرده است که به صورت طبیعی هر طور که به آن نگاه می کنند دچار تعجب می شوند که ما چگونه این مسیر را با وجود تحریم های فراوان و بسته بودن همه درب ها طی کرده و به چنین موفقیت های بزرگی دست پیدا کرده ایم.

کمک های ایران به سوریه برای به روزرسانی تجهیزات، تغییرات تاکتیکی و تغییر تسلیحات

وی گفت: دولت سوریه توانمندی دفاعی موشکی و پدافند هوایی دارد و در این زمینه نیز فعالیت های مختلفی انجام داده است اما شاهد هستیم که حجم تهدیدات علیه این کشور در حال حاضر به شدت گسترده تر از گذشته است و دولت سوریه در حد توان خود در حال نقش آفرینی است. اما، ما به صورت آشکار و صریح بیان کردیم که در کنار برادران سوریه خود به دنبال تقویت پدافند هوایی این کشور از راه های مختلف آن هستیم. این همکاری و کمک ممکن است به روزرسانی برخی تجهیزات و تغییرات تاکتیکی و همچنین، تغییرات تجهیزات و تسلیحات را شامل شود که در اختیار برادرانمان در سوریه قرار دارد. دوستان سوریه ای ما به خوبی می دانند و رژیم صهیونیستی نیز از این موضوع به خوبی مطلع است و مقام معظم رهبری هم بارها نسبت به آن تاکید داشتند که؛ «دوران بزن و دررو به پایان رسیده است.» اگر صهیونیست ها اقدام و عملی انجام می دهند باید در انتظار پاسخ سخت و کوبنده نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و نیروهای همراه و هم پیمان جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف باشند.

سردار قلندری بیان داشت: با توجه به تنوع تهدیدات هوایی که متوجه دولت سوریه است، تلاش برای تقویت توان پدافندی این کشور با استفاده از سامانه های مختلف از جمله سامانه های میان برد و برد بلند در سطوح مختلف وجود دارد که در زمان مقتضی خود اعلام خواهد شد.

رئیس امور بین الملل وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: همان گونه که بارها به طور رسمی از سوی جمهوری اسلامی ایران اعلام شده، ایران به هیچ وجه تسلیحاتی برای مشارکت در جنگ روسیه با اوکراین به روسیه و یا اوکراین نداده است اما ما پس از اکتبر 2020 شاهد گسترش تجهیزات و تسلیحات ایرانی در کشورهای مختلف هستیم، نکته جالب اینجاست که برخی اوقات اشاره می کنند که تسلیحات ایرانی در اوکراین هم مورد استفاده قرار می گیرد. البته برخی دیگر هم می گویند تسلیحاتی ایرانی در اختیار روسیه قرار دارد.

وی افزود: همان گونه که صراحتا از سوی رهبر معظم انقلاب، فرماندهان نیروهای مسلح، وزیر دفاع و ریاست محترم جمهور اعلام شده ما به هیچ وجه به دنبال گسترش شعله های جنگ در اوکراین نبوده و نیستیم اما باید دلیل اصلی وقوع بحران اوکراین را در زیاده طلبی و گسترش ناتو و نفوذ آمریکا به منطقه شرق بدون در نظر داشتن حساسیت های مردمی، منطقه ای و مذهبی منطقه دانست.