آرشیو سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۲۳۳۱۳
صفحه آخر (جهان)
۱۲

هرج و مرج در کابینه نتانیاهو؛ وزیر امنیت داخلی از وزیر جنگ شکایت کرد

سرویس خارجی: رژیم صهیونیستی با سه شکاف عمده میان جامعه یهودی و غیریهودی، صهیونیستی سکولار و مذهبی و شکاف بزرگ صهیونیست‎ های اروپایی در برابر صهیونیست های غیراروپایی رو به روست. این شکاف ها در مواردی خود را در اختلافات سیاستمداران این رژیم نیز نشان می دهد، تا آن جا که وزیر امنیت داخلی این رژیم از وزیر جنگ به دادگاه شکایت کرده است.

تلاش کابینه نتانیاهو برای تضعیف قوانین قضایی و دادگاه ها باعث ایجاد اختلافاتی عمیق در داخل تل آویو شده است. این اختلافات تا آن اندازه عمیق و فراگیر است که «اسحاق هرتزوگ»، رئیس رژیم صهیونیستی نسبت به وقوع جنگ داخلی احتمالی هشدار داده است. این مناقشه ها شکاف های بزرگ داخلی در فلسطین اشغالی را برجسته کرده، شکاف هایی که تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته بود و اکنون زبان باز کرده است. برخی کارشناسان حتی آشکارا می گویند که رژیم صهیونیستی در داخل متلاشی شده است و شکاف های عمیقی در این جامعه وجود دارد که نمونه آن را در تداوم 5 ماه اعتراضاتی که نتانیاهو را به فرعون، دیکتاتور، هیتلر و موسولینی تشبیه می کنند، می توان دید. در برابر مخالفان نتانیاهو، تعدادی از ساکنان مناطق اشغالی نیز سینه چاک و حامی او هستند که اگرچه جمعیت شان کمتر است ولی آنها تاکنون در چند نوبت به خیابان ها رفته و مخالفان نتانیاهو را خائن خوانده اند. در واقع فلسطین اشغالی امروز شاهد سه شکاف عمده و بسیار عمیق است که در آن هیچ گروهی در برابر طرف مقابل کوتاه نمی آید: شکاف نخست به صورت تاریخی میان یهودیان در برابر جمعیت غیریهودی، مسیحی و مسلمانان ساکن در بیت المقدس و دیگر شهرها وجود دارد. شکاف دوم در میان یهودیان سکولار و یهودیان مذهبی جریان دارد و شکاف سوم میان آن دسته از یهودیانی است که منشا خود را اروپایی می دانند. این شکاف در برابر یهودیانی است که ریشه و تبار خود را مرتبط با غرب آسیا می دانند و یهودیان اروپایی و غیراروپایی را در مقابل هم قرار می دهد. رژیم صهیونیستی در بیشتر 75 سال عمر خود در محاصره یا در جنگ بوده است و نیاز به اتحاد داخلی برای بقا باعث شده بود تا شکاف های داخلی کمرنگ باشد و اختلافات کمتر به چشم آید. اکنون اما شکاف ها تا آن اندازه عمیق و زیاد شده اند که حتی با وجود تهدیدات خارجی و احتمال واکنش های موشکی گروه های مقاومت که مرزهای فلسطین اشغالی را محاصره کرده اند، اما در تل آویو تندروها و سکولارها حاضر به کوتاه آمدن و همکاری با هم نیستند، همان گونه که اعتراضات ضدنتانیاهو همزمان با باران موشکی جهاد اسلامی علیه اشغالگران ادامه یافت و جنگ 5 روزه اخیر نتوانست اعتراضات داخلی در تل آویو را متوقف کند.

اینکه چرا این اختلافات تا این اندازه عمیق ادامه یافته، ریشه در چگونگی شکل گیری رژیم صهیونیستی است. رژیم اسرائیل توسط مهاجرانی با طیف وسیعی از سنت ها و ایدئولوژی ها مختلف به وجود آمده و در 75 سال گذشته مهاجران با فرهنگ های گوناگون هرگز نتوانستند بر سر یک قانون اساسی مشترک به توافق برسند. سه دهه پیش، دیوان عالی رژیم صهیونیستی اعلام کرد که نقش قوانین اساسی را برعهده خواهد گرفت و آرا و رویه های قضایی این دیوان فقدان قانون اساسی مکتوب را پر خواهد کرد و اکنون نتانیاهو همین دیوان عالی را هدف قرار داده است. در واقع نتانیاهو نهادی را می خواهد تضعیف کند که جایگزین قانون اساسی غیرمکتوب رژیم صهیونیستی است و با تضعیف آن بدون تردید تل آویو با چالش های بسیاری رو به رو خواهد شد، از همین رو موافقان و مخالفان این اقدام نتانیاهو به جان هم افتاده اند.

جدی ترین اختلاف نیز میان «ایتامار بن گویر» وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در برابر «موشه یعلون» وزیر اسبق جنگ این رژیم خبرساز شده است. این اختلاف اگرچه در ظاهر امر میان دو چهره سیاسی است، اما در واقع ریشه در شکاف بزرگ میان صهیونیست های تندرو افراطی و صهیونیست ها سکولار دارد. بن گویر یک چهره مذهبی افراطی است و موشه یلعون یک صهیونیست سکولار به شمار می رود. بن گویر که مواضعش از زمان روی کار آمدن دولت ائتلافی نتانیاهو بارها مخالفان بی بی را به خیابان کشانده در سلسله توئیتی نوشت: «از موشه یعلون نماینده پیشین کنست و شکست خورده به خاطر نشر اکاذیب و دروغ علیه من شکایت کردم.» بن گویر خطاب به یعلون گفته: «دوران سکوت نسبت به اتهامات و دروغ ها به سر آمده است، تو را در دادگاه خواهم دید.» براساس گزارش شبکه هفت رژیم صهیونیستی، بن گویر 200 هزار شکل از یعلون به عنوان غرامت درخواست کرده است. چندی پیش نیز اختلاف بن گویر و بزالل اسموتریچ وزیر دارایی صهیونیست ها اوج گرفته بود و به نظر می رسد تداوم اعترضات مخالفان نتانیاهو در خیابان ها اکنون پس از 5 ماه دایره درگیری ها را به مقامات رسمی و سابق تل آویو کشانده و اکنون درگیری ها از خیابان به اتاق کار سیاستمداران تل آویو کشیده شده است.

خداحافظ بازدارندگی

همزمان با اوج گرفتن اختلافات داخلی در تل آویو، ژنرال ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی با اذعان به قدرت گرفتن محور مقاومت در برابر این رژیم و کاهش بازدارندگی صهیونیست ها گفت که تل آویو باید به فکر راه حل هایی برای مقابله با این تهدیدات باشد. به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، «آموس گلعاد» افزود: «آنچه در حقیقت شاهد هستیم، بیانگر قدرت گرفتن محور مقاومت است، بنابراین رژیم صهیونیستی باید به فکر راه حل هایی مناسب برای مقابله با این تهدیدات باشد.» او در همین راستا به اظهارات «آهارون حلیفا» رئیس سازمان اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی اشاره کرد که به کاهش بازدارندگی این رژیم در برابر حزب الله اذعان کرده و گفته بود که این جنبش پس از اظهارات اخیر «سیدحسن نصرالله» درخصوص ضعف و ناتوانی «اسرائیل» نسبت به گذشته، به مراتب جرات و شجاعت بیشتری به دست آورده است. گلعاد همچنین نسبت به پیامدهای لایحه تغییرات قضایی کابینه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و اثرات منفی آن بر این رژیم- که ممکن است به ضعف و ناتوانی و کاهش بازدارندگی آن در منطقه و عرصه بین الملل منجر شود- هشدار داد. این سخنان گلعاد در حالی بیان شده است که یک ژنرال صهیونیست دیگر امروز تاکید کرد که رژیم صهیونیستی از اظهارات اخیر سیدحسن نصرالله نگران است. «اسحاق بریک» با بیان اینکه رژیم صهیونیستی امکاناتی برای جنگ منطقه ای ایجاد نکرده است، نسبت به تنش های احتمالی در جبهه شمالی سرزمین های اشغالی و مشخصا در مقابل حزب الله لبنان هشدار داد.